PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی کتاب راه اندازی سرور



kh2000
08-23-2010, 11:48 PM
سلام
از اساتید محترم کامپیوتر تقاضا دارم کتابی در ضمینه نصب و راه اندازی سرور معرفی کنند.

Dr.Mobile
08-24-2010, 04:16 PM
سلام
از اساتید محترم کامپیوتر تقاضا دارم کتابی در ضمینه نصب و راه اندازی سرور معرفی کنند.

ضمنا نگفتي چه سروري باشه

سلام شايد اين مطلب كمكت كنه.


صب و راه اندازی سرورها برای یک شبکه در مدل های جهانی یک ساختار لایه ای در نظر می گیرند که در این ساختار لایه ای ، برنامه های کاربردی درآخرین لایه قرار می گیرند. و به عبارتی رابط میان کاربر و لایه های فیزیکی شبکه هستند. این برنامه های کاربردی، سرویس ها و توانائیهای وسیعی را برای کاربران فراهم می سازند. آنچه در طراحی، نصب و راه اندازی سرورها اهمیت فراوانی داردتوجه دقیق به نیازهای آن سازمان است که بسته به نوع فعالیت و ساختار آنها طیف متنوعی از امور ساده تا پیچیده را در بر می گیرد.برای مثال در یک شرکت ممکن است به اشتراک گذاردن منابع مانند چاپگرها یا کامپیوترهای ذخیره اطلاعات نیازهای ضروری قلمداد شود، در حالیکه سازمانی دیگر به سیستمی پیچیده که درآن کلیه امور جاری (از قبیل حسابداری،انبارداری،نامه نگاری و ...) از طریق کامپیوتر و شبکه انجام شود نياز مبرم داشته باشد.لذا در طراحی و راه اندازی سرورها باید به نیازهای کنونی و برنامه های آینده نگاهی دقیق و کارشناسانه مبذول شود، علاوه بر این مسائلی نظیر تعداد ایستگاه های کاری، تجهیزات جانبی، فرآیندهای درون سازمانی و ساختار داخلی شرکت از چشم طراحان خبره دور نخواهد ماند.
آنچه برای یک طراح پس از شناسایی نیازها در انتخاب یک سرور اهمیت فراوان دارد انتخاب یک سیستم عامل با قابلیتهای شبکه ای مورد نیاز (NOS) است و این نیازمند آگاهی کامل طراح از سیستم عامل های مطرح و موجود و همچنین توانمندی در نصب و راه اندازی و مدیریت آن می باشد.
بطور کلی وظایف یک سیستم عامل شبکه ای شامل موارد زیر می باشد:
- به اشتراک گذاری فایل ها
- مدیریت کاربران شبکه
- ایجاد امنیت
- فراهم کردن ارتباطات CLIENT-SERVER
از سیستم عامل های شبکه ای معروف و متداول میتوان به Microsoft Windows NT,2000,2003 ، Novell Netware و نسخه های مختلف Linux اشاره کرد در فضای رقابتی، امروزه این سیستم ها امکانات دیگری نیز به توانائیهای اولیه خود افزوده اند بطور مثال مایکروسافت با ارائه سرویس Active Directory (که نمونه مشابه و ساده تر آن در برخی سیستم عامل های دیگر وجود داشت) تلاش دارد تا بسیاری از نیازهای شبکه ای شرکتها و سازمانها را با استفاده از ساختاری واحد پاسخ گوید. با نصب و راه اندازی مناسب Active Directory قادر خواهیم بود ساختار سازمانی شرکت را بطور مجازی ایجاد کنیم و با بکارگیری امکانات آن سیاستهای دستری به اطلاعات و امنیت را به شکل دلخواه به اجرا در آوریم. ساختار یکپارچه Active Directory مدیریت شبکه را برای مدیر شبکه آسانتر میکند و کاربران نیز با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود
سرورهای کاربردی:
پس از تعیین سیستم عامل شبکه ای نوبت به سرورهای کاربردی application server، می رسد. در واقع برنامه های کاربردی فراوانی هستند که با هدف و منظور خاصی در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و بصورت یک سرور به کاربران سرویس میدهند. بطور مثال میتوان به یک نرم افزار paperless office اشاره کرد که بسیاری از امور جاری شرکتها و سازمانها را تسهيل و ساده نموده است. اموري که به روش سنتی هزینه و وقت زیادی را اتلاف مي نمود. این برنامه بر روی یک کامپیوتر تحت عنوان سرورنصب می شود و سایر کاربران تحت عنوان Client از آن سرویس می گیرند.
سرور های پایه ای:
در میان سرورهای ذکرشده سرورهایی وجود دارند که از اهمیت بیشتری برخورد دارند و در واقع سرورهای پایه ای هستند. به این معنا که بسیاری از سرورهای کاربردی با استفاده از امکانات آنها به ارائه سرویس می پردازند. سرور وب، سرور پست الکترونیکی، سرور پایگاه داده ها و سرور پروکسی از جمله آنها هستند.
سرور وب:
محل ذخیره صفحات وب و مسئول مدیریت آنها می باشد. به این روش سازمان یا شرکت قادر خواهد بود یک سایت داخلی برای استفاده کارمندان خود ایجاد کند. بدلیل استاندارد بودن بنابراین امروزه انتخاب تجهیزات سخت افزاری، نصب و راه اندازی مناسب سرور وب از حساسیت ویژه ای برخورادر است.
سرور پست الکترنیک:
سرور پست الکترونیک نیز امکان ایجاد ارتباط در یک شبکه را فراهم می سازد، ارتباط از طریق پست الکترونیک، مزایای فراوانی دارد از جمله: سادگی استفاده، امکان مستندسازی کامپیوتری مکاتبات، تعریف سیاستهای مشخصی مانند نظارت بر نامه هاو ..... این سرور نیز، امروزه در همه شبکه ها اهمیت ویژه ای دارد و وجود آن در همه سازمانها و نهادها ضرورری به نظر می رسد. با عنایت به مسائلی نظیر بايگاني مکاتبات و موضوعات امنیتی، نصب و تنظیم مناسب این سرور بسیار مهم می باشد.
سرور پایگاه داده ها:
بسیاری از برنامه های کاربردی از سرور پایگاه داده ها نیز استفاده می کنند. سرور پایگاه داد ها، امکان ذخیره و بازیابی سریع هر گونه اطلاعات را فراهم می کندو از آنجا که اطلاعات، در همه شرکتها اهمیت فراوان دارد، مسائلی نظیر ذخیره سازی داده ها، تهيه نسخه هاي پشتیبان ، ميزان در دسترس بودن و مسائلي از اين دست نیز جایگاه قابل توجهی درشبکه ها دارند. نصب و راه اندازی مناسب سرور پایگاه داده ها دغدغه مدیران را برطرف می نماید.
سرور مرتبط با اینترنت:
سرورهای دیگری مانند سرور پروکسی (Proxy Server) و Firewall های نرم افزاری، در صورت اتصال پرسرعت به شبکه اینترنت اهمیت خاصی را شامل میشوند.proxy server نحوه دستیابی افراد داخل شرکت را به اینترنت تعیین می کند و دیواره های آتش دسترسی به شبکه داخلی شرکت را از طریق اینترنت محدود می سازد. این سرورها همچنین امکان مانیتورینگ و کنترل نحوه اتصال به اینترنت را فراهم می سازند. با توجه به تهدیدات و حملات اینترنتی این سرورها نیز باید به صورت مناسب و خیلی هوشمندانه نصب و پیکربندی گردند.
کانون انفورماتیک این آمادگی را دارد که مجري و مشاور شما در کلیه مراحل نصب و راه اندازی و نگهداری سرور ها می باشد و با اعزام کارشناسان ، تکنسین ها و متخصصين خود، نسبت به ارائه ي خدمات درخواستی و مورد نیاز شما اقدام مي نماید.