PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : صورت ارزش افزوده



مژگان
08-08-2010, 10:31 PM
بحث ارزش افزوده را برای اولین بار در سال 1954 سوجاتن در مجله accounting review پیشنهاد کرد و از اوایل دهه 1970 بحث ارزش افزوده در حسابداری بطور جدی مطرح شد. تا این زمان مسئله اساسی چگونگی نحوه محاسبه سود بود ولی در این زمان این تفکر جدید در محافل دانشگاهی بوجود آمد مبنی بر اینکه در آمد شرکت به چه کسانی تعلق دارد؟
در پاسخ به این سئوال گروهی عقیده دارند که در آمد واحد تجاری علاوه بر سهامداران به تامین کنندگان منابع مالی ,کارکنان,کارگران و دولت تعلق دارد و تهیه صورت ارزش افزوده می تواند با ارائه روشهای نوین ارائه اطلاعات به اتخاذ تصمیمات مالی کمک کند. از انجاییکه ورت ارزش افزوده سهم کلیه ایجاد کنندگان در آمد را در سود شرکت نشان می دهد انتظار میرود تهیه ان برای استفاده کنندگان از صورتهای مالی مفید واقع شود.حال صورت ارزش افزوده به چه صورت میباشد؟ بحث ارزش افزوده را برای اولین بار در سال 1954 سوجاتن در مجله accounting review پیشنهاد کرد و از اوایل دهه 1970 بحث ارزش افزوده در حسابداری بطور جدی مطرح شد. تا این زمان مسئله اساسی چگونگی نحوه محاسبه سود بود ولی در این زمان این تفکر جدید در محافل دانشگاهی بوجود آمد مبنی بر اینکه در آمد شرکت به چه کسانی تعلق دارد؟
در پاسخ به این سئوال گروهی عقیده دارند که در آمد واحد تجاری علاوه بر سهامداران به تامین کنندگان منابع مالی ,کارکنان,کارگران و دولت تعلق دارد و تهیه صورت ارزش افزوده می تواند با ارائه روشهای نوین ارائه اطلاعات به اتخاذ تصمیمات مالی کمک کند. از انجاییکه ورت ارزش افزوده سهم کلیه ایجاد کنندگان در آمد را در سود شرکت نشان می دهد انتظار میرود تهیه ان برای استفاده کنندگان از صورتهای مالی مفید واقع شود.حال صورت ارزش افزوده به چه صورت میباشد؟
به صورت سود و زیان زیر توجه کنید:


صورت سود و زیان
---------------------------------------------------------------------------

فروش 10000

مواد مصرف شده (2000)

دستمزد و حقوق (1000)

سربار کارخانه (500)

استهلاک ( 200)

بهره وام (300)

مالیات (1000)

تقسیم سود (3000)

---------------

سود باقیمانده در واحد تجاری 2000
------------
--------------

البته صورت سود و زیان به این شکل بیشتر جنبه اموزشی داشته و جهت بیان مسئله استفاده شده است


حال صورت ارزش افزوده به شکل زیر میباشد.قبل از شروع بهتر است این مسئله مد نر باشد که صورت ارزش افزوده ویرایش دیگری از صورت سود و زیان می باشد.


صورت ارزش افزوده
------------------------------------------------------

فروش 10000

مواد مصرف شده (2000)

سربار کارخانه (500)
-------------

ارزش افزوده ناخالص 7500
---------
---------

ما مواد و سربار را از خارج از کارخانه خریداری میکنیم .مواد که مشخص است که از خارج خریداری می گردد . در خصوص سربار هم بعنوان مثال ما برق و سوخت و ........ را از خارج از واحد تجاری خریداری می کنیم. حال این این مواد و سربار خریداری شده را ما پس از استفاده و انجام عملیات تولید روی انها به مبلغ 10000 ریال فروخته ایم.ما به التفاوت به مبلغ 7500 ارزش افزوده ای است که ایجاد شده و حال باید سهم هر گروه از ان مشخص گردد.لذا توزیع ارزش افزوده به گروههای مختلف به شرح زیر می باشد:


توزیع ارزش افزوده به کارکنان :

حقوق و دستمزد 1000

توزیع ارزش افزوه به دولت:

مالیات 1000

توزیع ارزش افزوده به تامین کنندگان مالی:

بهره وام 300

تقسیم سود 3000

اقلام باقیمانده در واحد تجاری:

سود تخصیص نیافته 2000

استهلاک 200

--------
جمع ارزش افزوده 7500
--------
--------

ملاحظه میفرمایید که صورت ارزش افزوده بر اساس صورت سود و زیان تهیه شده و یک طبقه بندی جدیدی ایجاد کرده است که توزیع ارزش افزوده را بین گروههای مختلف نشان می دهد.البته این مثال بیشتر جنبه اموزشی داشته و جهت فهم مطلب بطور ساده بیان شده است.

البته میتوان از روی صورتهای مالی شرکتها نیز ارزش افزوده ناخالصرا به توجه به فرمول زیر محاسبه نمود(توجه نمایید که مفهوم ان شبیه همان مثال حل شده می باشد. به اقلام مندرج در فرمول توجه فرمایید و با اقلام موجود در مثال مقایسه کنید.)

استهلاک+باقیمانده سود تقسیم نشده+اندوخته ها+مالیات+سود نقدی سهام+بهره+دستمزد=ارزش افزوده ناخالص