ورود

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : قرآن از دیدگاه دانشمندان غربی



m.rosoukhi
07-24-2010, 04:47 PM
توجه به قرآن و تحقیق در مورد آن از دوره ی رنسانس تا دوران معاصر مورد توجه ی تعدادی از دانشمندان غربی قرار گرفته است و آنان بعد از پی بردن به عظمت قرآن، نظرات جالبی را بیان نموده اند كه بیان تعدادی از این نظرات خالی از لطف نیست :

1. گوته می گوید : اگرچه ما همواره از قرآن روی برمی گردانیم و در همان مرحله ی اول از آن اظهار تنفر می نماییم اما آن خیلی زود ما را به سوی خود جذب كرده و شگفت زده می نماید و در نهایت ما را وادار می كند كه در مقابل آن سر تعظیم و احترام فرود آوریم. سبك و اسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن با محتوا و هدفش محكم و استوار، بسیار عالی و باشكوه، با هیبت و سرسام آور و دارای رفعتی حقیقی و ابدی است. ازاین رو این كتاب در تمام زمانها، تأثیری نیرومند از خود به جای می گذارد.

2. ولتر می گوید : اگر تمام قرآن را از اول تا آخر آن بخوانید، یك كلمه ی كودكانه در آن نخواهید یافت. قرآن درحقیقت مجموعه ای است از پندهای اخلاقی، دستورهای دینی، راز ونیاز به درگاه خداوند، تحذیر و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا.

3. توماس كارلایل می گوید : قرآن اساس تشریع برای هر زمان و مكان و سرچشمه ی احكام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ای را برای پیروان خود روشن می سازد. یكی از مزایای قرآن كه دقت آن باعث دهشت و اعجاب من شده است، این است كه در جمله هایی كوچك به بعضی از حقایق بزرگ اشاره نموده است .

4. دكتر جرنیه ی فرانسوی علت مسلمان شدن خود را اینگونه بیان می كند : من تمام آیه های قرآن را كه درزمینه ی علوم طبیعی و بهداشت و طب بودند، مطالعه نمودم و آنها را با دقیق ترین قوانین علوم طبیعی و پیچیده ترین اصول ثابت شده ی علوم عقلی منطبق دیدم ویقین پیدا كردم كه هزار سال قبل جز خدا هیچ كسی بر روی زمین از آن قوانین و اصول آگاه نبوده است؛ پس به حقانیت و خدایی بودن چنین كتابی ایمان آوردم.

5. ریتو بنورث اعتراف می كند : علوم طبیعی و فلكی و فلسفه از قرآن اقتباس شده است و علما مدیون قرآن هستند.

6. جی مارگولیوت می گوید : اقرار می كنم كه قرآن مهمترین موقعیت را در میان كتابهای مذهبی جهان به خود اختصاص داده است؛ گرچه قرآن در این طبقه ی ادبیاتی جوانترین اثر به حساب می آید اما تأثیر شگرفی را كه بر عده ی زیادی از مردم گذاشته است، همچنان به دیگران ارزانی می دارد. این كتاب برای اولین بار از افراد ناهمگون قبایل صحرایی در شبه جزیره ی عرب، امتی از قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه ی خود اقدام به ایجاد چنان سازمانهای وسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند كه یكی از بزرگترین نیروهایی است كه اروپا و غرب برای آن حساب ویژه ای باز نموده اند.

7. موریس بوكایل می گوید : بررسی كامل عینی و بی طرفانه ی قرآن در پرتو دانش مدرن، ما را به درك توافق بین این دو (قرآن وعلم) رهنمون می سازد و نیز این حقیقت را روشن می سازد كه در زمان محمد، نه او و نه هیچ انسان دیگری نمی توانسته است چنین مطالب شگفت انگیزی را كه با علم امروز مطابقت می كند، به رشته ی تحریر در آورد.

8. ماكسیم رودنسون،نویسنده ی ماركسیست می گوید : قرآن كتاب مقدسی است كه عقلانیت جایگاه بسیار بزرگی را در آن اشغال نموده است. در این كتاب خداوند برای مردم همواره دلیل و برهان ارائه می نماید و در مناسبتهای متعدد برای انسان تكرار می كند كه پیامبران همراه دلیل وبرهان مبعوث شده اند. به نظر می رسد عقل گرایی قرآنی همچون سنگ، سخت، مستحكم و اصلی بنیادی است.

9. جان دیون پورت می گوید : قرآن تا آن حد معجزه ی جاوید شناخته شده است كه محمد (ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشكارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تا یك سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند انجیل نیست كه فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره ی عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان ‎آن شناخته شده باشد بلكه دارای مكتب و روش سیاسی نیز هست. كلیه ی مسایل حیاتی و مالی با اجازه ی همین منبع و مصدر قانونگذاری حل می شود. در میان محسنات زیادی كه قرآن به حق واجد آن است، دو نكته ی بسیار مهم وجود دارد یكی لحن تعظیم و تكریم هنگام ذكر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فكر، بیان و یا داستانی خلاف تقوا یا حاكی از سوء اخلاق و بی عفتی و عدم طهارت كه آن را معیوب و لكه دار نماید در صورتی كه با كمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در كتب یهود دیده می شوند .

10. ویل دورانت می گوید : در قرآن قانون و اخلاق یكی است. رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست و همه ی امور آن از جانب خداوند وحی شده است.

11. ادوارد گیسبون می گوید : قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛ دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی، اجتماعی مدنی، تجاری، نظامی، قضایی،جنایی و جزایی.

12. هربرت جرج ولز می گوید : قرآن بهترین راهنمای یك عقیده ی قلبی یعنی توحید و اخلاق فاضله است. شاید نیروی معنوی این كتاب منحصر به سادگی اوامر و نواهی آن باشد چنانكه گاهی یك كلمه ی آن چندین حقیقت را در بر می گیرد. قرآن كتاب علمی، دینی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و تاریخی است. مقررات و احكام آن با اصول قوانین ومقررات دنیای امروزی هماهنگ و برای همیشه قابل پیروی و عمل است.

13. رود یویل كشیش فرانسوی می گوید : قرآن روحی قوی است كه یك ملت فقیر و نادان را منقلب نمود و تمدن نیرومندی را كه رونق كامل داشت، به وجود آورد ؛ تمدنی كه بالهای خود را از سمت غرب تا اسپانیا و از سمت شرق به حدود هند و چین گسترش داد و در اندك زمانی امپراتوری بزرگی را تأسیس نمود. قرآن مقام والایی دارد. اروپا نباید فراموش كند كه مدیون این كتاب است؛ كتابی كه آفتاب علم را در میان تاریكی قرون وسطی در اروپا جلوه گر ساخت.

14. پروفوسور هانری كربن (فیلسوف معاصر فرانسوی) : اگر اندیشه های محمد خرافی بود و یا اگر محمد پیامبر خدا نبود هیچگاه جرات نمی كرد حرفی از علم به میان آورد و بشر را به علم دعوت كند.

15. پروفوسور آرتور ج.آربری (دانشمند و خاورشناس انگلیسی) : هنگامی كه به پایان ترجمه قرآن رسیدم موضوعی (مربوط به زندگی ) مرا پریشان كرده بود، اما در طول ایام پریشانی، قرآن مرا چنان آرامشی بخشید و چنان حفظ كرد كه برای همیشه رهین منتش شدم.

16. آلبرت انیشتین (متفكر و فیزیكدان فوق بزرگ جهان) : قرآن كتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست بلكه مجموعه ی قوانینی است كه بشر را به راه راست هدایت می كند، راهی كه بزرگترین فلاسفه از تعریف آن عاجزند.

17. دكتر گوستاولوبون (مورخ بزرگ و مشهور فرانسوی) : قرآن كه كتاب آسمانی مسلمین است، به تعالیم و دستورات مذهبی منحصر نمی شود بلكه مشتمل است بر دستورات سیاسی و اجتماعی، خیرات، نیكی، مهمان نوازی، اعتدال در خواهش های نفسانی، وفای به عهد، اكرام به والدین، كمك كردن به بیوه و یتیم وسرپرستی آنان، نیكی كردن در مقابل بدی و... كه در موارد متعددی به آن ها تاكید شده، و در آن تمام این صفات و خصلت های پسندیده تعلیم داده شده است.

18. ج.م . رودویل (اسلام شناس انگلیسی) : قرآن مقام والایی دارد، زیرا نام خداوند و خالق جهان و ستایش او را در میان ملل بت پرست نشر داد و آن را به همه كس اعلام كرد. اروپا نباید فراموش كند كه مدیون قرآن است. همان كتابی كه آفتاب علم را در میان تاریكی قرون وسطا در اروپا جلوه گر ساخت.

19. ارنست رنان می گوید : اگر كسی خواسته باشد به كتابی كه از آسمان نازل شده است ایمان بیاورد، آن كتاب فقط قرآن است زیرا كتب دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند.

20. لئون تولستوی (فیلسوف و نویسنده ی مشهور روسی) : هركس بخواهد سادگی و بی پیرایه بودن اسلام را درك كند، باید قرآن را بخواند، در آنجا قوانین وت علیماتی بر مبنای حقایق روشن و آشكار صادر و احكام آسان و ساده برای عموم بیان شده است.

نتیجه : بعد از خواندن مقالاتی از محققین و دانشمندان غربی در موردقرآن، دریافتم كه آنان بیش از بسیاری از مسلمانان امروزی به عظمت و شگفت انگیز بودن آن پی برده اند، عده ای كه با انصاف و بدون اغراض سیاسی و فقط به منظور تحقیق و كشف حقیقت به بررسی قرآن پرداخته اند و بیشتر آنان عضو آكادمیهای بزرگ علمی غرب هستند، خود به اسلام گرویده اند و عده ای دیگر نتایج تحقیقات خود را در اختیار كسانی گذاشته اند كه از بیداری مسلمانان و توجه ی دوباره ی آنان به قرآن در هراسند تا آنها بتوانند با كمك گرفتن از این تحقیقات راههای جدیدتری را برای دور نگه داشتن مسلمانان از قرآن تجربه نمایند.