Y@SiN
07-22-2010, 02:46 PM
این هم قسمت آخر مقاله گردشگری الکترونیک.نظراتون به بهتر شدن کار ما کمک میکنهhttp://pnu-club.com/imported/2010/07/28.gif
جهانگردی مجازی و کشور های اسیایی و اروپایی
· جهانگردی مجازی در اروپا
بسیاری از ما خریدهای روزانه یا کارهای بانکی خود را از طریق سرویسهای آنلاین انجام میدهیم، اما در کنار این مسائل که انجام آنها برایمان بسیار آسان شده است، باید توجه داشته باشیم که فضای سایبر در زمینه پرکردن اوقات فراغت نیز فعالیتهای ارزندهای انجام داده است. مدیران مراکز جهانگردی در شمال غرب اروپا دریافتهاند که اگر میخواهند بازار خود را رونق بخشند، باید هرچه سریعتر سایت اینترنتی مشترکی را راهاندازی کنند و در آن به معرفی خدمات خود بپردازند.
· جهانگردی مجازی دولت بریتانیا-انگلیس
سال گذشته دولت بریتانیا برای آنکه وبسایتی را با خدمات جهانگردی راهاندازی کند، بیش از 13 میلیون پوند سرمایهگذاری کرد و در آن اطلاعات کامل و جالبی را در مورد تمام اماکن دیدنی بریتانیا قرار داد. با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این سایت تنها به جذب مسافران داخلی بریتانیا کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که سیاستهای جذب مسافران داخلی و خارجی در دنیای مجازی با یکدیگر متفاوت است و اگر این تفاوت توسط مسوولان سایتها بهدرستی تشخیص داده نشود، مراکز جهانگردی مشتریان خود را از دست خواهند داد.
اخبار جدید منتشر شده نشان میدهد، دولت بریتانیا با داشتن تجربهای موفق در زمینه جهانگردی مجازی قصد دارد که از این پس سرمایهگذاریهای بیشتری را در این زمینه انجام دهد. اینطور که گفته میشود، سال گذشته مقامات جزایر ولز واقع در بریتانیا بهمیزان قابل ملاحظهای با کاهش جهانگردان داخلی و خارجی برای بازدید از این منطقه مواجه شدند. این امر که اقتصاد ولز را با آسیبهای زیادی مواجه کرد، مسوولان دولتی را واداشت تا برای جبران خسارات وارد شده از اینترنت و ابزارهای اینترنتی استفاده کنند. در حال حاضر گفته میشود که از زمان ورود اینترنت به صنعت گردشگری ولز، تعداد مسافران داخلی و خارجی این منطقه تا چند برابر افزایش یافته و در مقابل، رضایتمندی افراد برای استفاده از خدمات عرضه شده به آنها بالاتر رفته است.
· انگلیس ، میزبان مسابقات المپیک 2012 و رویکرد به توریست الکترونیکی
با برگزیده شدن بریتانیا بهعنوان میزبان مسابقات المپیک 2012، دولت این کشور هماکنون میکوشد تا با برنامهریزیهای دقیقتر افراد بیشتری را بهسمت خود بکشاند. کارشناسان از هماکنون پیشبینی کردهاند که اگر دولت بریتانیا موفق شود بهدرستی از اینترنت برای جذب توریست استفاده کند، در سال 2012 خواهد توانست بیش از دو میلیارد پوند را از جذب توریست به جیب بزند. مسابقات المپیک بزرگترین فرصت تاریخ را برای صنعت جهانگردی بریتانیا بهوجود آورده و احتمال میرود که برگزاری این مسابقه بیش از یک میلیون نفر را به این کشور بکشاند.
· کشورهای آسیایی نیز به جهانگردی مجازی رو آورده اند
اگرچه کشورهای اروپایی با در اختیار داشتن سرمایه و فناوری، بیش از دیگر مناطق دنیا موفق به جذب جهانگردان شدهاند، تحلیل جداول منتشر شده از سوی سازمان بینالمللی جهانگردی نشان میدهد که کشورهای آسیایی نیز در سالهای اخیر موفقیتهای فراوانی را در این زمینه کسب کردهاند. اینطور که گفته شده، کشور چین در سال گذشته توانسته با پیشی گرفتن از ایتالیا رتبه خود را در لیست کشورهای موفق در جذب توریست بالا بیاورد. در این میان هنگکنگ نیز توانسته نام خود را در بین 10 کشور برتر دنیا جای دهد که این امر نشان میدهد صنعت جهانگردی برای کشورهای آسیایی هم مهم تلقی میشود.
ایران و گردشگری الکترونیک
مقوله گردشگری از جمله مواردی است که به مدد فضای جدید و سایبر به وجود آمده در کنار شکلسنتی خود، چهره نوینی نیز کسب کرده و آن گردشگری سایبر یا محبث گردشگری در فضای مجازی اینترنت است. در شرایطی که خوشبختانه در ایران نیز نگاه رسمی به مقوله توریسم از حد تعاریف فراتر رفته و به صنعتی بودن این مقوله اذعان نسبی حاصل شده است، شاید لازم باشد با بازنگری در عملکرد سنتی فعالان این صنعت پرسود اما متاسفانه ضعیف در کشوری که ظرفیت خوبی برای سرمایهگذاری بیشتر در این زمینه دارد، لزوم بهرهمندی از فضای سایبر در راستای توسعه صنعت گردشگری مطرح شود امری که با توجه به فضای خاص فرهنگی و اجتماعی ایران میتواند بسیار مفید واقع شود. هر چند در حال حاضر وب سایتها، وبلاگها و تیزرهای الکترونیک زیادی در زمینه توریسم ایرانی فعال هستند و بنا به امکانات و سلیقه و متد طراحان دریچههای بسیار ارزشمندی به روی مشتریان خارجی این صنعت باز کردهاند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که قرار نیست ما در این زمینه همچون موارد دیگر فاصلهای بعید با دنیا داشته باشیم. توجه بیشتر به برنامهریزی در زمینه گردشگری در ایران از آن رو لازم است که یک معرفی خوب در مدتی بسیار کوتاه و یک تصویر تاثیرگذار در کوتاهترین زمان در فضای سایبر میتواند در جذب مشتری موثر باشد. برای درک بهتر فاصله کنونی گردشگری سایبر در ایران با دیگر مناطق جهان کافی است تنها چند صفحه وب مرتبط با این مقوله در کشورهای دیگر را مشاهده کنیم. از وب سایت هتلها گرفته تا شهرداریها و شرکتهای فعال در زمینه توریسم. آنگاه میبینیم که دیگران با امکانات نرمافزاری برابر با ما چه کارهایی انجام میدهند. یقیناً منظور ما شبیهسازی و کپیبرداری از کارهای دیگران نیست به ویژه اینکه برنامهنویسان و طراحان ایرانی صفحات وب، خود هر کدام ایدهپردازان ماهری هستند و در صورت وجود بازار رقابتی در این زمینه میتوانند خلاقیت خود را به ظهور برسانند. بدون شک اولین شرایط ارتقای وضعیت گردشگری در ایرن داشتن سواد سایبر است. سواد سایبر به معنای روان بودن در دریافتهای سایبر است. امروزه سواد به چهار سطح سواد پایهای، سواد کارکردی، سواد فناورانه و سواد اطلاعاتی طبقهبندی میشود و داشتن سواد در هر چهار سطح مذکور به سهولت کار در عصر سایبر میانجامد. با چنین سطح توانایی است که میتوانیم در عرصه معرفی ظرفیتهای توریستی خود اقدام کنیم. ارائه مفاهیم به صورت دو یا چند زبانه شرط بعدی موفقیت بیشتر است. بدین منظور به منابع الکترونیک اطلاعرسانی [ONLINE INFORMATION RESOUR CES] قوی نیاز داریم که بتوانیم به کمک آنها گسترده متنوعی از کاربران را مورد خطاب قرار دهیم. در اکثر نقاط دیگر حتی مهمانپذیرهای بدون ستاره، متلها و اتوکاروانها نیز در اختیار داشتن یک سایت اطلاعرسانی، ریزترین اطلاعات اماکن و تاسیسات خود اعم از قیمتها، تخفیفهای مختلف سال، امکانات جانبی رایگان، رزرواسیون، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، فاصله تا فرودگاهها و مراکز اصلی خرید و ... خود را به همراه جذابیتهای منطقه برای ترغیب جهانگردان، با زیباترین طرح و گرافیک ممکن در اختیار کاربران قرار میدهند. در مقابل متاسفانه بسیاری از هتلهای ما در مهمترین شهرهای توریستیمان به این مقوله کمتوجهند و اگر سایتی نیز طراحی کردهاند، فقط برای داشتن یک عنوان WWW در پهنه اینترنت است، آن هم گاه تنها با متنی به زبان شیرین فارسی. در مسیر توسعه و بهبود گردشگری سایبر در ایران، پس از توجه به سواد سایبر و ایجاد منابع الکترونیک اطلاعرسانی قوی و چند زبانه، آنچه در مرحله بعدی ضرورت قرار دارد لزوم معرفی این منابع الکترونیک به موتورهای جستوجوگری است که روز به روز و لحظهبهلحظه در حال افزایش هستند. بدیهی است که در هر نقطه از جهان در کنار چند موتور جستوجوگر معروف یک یا چند جستوجوگر محلی و منطقهای نیز وجود دارد که مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل بهتر است با شناسایی جستوجوگرهای مختلف گستره دستیابی به منبع اطلاعرسانی خود را افزایش دهیم و تنها به لینک شدن و معرفی در موتورهای رایج و شناخته شده بسنده نکنیم. با پیشفرضدستیابی به چنین ملزومات اولیهای برای توسعه صنعت گردشگریمان در فضای شبکه استفاده بهینه از متن، گرافیک، تصاویر دیجیتال و ویدئو به همراه استفاده از صدا در سایت به صورت UPLOAD در جذب مشتری بری ما میتواند بسیار کارآمد باشد. حقیقت این است که در خارج از ایران نسبت به فضای فرهنگی بر جامعه ما به ویژه در خصوص مسائل اعتقادی چون حجاب، رعایت شئونات اخلاقی و ... تصویر شفاف و تعریف شده چندانی وجود ندارد. کدام یک، از سایتهای گردشگری ایرانی را سراغ دارید که درخصوص این موارد به صورت شفاف و مستند به جستوجوگران شبکه، اطلاعات ارائه دهند؟ بدیهی است ما درخصوص صنعت گردشگری صحبت میکنیم و نه سیاست، اما چقدر توانستهایم فضای خاص فرهنگی خود را برای کسانی که شناخت چندانی از ما ندارند تبیین کنیم؟ چقدر توانستهایم به مشتری خود بباورانیم که فضای ما نهتنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای تجربه شرایطی متفاوت است که فارغ از بعد اعتقادی ما مطمئنا از بابت همان متفاوت بودن برای مشتریمان جذاب خواهد بود. مقوله تبدیل تهدیدها به فرصتها برای صنعت توریسم از مهمترین مواردی است که در گردشگری سایبر خود نیازمند بازنگری در آن هستیم. در همین راستا باید توجه داشته باشیم که فضایی که در گردشگری سایبر در اختیار داریم دریچهای یک طرفه نیست بلکه پل ارتباطی بین ما و مشتریمان است. مهمترین اصل در هر تجارتی جلب اعتماد مشتری است و صداقت مهمترین رکن بهوجود آمدن این اعتماد است. باید با مخاطبان خود در فضای شبکه صادق باشیم، به پیامهای آنان توجه کنیم و حتماً به آنها پاسخ دهیم تا مشتری ما بداند برای او ارزش قائل بودهایم. اقرارگویی و بزرگنمایی با تبلیغ تفاوتدارد و نباید جاذبههای خود را بزرگتر از آنچه هستند توصیف کنیم، چرا که این امر هرچند ممکن است یک تور چند نفره را برای یک بار برای ما به وجود آورد، اما مطمئناً تکرار شدنی نخواهد بود، زیرا جهانگردان نیز ارتباطات خاص خود را دارند و بدون مشورت با کسانی که قبلا به جایی رفتهاند بدانجا عزیمت نخواهند کرد. امکانات فضای سایبر که روزبه روز در حال افزایش است به ما این امکان را میدهد تا تصویر دیجیتال، فیلمهای ویدئویی و گرافیکهای زیبایی از جاذبههای اکوتوریسم فولکوریک و فرهنگی خود را در اختیار کاربران قرار دهیم اما ما متاسفانه در این زمینه نیز آنچنان که بایسته و شایسته است کار نکردهایم. بدیهی است ارتقای سطح صنعت گردشگری منوط به فراهم بودن مولفههای متعدد دولتی و غیردولتی است که اگر واقعاً گردشگری را صنعت میدانند باید صنعتی در موردآن فکر و عمل کنند. هر حرکتی هر چند کوچک و شخصی نیز در این راه بیفایده نخواهد بود و نهایت امید و آرزو اینکه با ایجاد تحول در کارهای خود چه در وب سایتها و چه در شرکتها، هتلها، بخشهای دولتی و حتی وبلاگنویسی مرتبط با مقوله توریسم، شاهد بهبود فرصتهایرشد این صنعت در فضای سایبر و بهدنبال آن رونق آمار ورودی توریست، به ایران باشیم .
· ارائه راهکارهایی برای رونق و پیشرفت e-tourism در ایران
(1 ایجاد نهادی تحت عنوان مركز گردشگری مجازی در سازمان ایرانگردی ایران
(2 بازبینی، اصلاح و مدیریت سایت های اطلاع رسانی مراكز گردشگری ایران در اینترنت
(3 دخالت دادن وزن گردشگری مجازی در چشم انداز گسترش صنعت گردشگری در ایران
(4 ایجاد و تدوین دوره های آموزش الكترونیكی توسعه گردشگری در مراكز دانشگاهی كشور
(5 توجه به اطلاع رسانی الكترونیكی رسمی پتانسیل های گردشگری ایران در رسانه های جهان
(6 تبلیغ سایت های گردشگری رسمی ایران در كلیه سایت های دولتی كشور در وب
(7 راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی دیجیتالی درون شهری
(8 ایجاد كارت های الكترونیكی اعتباری برای استفاده از مراكز گردشگری ایران و فروش آن از طریق وب برای مخاطبان داخلی و بین المللی
در یك كلام نباید تعامل وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای دولتی با سازمان ایرانگردی كشور را برای گسترش بسترهای گردشگری مجازی كه همانا توسعه ویزای الكترونیك، رزرواسیون و مسائلی در این وادی است، فراموش كرد
منابع
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1199539843-electronic_torism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1199539843-electronic_torism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1201085305_ict_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1201085305_ict_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c11567617199_intrnet_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c11567617199_intrnet_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1154688522_et_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1154688522_et_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1194775929_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1194775929_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1176543866_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1176543866_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1177853622_e_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1177853622_e_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1161009595_electronic_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1161009595_electronic_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1158046567_internet_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1158046567_internet_tourism_p1.php)
www.itiran.com/?type=article8id=6489 (http://www.itiran.com/?type=article8id=6489)
www.itkar.com/travel.htm (http://www.itkar.com/travel.htm)
www.itwebsite.blogfa.com/cat-26.aspx (http://www.itwebsite.blogfa.com/cat-26.aspx)
www.fasleno.com/artichives/001102.php (http://www.fasleno.com/artichives/001102.php)
جهانگردی مجازی و کشور های اسیایی و اروپایی
· جهانگردی مجازی در اروپا
بسیاری از ما خریدهای روزانه یا کارهای بانکی خود را از طریق سرویسهای آنلاین انجام میدهیم، اما در کنار این مسائل که انجام آنها برایمان بسیار آسان شده است، باید توجه داشته باشیم که فضای سایبر در زمینه پرکردن اوقات فراغت نیز فعالیتهای ارزندهای انجام داده است. مدیران مراکز جهانگردی در شمال غرب اروپا دریافتهاند که اگر میخواهند بازار خود را رونق بخشند، باید هرچه سریعتر سایت اینترنتی مشترکی را راهاندازی کنند و در آن به معرفی خدمات خود بپردازند.
· جهانگردی مجازی دولت بریتانیا-انگلیس
سال گذشته دولت بریتانیا برای آنکه وبسایتی را با خدمات جهانگردی راهاندازی کند، بیش از 13 میلیون پوند سرمایهگذاری کرد و در آن اطلاعات کامل و جالبی را در مورد تمام اماکن دیدنی بریتانیا قرار داد. با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این سایت تنها به جذب مسافران داخلی بریتانیا کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که سیاستهای جذب مسافران داخلی و خارجی در دنیای مجازی با یکدیگر متفاوت است و اگر این تفاوت توسط مسوولان سایتها بهدرستی تشخیص داده نشود، مراکز جهانگردی مشتریان خود را از دست خواهند داد.
اخبار جدید منتشر شده نشان میدهد، دولت بریتانیا با داشتن تجربهای موفق در زمینه جهانگردی مجازی قصد دارد که از این پس سرمایهگذاریهای بیشتری را در این زمینه انجام دهد. اینطور که گفته میشود، سال گذشته مقامات جزایر ولز واقع در بریتانیا بهمیزان قابل ملاحظهای با کاهش جهانگردان داخلی و خارجی برای بازدید از این منطقه مواجه شدند. این امر که اقتصاد ولز را با آسیبهای زیادی مواجه کرد، مسوولان دولتی را واداشت تا برای جبران خسارات وارد شده از اینترنت و ابزارهای اینترنتی استفاده کنند. در حال حاضر گفته میشود که از زمان ورود اینترنت به صنعت گردشگری ولز، تعداد مسافران داخلی و خارجی این منطقه تا چند برابر افزایش یافته و در مقابل، رضایتمندی افراد برای استفاده از خدمات عرضه شده به آنها بالاتر رفته است.
· انگلیس ، میزبان مسابقات المپیک 2012 و رویکرد به توریست الکترونیکی
با برگزیده شدن بریتانیا بهعنوان میزبان مسابقات المپیک 2012، دولت این کشور هماکنون میکوشد تا با برنامهریزیهای دقیقتر افراد بیشتری را بهسمت خود بکشاند. کارشناسان از هماکنون پیشبینی کردهاند که اگر دولت بریتانیا موفق شود بهدرستی از اینترنت برای جذب توریست استفاده کند، در سال 2012 خواهد توانست بیش از دو میلیارد پوند را از جذب توریست به جیب بزند. مسابقات المپیک بزرگترین فرصت تاریخ را برای صنعت جهانگردی بریتانیا بهوجود آورده و احتمال میرود که برگزاری این مسابقه بیش از یک میلیون نفر را به این کشور بکشاند.
· کشورهای آسیایی نیز به جهانگردی مجازی رو آورده اند
اگرچه کشورهای اروپایی با در اختیار داشتن سرمایه و فناوری، بیش از دیگر مناطق دنیا موفق به جذب جهانگردان شدهاند، تحلیل جداول منتشر شده از سوی سازمان بینالمللی جهانگردی نشان میدهد که کشورهای آسیایی نیز در سالهای اخیر موفقیتهای فراوانی را در این زمینه کسب کردهاند. اینطور که گفته شده، کشور چین در سال گذشته توانسته با پیشی گرفتن از ایتالیا رتبه خود را در لیست کشورهای موفق در جذب توریست بالا بیاورد. در این میان هنگکنگ نیز توانسته نام خود را در بین 10 کشور برتر دنیا جای دهد که این امر نشان میدهد صنعت جهانگردی برای کشورهای آسیایی هم مهم تلقی میشود.
ایران و گردشگری الکترونیک
مقوله گردشگری از جمله مواردی است که به مدد فضای جدید و سایبر به وجود آمده در کنار شکلسنتی خود، چهره نوینی نیز کسب کرده و آن گردشگری سایبر یا محبث گردشگری در فضای مجازی اینترنت است. در شرایطی که خوشبختانه در ایران نیز نگاه رسمی به مقوله توریسم از حد تعاریف فراتر رفته و به صنعتی بودن این مقوله اذعان نسبی حاصل شده است، شاید لازم باشد با بازنگری در عملکرد سنتی فعالان این صنعت پرسود اما متاسفانه ضعیف در کشوری که ظرفیت خوبی برای سرمایهگذاری بیشتر در این زمینه دارد، لزوم بهرهمندی از فضای سایبر در راستای توسعه صنعت گردشگری مطرح شود امری که با توجه به فضای خاص فرهنگی و اجتماعی ایران میتواند بسیار مفید واقع شود. هر چند در حال حاضر وب سایتها، وبلاگها و تیزرهای الکترونیک زیادی در زمینه توریسم ایرانی فعال هستند و بنا به امکانات و سلیقه و متد طراحان دریچههای بسیار ارزشمندی به روی مشتریان خارجی این صنعت باز کردهاند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که قرار نیست ما در این زمینه همچون موارد دیگر فاصلهای بعید با دنیا داشته باشیم. توجه بیشتر به برنامهریزی در زمینه گردشگری در ایران از آن رو لازم است که یک معرفی خوب در مدتی بسیار کوتاه و یک تصویر تاثیرگذار در کوتاهترین زمان در فضای سایبر میتواند در جذب مشتری موثر باشد. برای درک بهتر فاصله کنونی گردشگری سایبر در ایران با دیگر مناطق جهان کافی است تنها چند صفحه وب مرتبط با این مقوله در کشورهای دیگر را مشاهده کنیم. از وب سایت هتلها گرفته تا شهرداریها و شرکتهای فعال در زمینه توریسم. آنگاه میبینیم که دیگران با امکانات نرمافزاری برابر با ما چه کارهایی انجام میدهند. یقیناً منظور ما شبیهسازی و کپیبرداری از کارهای دیگران نیست به ویژه اینکه برنامهنویسان و طراحان ایرانی صفحات وب، خود هر کدام ایدهپردازان ماهری هستند و در صورت وجود بازار رقابتی در این زمینه میتوانند خلاقیت خود را به ظهور برسانند. بدون شک اولین شرایط ارتقای وضعیت گردشگری در ایرن داشتن سواد سایبر است. سواد سایبر به معنای روان بودن در دریافتهای سایبر است. امروزه سواد به چهار سطح سواد پایهای، سواد کارکردی، سواد فناورانه و سواد اطلاعاتی طبقهبندی میشود و داشتن سواد در هر چهار سطح مذکور به سهولت کار در عصر سایبر میانجامد. با چنین سطح توانایی است که میتوانیم در عرصه معرفی ظرفیتهای توریستی خود اقدام کنیم. ارائه مفاهیم به صورت دو یا چند زبانه شرط بعدی موفقیت بیشتر است. بدین منظور به منابع الکترونیک اطلاعرسانی [ONLINE INFORMATION RESOUR CES] قوی نیاز داریم که بتوانیم به کمک آنها گسترده متنوعی از کاربران را مورد خطاب قرار دهیم. در اکثر نقاط دیگر حتی مهمانپذیرهای بدون ستاره، متلها و اتوکاروانها نیز در اختیار داشتن یک سایت اطلاعرسانی، ریزترین اطلاعات اماکن و تاسیسات خود اعم از قیمتها، تخفیفهای مختلف سال، امکانات جانبی رایگان، رزرواسیون، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، فاصله تا فرودگاهها و مراکز اصلی خرید و ... خود را به همراه جذابیتهای منطقه برای ترغیب جهانگردان، با زیباترین طرح و گرافیک ممکن در اختیار کاربران قرار میدهند. در مقابل متاسفانه بسیاری از هتلهای ما در مهمترین شهرهای توریستیمان به این مقوله کمتوجهند و اگر سایتی نیز طراحی کردهاند، فقط برای داشتن یک عنوان WWW در پهنه اینترنت است، آن هم گاه تنها با متنی به زبان شیرین فارسی. در مسیر توسعه و بهبود گردشگری سایبر در ایران، پس از توجه به سواد سایبر و ایجاد منابع الکترونیک اطلاعرسانی قوی و چند زبانه، آنچه در مرحله بعدی ضرورت قرار دارد لزوم معرفی این منابع الکترونیک به موتورهای جستوجوگری است که روز به روز و لحظهبهلحظه در حال افزایش هستند. بدیهی است که در هر نقطه از جهان در کنار چند موتور جستوجوگر معروف یک یا چند جستوجوگر محلی و منطقهای نیز وجود دارد که مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل بهتر است با شناسایی جستوجوگرهای مختلف گستره دستیابی به منبع اطلاعرسانی خود را افزایش دهیم و تنها به لینک شدن و معرفی در موتورهای رایج و شناخته شده بسنده نکنیم. با پیشفرضدستیابی به چنین ملزومات اولیهای برای توسعه صنعت گردشگریمان در فضای شبکه استفاده بهینه از متن، گرافیک، تصاویر دیجیتال و ویدئو به همراه استفاده از صدا در سایت به صورت UPLOAD در جذب مشتری بری ما میتواند بسیار کارآمد باشد. حقیقت این است که در خارج از ایران نسبت به فضای فرهنگی بر جامعه ما به ویژه در خصوص مسائل اعتقادی چون حجاب، رعایت شئونات اخلاقی و ... تصویر شفاف و تعریف شده چندانی وجود ندارد. کدام یک، از سایتهای گردشگری ایرانی را سراغ دارید که درخصوص این موارد به صورت شفاف و مستند به جستوجوگران شبکه، اطلاعات ارائه دهند؟ بدیهی است ما درخصوص صنعت گردشگری صحبت میکنیم و نه سیاست، اما چقدر توانستهایم فضای خاص فرهنگی خود را برای کسانی که شناخت چندانی از ما ندارند تبیین کنیم؟ چقدر توانستهایم به مشتری خود بباورانیم که فضای ما نهتنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای تجربه شرایطی متفاوت است که فارغ از بعد اعتقادی ما مطمئنا از بابت همان متفاوت بودن برای مشتریمان جذاب خواهد بود. مقوله تبدیل تهدیدها به فرصتها برای صنعت توریسم از مهمترین مواردی است که در گردشگری سایبر خود نیازمند بازنگری در آن هستیم. در همین راستا باید توجه داشته باشیم که فضایی که در گردشگری سایبر در اختیار داریم دریچهای یک طرفه نیست بلکه پل ارتباطی بین ما و مشتریمان است. مهمترین اصل در هر تجارتی جلب اعتماد مشتری است و صداقت مهمترین رکن بهوجود آمدن این اعتماد است. باید با مخاطبان خود در فضای شبکه صادق باشیم، به پیامهای آنان توجه کنیم و حتماً به آنها پاسخ دهیم تا مشتری ما بداند برای او ارزش قائل بودهایم. اقرارگویی و بزرگنمایی با تبلیغ تفاوتدارد و نباید جاذبههای خود را بزرگتر از آنچه هستند توصیف کنیم، چرا که این امر هرچند ممکن است یک تور چند نفره را برای یک بار برای ما به وجود آورد، اما مطمئناً تکرار شدنی نخواهد بود، زیرا جهانگردان نیز ارتباطات خاص خود را دارند و بدون مشورت با کسانی که قبلا به جایی رفتهاند بدانجا عزیمت نخواهند کرد. امکانات فضای سایبر که روزبه روز در حال افزایش است به ما این امکان را میدهد تا تصویر دیجیتال، فیلمهای ویدئویی و گرافیکهای زیبایی از جاذبههای اکوتوریسم فولکوریک و فرهنگی خود را در اختیار کاربران قرار دهیم اما ما متاسفانه در این زمینه نیز آنچنان که بایسته و شایسته است کار نکردهایم. بدیهی است ارتقای سطح صنعت گردشگری منوط به فراهم بودن مولفههای متعدد دولتی و غیردولتی است که اگر واقعاً گردشگری را صنعت میدانند باید صنعتی در موردآن فکر و عمل کنند. هر حرکتی هر چند کوچک و شخصی نیز در این راه بیفایده نخواهد بود و نهایت امید و آرزو اینکه با ایجاد تحول در کارهای خود چه در وب سایتها و چه در شرکتها، هتلها، بخشهای دولتی و حتی وبلاگنویسی مرتبط با مقوله توریسم، شاهد بهبود فرصتهایرشد این صنعت در فضای سایبر و بهدنبال آن رونق آمار ورودی توریست، به ایران باشیم .
· ارائه راهکارهایی برای رونق و پیشرفت e-tourism در ایران
(1 ایجاد نهادی تحت عنوان مركز گردشگری مجازی در سازمان ایرانگردی ایران
(2 بازبینی، اصلاح و مدیریت سایت های اطلاع رسانی مراكز گردشگری ایران در اینترنت
(3 دخالت دادن وزن گردشگری مجازی در چشم انداز گسترش صنعت گردشگری در ایران
(4 ایجاد و تدوین دوره های آموزش الكترونیكی توسعه گردشگری در مراكز دانشگاهی كشور
(5 توجه به اطلاع رسانی الكترونیكی رسمی پتانسیل های گردشگری ایران در رسانه های جهان
(6 تبلیغ سایت های گردشگری رسمی ایران در كلیه سایت های دولتی كشور در وب
(7 راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی دیجیتالی درون شهری
(8 ایجاد كارت های الكترونیكی اعتباری برای استفاده از مراكز گردشگری ایران و فروش آن از طریق وب برای مخاطبان داخلی و بین المللی
در یك كلام نباید تعامل وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای دولتی با سازمان ایرانگردی كشور را برای گسترش بسترهای گردشگری مجازی كه همانا توسعه ویزای الكترونیك، رزرواسیون و مسائلی در این وادی است، فراموش كرد
منابع
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1199539843-electronic_torism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1199539843-electronic_torism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1201085305_ict_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1201085305_ict_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c11567617199_intrnet_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c11567617199_intrnet_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1154688522_et_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1154688522_et_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1194775929_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1194775929_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1176543866_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1176543866_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1177853622_e_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1177853622_e_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1161009595_electronic_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1161009595_electronic_tourism_p1.php)
www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1158046567_internet_tourism_p1.php (http://www.aftab.ir/articles/economy_markeing_business/tourism/c2c1158046567_internet_tourism_p1.php)
www.itiran.com/?type=article8id=6489 (http://www.itiran.com/?type=article8id=6489)
www.itkar.com/travel.htm (http://www.itkar.com/travel.htm)
www.itwebsite.blogfa.com/cat-26.aspx (http://www.itwebsite.blogfa.com/cat-26.aspx)
www.fasleno.com/artichives/001102.php (http://www.fasleno.com/artichives/001102.php)