PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : از يكه‌تازي نت‌اسكيپ تا تولد و ظهور گوگل



TAHA
04-12-2010, 10:17 PM
خبرگزاري فارس: عليرغم اينكه اصطلاح وب 2 اولين بار در سال 1999 به كار برده شد، اما تا سال 2003 چندان مورد توجه قرار نگرفت.
http://pnu-club.com/imported/2010/04/937.jpg

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، اين بي توجهي چندان هم بي دليل نبود. به هر حال در آن ايام هيچ خبري از جنبه هاي تعاملي اينترنت نبود و اين پديده بيشتر يك مساله تئوريك بود كه در مقالات و نشريات مختلف به آن پرداخته مي شد.
بديهي است تا زماني كه يك پديده براي مردم ملموس نباشد نمي توان انتظار داشت كه به طور عمومي مورد توجه قرار بگيرد. از سال 2004 بود كه اصطلاح وب 2 محبوبيت و شهرت و اهميت بيشتري كسب كرد و در سطح عمومي تري به آن پرداخته شد. در اين سال دو شركت O Reilly Media و MediaLive ميزبان اولين كنفرانس وب 2 بودند.
در جريان سخنراني هاي افتتاحيه اين كنفرانس، جان باتل و تيم اوريلي تعريف خود را از وب به عنوان يك پلاتفورم ارائه كردند. از نظر آنها برنامه هاي كاربردي نرم افزاري تحت وب روزي جايگزين برنامه هاي نرم افزاري عادي مي شدند كه بر روي رايانه هاي شخصي نصب شده و مورد استفاده قرار مي گيرند. از نظر سخنرانان، نقطه كليدي مهاجرت آن بود كه مشتريان وب باعث شكل گيري كسب و كاري جديد در فضاي مجازي مي شدند و براي وب توجيه اقتصادي گسترده اي پيدا مي شد.
در چنين حالتي ايده ها، متون، ويديوها و تصاوير الهام بخش طراحي هزاران وب سايت مي شدند كه داراي سودآوري اقتصادي هم بودند. اوريلي وديگران وب 2 را در برابر مفهوم ديگري به نام وب 1 قرار مي دادند كه خودشان آن را خلق كرده بودند. از نظر آنها مدل تجاري وب 1 مبتني بر عملكرد شركتي همچون نت اسكيپ و ناشران دائره المعارف بريتانيكا بود.
شركت نت اسكيپ به وب در قالب پلاتفورمي شكل مي داد كه حاصل الگو گرفتن از يك پارادايم كهنه نرم افزاري بود. اين شركت يك محصول كليدي و مهم داشت كه همان مرورگر نت اسكيپ بود. از جمله ديگر محصولات قابل ذكر اين شركت مي توان به يك برنامه روميزي اشاره كرد. استراتژي نت اسكيپ استفاده از تسلط خود در بازار مرورگرها براي ايجاد بازاري براي محصولات گران قيمت خود در حوزه رايانه هاي سرور بود. مديران اين شركت از نظر تئوريك بر اين باور بودند كه كنترل بر استانداردهاي نمايش محتوا و برنامه هاي كاربردي در دنياي مرورگرها به نت اسكيپ قدرتي خاص در بازار خواهد داد كه مشابه با قدرت مايكروسافت در بازار رايانه هاي شخصي خواهد بود.
نت اسكيپ بر اساس همين ايده مفهوم webtop را در برابر دسكتاپ ابداع كرد تا به سمت تسخير رايانه هاي شخصي نيز گام بردارد و با ارائه اطلاعات به روز در اين محيط و انواع نرم افزارها و اپلت ها webtop را به ويتريني براي جلب نظر مساعد خريد سرورهاي نت اسكيپ مبدل كند. به طور خلاصه شركت نت اسكيب، بر روي طراحي و خلق نرم افزار متمركز شده بود و گاه به گاه اين نرم افزارها را به روز كرده و آنها را در ميان كاربران نهايي و حرفه اي توزيع مي كرد.
اوريلي اين ديدگاه شركت نت اسكيپ را در برابر ديدگاه و عملكرد شركت گوگل قرار مي داد. اين شركت در آن زمان كه به اندازه امروز قدرتمند و مشهور نبود بر روي عرضه انواع نرم افزارهاي تحت وب اعم از مرورگرها و سرويس هاي مختلف متمركز نشده بود. گوگل در سال هاي آغازين هزاره جديد بر روي ارائه خدمات مبتني بر ديتا متمركز شده بود و تلاش داشت دسترسي به اطلاعات مورد نظر كاربران را تسهيل كرده و به اين كار سرعت دهد.
در آن زمان اين اطلاعات بيشتر در قالب لينك به صفحات وب مختلف بود و جالب آن بود كه در آن زمان خالق اين صفحات و اطلاعات هم چندان زياد و گسترده نبودند. برخي در آن زمان گوگل را به بهره برداري از محتواي خلق شده توسط فعالان گمنام وب براي آفزايش شهرت خود متهم مي ساختند. اتهامي كه البته به سرعت فراموش شد و در مدت نه چندان زيادي شرايط كاملا برعكس شد و كار به جايي رسيد كه مالكان وب سايت هاي اينترنتي هر يك به دنبال راهي براي ارتقاي رتبه صفحات خود در گوگل بودند تا به هر نحوي كه شده در صدر نتايج جستجوي اين سايت قرار بگيرند.
بر خلاف نرم افزارها كه به طور منظم و بر اساس يك برنامه از قبل تعيين شده عرضه مي شدند، سرويس هاي تحت وب مانند متور جستجوها بايد به سرعت به روز مي شدند و تغيير مي كردند. به همين علت بود كه كم كم شنيدن عبارت " نسخه بتاي " فلان سرويس يا نرم افزار تحت وب كم كم عادي شد و به دنياي نرم افزارهاي سنتي هم سرايت كرد.