مژگان
04-12-2010, 01:15 PM
مولف/ان: حسين بجاني
منبع: ماهنامه تدبير-سال بيستم-شماره 203
تهيه و تنظيم: پايگاه مقالات علمي مديريت [/URL]
چکيده: دانش، موتور محرکه توسعه دانايي محور بوده، توجه به آن نقش فزايندهاي در رشد سازمانها و جوامع خواهد داشت. براي ارائه تصويري از سازمانها و جوامعي که بيشترين استفاده و بهره را از دانش، در چرخه کامل آن ميبرند از اصطلاحات سازمان فراگير (يادگيرنده) و در مقياس بزرگتر جامعه فراگير و ملت فراگير استفاده ميشود. سازمان ياد گيرنده يا فراگير يک الگوي تغيير يافته براي سازمانها و راهي نوين براي انديشيدن درباره سازمان، در عصر دانش است. يک سازمان يادگيرنده داراي کمترين سلسله مراتب اختيارها، پاداشي برابر در برابر عملکرد يکسان، فرهنگ مشترک و ساختاري انعطافپذير و سازشکار است که ميتوان بدان وسيله از فرصتها استفاده کرد و بحرانها را از بين برد. سازمان يادگيرنده، الگوي منحصر به فردي ندارد و به واقع نوعي نگرش يا فلسفه جديد درباره سازمانهاست که نقشهاي اصلي را به عهده اعضاي سازمان ميگذارد.
[URL="http://system.parsiblog.com/-1314170.htm"]متن کامل مقاله (http://www.system.parsiblog.com/)
منبع: ماهنامه تدبير-سال بيستم-شماره 203
تهيه و تنظيم: پايگاه مقالات علمي مديريت [/URL]
چکيده: دانش، موتور محرکه توسعه دانايي محور بوده، توجه به آن نقش فزايندهاي در رشد سازمانها و جوامع خواهد داشت. براي ارائه تصويري از سازمانها و جوامعي که بيشترين استفاده و بهره را از دانش، در چرخه کامل آن ميبرند از اصطلاحات سازمان فراگير (يادگيرنده) و در مقياس بزرگتر جامعه فراگير و ملت فراگير استفاده ميشود. سازمان ياد گيرنده يا فراگير يک الگوي تغيير يافته براي سازمانها و راهي نوين براي انديشيدن درباره سازمان، در عصر دانش است. يک سازمان يادگيرنده داراي کمترين سلسله مراتب اختيارها، پاداشي برابر در برابر عملکرد يکسان، فرهنگ مشترک و ساختاري انعطافپذير و سازشکار است که ميتوان بدان وسيله از فرصتها استفاده کرد و بحرانها را از بين برد. سازمان يادگيرنده، الگوي منحصر به فردي ندارد و به واقع نوعي نگرش يا فلسفه جديد درباره سازمانهاست که نقشهاي اصلي را به عهده اعضاي سازمان ميگذارد.
[URL="http://system.parsiblog.com/-1314170.htm"]متن کامل مقاله (http://www.system.parsiblog.com/)