مژگان
02-24-2010, 11:48 AM
دكوراسيون از ديد تهمینه میلانی؛ كارگردان سينماي ايران - هر خانه، يك كتابخانه
http://pnu-club.com/imported/2010/02/2343.jpg«تهمينه ميلاني» كارگردان نامآشناي سينماي كشورمان است كه فيلمهايي چون «دو زن»، «نيمه پنهان»، «زن زيادي»، «آتشبس»، «سوپر استار» و كارهاي موفق ديگري را در كارنامه خود دارد. ميلاني فارغالتحصيل رشته معماري از دانشگاه علم و صنعت است و به همين دليل در سالهاي اوليه فعاليتش در سينما، به طراحي صحنه و لباس نيز پرداخته است. اگر ميخواهيد بدانيد دكوراسيون و چيدمان خانه يك كارگردان مطرح ايراني به چه نحوي است، با ما همراه شويد.
فکر میکنید چه رابطهای بین چيدمان و دكوراسيون خانه با شخصیت افراد ساكن در آن وجود دارد؟
اين دو به شدت با هم رابطه دارند، یعنی شما با مشاهده خانه یا دفتر کار یک شخص میتوانید بفهمید که او چه روحیهای دارد. حتی اگر فرض را بر آن بگیریم که شخصی دسترسی به مبلمان گرانقیمت نداشته باشد، باز هم سلیقه شخصی و تواناییاش در شناخت رنگ و... گویای روحیات و شخصیت اوست. بنابراین در طراحی خانههای مسکونی، برای مهندس معمار و دكوراتور خیلی مهم است که کارفرما چه کسی است؛ یک پروفسور از فرنگ برگشته یا یک تاجر بزرگ بازاري، يا يك فرد سنتی یا كسي كه به دكور مدرن علاقهمند است. این موضوع حتی بر نوع نقشه ساختمان نیز تاثیر میگذارد؛ شخصی که ذهنیت فضای اندرونی _ بیرونی دارد، طبعا میلی به آشپزخانه باز (Open) ندارد یا برعکس، برخی افراد میل به پنهان کردن برخی قسمتهای خانه ندارند و معمار میتواند فضاها را باز و آزاد طراحی کند.
چه مواردی ميتواند در ایجاد وابستگی عاطفی به یک مکان دخیل باشد؟ در واقع چرا برخي افراد میلي به ترک خانه قدیمی خود ندارند؟
چندي پيش مقالهای در مورد اضطراب میخواندم و اینکه انسانها در چه شرایطی دچار اضطراب میشوند؛ اضطراب نوع اول براي زماني است كه انسانها کشورشان را عوض كرده و به كشور ديگري مهاجرت ميكنند. وقتی شهرشان را تغيير ميدهند، اضطراب نوع دوم بهوجود ميآيد و وقتی خانهشان را عوض میکنند سومين نوع اضطراب پیش میآيد كه میزان اضطراب سوم از بقيه موارد، بالاتر است؛ حتی اگر افراد به یک خانه بهتر، نو و شيكتر بروند، بازهم بخشی از وجودشان را در خانه قديمي باقي ميگذارند.
مثلا نگاهي به خانه من بياندازيد؛ تمام اشیایی که در این خانه میبینید برای من معنادار است، نحوه و زمان خرید آن، چرایی خرید آن و... هرکدام برایم پر از خاطره است. این مجسمهها و وسایل تزئینی، صنایع دستی کشورهای مختلف است كه كلي خاطره دارند. داخل خانه نيز اتفاقات مهمی میافتد، مثلا فرزندی متولد میشود، به مدرسه میرود و... . با رفتن از این خانه بخشی از این خاطرات هم رنگ میبازند.
کدامیک از فضاهای خانه برايتان مهمتر است؟
طبیعتا زنان ایرانی اکثر وقت خود را در آشپزخانه سپری میکنند؛ به همین دليل من هم دوست دارم بهترین فضاي خانهام آشپزخانه باشد، چون بخش زيادي از عمرم در آنجا سپری میشود. در طراحیهای منازل مسکونی نيز سعی ميكنم بهترین قسمت خانه را به آشپزخانه اختصاص دهم. متاسفانه الان با كوچك شدن خانهها و آپارتماننشینی، بيشتر سعی ميكنند آشپزخانه در زشتترین بخش خانه باشد، چون فكر ميكنند: «کسی که آن را نمیبیند ...!»
من کتابخانه خیلی بزرگی نیز در منزلم دارم که بخشی از آن را به دفتر كارم منتقل کردهام. حتي شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد براي اینکه کتابخانه را در ذهن مردم جا بیاندازم، وقتی فیلم میسازم حتی وقتی بخواهم يك خانواده فقیر را نشان دهم، باز هم یک گوشه برای کتابخانه در نظر ميگيرم. حتي ممكن است در قفسههايش مفاتیحالجنان باشد یا حافظ و سعدی و شاهنامه. یعنی کتابهایی که مردم دوست دارند، مگر اینکه به عمد بخواهم بگویم این شخص با کتاب رابطه ندارد، مثلا در فیلم «سوپراستار»، شخصيت اصلي فيلم کتابخانه دارد، اما قفسههايش پر از فیلم و بروشور و عکسهای خودش است.
شما به چه نوع آشپزخانهای علاقهمندید، باز یا بسته؟
من آشپزخانه باز، با رنگ روشن و رو به باغ را دوست دارم. البته مسلما همه آشپزخانه رو به باغ ندارند؛ ولی اگر آشپزخانه نور كافي داشته باشد، ميتوانيم با یک گلدان یا ايجاد یک سکو جلوی پنجره و یک فضای سبز، این فضا را درست کنيم. متأسفانه امروزه اکثر آشپزخانهها رو به حیاط خلوت یا نورگیر باز میشوند که فضای جالبي نیست. در اين صورت اگر بخواهيم میتوانيم یک فضاي ویژه برای خودمان بسازيم. خيليها از روی تنبلی این کار را نمیکنند، حتی حاضر به استفاده از گل مصنوعی نيز نيستند. با اينکه من با گل مصنوعي بسیار مخالفم ولي اگر احساس خوبی به افراد دهد نیز میتواند مفید باشد.
چرا اينقدر روي استفاده از طبيعت در منزل تكيه داريد؟
به نظرم طبیعت روی روان و ذهن انسان تأثیرات مطلوبي دارد. اطراف خانه ما فضای سبز زیاد است، ولی باز هم با گلدانها و درختچه فضای داخلی را سبزتر کردهایم، چون تمامی اعضای خانوادهام به فضای سبز و طبیعت علاقهمندند.
به نظرتان آپارتمانهای امروزی میتواند آرامش ذهني را که خانههای قدیمی حیاطدار داشتند، در اذهان نسل امروز ایجاد کند؟
بله. مکانی که شما عمری را در آن سپری کرده باشید، بدون شك برای شما خاطره میشود. این محل میتواند یک قصر باشد یا یک اتاق کوچک در جنوب شهر. مهم شکلگیری عاطفه و خاطره شما در آن مکان است. البته تأثیری که حیاط خانههای قدیمی با درختان بلند و زیبایش در ذهن ساکنان آن میگذاشت، در زندگی آپارتمانی بیرنگ شده و جای خود را به دلمشغولیهای دیگر داده است.
معماری مدرن چه نكات و مشخصههايي دارد؟
معماری مدرن تعریف بسيار مشخصی دارد. الان دنیا به سوی سادگی پیش میرود و دوره کلاسیک به پایان رسیده است. تصور من از معماري مدرن همین است که در خانهام ميبينيد؛ خانهای راحت، رنگهای روشن و... . البته به سلیقه ساکنان خانه نيز بستگی دارد، من و همسرم به هیچ عنوان وجود اشیاء مزاحم را نمیپسندیم، مبلی که استفاده میکنیم باید راحت باشد، بتوان روی آن لم داد و استراحت كرد. درباره بقيه وسايل نيز همين نظر را داريم. من سعی میکنم در طرحهای معماریام، زندگی شخصی خودم و فیلمهایی که ميسازم، مردم را با این معماری آشنا کنم؛ «سوپر استار» و «آتشبس» نمونههای بسیار خوبی در این موردند.
چه چيزهايي باعث نارضایتی افراد از فضاهای مسکونیشان میشود؟
موارد بسیاری میتواند دخیل باشد، از جمله نداشتن دید خوب، انتخاب رنگ نادرست اتاقها، پنجرهای که نور كم به داخل وارد ميكند (بهخصوص نور جنوب) و ... . در اماكن اداري نيز اگر دقت كنيد، بیشتر منشیها را عصبی و خسته ميبينيد؛ به دليل اينكه روبرویشان دیوار است و هیچ دریچه و ديدي به بیرون ندارند.
فضاي خصوصي نيز در جلب رضايت افراد مهم است. یعنی برای تمامی اعضای خانواده فضای شخصي کافی وجود داشته باشد كه بتوانند داخل آن احساس امنیت و آرامش کنند.
بيشتر چه رنگهايي را براي دكور خانهتان ميپسنديد؟
به نظر من رنگهای روشن، فضاهای مدرن ايجاد ميكنند. البته این بدان معنی نیست که شما با رنگهای سیاه یا قرمز تند نمیتوانید فضای مدرن ایجاد کنید، ولی آرامش بیشتری در رنگهای روشن وجود دارد. قبلا کل مبلمان و دیوار خانه ما سفید بود و فقط تابلوها رنگی بودند، اخیرا به دیوارها كمي رنگهاي روشن زدهايم و با توجه به روحیهمان در آن تغییراتي ایجاد کردهایم.
براي نورپردازي خانهتان چه كارهايي انجام دادهايد؟
نور طبیعی در زندگی خیلی مهم است، مخصوصا در کشور ما که جزء آفتابیترین کشورهاست. کنترل نورهای مزاحم که تأثیر مستقیمي بر روح و روان انسان میگذارند همواره باید مد نظر طراحان قرار بگیرد. در مورد نورهای مصنوعی، من و همسرم علاقهای به نورهای سقفی نداریم و ترجیح میدهیم نورها دیواری باشند و اگر دقت کنید تمامی چراغها دیمر دارند؛ که در مصرف انرژی خیلی تأثیرگذار است. نسبت به ساعات مختلف روز میتوان نور را کم يا زیاد و فضای رمانتیک و جدی ایجاد کرد. ما آباژور هم نداریم و به جز روی میز ناهارخوری، در بقیه قسمتها منبع نور روی دیوار قرار دارد. نور سقفی بالاي میز ناهارخوری هم به این دليل است که ميهمانان بتوانند خوب غذا را ببینند و بخورند!
http://pnu-club.com/imported/2010/02/2343.jpg«تهمينه ميلاني» كارگردان نامآشناي سينماي كشورمان است كه فيلمهايي چون «دو زن»، «نيمه پنهان»، «زن زيادي»، «آتشبس»، «سوپر استار» و كارهاي موفق ديگري را در كارنامه خود دارد. ميلاني فارغالتحصيل رشته معماري از دانشگاه علم و صنعت است و به همين دليل در سالهاي اوليه فعاليتش در سينما، به طراحي صحنه و لباس نيز پرداخته است. اگر ميخواهيد بدانيد دكوراسيون و چيدمان خانه يك كارگردان مطرح ايراني به چه نحوي است، با ما همراه شويد.
فکر میکنید چه رابطهای بین چيدمان و دكوراسيون خانه با شخصیت افراد ساكن در آن وجود دارد؟
اين دو به شدت با هم رابطه دارند، یعنی شما با مشاهده خانه یا دفتر کار یک شخص میتوانید بفهمید که او چه روحیهای دارد. حتی اگر فرض را بر آن بگیریم که شخصی دسترسی به مبلمان گرانقیمت نداشته باشد، باز هم سلیقه شخصی و تواناییاش در شناخت رنگ و... گویای روحیات و شخصیت اوست. بنابراین در طراحی خانههای مسکونی، برای مهندس معمار و دكوراتور خیلی مهم است که کارفرما چه کسی است؛ یک پروفسور از فرنگ برگشته یا یک تاجر بزرگ بازاري، يا يك فرد سنتی یا كسي كه به دكور مدرن علاقهمند است. این موضوع حتی بر نوع نقشه ساختمان نیز تاثیر میگذارد؛ شخصی که ذهنیت فضای اندرونی _ بیرونی دارد، طبعا میلی به آشپزخانه باز (Open) ندارد یا برعکس، برخی افراد میل به پنهان کردن برخی قسمتهای خانه ندارند و معمار میتواند فضاها را باز و آزاد طراحی کند.
چه مواردی ميتواند در ایجاد وابستگی عاطفی به یک مکان دخیل باشد؟ در واقع چرا برخي افراد میلي به ترک خانه قدیمی خود ندارند؟
چندي پيش مقالهای در مورد اضطراب میخواندم و اینکه انسانها در چه شرایطی دچار اضطراب میشوند؛ اضطراب نوع اول براي زماني است كه انسانها کشورشان را عوض كرده و به كشور ديگري مهاجرت ميكنند. وقتی شهرشان را تغيير ميدهند، اضطراب نوع دوم بهوجود ميآيد و وقتی خانهشان را عوض میکنند سومين نوع اضطراب پیش میآيد كه میزان اضطراب سوم از بقيه موارد، بالاتر است؛ حتی اگر افراد به یک خانه بهتر، نو و شيكتر بروند، بازهم بخشی از وجودشان را در خانه قديمي باقي ميگذارند.
مثلا نگاهي به خانه من بياندازيد؛ تمام اشیایی که در این خانه میبینید برای من معنادار است، نحوه و زمان خرید آن، چرایی خرید آن و... هرکدام برایم پر از خاطره است. این مجسمهها و وسایل تزئینی، صنایع دستی کشورهای مختلف است كه كلي خاطره دارند. داخل خانه نيز اتفاقات مهمی میافتد، مثلا فرزندی متولد میشود، به مدرسه میرود و... . با رفتن از این خانه بخشی از این خاطرات هم رنگ میبازند.
کدامیک از فضاهای خانه برايتان مهمتر است؟
طبیعتا زنان ایرانی اکثر وقت خود را در آشپزخانه سپری میکنند؛ به همین دليل من هم دوست دارم بهترین فضاي خانهام آشپزخانه باشد، چون بخش زيادي از عمرم در آنجا سپری میشود. در طراحیهای منازل مسکونی نيز سعی ميكنم بهترین قسمت خانه را به آشپزخانه اختصاص دهم. متاسفانه الان با كوچك شدن خانهها و آپارتماننشینی، بيشتر سعی ميكنند آشپزخانه در زشتترین بخش خانه باشد، چون فكر ميكنند: «کسی که آن را نمیبیند ...!»
من کتابخانه خیلی بزرگی نیز در منزلم دارم که بخشی از آن را به دفتر كارم منتقل کردهام. حتي شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد براي اینکه کتابخانه را در ذهن مردم جا بیاندازم، وقتی فیلم میسازم حتی وقتی بخواهم يك خانواده فقیر را نشان دهم، باز هم یک گوشه برای کتابخانه در نظر ميگيرم. حتي ممكن است در قفسههايش مفاتیحالجنان باشد یا حافظ و سعدی و شاهنامه. یعنی کتابهایی که مردم دوست دارند، مگر اینکه به عمد بخواهم بگویم این شخص با کتاب رابطه ندارد، مثلا در فیلم «سوپراستار»، شخصيت اصلي فيلم کتابخانه دارد، اما قفسههايش پر از فیلم و بروشور و عکسهای خودش است.
شما به چه نوع آشپزخانهای علاقهمندید، باز یا بسته؟
من آشپزخانه باز، با رنگ روشن و رو به باغ را دوست دارم. البته مسلما همه آشپزخانه رو به باغ ندارند؛ ولی اگر آشپزخانه نور كافي داشته باشد، ميتوانيم با یک گلدان یا ايجاد یک سکو جلوی پنجره و یک فضای سبز، این فضا را درست کنيم. متأسفانه امروزه اکثر آشپزخانهها رو به حیاط خلوت یا نورگیر باز میشوند که فضای جالبي نیست. در اين صورت اگر بخواهيم میتوانيم یک فضاي ویژه برای خودمان بسازيم. خيليها از روی تنبلی این کار را نمیکنند، حتی حاضر به استفاده از گل مصنوعی نيز نيستند. با اينکه من با گل مصنوعي بسیار مخالفم ولي اگر احساس خوبی به افراد دهد نیز میتواند مفید باشد.
چرا اينقدر روي استفاده از طبيعت در منزل تكيه داريد؟
به نظرم طبیعت روی روان و ذهن انسان تأثیرات مطلوبي دارد. اطراف خانه ما فضای سبز زیاد است، ولی باز هم با گلدانها و درختچه فضای داخلی را سبزتر کردهایم، چون تمامی اعضای خانوادهام به فضای سبز و طبیعت علاقهمندند.
به نظرتان آپارتمانهای امروزی میتواند آرامش ذهني را که خانههای قدیمی حیاطدار داشتند، در اذهان نسل امروز ایجاد کند؟
بله. مکانی که شما عمری را در آن سپری کرده باشید، بدون شك برای شما خاطره میشود. این محل میتواند یک قصر باشد یا یک اتاق کوچک در جنوب شهر. مهم شکلگیری عاطفه و خاطره شما در آن مکان است. البته تأثیری که حیاط خانههای قدیمی با درختان بلند و زیبایش در ذهن ساکنان آن میگذاشت، در زندگی آپارتمانی بیرنگ شده و جای خود را به دلمشغولیهای دیگر داده است.
معماری مدرن چه نكات و مشخصههايي دارد؟
معماری مدرن تعریف بسيار مشخصی دارد. الان دنیا به سوی سادگی پیش میرود و دوره کلاسیک به پایان رسیده است. تصور من از معماري مدرن همین است که در خانهام ميبينيد؛ خانهای راحت، رنگهای روشن و... . البته به سلیقه ساکنان خانه نيز بستگی دارد، من و همسرم به هیچ عنوان وجود اشیاء مزاحم را نمیپسندیم، مبلی که استفاده میکنیم باید راحت باشد، بتوان روی آن لم داد و استراحت كرد. درباره بقيه وسايل نيز همين نظر را داريم. من سعی میکنم در طرحهای معماریام، زندگی شخصی خودم و فیلمهایی که ميسازم، مردم را با این معماری آشنا کنم؛ «سوپر استار» و «آتشبس» نمونههای بسیار خوبی در این موردند.
چه چيزهايي باعث نارضایتی افراد از فضاهای مسکونیشان میشود؟
موارد بسیاری میتواند دخیل باشد، از جمله نداشتن دید خوب، انتخاب رنگ نادرست اتاقها، پنجرهای که نور كم به داخل وارد ميكند (بهخصوص نور جنوب) و ... . در اماكن اداري نيز اگر دقت كنيد، بیشتر منشیها را عصبی و خسته ميبينيد؛ به دليل اينكه روبرویشان دیوار است و هیچ دریچه و ديدي به بیرون ندارند.
فضاي خصوصي نيز در جلب رضايت افراد مهم است. یعنی برای تمامی اعضای خانواده فضای شخصي کافی وجود داشته باشد كه بتوانند داخل آن احساس امنیت و آرامش کنند.
بيشتر چه رنگهايي را براي دكور خانهتان ميپسنديد؟
به نظر من رنگهای روشن، فضاهای مدرن ايجاد ميكنند. البته این بدان معنی نیست که شما با رنگهای سیاه یا قرمز تند نمیتوانید فضای مدرن ایجاد کنید، ولی آرامش بیشتری در رنگهای روشن وجود دارد. قبلا کل مبلمان و دیوار خانه ما سفید بود و فقط تابلوها رنگی بودند، اخیرا به دیوارها كمي رنگهاي روشن زدهايم و با توجه به روحیهمان در آن تغییراتي ایجاد کردهایم.
براي نورپردازي خانهتان چه كارهايي انجام دادهايد؟
نور طبیعی در زندگی خیلی مهم است، مخصوصا در کشور ما که جزء آفتابیترین کشورهاست. کنترل نورهای مزاحم که تأثیر مستقیمي بر روح و روان انسان میگذارند همواره باید مد نظر طراحان قرار بگیرد. در مورد نورهای مصنوعی، من و همسرم علاقهای به نورهای سقفی نداریم و ترجیح میدهیم نورها دیواری باشند و اگر دقت کنید تمامی چراغها دیمر دارند؛ که در مصرف انرژی خیلی تأثیرگذار است. نسبت به ساعات مختلف روز میتوان نور را کم يا زیاد و فضای رمانتیک و جدی ایجاد کرد. ما آباژور هم نداریم و به جز روی میز ناهارخوری، در بقیه قسمتها منبع نور روی دیوار قرار دارد. نور سقفی بالاي میز ناهارخوری هم به این دليل است که ميهمانان بتوانند خوب غذا را ببینند و بخورند!