PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : روش هاي پرداخت وجه در معاملات



مژگان
02-20-2010, 08:49 PM
(http://pnu-club.com/post-21.aspx)

يكي از موارد و موضوعات مهمي كه در قراردادهاي تجاري منعقد بين خريدار و فروشنده بايد به وضوح مشخص گردد روش و نحوه پرداخت وجه توسط خريدار به فروشنده است. در تجارت بين الملل پرداخت وجه كالا به اشكال زير قابل اقدام است:


1- تجارت حساب باز 2- پيش پرداخت


3- وصول اسنادی 4- اعتبار اسنادي


1- تجارت حساب باز (Open account trade) اين روش در عرف بازرگاني خارجي كشورمان با عنوان روش اماني از آن ياد مي‌گردد. اين روش پرداخت كه در تجارت خارجي در مقايسه با ساير روش‌ها صددرصد به نفع خريدار است روشي است كه در آن فروشنده كالا به خريدار اعتماد و اطمينان كامل دارد و از لحاظ وصول وجه كالاي ارسالي نگراني ندارد. لذا فروشنده كالا را براي خريدار ارسال مي‌دارد تا خريدار در ترخيص كالا از گمرك با مشكلي مواجه نشود. خريدار پس از ترخيص كالا و فروش آن، ارز را به ترتيبي كه فروشنده تعيين نموده واريز خواهد كرد. بدين ترتيب خريدار فرصت كافي براي فروش كالا و سپس ارسال وجه آن را به فروشنده خواهد داشت.
اين روش معمولاً بين شركت مادر و دفاتر نمايندگي آن در كشورهاي مختلف كه كنترل ارزي در نظام ارزي آن حاكم نيست كاربرد دارد.


2- پيش پرداخت (Full Advance Payment)
پيش پرداخت در تجارت خارجي دقيقاً نقطة مقابل روش اماني يا حساب باز است. اين روش صددرصد به نفع فروشنده است و چنانچه در قراردادهاي تجاري از آن استفاده گردد ريسك خريدار بسيار بالا و ريسك فروشنده از نقطه نظر وصول وجه صفر مي‌باشد.
اين روش كه خريدار وجه كالا را در حال به منظور تحويل كالا در آينده پرداخت مي كند در عرف تجارت كشورمان به روش بدون انتقال ارز نيز مشهور مي باشد. بديهي است اطلاق بدون انتقال ارز در اين خصوص يك غلط مصطلح است.
براي اينكه در اين روش ريسك خريدار پوشش داده شود پيشنهاد مي گردد پرداخت وجه به فروشنده منوط و موكول به دريافت ضمانت‌نامه بانكي معتبر بدون قيد و شرط شود.





3- وصول اسنادي (Collection)
اين روش تحت عنوان روش براتي نيز ياد مي شود. در اين روش فروشنده به خريدار اطمينان داشته و با ارسال كالا براي خريدار اسناد حمل و برات را نيز مستقيماً و يا از طريق بانك براي او ارسال مي‌دارد.
روش وصولي در مقايسه با پيش‌پرداخت و اعتبار اسنادي بيشتر به نفع خريدار است تا فروشنده ، هر چند اگر با روش حساب باز مقايسه شود فروشنده در وضعيت بهتري قرار دارد.
برات ممكن است نقد يا مدت‌دار (نسيه) باشد. در برات ديداري يا نقد بانك كاگزار براساس دستورات فروشنده در فرم وصول، زماني اسناد را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد كه خريدار وجه آن را پرداخت نموده باشد.
در برات مدت ‌دار بانك كارگزار وقتي اسناد را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد كه خريدار نسبت به قبولي ‌نويسي برات مدت‌دار اقدام نموده باشد.


4- اعتبار اسنادي (Documentary credit)
اعتبار اسنادي تكنيك رد و بدل نمودن پول كالاها يا خدمات براساس اسناد توسط بانك است. دو بازرگان در دو كشور دور از يكديگر كه آشنايي با وضع و حال يكديگر ندارند با واسطة دو بانك يكي بانك طرف واردكننده، ديگري بانك كشور صادركننده وارد معامله مي‌شوند و بانك‌هاي مذكور حسن جريان معامله يعني پرداخت بهاي كالاهاي خريداري شده و نيز ترتيب حمل صحيح آنها را از كشور مبدأ به كشور مقصد تضمين مي‌كنند.