ashkanes62
02-16-2010, 01:11 AM
برنامه ریزی درسی
عوامل موفقيت در مطالعه
1- انگيزه
2- روشن بودن هدف
3- توجه به توانايي خود
4- مكان مطالعه
5- زمان مطالعه
6- تمركز حواس
مراحل كلي مطالعه
1- فهميدن
2- حفظ كردن و انتقال از حافظه موقت به حافظه پايدار
3- طبقهبندي كردن و ساختار سازي دروس و مهارت در بازيابي
4- مرور كردن درس و دوباره تست زدن
مراحل مطالعه
- درس را يكبار بصورت روخواني مطالعه كنيد
- مطالب مهم را نشانه گذاري كنيم، مطلب را خوب بفهميم، خلاصه برداري كنيم، جمعبندي كنيم
- تمرينها را حل كنيم، از تمرينهاي مهم و كليدي يادداشت برداريم
- ميزان درك مطلب را با مرور ذهني و پرسش و پاسخ بيازمائيم
- 30% كار در اين مرحله انجام شده است
- تستهاي موضوعي را به تعداد حداقل 20 تا 25 تا بزنيم (در مورد دروس اختصاصي)
- تستهاي جلسه قبل دروس عمومي را بزنيم و تستهاي عمومي را بلافاصله نزنيم
- بررسي تستهاي غلط و دوباره انجام دادن آن در روزهاي بعد 30% ديگر كار در اين مرحله انجام شده است
- مرور كردن دروس خوانده شده و تست مجدد و مروري زدن (2 هفته بعد) 30% ديگر كار در اين مرحله انجام ميشود
- خواندن مفيد اصل است هر زمان فكر كرديد مفيد نيست براي يك ساعت درس خواندن را رها كنيد
- در آغاز سال مطالعه و خواندن زياد و تست كمتر و به مرور تا پايان سال بر عكس ميشود
- دقت بيشتر از سرعت اهميت دارد
نكات و روشهاي مطالعه دروس
- دروس هر روز دبيرستان را عصر همان روز در منزل مطالعه كنيد و تستهاي مربوط به آن بحث را بزنید (تست دروس اختصاصي همان روز حدود 20 تا 25 تست و تست دروس عمومي مربوط به جلسه قبل حدود 20 تا 25 سوال)
- هر دو هفته يك روز به مرور درسهاي دو هفته قبل اختصاص دهيد (تستهاي دروس دو هفته را مرور و تعدادي هم تست جديد بزنيد)
- همه دروس را مورد توجه قرار دهيد و به بعضي از آنها بيمهري نكنيد
- مهمترين منبع كتب درسي و تمرين ها و ... ميباشد
- تمام مطالب كتب درسي، تمرينها، خودآزمايي ها و ... را توجه كنيد
- مهمترين منبع تستها سوالات كنكور سراسري 10 سال قبل تا حال است
- در كتابهاي تست آنهايي را كه بر حسب موضوع و درس جدا و طبقهبندي كردهاند مفيد است.
- توجه خاصي به انديشهها و مفاهيم اصلي و جزئيات وابسته داشته باشيد
- نمودارها، نقشهها، جدولها، تصاوير را به دقت بررسي كنيد
- خلاصه مطالب و نكات مهم درس را استخراج كنيد
- نكات مهم و مسائل كليدي در تمرينها را با ذكر شماره تمرين و درس در كلاس مخصوص يادداشت كنيد
- نكات مهم و مسائل كليدي در تستها را با ذكر شماره و درس در كلاس مخصوص يادداشت كنيد
- كلمات كليدي براي تيترها و انواع بسازيد
- نتبرداري و خلاصه برداري نبايد موجب اتلاف وقت شود يا وسواسي با آن برخورد كرد و تمام كتاب را خلاصه و دوباره نويسي كرد
- آنچه ميخواهيد به ياد بسپاريد دستهبندي كنيد و براي مطالب ساختار يكپارچه و مرتبط بسازيد
- از تصوير ذهني استفاده كنيد آنچه ميخواهيد به ياد بسپارید در ذهن مجسم كنيد
- يادگيري خود را بر مفاهيم قرار دهيد نه بر كلمات
- سعي كنيد كليات مطالب را در يابيد و نه اينكه هر دفعه جزيي را ياد بگيريد
- آنچه ميخواهيد در مركز توجه قرار دهيد
- بين آنچه آموختهايد با مطالب قبلي ارتباط برقرار كنيد و روند منطقي آنرا پيدا كنيد
- دروس را كامل بخوانيد، تمرينهاي آن را حل كنيد،سعي كنيد خوب بفهميد
- در هر صورت فهميدن و خواندن دروس را به زمان بعد و آينده واگذار نكنيد، فرصت ديگري براي اين مورد ممكن نيست
چگونگي و ميزان خواندن دروس مختلف
شش سطح يادگيري عبارتند از :
1- دانش
2- درك و فهميدن
3- كاربرد و كاربستن
4- تجزيه و تحليل
5- تركيب
6- ارزشيابي
نكات و روشهاي مطالعه دروس
- ميزان تنوع انواع سوالات مثلثات، هندسه، رياضي گسسته كمتر است از آن بهتر ميتوان بهره برداري كرد
- براي درس فيزيك، رياضي، دفتر كلاسور تهيه كنيد و تستهاي جالب و نكته دار و تمرينها و خلاصهها را با توضيح در آن بنويسيد و مرور كنيد
- براي دروس رياضي تمرين حل كردن و استخراج نتايج مهم است
- براي درس فيزيك خلاصه برداري كم و خطكشي زير آن مهم است + حل تمرينها و استخراج نتايج آن
- خلاصه برداري در دروس عمومي و كلمات كليدي مهم است
عوامل موفقيت در مطالعه
1- انگيزه
2- روشن بودن هدف
3- توجه به توانايي خود
4- مكان مطالعه
5- زمان مطالعه
6- تمركز حواس
مراحل كلي مطالعه
1- فهميدن
2- حفظ كردن و انتقال از حافظه موقت به حافظه پايدار
3- طبقهبندي كردن و ساختار سازي دروس و مهارت در بازيابي
4- مرور كردن درس و دوباره تست زدن
مراحل مطالعه
- درس را يكبار بصورت روخواني مطالعه كنيد
- مطالب مهم را نشانه گذاري كنيم، مطلب را خوب بفهميم، خلاصه برداري كنيم، جمعبندي كنيم
- تمرينها را حل كنيم، از تمرينهاي مهم و كليدي يادداشت برداريم
- ميزان درك مطلب را با مرور ذهني و پرسش و پاسخ بيازمائيم
- 30% كار در اين مرحله انجام شده است
- تستهاي موضوعي را به تعداد حداقل 20 تا 25 تا بزنيم (در مورد دروس اختصاصي)
- تستهاي جلسه قبل دروس عمومي را بزنيم و تستهاي عمومي را بلافاصله نزنيم
- بررسي تستهاي غلط و دوباره انجام دادن آن در روزهاي بعد 30% ديگر كار در اين مرحله انجام شده است
- مرور كردن دروس خوانده شده و تست مجدد و مروري زدن (2 هفته بعد) 30% ديگر كار در اين مرحله انجام ميشود
- خواندن مفيد اصل است هر زمان فكر كرديد مفيد نيست براي يك ساعت درس خواندن را رها كنيد
- در آغاز سال مطالعه و خواندن زياد و تست كمتر و به مرور تا پايان سال بر عكس ميشود
- دقت بيشتر از سرعت اهميت دارد
نكات و روشهاي مطالعه دروس
- دروس هر روز دبيرستان را عصر همان روز در منزل مطالعه كنيد و تستهاي مربوط به آن بحث را بزنید (تست دروس اختصاصي همان روز حدود 20 تا 25 تست و تست دروس عمومي مربوط به جلسه قبل حدود 20 تا 25 سوال)
- هر دو هفته يك روز به مرور درسهاي دو هفته قبل اختصاص دهيد (تستهاي دروس دو هفته را مرور و تعدادي هم تست جديد بزنيد)
- همه دروس را مورد توجه قرار دهيد و به بعضي از آنها بيمهري نكنيد
- مهمترين منبع كتب درسي و تمرين ها و ... ميباشد
- تمام مطالب كتب درسي، تمرينها، خودآزمايي ها و ... را توجه كنيد
- مهمترين منبع تستها سوالات كنكور سراسري 10 سال قبل تا حال است
- در كتابهاي تست آنهايي را كه بر حسب موضوع و درس جدا و طبقهبندي كردهاند مفيد است.
- توجه خاصي به انديشهها و مفاهيم اصلي و جزئيات وابسته داشته باشيد
- نمودارها، نقشهها، جدولها، تصاوير را به دقت بررسي كنيد
- خلاصه مطالب و نكات مهم درس را استخراج كنيد
- نكات مهم و مسائل كليدي در تمرينها را با ذكر شماره تمرين و درس در كلاس مخصوص يادداشت كنيد
- نكات مهم و مسائل كليدي در تستها را با ذكر شماره و درس در كلاس مخصوص يادداشت كنيد
- كلمات كليدي براي تيترها و انواع بسازيد
- نتبرداري و خلاصه برداري نبايد موجب اتلاف وقت شود يا وسواسي با آن برخورد كرد و تمام كتاب را خلاصه و دوباره نويسي كرد
- آنچه ميخواهيد به ياد بسپاريد دستهبندي كنيد و براي مطالب ساختار يكپارچه و مرتبط بسازيد
- از تصوير ذهني استفاده كنيد آنچه ميخواهيد به ياد بسپارید در ذهن مجسم كنيد
- يادگيري خود را بر مفاهيم قرار دهيد نه بر كلمات
- سعي كنيد كليات مطالب را در يابيد و نه اينكه هر دفعه جزيي را ياد بگيريد
- آنچه ميخواهيد در مركز توجه قرار دهيد
- بين آنچه آموختهايد با مطالب قبلي ارتباط برقرار كنيد و روند منطقي آنرا پيدا كنيد
- دروس را كامل بخوانيد، تمرينهاي آن را حل كنيد،سعي كنيد خوب بفهميد
- در هر صورت فهميدن و خواندن دروس را به زمان بعد و آينده واگذار نكنيد، فرصت ديگري براي اين مورد ممكن نيست
چگونگي و ميزان خواندن دروس مختلف
شش سطح يادگيري عبارتند از :
1- دانش
2- درك و فهميدن
3- كاربرد و كاربستن
4- تجزيه و تحليل
5- تركيب
6- ارزشيابي
نكات و روشهاي مطالعه دروس
- ميزان تنوع انواع سوالات مثلثات، هندسه، رياضي گسسته كمتر است از آن بهتر ميتوان بهره برداري كرد
- براي درس فيزيك، رياضي، دفتر كلاسور تهيه كنيد و تستهاي جالب و نكته دار و تمرينها و خلاصهها را با توضيح در آن بنويسيد و مرور كنيد
- براي دروس رياضي تمرين حل كردن و استخراج نتايج مهم است
- براي درس فيزيك خلاصه برداري كم و خطكشي زير آن مهم است + حل تمرينها و استخراج نتايج آن
- خلاصه برداري در دروس عمومي و كلمات كليدي مهم است