donya88
02-01-2010, 03:11 AM
مقدمه:
علم اقتصاد با كلماتي چون عرضه و تقاضا همراه است؛ تقاضا تمايل مصرف كنندگان را به كالا در قيمتهاي مختلف نمايان ميكند؛ اما عرضه جریان يك كالا و يا خدمت را جهت برآوردن تقاضا بيان ميكند. مثلا عرضه گوشت تعيين كننده مقدار گوشتي است كه فروشندگان حاضرند در دورۀ معيني در بازار به فروش برسانند؛ البته بايد به اين نكته توجه كرد كه مقدار گوشتي كه حاضرند بفروشند تمایل فروشنده به فروش آن در بازار است، نه مقداري كه عملا در بازار به فروش ميرسد. در حقيقت ممکن است بین مقدار به فروش رفته و تمایل به فروش عرضه کنندگان، متفاوت باشد.
تعریف عرضه
يكي از عوامل مهم تعيين كننده در عرضه كالا، قيمت است هر وقت قيمتها افزايش يابند عرضه كنندگان، كالاهاي بيشتري را به بازار ارائه ميدهند. از عوامل ديگر مؤثر بر عرضه ميتوان از هزينه توليد، ماليات و يارانه نام برد كه با افزايش هزينه توليد و ماليات و كاهش يارانه عرضه كالا كاهش مييابد و برعكس پس ميتوان تعريف عرضه را چنين بيان كرد: عرضه عبارتست از مقدار كالا و يا خدمتي كه براي فروش در يك قيمت معين در دسترس خريدار قرار دارد. البته همانطور كه ذكر شد، عرضه نقش تامّ در تعيين قيمت در بازار را ندارد بلكه تقاضا نيز مؤثر است.
منحنی عرضه و عوامل مؤثر بر عرضه
قبل از بيان عوامل مؤثر بر عرضه ذکر اين مطلب لازم است كه عموماً عرضه به صورت نموداري در محور قيمت و مقدار نمايش داده ميشود؛ به اين معني كه مقادير كالا را كه توليدكننده در قيمتهاي مختلف در طي يك دوره زماني معين مايل به توليد و يا فروش آن است تحت نمودار عرضه (با فرض ثابت بودن ساير عوامل كه عرضه را تحت تاثير قرار ميدهند) نمايش داده ميشود.
شيب اين منحني براي يك كالا معمولاً مثبت است كه نشانگر تشويق توليدكنندگان به عرضه بيشتر كالا براي کسب قيمتهاي بالاتر است. با توجه به اين مقدمه بايد گفته شود كه عوامل مؤثر بر عرضه عبارتند از قيمت، تكنولوژي، قيمت عوامل توليد، قيمت سائر كالاها، تعداد و اندازه توليد كنندگان هزينه توليد، مالياتو ... . وقتی قیمت تغییر میکند در روی منحنی عرضه حرکت خواهیم کرد. مثلا اگر قیمت بالا برود به همان میزان مقدار عرضه نیز بالا خواهد رفت و بالعکس. اما دیگر عوامل مؤثر بر عرضه اگر تغییر کنند موجب انتقال منحنی عرضه به طرف بالا یا پایین خواهند شد. مثلا اگر مالیات بر کالایی وضع شود منحنی کالا به بالا منتقل خواهد شد و اگر یارانه به کالایی تعلق بگیرد منحنی عرضه به سمت پایین منتقل خواهد شد. هرقدر منحنی پایین و در سمت راست نمودار قیمت - مقدار قرار بگیرد، بیشتر به نفع مصرف کننده است زیرا در قیمت پایین، کالای بیشتری نصیب او میشود.
http://pnu-club.com/imported/2010/01/1153.jpg
تغيبرات در عرضه (بازار)
زماني كه كل منحني عرضه يك كالا در اثر عوامل مؤثر بر عرضه انتقال يابد اصطلاحاً تغيير در عرضه و در صورتي كه منحني عرضه يك كالا ثابت باشد و حركت بر روي منحني صورت پذيرد تغيير در مقدار عرضه تعبير ميگردد. لازم به ذكر است كه جهت استخراج منحني عرضه بازار از جمع منحني عرضه تك تك توليدكنندگان استفاده ميشود كه بيانگر كل مقاديري است كه توليدكنندگان، در قيمتهاي مختلف در طي يك دوره زماني معين (با فرض ثابت بودن سایر عوامل) مايل به فروش آن هستند.
ادامه دارد ......
علم اقتصاد با كلماتي چون عرضه و تقاضا همراه است؛ تقاضا تمايل مصرف كنندگان را به كالا در قيمتهاي مختلف نمايان ميكند؛ اما عرضه جریان يك كالا و يا خدمت را جهت برآوردن تقاضا بيان ميكند. مثلا عرضه گوشت تعيين كننده مقدار گوشتي است كه فروشندگان حاضرند در دورۀ معيني در بازار به فروش برسانند؛ البته بايد به اين نكته توجه كرد كه مقدار گوشتي كه حاضرند بفروشند تمایل فروشنده به فروش آن در بازار است، نه مقداري كه عملا در بازار به فروش ميرسد. در حقيقت ممکن است بین مقدار به فروش رفته و تمایل به فروش عرضه کنندگان، متفاوت باشد.
تعریف عرضه
يكي از عوامل مهم تعيين كننده در عرضه كالا، قيمت است هر وقت قيمتها افزايش يابند عرضه كنندگان، كالاهاي بيشتري را به بازار ارائه ميدهند. از عوامل ديگر مؤثر بر عرضه ميتوان از هزينه توليد، ماليات و يارانه نام برد كه با افزايش هزينه توليد و ماليات و كاهش يارانه عرضه كالا كاهش مييابد و برعكس پس ميتوان تعريف عرضه را چنين بيان كرد: عرضه عبارتست از مقدار كالا و يا خدمتي كه براي فروش در يك قيمت معين در دسترس خريدار قرار دارد. البته همانطور كه ذكر شد، عرضه نقش تامّ در تعيين قيمت در بازار را ندارد بلكه تقاضا نيز مؤثر است.
منحنی عرضه و عوامل مؤثر بر عرضه
قبل از بيان عوامل مؤثر بر عرضه ذکر اين مطلب لازم است كه عموماً عرضه به صورت نموداري در محور قيمت و مقدار نمايش داده ميشود؛ به اين معني كه مقادير كالا را كه توليدكننده در قيمتهاي مختلف در طي يك دوره زماني معين مايل به توليد و يا فروش آن است تحت نمودار عرضه (با فرض ثابت بودن ساير عوامل كه عرضه را تحت تاثير قرار ميدهند) نمايش داده ميشود.
شيب اين منحني براي يك كالا معمولاً مثبت است كه نشانگر تشويق توليدكنندگان به عرضه بيشتر كالا براي کسب قيمتهاي بالاتر است. با توجه به اين مقدمه بايد گفته شود كه عوامل مؤثر بر عرضه عبارتند از قيمت، تكنولوژي، قيمت عوامل توليد، قيمت سائر كالاها، تعداد و اندازه توليد كنندگان هزينه توليد، مالياتو ... . وقتی قیمت تغییر میکند در روی منحنی عرضه حرکت خواهیم کرد. مثلا اگر قیمت بالا برود به همان میزان مقدار عرضه نیز بالا خواهد رفت و بالعکس. اما دیگر عوامل مؤثر بر عرضه اگر تغییر کنند موجب انتقال منحنی عرضه به طرف بالا یا پایین خواهند شد. مثلا اگر مالیات بر کالایی وضع شود منحنی کالا به بالا منتقل خواهد شد و اگر یارانه به کالایی تعلق بگیرد منحنی عرضه به سمت پایین منتقل خواهد شد. هرقدر منحنی پایین و در سمت راست نمودار قیمت - مقدار قرار بگیرد، بیشتر به نفع مصرف کننده است زیرا در قیمت پایین، کالای بیشتری نصیب او میشود.
http://pnu-club.com/imported/2010/01/1153.jpg
تغيبرات در عرضه (بازار)
زماني كه كل منحني عرضه يك كالا در اثر عوامل مؤثر بر عرضه انتقال يابد اصطلاحاً تغيير در عرضه و در صورتي كه منحني عرضه يك كالا ثابت باشد و حركت بر روي منحني صورت پذيرد تغيير در مقدار عرضه تعبير ميگردد. لازم به ذكر است كه جهت استخراج منحني عرضه بازار از جمع منحني عرضه تك تك توليدكنندگان استفاده ميشود كه بيانگر كل مقاديري است كه توليدكنندگان، در قيمتهاي مختلف در طي يك دوره زماني معين (با فرض ثابت بودن سایر عوامل) مايل به فروش آن هستند.
ادامه دارد ......