PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب ciw (بخش چهارم )



TAHA
01-23-2010, 12:09 PM
اهميت کارآيي مخاطبين (كاربران)

يک طراح وب بايد از علم مخاطبين خودهمراه با navigation مطلع باشد. دانستن حساسيت هاي مخاطبين عامل موفقيت سايت است براي مثال اگر شما براي کاربراني که سيستم هاي قديمي دارند سايت طراحي مي کنيد و از چند رسانه اي هاي جديد استفاده مي کنيد ، مخاطبين خود را درک نکرديد . درک مخاطبين منوط به آموختن درباره جغرافياي افراد و سن ، تحصيلات ، موقعيت، درآمدمي باشد، بعلاوه شما نيازمند آن هستيد که درباره تکنولوژي که اين قشر از کاربران در سيستم هاي خود استفاده مي کنند بدانيد و نيز در نظر داشته باشيد که اين اطلاعات شامل فاکتورهايي مثل سرعت ، ارتباطات ، مرورگرهاي با ورژنهاي مختلف و Plug-ins هاي در دسترس مي باشد . هنگامي که شما اين فاکتورها را دانستيدو درک کرديد بهترين نوع حمايت را از کاربران خود را خواهيد داشت .
آزمايش کارآيي يک سايت مي تواند به المانهاي ممتازي تقسيم شود که اين المانهادر طراحي جزء مفاهيم اوليه هستند . اين المانها دستورات منحصر به فرد نيستند و همه آنها اهميت يکسان دارند،زيرا ترکيب آنها مي تواند قابليت هاي کارآيي سايت را محاسبه کند و حذف هر يک باعث کم شدن کارآيي مي شود .

● کيفيت مندرجات : کيفيت منرجات ارائه شده در يک سايت ارزش محصولات سايت را ارائه مي دهد .

● Navigation آسان و کاربردي: کاربران بايد بتوانند خيلي راحت و آسان و با کوشش کم بوسيله Navigation سايت را بپيمايند و الا به سايت ديگري خواهند رفت .

●اطلاعات ساختاري : توجه نکردن به ساختارسايت باعث کم کردن کيفيت مندرجات سايت مي شود و تاثير مطلوبي بر روي کاربر ندارد و اين نکته بدان معني است که اطلاعات سايت بايد در ساختارهاي منطقي سازماندهي شوند .

● قابليت جستجو : همه کاربران در مورد استفاده از يک موتور جستجو شبيه به هم هستند . بنابراين توانايي ايجاد يک موتور جستجو گر بازيابي و هويت مندرجات شما را فراهم مي کند .


تکنولوژي نرم افزار
قبل از آزمايش :

اولين مرحله از آزمايش کارآيي توسعه سايت مربوط به نقطه پاياني آن يعني محصولات مي باشد . يک آزمايش کارآيي نمي تواند ارزيابي دقيقي را ايجاد کند . چه کسي بايد اين آزمايش را انجام دهد ؟
اين آزمايش مي تواند با حداقل 5 الي 6 نفر شروع شود آزمايش سايت با اعضاء تيمهاي طراحي ديگر غير منطقي بنظر مي رسد . بعلاوه موضوع تست بايد براي کاربران واقعي سايت طرح گردد .براي نمونه شما نبايد سايت مربوط به تجارت سهام را با گروه سني جوانان تست کنيد و يا نبايد فقط خود را محدود به دلالان سهام کنيد . ولي يک تست خوب مي تواند شامل همه گروهها باشد . مثلا در اين مثال شما نبايد آزمايش خود رابروي کساني که از تجارت کم مي دانند يا اصلاً تا بحال تجارت انجام نداده اند مطرح کنيد.

روش ديگر براي انجام آزمايش ايجاد اطلاعات ورودي ارزشمند از مشاغل مختلف است . کاربران بايد بتوانند کارآيي سايت را در پايگاه داده سايت ثبت کنند و نيز ليستي از کساني که در سايت تجارت داشتند فراهم گردد . به هر جهت کاربران اطمينان دارند که شما آنها را به دقت درک کرديد و نظرات آنها در دورنماي سايت شما تاثير داده خواهد شد.

اگر سايت هاي داخلي براي يک هدف معين با هم اشتراک داشته باشند يک اينترانت تشکيل مي دهند.به هر جهت بايد اعضاء آزمايش به جز کساني که از مراحل پيشرفت و توسعه جدا شدند را در آزمايش بکار گيريد .مهمترين اهداف گروه نمايش دقيق، از موقعيت و توانايي سايت شما مي باشد .
در طي سالهاي اخير و ازدياد خيل کاربران آزمايشهاي کارآئي سايت بدعتي بوده که در طراحي صفحات وب بنا نهاده شده است . اين قالب متداول که در حال حاضر در وب وجود دارد ،مجموعه کلي نظير يکدسته از انتشارات جداگانه مانند روزنامه ها يا کتابهايي که هر کدام در يک زمان قابل دسترس باشندرا،در اختيار کاربران قرار مي دهد. وب به طور کلي پايه و بنيادي براي ارتباط کاربران مي باشد و سايتهاي شخصي جزو ناچيزي از دنياي وب هستند.

سرعتي که کاربران با آن مرورگرهاي خود را به روز مي کنند ، به طور مسلم با ازدياد کاربران بر روي خط اينترنت کاهش مي يابد . مطالعات نشان مي دهد که سرعتي که کاربران براي به روز کردن مرورگر از ورژن 3 به ورژن 4 صرف مي کنند بيشتر از بروز کردن مرورگر از ورژن 2 به 3 مي باشد . بعضي از فاکتورهاي زير در جابجايي آرام مرورگرها لحاظ مي شود . بستر کاربران به واسطه کاربران تکنيکي زبر دستي که به لحاظ خودشان به اينترنت علاقه مند هستند رشد زيادي داشته است . بيشتر کاربران امروزي به جاي توجه به نرم افزار و تکنولوژي توجه خاصي به مندرجات سايت دارند . بنابراين براي بروز کردن مرورگر خود تمايلي نشان نمخواهند داد.

● تعداد زيادي از کاربران جديد نمي دانند که چگونه بايد مرورگر خود را به روز کنند . بنابراين کار خود را با مرورگري که دارند ادامه مي دهند . در قبل اکثرا کاربران اينترنت استاد و خبره بودند ولي امروزه بيشتر کاربران متخصص نيستند و توانايي کمي در بارگذاري ، نصب و تنظيمات نرم افزار دارند .

● در باب اضافه کردن ويژگيها و يا توسعه آزمايش کارآيي و بروز رساني، مرورگرهاي اخير اجبار کمتري نسبت به قبل دارند . مرورگرهاي اوليه مقدماتي بودند . توسعه هاي نسبي که از يک مرورگربه مرورگر بعدي منتقل مي شود نسبتا قابل توجه بوده و براي بروزرساني به نفع کاربرهاي قديمي مي باشد.

● اندازه زمان بارگذاري و بروز رساني سريع با استفاده از پهناي باند در دسترس توسعه يافته است بنابراين بروز رساني به خدمات اتصالي پر هزينه تري يا زمان بيشتري احتياج دارد .
مطابق با سايت http://statmarket.com.smميکروسافت (http://forum.majidonline.com/redirect-to/?redirect=http%3A%2F%2Fstatmarket.com.sm%D9%85%D9% 8A%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%AA) Internet Explorer ورژن 4 در بسياري از موارد به عنوان مرورگر از Ayvest استفاده شده است.

قابليت آزمايش :

يکي از روشهاي ايجاد يک سايت مطلوب، تست کردن کارآيي آن مي باشد . انتشار دهندگان و توسعه دهندگان اشاره اي بر اين که طراحي سايت آنها وابسته به مخاطبين خواهد بود ندارند . توسعه دهندگان وب از نتايج توليداتشان آگاهيهاي لازم را بدست مي آورند و مفهوم سايت را درک مي کنند . اين آگاهي به توسعه دهندگان سايت يک نگاه کلي از واقعيات ارائه مي کند . آنها مي توانند سايت را بپيمايند و اطلاعات را پيدا کنند . زيرا ارتباط نزديکي با پروژه هاي کاري خود دارند .
کارايي سايت مي تواند با کاربراني که ديد و شناختي از سايت ندارند حساب شود. . مديريت يک آزمايش کارآيي با داشتن يک ديد علمي از سايت ايجاد مي شود .


وظايف کارآيي
در هنگام اجراي آزمايش اعضاء بايد براي انجام وظايف واقعي از يکديگر سئوال کنند .
ليستي از وظايف و عملکرد هر قسمت بدون اشاره بر اجراي آنها ايجاد کنيد . اين سايت خود به کاربران مي گويد که آنها چه چيزهايي نياز دارند که بدانند . لازم است که از شرکت کنندگان هم پرسيده شود که المانهايي را که دوست دارند و نيز مواردي که دوست ندارند را مشخص کنند و رعايت اين موارد باعث ايجاد يک سايت کارآمد مي گردد .
شايد براي طراحان وب شنيدن انتقادات از شرکت کنندگان در آزمايش سخت باشد و آنها را ناخشنود سازد ، اما نبايد مانع از پيشرفت شود .

نتايج :

بعد از اتمام آزمايش مصاحبه اي با شرکت کنندگان داشته باشيد . بايد اغلب به آنها در بيان کردن مواردي که از ياد بردند کمک کنيد آنها ممکن است فرصت کافي براي نوشتن نيز نداشته باشند . بايد سئوالات زير را از آنها بپرسيد :
1- احساسات اوليه شما بعد از ديدن سايت چه بود ؟
2- عکسهاي سايت چه نوع شرکتي را براي شما به تصوير مي کشد ؟
3- آيا طرح اصلي ساختار سايت را درک کرديد ؟
4- عناصر و المانهاي عمده سايت را به ياد داريد ؟

درخواست نتايج :

ممکن است در حين آزمايش بعضي از موارد ناکارآمدي سايتتان نمايان گردد . به عنوان يک طراح ممکن است که اشکالات و انتقاداتي از سايتي که در طراحي آن کوشش داشتيد، گرفته شود. اما حتماً بايد نتايج را ضبط و ترتيب اثر دهيد. ناراحتي که از انتقاد از شرکت کنندگان آزمايش براي شما ايجاد مي شود بسيار بهتر از آن خواهد بود که سايتي بدون کارآيي خوب ايجاد کنيد و همواره بهتر آن است که حجم زيادي از انتقادات را دريافت کنيد ولي به جاي آن سايتي با کيفيت خوب ارائه مي دهيد .

تمرين محاسبه کارآيي يک وب سايت :

به سايت http://www.ideonova.com (http://forum.majidonline.com/redirect-to/?redirect=http%3A%2F%2Fwww.ideonova.com) برويد و داخل سايت را بپيمائيد و آسان و در مورد گردش در آن و نحوه ارايه محصولات نظر خود را بيان کنيد.
1- اين سايت ساختار خوبي دارد و اطلاعات بصورت شفاف در هر صفحه اي قرار دارد و لينکهايي نيز براي دسترسي به نواحي ديگر سايت قرار دارد . اين لينکها مخصوصا براي پيمايش راحت و پيدا کردن سريع اطلاعات بنا شده است .

2- به سايت http://store.nordstrom.com (http://forum.majidonline.com/redirect-to/?redirect=http%3A%2F%2Fstore.nordstrom.com) و در ميان سايت پيمايش کنيد و سعي کنيد که آيتمهاي ويژه آن را پيدا کنيد ( اسم – سايز – رنگ و به جلو )
ساختار اين سايت به خوبي سايت قبلي نيست و علت اصلي آن اينست که بيشتر اطلاعات در يک صفحه قرار دارد و ضروري نيست که از يک صفحه به صفحه ديگر بپيمائيد بعلاوه سايت داراي گروهي از Navigation هاي تعريف شده خوب در بالاي صفحه براي پيمايش مي باشد .ليست لينکها در قسمت چپ صفحه مي تواند باعث ايجاد آشفتگي گردد . بعلاوه خيلي از صفحات شامل تعداد زيادي تصوير مي باشد که به جاي ايجاد شفافيت سردرگمي ايجاد مي کند .

3- وارد سايت http://www.yankees.com (http://forum.majidonline.com/redirect-to/?redirect=http%3A%2F%2Fwww.yankees.com) شويد و در آن سايت پيمايش کنيد و سعي کنيد که مناطق ويژه مورد علاقه را پيدا کنيد .
سايت Yankee بهترين مثال از يک سايت گيرا مي باشد . اتصالات Navigation در بالاي صفحه و بصورت واضح جايگيري شده است و کاربران فرصت پيمودن را با انتخاب موارد Navigation دارند . اتصال به سايتهاي وابسته بوسيله تصاوير سمت چپ امکانپذير است . اين سايت همچنين داراي امکانات Flash براي مرورگرهايي که از آنها حمايت مي کنند نيز هست و نيز اين سايت تجهيزات لازم براي کاربراني که Plugins ندارند را مهيا مي کند .

Navigation مفاهيم
اهداف :

1- توصيف اهميت Navigation
2- شرح اينکه چگونه مرورگر Navigation را کنترل مي کند .
3- توصيف ساختار سايت
4- تعريف قراردادهاي مشابه
5- جستجوو کاوش براي يک طرح Navigation

سئوالات قبل از شروع فصل :

1- چرا يک طراح وب بايد در سايت Navigation اضافه کند؟
2- هدف از نوار ابزار در مرورگر چيست ؟
3- هدف از نقشه سايت چيست ؟
4- URL مخفف چه کلماتي است ؟

مقدمه :

طراحي خوب درباره اينکه اثر مطلوب و گيرايي دارد و مندرجات را به خوبي توصيف مي کند . بدون يک برنامه ريزي دقيق از اينکه چگونه محتويات سايت را به خوبي به هم اتصال دهيد طراحي سايت دچار سر در گمي خواهد شد و با شکست مواجه مي شود . کاربران بايد بدانند که نقاط مبهم ديگر در کجا قرار دارند و چگونه بايد به آنجا بروند و چنانچه هر کدام از اين فاکتورها را فراموش کرديد کاربران به سايتهاي ديگر خواهند رفت.

مهم است Navigation چرا
فرآيند جستجوو کاوش ( سايت پيمائي ) اغلب در قسمت چپ صفحه قرار داده مي شود . در ابتداي طراحي يک سايت وب معمولا با صفحه اي ايجاد مي کنيد و سپس اتصالات ديگر را به صفحه خود اضافه مي کنيد . به هر جهت اگر شما دور انديشي لازم در مورد اينکه چگونه کاربران در سايت شما گردش مي کنند را نداشته باشيد ، نتيجه آن سردرگمي در سايت خواهد بود .
Navigation فقط به معناي حرکت از يک مکان به مکان ديگر نيست بلکه Navigation جابه جايي از يک نقطه به نقطه ديگر از يک روش کنترل شده و سنجيده و با منظور معين مي باشد .
بدون برنامه ريزي هيچگاه به يک پيمايش درست در سايت نخواهيد رسيد .
هنگامي که سوار ماشين مي شويد احتمالا مي خواهيد به مغازه و يا سر کار برويد . در ابتدا خود را براي مسافرت آماده مي کنيد و در رسيدن به مقصد سر در گم هستيد . ولي کار در مرحله دوم برايتان آسانتر است زيرا به راه و نشانه هاي آن آشنا شديد. حال احتمالا بدون فکر و اينکه چگونه از اتوبان استفاده کنيد سفر را آغاز مي کنيد راحت هستيد واحساس سر در گمي نداريد و در هر زمان مي دانيد که در کجا هستيد . حالا به يک مسافرت به شهر جديد فکر کنيد . چه احساسي داريد ؟ ترديد درباره اينکه شما کجا هستيد و چگونه به مقصد هدايت مي شويد ؟ در ارتباط با همين احساس علامتهاي متفاوتي براي راه مثل چراغهاي خيابان و ساخت اتوبانها وجود دارند . کاربران جديد هم در هنگام ديدن سايت شما همين حس را دارند . آنها گردشگر هستند و نمي دانند که هنگامي که به صفحه اول سايت شما رسيدند به کجا بايد بروند .
به عنوان يک طراح وب وظيفه شما اين است که به جهت آنکه کاربران به راحتي از سايت شما لذت ببرند Navigation ايجاد کنيد تا آنها به طور کلي با سايت آشنا شوند و تشخيص دهند که کجا هستند ؟ مطالعه اين مسير به زمان نياز ندارد و با يک طراحي خوب و با کمک يک کليک تمامي راه شناسانده مي شود .

مرورگرها و Navigation :

بيشتر معماري مرورگرهاي وب با عوامل زير توسعه داده مي شود .

●دسترسي به لايه هاي مرورگر وب : شامل پروتکلهايي براي ارتباط با سايتهاي دور، تنظيم http تا انواع گوناگوني از پروتکلهاي سري مثل SSL

● لايه هاي Navigation : کاربراني که در سايت بودند را نگه مي دارد و به آنها کمک مي کند که کجا بروند و مي تواند شامل سيستمي باشد که نشان مي دهد از کدام سرويس کاربران بازديد کردند .

● نمايش لايه ها : پنجره هاي مرورگر که صفحات درخواست شده کاربران را نشان مي دهند .

هر مرورگر اجزاء منحصر به فردي دارد که در پيمودن سايت به کاربران کمک مي کند . ولي اکثر مرورگرها در موارد زير با هم اشتراک دارند .
ابزار برگشت به عقب Tool Bar Back Button
ابزار برگشت به جلو Tool Bar Forward Button
ميدان آدرس URL Address Field- Uniforme Resource Location
تاريخچه مرورگر Browser History
علاقه منديهاBookmarks or Favorites
نوار وضعيت status Bar
رنگي کردن ابر اتصالات Color Hyper Link
يک تمرين معمولي براي استناد به المانهاي Navigation در سايت وجود دارد . بعضي از طراحان در پايان صفحه يک ابر متن براي برگشت ايجاد مي کنند که کاربر مي تواند براي برگشت به صفحه اول روي آن کليک کند.
- بقيه تغييرات رنگ اتصالات پيش فرض ممکن است کاربر را دچار سردرگمي در ارتباط با جايي که در آن قرار دارند بکند . بعلاوه اين المانها براي کمک به کاربر طراحي شده است . بنابراين بايد نسبت به Navigation از اهميت دوم برخوردار باشد . کاربر نبايد مجبور به استفاده از کليد Back باشد زيرا ممکن است راه خود را گم کند .

Navigation اوليه و ثانويه
Navigation به طور عادي به 2 نوع مقدماتي و ثانويه رده بندي شده است . Navigation مقدماتي شامل المانهاي Navigationاست که در بيشتر مکانهاي سايت در دسترس هستند.
المانهاي Navigation ثانوي : که به کاربر اجازه مي دهد تا در مکانهاي ويژه گردش کنند .
براي مثال خيلي از سايتها صفحاتي دارند که اطلاعاتي در مورد يک شرکت راارائه مي دهند .
اين Navigation هاي نوع دوم ممکن است اتصال درباره ما ( About Us) باشد . هنگامي که کاربر به صفحه About us ( درباره ما ) مي رسد ممکن است در اينجا اتصال ديگري وجود داشته باشد . براي مثال ممکن است در آنجا اتصال براي اطلاعات سرمايه گذاري ، مکانهاي ديگر و مطبوعات آزاد و ... باشد . اين اتصالات جزء المانهاي Navigation ثانوي هستند . زيرا آنها مربوط به صفحه درباره ما ( About Us ) هستند نه مربوط به صفحات ديگر سايت و بنابراين اين اتصالات نمي توانند در نواحي ديگر سايت پيدا شوند .

سلسله مراتب Navigation :

بيشترين جذابيت گرافيکي وب اين است که هر صفحه بر روي هر سايت فقط با يک کليک ايجاد مي شود . اين خاصيت محدوديتي که شما در دنياي خطي با آن مواجه بوديد را از بين مي برد . بيشتر فعاليتهاي روزانه خود مثل خواندن ، کار کردن و رانندگي در نوع خطي دنبال مي شوند . در ابتدا عملي را شروع ميکنيد و مرحله به مرحله ارائه ميدهد تا تمام شود ولي اين مدل از طراحي کمک ميکند که محدوديتهاي دنياي خطي از ميان برداشته شود.

مکاني که در آنجا کار مي کنيد يک سلسله مراتبي دارد و يک سازمانبندي ديناميکي براي آن تعريف شده است . خانه شما نيز يک سلسله مراتب دارد و والدين دربالاترين جايگاه قرار دارند و بچه ها در زير اين لايه قرار دارند . اين مفاهيم دقيقا بيان مي کند که چگونه فايل سازماندهي و اداره ميشوند. وب سايت نيز از مثالهايي که ذکر کرديم متفاوت نيست . در ساختار وب در قسمت بالا، صفحه خانگي(homepage) قرار دارد و زير آن صفحات ديگر قرار دارند که طبق مثال قبل اين صفحات همان بچه ها هستند .

اين صفحات بصورت خطي نيستند و شاخه شاخه مي باشند و باحجمهاي متفاوت رشد کرده و وابسته به مفاهيمي هستند که هر شاخه را هدايت مي کند .اين ساختار به عنوان ساختار اطلاعات سايت شناخته شده است .

آگاهي از موقعيت :

کاربراني که مي خواهند از سايت شما اطلاع پيدا کنند لازم است که ساختار سايت را بدانند و اين مسئله باعث مي شود که کاربران سر گرم شوند و با سايت بمانند . هميشه بايد يک علامتي وجود داشته باشد که کاربران بوسيله آن از موقعيت خود آگاهي پيدا کنند ، آگاهي از موقعيت شامل آگاهي از مبداء و يا صفحات ديگري است که وابسته به صفحه ما هستند . خيلي از تکنيکهايي که براي آگاهي کاربران مي تواند ايجاد شود شامل موارد زير است :

عنوان - سر فصل

عنوان هر صفحه ايجاد وسيله مؤثر براي دانستن و تعيين موقعيت جايي که در آن قرار دارند . محدوديت استفاده از اين روش براي آگاه شدن از موقعيت در اين است که در اين روش فقط موقعيت مکان جاري نشان داده مي شود و موقعيت هاي وابسته (نظير صفحات بچه ) طبق مثال قبل را نشان نمي دهند .

رنگها :

بعضي از سايتها از رنگهايي استفاده مي کنند که اشاره به موقعيت دارند ( يعني با بکار بردن درجات رنگ مختلف براي جاهاي مختلف ) محدوديت استفاده از رنگها در اين است که کاربر بايد طرح رنگ را درک کند و سپس براي گردش در سايت بتواند با آن ارتباط برقرار کند . محدوديت ديگر استفاده از رنگها براي کاربراني مي باشد که از لحاظ بينايي دچار مشکل هستند و اين استراتژي براي آنها بي اثر است .

تصاوير :

تصاوير براي آگاهي از موقعيت علامت هاي مفيدي ايجاد مي کنند . به عنوان مثال کليدهايي که از آنها براي برنامه ريز روزانه استفاده مي شود را در نظر بگيريد . اغلب يا بيشتر اين کليدها در محدوده ديد قرار دارند و هر کليد نامي دارد و کليدها در هر مکان ظاهر متفاوت دارند . اين استراتژي براي آگاهي از موقعيت مؤثر تراست زيرا صفحات مادر و بچه از هر مکاني در محدوده ديد قرار مي گيرند .

Cooki :

علائمي مثل خطوط اشاره بر مسير (Navigation ) مي توانند شما را در رسيدن به موقعيت جاري کمک کنند که اين علامت براي حرکت کاربران در صفحات چند گانه مفيد است .

نقشه سايت :

نقشه سايت در اسناد جداگانه در HTML وجود دارند و هر صفحه از سايت مي تواند با متون ساده و شرحهاي گرافيکي به نمايش گذاشته شود . کاربران مي توانند از اتصالات نقشه سايت براي رسيدن به صفحات دلخواه استفاده کنند . محدوديتي که در اين روش وجود دارد اين است که کاربران براي ديدن نقشه سايت مجبور به ترک صفحه جاري هستند .

عمل Navigation ، نمادهاي تصويري و نظارتها
سه کليک براي مديريت کاربران براي دسترسي به فايلها را به خاطر آوريد . کاربران نبايد در موقع گردش در سايت براي پيدا کردن اطلاعات درخواستي و سايتها بيشتر از 3 بار بر روي اتصالات کليک کنند .
اين خطوط راهنما براي آگاهي وجستجو در سايتهاي وب بسيار مهم است . مسيرهاي لنگري مجهول کاربران را دچار سردرگمي کرده و آنها را از بازگشت به سايت نا اميدمي کنند . در نظر بگيريد که آيا چند رسانه اي ها قالبهايي جهت مسيريابي ايجاد مي کنند و يا صرفا اضافي مي باشند . به عنوان مثال اگر در سايت خود از Navigation Flash استفاده کنيد ، براي مرورگرهايي که از Flash حمايت نمي کنند مشکل ايجاد مي کنيد . يک حس و ديدخوب جهت يابي براي کاربران خيلي مهم است . نوار ابزار Navigation بايد خيلي ساده و روشن باشد و به درستي درک شود .
آيکونها خيلي عمومي و عامه پسند هستند و بيشتر مردم به آنها آشنا هستند . آيکونها 2 نوع دارند :
برچسب دار ، بدون بر چسب ؛
اگر لازم باشد که کاربران حدس بزنند که آيکون آنها را به کجا هدايت مي کند اين آيکون بايد برچسب داشته باشند .
- بقيه اجزاء متداول Navigation به قرار زير است :
1- کليدها
2- نقشه هاي تصويري و نقاط اشاره گر ماوس
3- بردارها
4- جداول
5- جداول Navigation و منوها
6- منو باز شونده


منبع فناوري اطلاعات ايران