PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش راه اندازی موتور پله ای مغناطیس دائم با استفاده آز آی سی درایور l298n



TAHA
11-11-2009, 12:24 PM
http://pnu-club.com/imported/2009/11/613.jpg

موتور پله اي



همان طور که مي دانيد موتور هاي پله اي مغناطيس دائم به دو نوع «تک قطبي» unipolar و «دو قطبي» bipolar تقسيم مي شوند . نوع تک قطبي 4 سيم خروجي دارند و نوع دو قطبي 5 يا 6 سيم خروجي دارد . ولتاژ معمول اين موتور ها 5 و 12 و 24 مي باشد ولي مي توان ولتاژ هايي ديگر از آن يافت که تعداد آن بسيار کم است . اين موتور ها با توجه به شرکت سازنده و ساختمان داخلي و .. داراي جريان کشي متفاوتي مي باشند . چون جريان و ولتاژ موتور هاي پله اي رياد است و نمي توان آن را مستقيما به کنترلر وصل نمود مجبوريم از مدار هاي واسطه با نام درايور استفاده کنيم . که يکي از آي سي هاي معروف جهت درايو موتور هاي کوچگ اي سي L298N مي باشد .آي سي L298N تنها موتور هايي را که داراي ولتاژي بين 5 تا 46 و جريان کشي حداکثر 2 آمپر مي باشند را مي تواند راه اندازي نمايد. با توجه به اين که در ربات هاي دانشگاهي و مسابقاتي معمولا از موتور هاي ضعيف استفاده مي شود استفاده از اين اي سي محبوبيت زيادي پيدا کرده است .

http://pnu-club.com/imported/2009/06/94.gifاین تصویر تغییر اندازه یافته است.براي ديدن اندازه واقعي اينجا كليك كنيد اندازه واقعی تصویر 805x676.http://pnu-club.com/imported/2009/11/614.jpg


ساختمان داخلي L298N

http://www.pnu-club.com/imported/mising.jpgاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 780x570 و حجم آن 55KB است.http://pnu-club.com/imported/2009/06/94.gifاین تصویر تغییر اندازه یافته است.براي ديدن اندازه واقعي اينجا كليك كنيد اندازه واقعی تصویر 780x570.http://pnu-club.com/imported/2009/11/615.jpg

ترتيب و نام پايه ها ي آي سي L298N

http://www.pnu-club.com/imported/mising.jpgاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 780x570 و حجم آن 55KB است.http://pnu-club.com/imported/2009/06/94.gifاین تصویر تغییر اندازه یافته است.براي ديدن اندازه واقعي اينجا كليك كنيد اندازه واقعی تصویر 780x570.http://pnu-club.com/imported/2009/11/615.jpg

راه اندازي موتور پله اي مغناطيس دائم



براي راه اندازي ، به دو باطري نياز داريم . يکي براي تغذيه آي سي و ديگري براي تغذيه موتور ها ، منفي دو باطري را با سيم به هم وصل مي کنيم و آن را «زمين» مي ناميم يعني مقدار آن صفر ولت ، فرض مي شود . دقت شود باطري تغذيه موتور ، داراي ولتاژي برابر يا بيشتر از ولتاژ موتور و داراي قابليت جريان دهي بيشتر يا مساوي با جريان مورد نياز موتور باشد . همچنين ولتاژ باطري تغذيه آي سي بايد بين 4/5 تا 7 ولت باشد . براي جلوگيري از سوختن آي سي بايد پايه هاي 2 و 3 و 14 و 15 را با استفاده از ديود محافظت کنيم يعني به هر يک از پايه ها دو ديود وصل مي نماييم . کاتد ديود اول را ( قسمتي که خط دارد ) به سر مثبت باطري تغذيه موتور ، و آند ديود اول را به پايه آيسي وصل مي نماييم و کاتد ديود دوم را به پايه آيسي و آند ديود دوم را به زمين وصل مي نماييم ( مطابق شکل ) . اگر موتور دو قطبي بود خروجي هاي 1 و 2 موتور را به سر مثبت باطري تغذيه موتور وصل مي نماييم .

TAHA
11-11-2009, 12:31 PM
http://pnu-club.com/imported/2009/11/621.jpg


سپس طبق آن چه در زير آمده پايه ها را وصل مي نماييم .


پايه شماره يک CURRENT SENSING A

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

پايه شماره دو OUT PUT 1

اين پايه را به يک پايه ي a1 موتور وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

پايه شماره سه OUT PUT 2

اين پايه را به يک پايه ي b1 موتور وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

پايه شماره چهار SUPPLY VOLTAGE VS

اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه موتور وصل مي نماييم .

پايه شماره پنج INPUT 1

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره شش ENABLE A

اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه آي سي وصل مي نماييم .

پايه شماره هفت INPUT 2

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره هشت GND

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

پايه شماره نه LOGIC SUPPLY VOLTAGE VSS

اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه آي سي وصل مي نماييم .

پايه شماره ده INPUT 3

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره يازده ENABLE B

اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه آي سي وصل مي نماييم .

پايه شماره دوازده INPUT 4

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره سيزده OUT PUT 3

اين پايه را به يک پايه ي a2 موتور وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

پايه شماره چهارده OUT PUT 4

اين پايه را به يک پايه ي b2 موتور وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

پايه شماره پانزده CURRENT SENSING B

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

http://pnu-club.com/imported/2009/06/94.gifاین تصویر تغییر اندازه یافته است.براي ديدن اندازه واقعي اينجا كليك كنيد اندازه واقعی تصویر 1045x685.http://pnu-club.com/imported/2009/11/622.jpg

کنترل موتور

اکنون مي توانيد با نوشتن برنامه در کنترلر (ميکروکنترلر يا رايانه يا .... ) موتور را به وسيله 4 پايه کنترل نماييد نحوه کار

موتور در جدول زير آمده است .

http://pnu-club.com/imported/2009/11/623.jpg


http://pnu-club.com/imported/2009/11/624.jpg


اگر مي خواهيد موتور پاد ساعت گرد بچرخد کافي است ترتيب اعمال ولتاژ در ورودي را معکوس نماييد . اگر مي بينيد موتور در جهت خاصي نمي چرخد ، در ترتيب پايه ها اشتباه کرده ايد . اگر ترتيب پايه ها را نمي دانيد جهت تشخيص بايد تمام حالات را امتحان نماييد . در دوقطبي ها دو سيم هم رنگ وجود دارد که آن همان سيم مشترک است يعني بايد مستقيما به سر مثبت باطري تغذيه موتور وصل شود