TAHA
11-11-2009, 12:00 PM
یک سوال مهم!!!
یكی از جالبترین و هیجانانگیزترین پرسشهایی كه تاكنون تاریخ فلسفه به خود دیده...
http://pnu-club.com/imported/2009/07/1895.jpg
پرسشی است كه آلن تورینگ، فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی در سال 1950 طی مقالهای به نام Computing Machinery and Intelligence یا <ماشین محاسباتی و هوشمندی> مطرح كرد. او پرسید: <آیا ماشین میتواند فكر كند؟>
این پرسش به گونه ای شروع تفکر در مورد ساخت ربات های هوشمند را ایجاد کرد
وی برای اینكه ذهن مخاطب را از پریشانی درباره ماهیت این ماشین دربیاورد، توضیح داد كه منظور او از ماشین، یك كامپیوتر است؛ ماشینی كه قادر به انجام محاسبات نرمافزاری است. به این ترتیب برای اولین بار این پرسش در ذهن نوع بشر پدید آمد كه: <آیا كامپیوتر میتواند فكر كند؟>
خود تورینگ پاسخ قطعی این پرسش را پیدا نکرد، اما برای یافتن پاسخ مناسب در آینده، یك راهبرد خلاقانه پیشنهاد كرد. او آزمونی طراحی كرد كه خود آن را <بازی تقلید> نامید. تورینگ پرسید: <آیا یك ماشین، یعنی یك كامپیوتر، میتواند آزمون تقلید را با موفقیت پشت سربگذارد؟> آیا یك كامپیوتر میتواند با یك انسان چنان گفتوگو كند كه او فریب خورده و تصور كند در حال گفتوگو با یك انسان است؟
او آزمون بازی تقلید را چنین شرح داد: یك پرسشگر - یك انسان - همزمان در حال گفتوگو با دو نفر است. هر یك از این دو نفر در اتاقهای جداگانهای قرارگرفتهاند و پرسشگر نمیتواند هیچیك از آنها را ببیند. یكی از این دو نفر یك انسان است و دیگری یك ماشین؛ یعنی یك كامپیوتر. پرسشگر باید با این دو نفر شروع به گفتوگو كند و بكوشد بفهمد كدامیك از این دو انسان است و كدامیك ماشین. اگر كامپیوتر بتواند طوری جواب دهد كه پرسشگر نتواند انسان را از ماشین تمیز دهد، آنگاه میتوان ادعا كرد كه این ماشین هوشمند است.
تورینگ برای آسانتركردن شرایط این آزمون و پرهیز از پیچیدگیهای اضافی، آن را به محاورهای متنی و روی كاغذ محدود كرد تا مجبور به درگیر شدن با مسائل انحرافی مانند تبدیل متن به گفتار شفاهی و تنظیم تُن صدا و لهجه نباشد. او همچنین براساس یك سری محاسبات، پیشبینی كرد كه پنجاه سال بعد، یعنی در سال 2000 انسان قادر خواهد بود كامپیوترهایی بسازد كه در یك گفتوگوی پنج دقیقهای، فقط هفتاد درصد پرسشگرها بتوانند كشف كنند كه در حال گفتوگو با یك انسان هستند یا یك ماشین. او برخورداری از یك میلیارد بیت حافظه (125 میلیون بایت - حدود 120 مگابایت) را یكی از مشخصههای اصلی این كامپیوتر دانست.
کسی تصور نمی کرد که روزی این ماشین قادر باشد با انسان بازی فکری شطرنج را نیز انجام دهد و پیروز گردد
یكی از جالبترین و هیجانانگیزترین پرسشهایی كه تاكنون تاریخ فلسفه به خود دیده...
http://pnu-club.com/imported/2009/07/1895.jpg
پرسشی است كه آلن تورینگ، فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی در سال 1950 طی مقالهای به نام Computing Machinery and Intelligence یا <ماشین محاسباتی و هوشمندی> مطرح كرد. او پرسید: <آیا ماشین میتواند فكر كند؟>
این پرسش به گونه ای شروع تفکر در مورد ساخت ربات های هوشمند را ایجاد کرد
وی برای اینكه ذهن مخاطب را از پریشانی درباره ماهیت این ماشین دربیاورد، توضیح داد كه منظور او از ماشین، یك كامپیوتر است؛ ماشینی كه قادر به انجام محاسبات نرمافزاری است. به این ترتیب برای اولین بار این پرسش در ذهن نوع بشر پدید آمد كه: <آیا كامپیوتر میتواند فكر كند؟>
خود تورینگ پاسخ قطعی این پرسش را پیدا نکرد، اما برای یافتن پاسخ مناسب در آینده، یك راهبرد خلاقانه پیشنهاد كرد. او آزمونی طراحی كرد كه خود آن را <بازی تقلید> نامید. تورینگ پرسید: <آیا یك ماشین، یعنی یك كامپیوتر، میتواند آزمون تقلید را با موفقیت پشت سربگذارد؟> آیا یك كامپیوتر میتواند با یك انسان چنان گفتوگو كند كه او فریب خورده و تصور كند در حال گفتوگو با یك انسان است؟
او آزمون بازی تقلید را چنین شرح داد: یك پرسشگر - یك انسان - همزمان در حال گفتوگو با دو نفر است. هر یك از این دو نفر در اتاقهای جداگانهای قرارگرفتهاند و پرسشگر نمیتواند هیچیك از آنها را ببیند. یكی از این دو نفر یك انسان است و دیگری یك ماشین؛ یعنی یك كامپیوتر. پرسشگر باید با این دو نفر شروع به گفتوگو كند و بكوشد بفهمد كدامیك از این دو انسان است و كدامیك ماشین. اگر كامپیوتر بتواند طوری جواب دهد كه پرسشگر نتواند انسان را از ماشین تمیز دهد، آنگاه میتوان ادعا كرد كه این ماشین هوشمند است.
تورینگ برای آسانتركردن شرایط این آزمون و پرهیز از پیچیدگیهای اضافی، آن را به محاورهای متنی و روی كاغذ محدود كرد تا مجبور به درگیر شدن با مسائل انحرافی مانند تبدیل متن به گفتار شفاهی و تنظیم تُن صدا و لهجه نباشد. او همچنین براساس یك سری محاسبات، پیشبینی كرد كه پنجاه سال بعد، یعنی در سال 2000 انسان قادر خواهد بود كامپیوترهایی بسازد كه در یك گفتوگوی پنج دقیقهای، فقط هفتاد درصد پرسشگرها بتوانند كشف كنند كه در حال گفتوگو با یك انسان هستند یا یك ماشین. او برخورداری از یك میلیارد بیت حافظه (125 میلیون بایت - حدود 120 مگابایت) را یكی از مشخصههای اصلی این كامپیوتر دانست.
کسی تصور نمی کرد که روزی این ماشین قادر باشد با انسان بازی فکری شطرنج را نیز انجام دهد و پیروز گردد