donya88
09-10-2009, 09:26 AM
روزنا مه ي دنيا ي اقتصا د
ساده كردن مسائل پيچيده اقتصادي و ساده پنداشتن شهروندان و مصرفكنندگان، يكي از گرفتاريهاي مديران و مسوولان بنگاههاي دولتي و خصوصي ايران است.</b>
اين گروه از مديران تصوري غيردقيق از نحوه تصميمگيري و ترجيحات مصرفكنندگان دارند و به همين دليل است كه بنگاه تحت مديريتشان توانايي ماندن در بازار را جز با كمكهاي دولتي پيدا نميكنند. مصرفكنندگان سبدي از انواع كالاها را با توجه به سطح درآمدشان تنظيم كرده و اولويتهاي خود را تعيين ميكنند. در ميان ترجيحات مصرفكنندگان از هر طبقه و گروه درآمدي «امنيت جان» است؛ به اين معني كه براي حفظ جان و سلامتي خود بيشترين هزينه را ميپردازند و پس از آن است كه ترجيحات ديگر قرار ميگيرد. بر پايه ترجيحات مصرفكنندگان است كه يك كالا در بازار با اقبال مواجه شده و يك كالا از بازار خارج ميشود. شايد در يك دوره معين بتوان ترجيح مصرفكنندگان را با تبليغات تغيير داد، اما اين مساله در بلندمدت ممكن نيست و نميتوان ترجيح مصرفكننده را براي هميشه تغيير داد. اين مساله را كه مصرفكنندگان ايراني با وجود انواع اندرزها و نصيحتها و تبليغات منفي كه آنها را به مصرف نكردن چاي خارجي دعوت ميكند، اما هنوز حاضر نيستند چاي داخلي را جايگزين آن كنند، بايد در همين حوزه مورد توجه قرار داد.
براي اينكه بتوانيم در اين باره به صورت واضحتر بحث كنيم، به تازهترين خبري كه مدير يك شركت هواپيمايي اعلام كرده، برميگرديم. اين مدير گفته است: «سفر با هواپيما به طور عام و سفر با توپولف به طور خاص كاهش يافته است.» اين مدير اما براي اينكه متقاضيان سفر با هواپيما را تشويق به تقاضاي موثر كند، تاكيد كرده است: «هواپيماهاي توپولف به لحاظ ايمني هيچ تفاوتي با هواپيماهاي غربي ندارند» و تصريح كرده است: «توپولفها هواپيماهاي بسيار خوبي هستند». شايد اين داوري به لحاظ فني درست باشد، اما واقعيت چيزي است كه در ذهن مصرفكننده شكل گرفته و موجب گريز او از تقاضاي سفر با اين نوع هواپيما شده است و تا اين ذهنيت وجود دارد، اتفاقي نميافتد.
رويگرداني مصرفكنندگان از تقاضا براي سفر با توپولف را ميتوان نمونهاي از رفتار آنها درباره انواع كالاها و خدمات ديگر تلقي كرد و براي ايجاد انگيزه در ميان آنها برنامه و طرح نو درانداخت. اگر مصرفكنندگان ايراني در شرايطي قرار گيرند كه آزادي انتخاب داشته باشند، شايد سازمان توليد و عرضه در ايران با تغييرات بنيادين مواجه شود. شرط بلندمدت براي رويكرد دوباره به سفر با هواپيما در ايران، اين است كه اطمينان آنها نسبت به مرغوب و ايمن بودن پروازها افزايش يابد. تبليغات براي كالايي كه متقاضيان از آن رويگردان شدهاند، جاي واقعيتها را نميگيرد
ساده كردن مسائل پيچيده اقتصادي و ساده پنداشتن شهروندان و مصرفكنندگان، يكي از گرفتاريهاي مديران و مسوولان بنگاههاي دولتي و خصوصي ايران است.</b>
اين گروه از مديران تصوري غيردقيق از نحوه تصميمگيري و ترجيحات مصرفكنندگان دارند و به همين دليل است كه بنگاه تحت مديريتشان توانايي ماندن در بازار را جز با كمكهاي دولتي پيدا نميكنند. مصرفكنندگان سبدي از انواع كالاها را با توجه به سطح درآمدشان تنظيم كرده و اولويتهاي خود را تعيين ميكنند. در ميان ترجيحات مصرفكنندگان از هر طبقه و گروه درآمدي «امنيت جان» است؛ به اين معني كه براي حفظ جان و سلامتي خود بيشترين هزينه را ميپردازند و پس از آن است كه ترجيحات ديگر قرار ميگيرد. بر پايه ترجيحات مصرفكنندگان است كه يك كالا در بازار با اقبال مواجه شده و يك كالا از بازار خارج ميشود. شايد در يك دوره معين بتوان ترجيح مصرفكنندگان را با تبليغات تغيير داد، اما اين مساله در بلندمدت ممكن نيست و نميتوان ترجيح مصرفكننده را براي هميشه تغيير داد. اين مساله را كه مصرفكنندگان ايراني با وجود انواع اندرزها و نصيحتها و تبليغات منفي كه آنها را به مصرف نكردن چاي خارجي دعوت ميكند، اما هنوز حاضر نيستند چاي داخلي را جايگزين آن كنند، بايد در همين حوزه مورد توجه قرار داد.
براي اينكه بتوانيم در اين باره به صورت واضحتر بحث كنيم، به تازهترين خبري كه مدير يك شركت هواپيمايي اعلام كرده، برميگرديم. اين مدير گفته است: «سفر با هواپيما به طور عام و سفر با توپولف به طور خاص كاهش يافته است.» اين مدير اما براي اينكه متقاضيان سفر با هواپيما را تشويق به تقاضاي موثر كند، تاكيد كرده است: «هواپيماهاي توپولف به لحاظ ايمني هيچ تفاوتي با هواپيماهاي غربي ندارند» و تصريح كرده است: «توپولفها هواپيماهاي بسيار خوبي هستند». شايد اين داوري به لحاظ فني درست باشد، اما واقعيت چيزي است كه در ذهن مصرفكننده شكل گرفته و موجب گريز او از تقاضاي سفر با اين نوع هواپيما شده است و تا اين ذهنيت وجود دارد، اتفاقي نميافتد.
رويگرداني مصرفكنندگان از تقاضا براي سفر با توپولف را ميتوان نمونهاي از رفتار آنها درباره انواع كالاها و خدمات ديگر تلقي كرد و براي ايجاد انگيزه در ميان آنها برنامه و طرح نو درانداخت. اگر مصرفكنندگان ايراني در شرايطي قرار گيرند كه آزادي انتخاب داشته باشند، شايد سازمان توليد و عرضه در ايران با تغييرات بنيادين مواجه شود. شرط بلندمدت براي رويكرد دوباره به سفر با هواپيما در ايران، اين است كه اطمينان آنها نسبت به مرغوب و ايمن بودن پروازها افزايش يابد. تبليغات براي كالايي كه متقاضيان از آن رويگردان شدهاند، جاي واقعيتها را نميگيرد