Borna66
09-07-2009, 01:45 PM
علی شریعتی
دکتر علی شریعتی
تولد
۲ آذر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2_%D8%A2%D8%B0%D8%B1) ۱۳۱۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B2)
کاهک (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D9%87%DA%A9)، سبزوار (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1)، ایران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86)
مرگ
۲۹ خرداد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2%DB%B9_%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF) ۱۳۵۶ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B6)
لندن (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86)، انگلستان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86)
زمینه فعالیت
نویسنده (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87)، جامعهشناس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%8 6%D8%A7%D8%B3)گفتاوردانسان با غرور (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%B1%D9%88%D8%B1) میتازد، با دروغ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA&action=edit&redlink=1) میبازد و با عشق (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%B4%D9%82) میمیرد
علی شریعتی (۲ آذر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2_%D8%A2%D8%B0%D8%B1) ۱۳۱۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B2) - ۲۹ خرداد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2%DB%B9_%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF) ۱۳۵۶ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B6)) نویسنده (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87) و جامعهشناس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%8 6%D8%A7%D8%B3) و از روشنفکران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D 9%86) دینی ایران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86) است.
زندگی
دکتر علی شریعتی در دوم آذر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2_%D8%A2%D8%B0%D8%B1) سال ۱۳۱۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B2) در کاهک (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D9%87%DA%A9) روستای کوچکی در کنار کویر، در نزدیکی سبزوار (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1) دیده به جهان گشود. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون حقایق اسلامی و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87) بود که در مدارس قدیم بخارا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%A7) و مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) و سبزوار (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1) تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهادی سبزواری (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%B3% D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C) محسوب میشد. [۱] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-0)
در سال ۱۳۳۱ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B1) اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام حکومتی بود. در تاریخ ۲۴ تیر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2%DB%B4_%D8%AA%DB%8C%D8%B1) سال ۱۳۴۷ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B7) با پوران شریعت رضوی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8 %B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA_%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB% 8C&action=edit&redlink=1) همکلاسیش ازدواج کرد. [۲] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-sharghiran-1)
شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) گذراند و تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۴۱ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B1) در فرانسه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87) و در رشته ادبیات ادامه داد. در سال ۱۳۴۳ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B3) به ایران برگشت و در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری از سوی ساواک (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%A7%DA%A9) بود و متعلق به ۲ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران که به همان دلیل معلق مانده بود و در عین حال لازمالاجرا بود. بعد از بازداشت به زندان قزلقلعه (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D9 %82%D8%B2%D9%84%E2%80%8C%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87&action=edit&redlink=1) در تهران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86) منتقل شد. اوائل شهریور همان سال بعد از آزادی به مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) برگشت.[۲] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-sharghiran-1)
از آبان ماه ۱۳۵۱ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B1) تا تیر ماه ۱۳۵۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B2)، به زندگی مخفی روی آورد. ساواک به دنبال او بود و از تعطیلی به بعد، متن سخنرانیهای شریعتی با اسم مستعار به چاپ میرسید. در تیر ماه ۱۳۵۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B2)، علی شریعتی در نیمه شب به خانهاش مراجعه کرد و دو روز بعد به شهربانی مراجعه کرد و خودش را معرفی کرد. بعد از آن روز به مدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت.[۲] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-sharghiran-1)
شریعتی این شرایط را نپذیرفت و تصمیم به هجرت از ایران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به ساوتهمپتون (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%AA%D9%87%D9% 85%D9%BE%D8%AA%D9%88%D9%86&action=edit&redlink=1) انگلستان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86) به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد. در ایران بسیاری از او با نام شهید (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF) یاد میکنند. شریعتی بر خلاف وصیت خود که خواسته بود بود وی را در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) دفن کنند، در آرامگاه زینب (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8) خواهر امام حسین (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86) در شهر دمشق (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D9%85%D8%B4%D9%82) به خاک سپرده شد. ت
او تحت تاثير سنتهاي خانوادهاش، بويژه پدرش محمدتقي شريعتي، قرار گرفت. پدربزرگش آخوند حكيم (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF_%D8 %AD%D9%83%D9%8A%D9%85&action=edit&redlink=1) و عموي پدرش عادل نيشابوري (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84_%D9%86%D9 %8A%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1%D9%8A&action=edit&redlink=1) از دانشمندان فقه، فلسفه و ادب بشمار ميآمدند. پدرش «كانون نشر حقايق اسلامي» مشهد را بنيان نهاد و از مبتكرين و آغازگران جنبش نوين اسلامي بحساب ميآيد.
مصدق (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%82)، شريعتي از پيرامون به مركز مبارزه وارد شد و به شاخه مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) نهضت مقاومت ملي به رهبري سيد محمود طالقاني (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%8A%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF_ %D8%B7%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%8A) مهندس مهدي بازرگان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%8A_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1% DA%AF%D8%A7%D9%86) و يدالله سحابي (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B3%D8%AD% D8%A7%D8%A8%D9%8A) پيوست. علي شريعتي يكي از سخنگويان و فعالان آتشين اين نهضتعليه سلطه و استثمار غرب در ايران بود. فعاليتهاي بيدارگرانهاش باعث دستگيري او در سال 1336 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1336&action=edit&redlink=1) و انتقال فورياش به زندان قزلقلعه در تهران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86) به مدت هشت ماه شد.
پس از قبول شدن در بورس تحصيلي، علي شريعتي براي مدتي دست از فعاليتهاي سياسي كشيد و براي ادامه تحصيلات عاليه به فرانسه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87) رفت. او از اين دوران براي مطالعه جدي و نيز فعاليت علني سياسي در راه احقاق حقوق بشر و آزادي دموكراتيك در ايران، بهرهبرداري خوبي كرد. وي اندكي پس از رسيدن به پاريس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%B3) به گروه فعالان ايراني نظير ابراهم يزدي (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85_%D9%8A%D8%B2% D8%AF%D9%8A)، ابوالحسن بنيصدر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%86_% D8%A8%D9%86%D9%8A%E2%80%8C%D8%B5%D8%AF%D8%B1)، صادق قطبزاده (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82_%D9%82%D8%B7%D8%A8%E2%80% 8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87) و مصطفي چمران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%8A_%DA%86%D9%85%D8%B1% D8%A7%D9%86) پيوست و در سال 1338 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1338&action=edit&redlink=1) سازماني بنام «نهضت آزادي ايران» (بخش خارج از كشور) بنيان گذاشته شد. حدود دو سال بعد شريعتي دو جبهه تحت نامهاي جبهه ملي ايران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86) در آمريكا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D8%A7) و جبهه ملي ايران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86) در اروپا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7) را تأسيس كرد. در جريان كنگرة جبهه ملي در ويسبادن (جمهوري آلمان فدرال) در اوت 1962 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1962&action=edit&redlink=1)، شريعتي با توجه به قدرت فكري و قلمياش، بعنوان سردبير روزنامه فارسيزبان جديدالانتشار ايراني در اروپا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7) يعني «ايران آزاد» انتخاب شد. اولين شماره اين نشريه در 15 نوامبر (http://fa.wikipedia.org/wiki/15_%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1) 1962 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1962&action=edit&redlink=1) منتشر گرديد. اين نشريه ديدگاههاي روشنفكران ايراني خارج و نيز واقعيتهاي مبارزات مردم ايران را منعكس ميكرد.
تعبير شريعتي از تشيع بطور مسلم در ادبيات شيعه بينظير است. در تحليل مفصل او، ميان تشيع اوليهاي كه در دوران امام علي(ع) (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D9 %84%D9%8A%28%D8%B9%29&action=edit&redlink=1) و صحابهاش تكامل يافت و تشيع تحريف شده توسط صفويان در ايران، تفاوت و تمايز عمدهاي وجود دارد. درحاليكه تشيع صفوي از طريق فشار و زور تحميل شد، تشيع علوي برپاية شناخت و عدالت بود. تشيع صفوي تنها به خليفه اشاره داشت و نه به نهاد خلافت، به گذشته تملك داشت، نه به حال، به درد زندگي بعد از مرگ ميخورد، و نه دوران حيات انسان. هدف تشيع علوي، رهائي شيعيان از چنگال بيعدالتي، حكومتهاي زور، و حكام و رهبران جاهل بود. تشيع صفوي نه تنها شيعه را به مذهب تشريفات و شعاير تبديل كرد، بلكه اصول امامت را نيز تحريف نمود و اصول عمده و اساسي مسئوليت و تعهد در قبال مستضعفين و فقرا را انكار نمود.
مجموعه فهرست مجموعه آثار دکتر علی شریعتی • آثار 1: با مخاطبهای آشنا • مجموعه آثار 2: خودسازی انقلابی • مجموعه آثار 3: ابوذر • مجموعه آثار 4: بازگشت • مجموعه آثار 5: ما و اقبال • مجموعه آثار 6: تحلیلی از مناسک حج • مجموعه آثار 7: شیعه • مجموعه آثار 8: نیایش • مجموعه آثار 9: تشیع علوی و تشیع صفوی • مجموعه آثار 10: جهت گیری طبقاتی در اسلام • مجموعه آثار 11: تاریخ تمدن (جلد 1) • مجموعه آثار 12: تاریخ تمدن (جلد 2) • مجموعه آثار 13: هبوط در کویر • مجموعه آثار 14: تاریخ و شناخت ادیان (جلد 1) • مجموعه آثار 15: تاریخ و شناخت ادیان (جلد 2) • مجموعه آثار 16: اسلام شناسی 1 (درسهای حسینیه ارشاد) • مجموعه آثار 17: اسلام شناسی 2 (درسهای حسینیه ارشاد) • مجموعه آثار 18: اسلام شناسی 3 (درسهای حسینیه ارشاد) • مجموعه آثار 19: حسین وارث آدم • مجموعه آثار 20: چه باید کرد؟ • مجموعه آثار 21: زن • مجموعه آثار 22: مذهب، علیه مذهب • مجموعه آثار 23: جهان بینی و ایدئولوژی • مجموعه آثار 24: انسان • مجموعه آثار 25: انسان بی خود • مجموعه آثار 26: علی • مجموعه آثار 27: بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی • مجموعه آثار 28: روش شناخت اسلام • مجموعه آثار 29: میعاد با ابراهیم • مجموعه آثار 30: اسلام شناسی • مجموعه آثار 31: ویژگیهای قرون جدید • مجموعه آثار 32: هنر • مجموعه آثار 33: گفتگوهای تنهائی (بخش اول و دوم) • مجموعه آثار 34: نامه ها • مجموعه آثار 35: آثار گونه گون (بخش اول) • مجموعه آثار 36: آثار گونه گون (بخش دوم
اندیشهها
شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت . او بهطور خاص، تشیع صفوی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9_%D8%B5%D9 %81%D9%88%DB%8C&action=edit&redlink=1) را مظهر سنت (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%86%D8%AA) مسخ شده میداند و آن را توام با اسارتپذیری، خرافه، تقلید و جبر گرایی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AC%D8%A8%D8%B1_%DA%AF%D8%B1%D8 %A7%DB%8C%DB%8C&action=edit&redlink=1) معرفی میکرد. [۳] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-irfarda-2) وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87) نیز انتقاد میکرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملتهای شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیمودهاست. [۳] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-irfarda-2) البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت.
آثار
ابوذر
اسلام شناسی
امت وامامت
انسان
انسان بیخود
اومانیسم اسلامی
با مخاطبهای آشنا
بازگشت به خویش، بازگشت به کدام خویش
تحلیلی از مناسک حج
تشیع علوی و تشیع صفوی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9_%D8%B9%D9 %84%D9%88%DB%8C_%D9%88_%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9_%D 8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C&action=edit&redlink=1)
توتم پرستی
جهاد و شهادت
جهانبینی و ایدئولوژی
جهتگیریهای طبقاتی در اسلام
چه باید کرد؟
حج
حسین وارث آدم
خودسازی انقلابی
روش شناخت اسلام
زن در اسلام
علی انسان تمام
فاطمه، فاطمه است (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%D8% 8C_%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%E2%80%8C_%D8%A7% D8%B3%D8%AA_%28%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%29&action=edit&redlink=1)
فلسفه تاریخ در اسلام
کویر (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1_%28%DA%A9 %D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1 %DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%29&action=edit&redlink=1) (مجموعه مقالات)
گفتوگوهای تنهایی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88% DA%AF%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D9%86%D9%87%D 8%A7%DB%8C%DB%8C&action=edit&redlink=1)
ما و اقبال
مذهب علیه مذهب (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8_%D8%B9%D9 %84%DB%8C%D9%87_%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8&action=edit&redlink=1)
مسئولیت شیعه بودن (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB% 8C%D8%AA_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87_%D8%A8%D9%88%D8% AF%D9%86&action=edit&redlink=1)
میعاد با ابراهیم
نامهها
نیازهای انسان امروز
نیایش
هجرت وتمدن
هنر
یک جلوش تا بینهایت صفرها
ویژگیهای قرون جدید
هبوط (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%B7&action=edit&redlink=1)
استحمار (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%85%D8% A7%D8%B1&action=edit&redlink=1)
هبوط در کویر (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%B7_%D8%AF%D8 %B1_%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1&action=edit&redlink=1)
__________________
دکتر علی شریعتی
تولد
۲ آذر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2_%D8%A2%D8%B0%D8%B1) ۱۳۱۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B2)
کاهک (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D9%87%DA%A9)، سبزوار (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1)، ایران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86)
مرگ
۲۹ خرداد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2%DB%B9_%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF) ۱۳۵۶ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B6)
لندن (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86)، انگلستان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86)
زمینه فعالیت
نویسنده (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87)، جامعهشناس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%8 6%D8%A7%D8%B3)گفتاوردانسان با غرور (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%B1%D9%88%D8%B1) میتازد، با دروغ (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA&action=edit&redlink=1) میبازد و با عشق (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%B4%D9%82) میمیرد
علی شریعتی (۲ آذر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2_%D8%A2%D8%B0%D8%B1) ۱۳۱۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B2) - ۲۹ خرداد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2%DB%B9_%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF) ۱۳۵۶ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B6)) نویسنده (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87) و جامعهشناس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%8 6%D8%A7%D8%B3) و از روشنفکران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D 9%86) دینی ایران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86) است.
زندگی
دکتر علی شریعتی در دوم آذر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2_%D8%A2%D8%B0%D8%B1) سال ۱۳۱۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B2) در کاهک (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D9%87%DA%A9) روستای کوچکی در کنار کویر، در نزدیکی سبزوار (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1) دیده به جهان گشود. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون حقایق اسلامی و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87) بود که در مدارس قدیم بخارا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%A7) و مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) و سبزوار (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1) تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهادی سبزواری (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%B3% D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C) محسوب میشد. [۱] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-0)
در سال ۱۳۳۱ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B1) اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام حکومتی بود. در تاریخ ۲۴ تیر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B2%DB%B4_%D8%AA%DB%8C%D8%B1) سال ۱۳۴۷ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B7) با پوران شریعت رضوی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8 %B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA_%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB% 8C&action=edit&redlink=1) همکلاسیش ازدواج کرد. [۲] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-sharghiran-1)
شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) گذراند و تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۴۱ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B1) در فرانسه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87) و در رشته ادبیات ادامه داد. در سال ۱۳۴۳ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B3) به ایران برگشت و در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری از سوی ساواک (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%A7%DA%A9) بود و متعلق به ۲ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران که به همان دلیل معلق مانده بود و در عین حال لازمالاجرا بود. بعد از بازداشت به زندان قزلقلعه (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D9 %82%D8%B2%D9%84%E2%80%8C%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87&action=edit&redlink=1) در تهران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86) منتقل شد. اوائل شهریور همان سال بعد از آزادی به مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) برگشت.[۲] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-sharghiran-1)
از آبان ماه ۱۳۵۱ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B1) تا تیر ماه ۱۳۵۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B2)، به زندگی مخفی روی آورد. ساواک به دنبال او بود و از تعطیلی به بعد، متن سخنرانیهای شریعتی با اسم مستعار به چاپ میرسید. در تیر ماه ۱۳۵۲ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B2)، علی شریعتی در نیمه شب به خانهاش مراجعه کرد و دو روز بعد به شهربانی مراجعه کرد و خودش را معرفی کرد. بعد از آن روز به مدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت.[۲] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-sharghiran-1)
شریعتی این شرایط را نپذیرفت و تصمیم به هجرت از ایران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به ساوتهمپتون (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%AA%D9%87%D9% 85%D9%BE%D8%AA%D9%88%D9%86&action=edit&redlink=1) انگلستان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86) به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد. در ایران بسیاری از او با نام شهید (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF) یاد میکنند. شریعتی بر خلاف وصیت خود که خواسته بود بود وی را در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) دفن کنند، در آرامگاه زینب (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8) خواهر امام حسین (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86) در شهر دمشق (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D9%85%D8%B4%D9%82) به خاک سپرده شد. ت
او تحت تاثير سنتهاي خانوادهاش، بويژه پدرش محمدتقي شريعتي، قرار گرفت. پدربزرگش آخوند حكيم (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF_%D8 %AD%D9%83%D9%8A%D9%85&action=edit&redlink=1) و عموي پدرش عادل نيشابوري (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84_%D9%86%D9 %8A%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1%D9%8A&action=edit&redlink=1) از دانشمندان فقه، فلسفه و ادب بشمار ميآمدند. پدرش «كانون نشر حقايق اسلامي» مشهد را بنيان نهاد و از مبتكرين و آغازگران جنبش نوين اسلامي بحساب ميآيد.
مصدق (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%82)، شريعتي از پيرامون به مركز مبارزه وارد شد و به شاخه مشهد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF) نهضت مقاومت ملي به رهبري سيد محمود طالقاني (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%8A%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF_ %D8%B7%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%8A) مهندس مهدي بازرگان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%8A_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1% DA%AF%D8%A7%D9%86) و يدالله سحابي (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B3%D8%AD% D8%A7%D8%A8%D9%8A) پيوست. علي شريعتي يكي از سخنگويان و فعالان آتشين اين نهضتعليه سلطه و استثمار غرب در ايران بود. فعاليتهاي بيدارگرانهاش باعث دستگيري او در سال 1336 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1336&action=edit&redlink=1) و انتقال فورياش به زندان قزلقلعه در تهران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86) به مدت هشت ماه شد.
پس از قبول شدن در بورس تحصيلي، علي شريعتي براي مدتي دست از فعاليتهاي سياسي كشيد و براي ادامه تحصيلات عاليه به فرانسه (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87) رفت. او از اين دوران براي مطالعه جدي و نيز فعاليت علني سياسي در راه احقاق حقوق بشر و آزادي دموكراتيك در ايران، بهرهبرداري خوبي كرد. وي اندكي پس از رسيدن به پاريس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%B3) به گروه فعالان ايراني نظير ابراهم يزدي (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85_%D9%8A%D8%B2% D8%AF%D9%8A)، ابوالحسن بنيصدر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%86_% D8%A8%D9%86%D9%8A%E2%80%8C%D8%B5%D8%AF%D8%B1)، صادق قطبزاده (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82_%D9%82%D8%B7%D8%A8%E2%80% 8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87) و مصطفي چمران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%8A_%DA%86%D9%85%D8%B1% D8%A7%D9%86) پيوست و در سال 1338 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1338&action=edit&redlink=1) سازماني بنام «نهضت آزادي ايران» (بخش خارج از كشور) بنيان گذاشته شد. حدود دو سال بعد شريعتي دو جبهه تحت نامهاي جبهه ملي ايران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86) در آمريكا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D8%A7) و جبهه ملي ايران (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86) در اروپا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7) را تأسيس كرد. در جريان كنگرة جبهه ملي در ويسبادن (جمهوري آلمان فدرال) در اوت 1962 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1962&action=edit&redlink=1)، شريعتي با توجه به قدرت فكري و قلمياش، بعنوان سردبير روزنامه فارسيزبان جديدالانتشار ايراني در اروپا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7) يعني «ايران آزاد» انتخاب شد. اولين شماره اين نشريه در 15 نوامبر (http://fa.wikipedia.org/wiki/15_%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1) 1962 (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=1962&action=edit&redlink=1) منتشر گرديد. اين نشريه ديدگاههاي روشنفكران ايراني خارج و نيز واقعيتهاي مبارزات مردم ايران را منعكس ميكرد.
تعبير شريعتي از تشيع بطور مسلم در ادبيات شيعه بينظير است. در تحليل مفصل او، ميان تشيع اوليهاي كه در دوران امام علي(ع) (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D9 %84%D9%8A%28%D8%B9%29&action=edit&redlink=1) و صحابهاش تكامل يافت و تشيع تحريف شده توسط صفويان در ايران، تفاوت و تمايز عمدهاي وجود دارد. درحاليكه تشيع صفوي از طريق فشار و زور تحميل شد، تشيع علوي برپاية شناخت و عدالت بود. تشيع صفوي تنها به خليفه اشاره داشت و نه به نهاد خلافت، به گذشته تملك داشت، نه به حال، به درد زندگي بعد از مرگ ميخورد، و نه دوران حيات انسان. هدف تشيع علوي، رهائي شيعيان از چنگال بيعدالتي، حكومتهاي زور، و حكام و رهبران جاهل بود. تشيع صفوي نه تنها شيعه را به مذهب تشريفات و شعاير تبديل كرد، بلكه اصول امامت را نيز تحريف نمود و اصول عمده و اساسي مسئوليت و تعهد در قبال مستضعفين و فقرا را انكار نمود.
مجموعه فهرست مجموعه آثار دکتر علی شریعتی • آثار 1: با مخاطبهای آشنا • مجموعه آثار 2: خودسازی انقلابی • مجموعه آثار 3: ابوذر • مجموعه آثار 4: بازگشت • مجموعه آثار 5: ما و اقبال • مجموعه آثار 6: تحلیلی از مناسک حج • مجموعه آثار 7: شیعه • مجموعه آثار 8: نیایش • مجموعه آثار 9: تشیع علوی و تشیع صفوی • مجموعه آثار 10: جهت گیری طبقاتی در اسلام • مجموعه آثار 11: تاریخ تمدن (جلد 1) • مجموعه آثار 12: تاریخ تمدن (جلد 2) • مجموعه آثار 13: هبوط در کویر • مجموعه آثار 14: تاریخ و شناخت ادیان (جلد 1) • مجموعه آثار 15: تاریخ و شناخت ادیان (جلد 2) • مجموعه آثار 16: اسلام شناسی 1 (درسهای حسینیه ارشاد) • مجموعه آثار 17: اسلام شناسی 2 (درسهای حسینیه ارشاد) • مجموعه آثار 18: اسلام شناسی 3 (درسهای حسینیه ارشاد) • مجموعه آثار 19: حسین وارث آدم • مجموعه آثار 20: چه باید کرد؟ • مجموعه آثار 21: زن • مجموعه آثار 22: مذهب، علیه مذهب • مجموعه آثار 23: جهان بینی و ایدئولوژی • مجموعه آثار 24: انسان • مجموعه آثار 25: انسان بی خود • مجموعه آثار 26: علی • مجموعه آثار 27: بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی • مجموعه آثار 28: روش شناخت اسلام • مجموعه آثار 29: میعاد با ابراهیم • مجموعه آثار 30: اسلام شناسی • مجموعه آثار 31: ویژگیهای قرون جدید • مجموعه آثار 32: هنر • مجموعه آثار 33: گفتگوهای تنهائی (بخش اول و دوم) • مجموعه آثار 34: نامه ها • مجموعه آثار 35: آثار گونه گون (بخش اول) • مجموعه آثار 36: آثار گونه گون (بخش دوم
اندیشهها
شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت . او بهطور خاص، تشیع صفوی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9_%D8%B5%D9 %81%D9%88%DB%8C&action=edit&redlink=1) را مظهر سنت (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%86%D8%AA) مسخ شده میداند و آن را توام با اسارتپذیری، خرافه، تقلید و جبر گرایی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AC%D8%A8%D8%B1_%DA%AF%D8%B1%D8 %A7%DB%8C%DB%8C&action=edit&redlink=1) معرفی میکرد. [۳] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-irfarda-2) وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87) نیز انتقاد میکرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملتهای شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیمودهاست. [۳] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA% DB%8C#cite_note-irfarda-2) البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت.
آثار
ابوذر
اسلام شناسی
امت وامامت
انسان
انسان بیخود
اومانیسم اسلامی
با مخاطبهای آشنا
بازگشت به خویش، بازگشت به کدام خویش
تحلیلی از مناسک حج
تشیع علوی و تشیع صفوی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9_%D8%B9%D9 %84%D9%88%DB%8C_%D9%88_%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9_%D 8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C&action=edit&redlink=1)
توتم پرستی
جهاد و شهادت
جهانبینی و ایدئولوژی
جهتگیریهای طبقاتی در اسلام
چه باید کرد؟
حج
حسین وارث آدم
خودسازی انقلابی
روش شناخت اسلام
زن در اسلام
علی انسان تمام
فاطمه، فاطمه است (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%D8% 8C_%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%E2%80%8C_%D8%A7% D8%B3%D8%AA_%28%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%29&action=edit&redlink=1)
فلسفه تاریخ در اسلام
کویر (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1_%28%DA%A9 %D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B4%D8%B1 %DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%29&action=edit&redlink=1) (مجموعه مقالات)
گفتوگوهای تنهایی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88% DA%AF%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D9%86%D9%87%D 8%A7%DB%8C%DB%8C&action=edit&redlink=1)
ما و اقبال
مذهب علیه مذهب (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8_%D8%B9%D9 %84%DB%8C%D9%87_%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8&action=edit&redlink=1)
مسئولیت شیعه بودن (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB% 8C%D8%AA_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87_%D8%A8%D9%88%D8% AF%D9%86&action=edit&redlink=1)
میعاد با ابراهیم
نامهها
نیازهای انسان امروز
نیایش
هجرت وتمدن
هنر
یک جلوش تا بینهایت صفرها
ویژگیهای قرون جدید
هبوط (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%B7&action=edit&redlink=1)
استحمار (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%85%D8% A7%D8%B1&action=edit&redlink=1)
هبوط در کویر (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%B7_%D8%AF%D8 %B1_%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1&action=edit&redlink=1)
__________________