توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تاريخ طراحي لوگو
Borna66
07-27-2009, 02:37 PM
تاريخچه لوگو و طراحي لوگو به يونان در زمان هاي باستان باز مي گردد. لغت لوگو يعني يك نام سمبل و با يك نشان تجاري كه براي تشخيص آسان، طراحي شده است. استفاده از لوگو نظير علائم تجاري، از زماني كه تجار و بازرگانان وجود داشته اند مرسوم بوده است.
آنها تا قرن سيزدهم، هم مي توانند پيگيري شوند و شامل علائم فراماسونري، طلاساي، كاغذسازان و نشان هاي نجابت مي شوند. چيزي كه چه در آن زمان و چه هم اكنون مورد نياز است خوانا بودن و تشخيص مناسب ارزشي كار يا فرد يا صنعت گري درست و يا چيزي كه او مي خواهد بفروشد. لوگو يا طراحي در مرحلة اول براي شناساندن يك شركت ضروري است. آنها به تصويري كه يك بعدي است و مربوط به يك مؤسسه است قوت مي بخشند. يك لوگوي حرفه اي براي هر كس كه تجارت يا محصولي رادارد يك الزام است در صورتي كه بخواهند از واسطه اي نظير اينترنت براي گسترش كارش استفاده كنند. امروزه گسترش عصر اطلاعات، تغييرات سريع مشابهي را در طراحي لوگو پديد آورده است. طبيعت عادي از حقيقت بسياري از فناوري هاي متنوع محصولات و خدماتي كه توسط بسياري از مشاغل ارائه مي شوند باعث روي آوردن به لوگوهاي عادي از حقايق شده است.
Borna66
07-27-2009, 02:37 PM
- دايره:
دايره در وهلة اول نقطه اي است كه گسترش يافته، سمبوليسم با تفسير نمادين آن در برگيرندة مفاهيم كمال، يكپارچگي و نبود هر نوع تمايز و تفكيك است. علاوه بر مفهوم كمال كه به طوري ضمني در دل نقطة ازلي وجود دارد، دايره نمادي از خلاقيت، يعني خلق جهان در مقابل خالق نيز هست. دو بر متحد المركز، نمايانگر طبقات و سلسله مراتب وجودند. حركت دايره اي كامل و تغيير ناپذير است، بدون آغاز، بدون انجام و لايتغير و به همين خاطر است كه دايره نمادي از زمان مي باشد. زماني كه به عنوان مجموعة زنجيره واري از لحظات كه به نحوي پي در پي، بدون تغيير و تشبيه يكديگر به دنبال هم تكرار مي شوند. تعريف شده است. علاوه بر اين، دايره كه نمادي از حركت پيوسته و مدور آسمان مي باشد. با الوهيت نيز در ارتباط است. در مرتبة بالاتري از تغيير آسمان نيز خود به نمادي بدل مي شود، نمادي از جهان معنوي، ناديدني و متعالي، با اين همه، دايره در معناي مستقيم تر نشان دهندة آسمان كيهاني است. به خصوص آن هنگام كه آسمان در تلاقي با زمين قرار مي گيرد و با آن هماهنگ مي شود.
دايره با حركت پوياي خود نمايانگر تغييرات زميني است. و نمادي از حركت است.
در متن هاي كهن آمده است كه خداوند همچون دايره اي است كه مركزش همه جا و محيطش هيچ كجاست.
دايره ساده ترين منحني و در واقع كثيرالاضلاعي است كه داراي بي نهايت ضلع مي باشد. قرار گرفتن حتي يك نقطه بر محيط آن نشانگر بريدگي در پيوستگي است، زيرا به معناي آغاز يا پاياني است كه زائل كنندة مفهوم ابديت مي باشد.
از سوي ديگر، حتي اگر زماني فرا رسد كه وسايل نقليه بتوانند بدون استفاده از چرخ عمل كنند باز هم حركت بدون وجود دايره امكان پذير نيست، زيرا در ان زمان نيز همچنان بلبرينگها و توربين هاي مدور هستند كه زايندة حركت خواهند بود. دايره بيش از هر شكل هندسي ديگر در هر آنچه با حركت و پويشي سروكار دارند حضور پيدا مي كند. استفاده از وجود دايره در اولين خط هاي ابداع شده توسط انسان و همچنين در اولين كوشش كودكان جهت ايجاد ارتباط با يكديگر، حتي قبل از اينكه علائم معمول ارتباطي را بياموزند مشاهده شده است
Borna66
07-27-2009, 02:38 PM
- مربع:
مربعي يكي از اشكال هندسي است كه بيش از هر شكل ديگر به عنوان جهاني ترين صورت در زبان نمادها به كارگرفته شده است. بر طبق نظر فيثاغورث مربع نمايندة وحدت گونه ها و نشان دهندة برابر يك چيز با خودش به نحوي نامتناهي است و نتيجتاً مي تواند نمادي از عدالت قانون تلقي شود كه همه را به يك چشم مي نگرد. از نظر افلاطون مربع نمايندة هماهنگي است ك عاليترين فضليت به شمار مي آيد؛ شناختي كامل كه شخص مي تواند از طريق آن به حقيقت مطلق دست يابد.
اين شكل پر از رمز و راز است و ثبات گراست. همراه با مستطيل كه خود زايندة آن است معماران، و هنرمندان زيادي از سراسر جهان را در طول تاريخ الهام بخشيده و آنان را به ابداع سطوح و ساختمان هاي سه بعدي واداشته است. مربع همراه با دايره، مثلث متساوي الاضلاع و صليب نشأت گرفته از خود مربع يكي از بنيادي ترين شكل هاي نمادين به شمار مي رود. مربع شكلي ايستا و ثبات گراست كه اضلاع و زواياي برابرش احساسي از سكون، استحكام، حصار، منزل، كمال و استقرار بر مي انگيزند. با اين همه هنگامي ك يكي از اضلاع يا زواياي اين شكل خمش پيدا مي كند، به نحوي شگفت انگيز شكلي ديگر حاصل خواهد كرد. واقعيت تنها به كمك مربع قابل بيان است.
Borna66
07-27-2009, 02:38 PM
- مثلث
مثلث متساوي الاضلاع بيانگر الوهيت، هماهنگي و تناسب است. اين نماد به عدد اشاره دارد و بدون ارتباط با ساير شكل هاي هندسي به طور كامل قابل فهم نيست. در واقع تمام اشكال را مي توان از طريق ترسيم خطوطي از مركز به زواياي آنها به مثلث هايي تقسيم كرد. مثلث تشكيل دهندة قاعده هرم است. همچنانكه هر زايشي با تقسيم صورت مي گيرد، بشر نيز قابل مقايسه با مثلث متساوي الاضلاع است كه به دو مثلث قائم الزوايه تقسيم شده باشد.
هر مثلث به عنصري خاص مربوط مي شود: مثلث متساوي الاضلاع با زمين، مثلث قائم الزاويه با آب، مثلث مختلف الاضلاع با هوا و مثلث متساوي الساقين با آتش، مثلث متساوي الساقين كه زاوية رأس آن 108 درجه باشد حاوي ارقام با معنايي است و هماهنگي خاص در خود دارد.
مثلث كه با خورشيد و گندم در رابطه است، نمادي از بارآوري مي باشد. مثلث با همين معنا اغلب توسط هنديان، يونانيان و روميان در قرنيزهاي تزئيني ساختمان ها به كار رفته است.
مثلث همچون چند وجهي هايي كه از خود مثلث متساوي الاضلاع تشكيل مي شود.
Borna66
07-27-2009, 02:38 PM
آرم، نماد، نشانه (علائم تجارى)
حروف يا علامتى که براى نمايش يک فعاليت يا يک شيء طراحى شده باشد، نماد است.نماد ممکن است تصويرى يا انتزاعى باشد و در زمينهٔ فرهنگي، اجتماعي، سياسى يا تجارى بکار رود.نشانه يا آرم بيان مفهوم يا شکل چيزى است که در قالب شکلى ديگر در ذهن متجلى میشود و آن را بايد روى کاغذ ثبت کرد و تماماً بيانگر چيزى است که عينيت پيدا کرده است. طراحى نشانه، اصطلاحى براى هماهنگ سازى نيازهاى نشانهاي، مسيريابي، آموزشى و اطلاع رسانى براى استفاده در محيطهاى شهري، ساختمانها و مناسبتهاى مهمى چون نمايشگاهها است.در طراحى نشانه، ريتم، فرم، تکنيک و قدرت اجرايى يکجا به نمايش در می آيد. علامت تجاري، نشانهآى به شکل يک نماد يا حروف نشانه است که براى شناسايى يا وحدت بخشى به محصولات و خدمات و ... استفاده میشود.
Borna66
07-27-2009, 02:38 PM
تعريف آرم:
آرم كلمه اي فرانسوي است كه ورودش به جامعه ما مربوط به چند دهه اخير است. نخستين طراحان آرم: فردريك تالبرگ سوئدي و موشخ شروري از ارمنيان مهاجر بودند. تعريف نشانه: نامي تصويري است كه ساده مختصر و موجز موضوع را تجسم مي كند. نشانه كاربرد و عملكرد معيني دارد كه حدود آن در جامعه ما مشخص نيست. نشانه هاي تصويري. نشانه هايي هستند كه به جاي تصوير صرفا در طراحي آنها از حروف و يا كلمه و جمله استفاده شده است و اين نشانه ها خود به خود در بخش تقسيم مي شوند.
آرم يا نشانه يكي از مهمترين موضوعات رشتة گرافيك مي باشد اصولاً طراحي يك نشانة موفق، بيانگر توانمندي فكري و اجرايي هنرمند مي باشد. چرا كه با كمترين عناصر بصري و ايجاد فرم منسجم و واحد، بايستي داراي بياني گويا، روان و ساده و زيبا باشد.
آرم معرف شخصيت و هويت يك مجموعه، شخص، شغل و يا هر گونه فعاليت مي باشد. به همين دليل بعضاً بايد داراي قابليتهاي بين المللي باشد.
يك نشانه تجاري خوب مي تواند به نمايش بهتر يك چيز و يا به پايه گذاري يك ارزش مورد نظر كمك كند. بسياري از مردم بطور غريزي به سوي نشانه اي كه با آن آشنايي دارند كشيده مي شوند و با انجام اين كار احساس امنيت مي كنند.
علائم و نشانه ها از بدو خلقت در اشكال مختلف تصويري همراه انسان بوده است.
تصاوير موجود در غارها، زمينه هاي پيدايش خط، نمادهاي رياضي در علوم و همچنين ساير زمينه هاي مختلف ريشه هاي ابتدايي پيدايش علائم مي باشد.
امروزه طراحي آرم يا نشانه از جمله وظايف هنرمند وطراحي گرافيك مي باشد. هر سازمان يا موسسه اي به هنگام شكل گيري، در صدد طراحي يك نشانه و آرم براي خود مي باشد. تا بدين وسيله بتواند هويت و شخصيت اجتماعي خود را به ديگران معرفي نمايد.
اصولاً آرم يا نشانه مشخصة اصلي هر سازماني بوده و حكم مهر و امضاء آن را دارد.
مردم نيز با شناخت لازم از هر محصول و يا خدماتي، به محض ديدن نشانة آن سازمان، اطمينان خودشان را از كالا بدست مي آورند. به همين دليل آرم، يك فرم و يا يك تصوير گذرا نيست. بلكه ممكن است ساليان متمادي و بلكه چندين دهه در خدمت يك سازمان قرار گيرد. بنابراين طراحي يك آرم بايستي با احتساب تمامي جنبه هاي مختلف و بررسي دقيق صورت پذيرد.
يك پوستر، بروشور و يا يك صفحه از روزنامه كه توسط هنرمند گرافيك صفحهآرايي شده است، يك زمان كوتاهي را بخود اختصاص داده و سپس، تصوير جديد جاي آن را مي گيرد. اما يك نشانه اغلب داراي تاريخ مشخص و معيني نيست.
آنچه مي توان در مورد آرم و خصوصيات آن متذكر شد اين است كه آرم بايستي داراي ويژگيهاي خاصي باشد تا بتواند به عنوان يك نشانة موفق طي ساليان سال دوام و بقا يابد. برخي از اين مشخصه ها به شرح زير هستند:
سادگي، زيبايي، انسجام، وحدت شكل، قابليت كارآيي در اشكال مختلف، عدم تشابه با علايم ديگر، دارا بودن روحية مجموعة آرم با موضوع، رنگي بودن، بسادگي در خاطره سپرده شدن، گويا بودن، داراي اجراي دقيق و صحيح بودن بدين ترتيب ملاحظه مي شود، آرم در عين سادگي، داراي ويژگيها و خصوصيات بسيار زيادي است كه بايستي به طور ظريف و دقيق عمگي اين مفاهيم در قالب يك تصوير بوجود آيد به همين دليل است كه برخي معتقدند آرم يكي از مشكل ترين موضوعات طراحي گرافيك است.
Borna66
07-27-2009, 02:39 PM
تعريف نشانه:
تصوير نام است. نامي تصويري است كه ساده،مختصر. مؤثر و موجز، موضوع را تجسم مي كند. نشانه كاربرد و عملكرد معيني دارد كه حدود آن در جامعه ما مشخص نيست.
انواع نشانه
بطور كلي مي توان نشانه ها و علائم تصويري را به چند دسته تقسيم كرد
.
1- پيكتوگراما يا تصاوير ساده
اين نوع از نوشته ها، عمدتاً از عناصر پيرامون ما مي باشند، مثلاً تصاويري از اشياء مختلف، گياهان، حيوانات و انسان. اين نوع نشانه ها با برداشتي از نمادهاي طبيعي تهيه شده است كه به شكلي زيبا و در عين حال گويا، ساده شده اند. مثلاً فرم يك ميوه كه با چند خط ساده نمايش داده شده است.
پيكتوگرامها معمولاً براي بيان تصويري ساده و روان مورد استفاده قرار مي گيرند. اين مفاهيم مي تواند هشدار دهنده، راهنمايي كننده و يا اشكال ديگري باشد. به عبارت ديگر با استفاده از اين نمادهاي تصويري مي توانيم به ايجاد يك ارتباط تصويري دست يابيم.
عموماَ اين نوع از نشانه ها به منظور تسهيل در امر ارتباط در يك محيط بكار مي رود. مثل علايم و نشانه هاي موجود در فرودگاهها، ترمينالها، راه آهن، فروشگاه، بيمارستان، پارك، باغ وحش، مهد كودك و يا تصاوير برخي از تابلوهاي راهنمايي و رانندگي چون: محل عبور بچه ها، ورود كاميون ممنوع، محل ريزش كوه، جاده لغزنده است و ...
در اين نوع طراحي ممكن است نوع تصاوير استفاده شده با حذف چند بخش از عناصر اضافي يك فرم طبيعي پيدا نمايد و يا در مرحلة ديگر ممكن است علاوه بر حذف اين بخشها، در مجموعة تصوير نيز تغيير شكل صورت گيرد. بدين صورت كه مي توان پس از ساده كردن تصوير، آن را به شكل فرمهاي هندسي تبديل نمود مثل طراحي يك شكل در فرم دايره، مربع و ...
اما تمامي اين اصلاحات منوط به اين است كه در نهايت، شكل و نشانة بدست آمده از گويايي بسيار سهل و آساني برخوردار گردد. بطوريكه به محض ديدن نشانه، به راحتي به مفهوم آن دست يابد.
اين نشانه ها الزاماً يك تصوير نيستند، بلكه ممكن است با ساده كردن چند فرم و نهايتاً تركيب و انسجام آنان، به يك شكل مركب دست يافت. مثلاً براي بيان مفهوم «محل اشياء گمشده» مي توان بااستفاده از چند شئي و يك علامت سئوال اين كار را انجام داد.
از ديگر خصوصيات پيكتوگرامها اين است كه به دليل تعداد آنان در يك محيط، بايستي طراحي به گونه اي انجام گيرد كه در عين بيان مفاهيم مورد نياز يك محيط، در كل داراي يك پيوستگي و همگوني شكلي با يكديگر باشند، همانند طراحي يك مجموعه از حروف كه با وجود تنوع و تغيير شكل در هر يك از حروف، در مجموع تمامي آنها داراي يك شخصيت هماهنگ است. اين امر نيز مي تواند با در نظر گرفتن برخي از عوامل طراحي بوجود آيد. مثلاً كافيست تمامي آنها به يك صورت ساده شوند ويا شكل ارائه تصوير با استفاده از خطوط باشد. اين خطوط ممكن است به شكل شكسته و يا منحني بكار روند و يا بالعكس مي توان با سطوح تصاوير را نشان داد.
بنابراين با حفظ برخي از موارد در طراحي تمام اجزاء مي توانيم اين پيوستگي را حفظ نماييم.
پيكتوگرامها بدليل نياز به سادگي و گويايي خاص خود از پيچيدگي كمتري نسبت به آرم برخوردار هستند. در اين بخش نبايستي تصوير را با گنگي و يا پيچيدگي بيش از حد طراحي كرد. چرا ك عملاً كارآيي خود را از دست خواهد داد.
Borna66
07-27-2009, 02:39 PM
2- نشانه هاي تصويري
در اين گونه از نشانه ها، همانطور كه از عنوان آن مشخص مي گردد، عامل و نمادهاي بكار رفته داراي قابليت تصويري مي باشند.
اصولاً بيشترين مفاهيم موجود داراي نمادي تصويري هستند. لذا مي توان از بدو طراحي آرم، اين امر را لحاظ نمود كه آيا بهتر است اين نشانه با عنصر تصويري طراحي گردد يا خير؟
در اين صورت بايد اهم عناوين موضوع پس از انتخاب نمادهاي تصويري معادل، با يكديگر تركيب شده و در مجموع به يك فرم واحد و زيبا برسند.
در طراحي اين نوع نشانه ها، ممكن است فرم تصويري داراي يك، دو يا چند تصويري باشد. كه در اين حالت توصيه مي گردد از كمترين و گوياترين نمادها استفاده شود چرا كه در طراحي نشانه ها سادگي هميشه يك اصل مي باشد. اين نمادها ممكن است به طور مستقيم يا غير مستقيم گوياي مفهوم مورد نظر باشد. به طور مثال در طراحي يك نشانه با موضوع فروشگاه پرندگان از تصاوير پرنده استفاده گردد كه در اين صورت به طور مستقيم باموضوع مرتبط مي باشد.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.2 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.