salavati1
12-14-2016, 12:08 AM
سایز چرخ
لاستیک ها و تیوپ دوچرخه (http://shop.araxmtb.com/pcat/1334-1/%d8%aa%db%8c%d9%88%d9%be.aspx) نیز همانند چرخ ها در سایزهای مختلف ازجمله ۲۹ اینچ، ۲۷/۵ اینچ و ۲۶ اینچ ساخته می شوند. بر روی لاستیک های مخصوص دوچرخه های کوهستان عددی نظیر ۲۷.۵*۲.۰ می بینید. عدد ۲۷.۵ نشان دنده قطر خارجی لاستیک و ۲ نیز عرض لاستیک بر حسب اینچ است. علاوه بر سایز، باید به عرض چرخ نیز توجه شود. لاستیک های عریض تر، ثبات بیشتری در سرعت بالا دارند. زیرا سطح تماس وسیع تر با زمین، مقاومت غلتشی را افزایش می دهد. لاستیک هایی با عرض ۲.۲۵ تا ۲.۴ اینچی معمولا در دوچرخه های کوهستانی و نیمه کوهستانی استفاده می شوند. در دوچرخه های دانهیل از لاستیک هایی عریض تر به منظور حفظ تعادل بر روی صخره ها و پرتگاه ها استفاده می شود (لاستیک هایی با عرض بیشتر از ۲.۵ اینچ). و در مورد دوچرخه های کراس کانتری نیز استفاده از لاستیک هایی با عرض ۱.۹ تا ۲.۲۵ اینچ مرسوم است. در هنگام خرید لاستیک باید از تطابق کامل سایز چرخ و لاستیک مطمئن شوید.
لاستیک های مخصوص چرخ جلو و عقب
برخی از کارخانجات تولید دوچرخه، لاستیک های مخصوص چرخ جلو و عقب دارند. البته شایان ذکر است که این موضوع بدین معنا نیست که نمی شود از لاستیک چرخ جلو، در عقب استفاده کرد و یا برعکس. بلکه استفاده از لاستیک مخصوص در چرخ جلو، به علت طراحی خاص آج های آن، عملکرد بهتری را برای دوچرخه سوار رقم می زند. لاستیک های جلو معمولا با سطح مقطع عرضی بزرگتر، مرکز کم آج تر و کناره هایی با عاج های عمیق تر طراحی می شوند تا علاوه بر افزایش سرعت دوچرخه، به کنترل بیشتر آن در پیچ ها کمک کنند. علاوه بر این گاهی اوقات وزن لاستیک های جلو بیشتر از لاستیک های عقب است. وزن بالاتر در لاستیک های جلو در عین حال که برای دوچرخه سوار آزاردنده نیست، به وی کمک می کند تا در شرایط بحرانی، کنترل بیشتری بر دوچرخه داشته باشد.
وقتی دوچرخه سوار پدال می زند، انرژی او به چرخ عقب منتقل شده و موجب حرکت می شود. به همین خاطر است که معمولا لاستیک های چرخ عقب، باریک تر هستند. لاستیکی برای چرخ عقب مناسب است که با آج های کافی به حفظ تعادل چرخ کمک کند، اما در عین حال مانعی برای حرکت سریع و مطلوب چرخ ها نباشد و انرژی زیادی از دوچرخه سوار نگیرد. معمولا طراحی آج های چرخ عقب به گونه ایست که مکمل طرح آج های چرخ جلو باشد.
آج ها
همانطور که قبلا گفته شد، یکی دیگر از موارد مهم و تاثیر گذار در انتخاب لاستیک، طرح، عمق و چگونگی قرار گرفتن آج ها بر سطح آن است. شما باید متناسب با نیاز خود، لاستیکی با آج های مناسب انتخاب کنید تا در امنیت کامل، از دوچرخه سواری لذت ببرید. در مباحث ابتدای مقاله با انواع آج ها و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شدیم. امیدواریم موارد ذکر شده، در انتخاب آج مناسب برای شما، مفید واقع شود.
ترکیبات به کار رفته در لاستیک
سطح لاستیک از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت مسطح و آج ها. در واقع آج ها بر روی قسمت مسطح لاستیک قرار گرفته اند. در ساخت این سطوح ممکن است از مواد مشابه و یا متفاوت استفاده شود. آج ها معمولا از پلاستیک سخت ساخته می شوند. این ماده مقاومت لازم در مقابل ساییدگی را برای آج ها به ارمغان می آورد. معمولا در ساخت قسمت مسطح لاستیک ها، از مواد ترکیبی استفاده می شود که مستقیما بر روی طول عمر، مقاومت غلتشی، عملکرد وزن و حتی قیمت لاستیک تاثیرگذارند.
لاستیک ها و تیوپ دوچرخه (http://shop.araxmtb.com/pcat/1334-1/%d8%aa%db%8c%d9%88%d9%be.aspx) نیز همانند چرخ ها در سایزهای مختلف ازجمله ۲۹ اینچ، ۲۷/۵ اینچ و ۲۶ اینچ ساخته می شوند. بر روی لاستیک های مخصوص دوچرخه های کوهستان عددی نظیر ۲۷.۵*۲.۰ می بینید. عدد ۲۷.۵ نشان دنده قطر خارجی لاستیک و ۲ نیز عرض لاستیک بر حسب اینچ است. علاوه بر سایز، باید به عرض چرخ نیز توجه شود. لاستیک های عریض تر، ثبات بیشتری در سرعت بالا دارند. زیرا سطح تماس وسیع تر با زمین، مقاومت غلتشی را افزایش می دهد. لاستیک هایی با عرض ۲.۲۵ تا ۲.۴ اینچی معمولا در دوچرخه های کوهستانی و نیمه کوهستانی استفاده می شوند. در دوچرخه های دانهیل از لاستیک هایی عریض تر به منظور حفظ تعادل بر روی صخره ها و پرتگاه ها استفاده می شود (لاستیک هایی با عرض بیشتر از ۲.۵ اینچ). و در مورد دوچرخه های کراس کانتری نیز استفاده از لاستیک هایی با عرض ۱.۹ تا ۲.۲۵ اینچ مرسوم است. در هنگام خرید لاستیک باید از تطابق کامل سایز چرخ و لاستیک مطمئن شوید.
لاستیک های مخصوص چرخ جلو و عقب
برخی از کارخانجات تولید دوچرخه، لاستیک های مخصوص چرخ جلو و عقب دارند. البته شایان ذکر است که این موضوع بدین معنا نیست که نمی شود از لاستیک چرخ جلو، در عقب استفاده کرد و یا برعکس. بلکه استفاده از لاستیک مخصوص در چرخ جلو، به علت طراحی خاص آج های آن، عملکرد بهتری را برای دوچرخه سوار رقم می زند. لاستیک های جلو معمولا با سطح مقطع عرضی بزرگتر، مرکز کم آج تر و کناره هایی با عاج های عمیق تر طراحی می شوند تا علاوه بر افزایش سرعت دوچرخه، به کنترل بیشتر آن در پیچ ها کمک کنند. علاوه بر این گاهی اوقات وزن لاستیک های جلو بیشتر از لاستیک های عقب است. وزن بالاتر در لاستیک های جلو در عین حال که برای دوچرخه سوار آزاردنده نیست، به وی کمک می کند تا در شرایط بحرانی، کنترل بیشتری بر دوچرخه داشته باشد.
وقتی دوچرخه سوار پدال می زند، انرژی او به چرخ عقب منتقل شده و موجب حرکت می شود. به همین خاطر است که معمولا لاستیک های چرخ عقب، باریک تر هستند. لاستیکی برای چرخ عقب مناسب است که با آج های کافی به حفظ تعادل چرخ کمک کند، اما در عین حال مانعی برای حرکت سریع و مطلوب چرخ ها نباشد و انرژی زیادی از دوچرخه سوار نگیرد. معمولا طراحی آج های چرخ عقب به گونه ایست که مکمل طرح آج های چرخ جلو باشد.
آج ها
همانطور که قبلا گفته شد، یکی دیگر از موارد مهم و تاثیر گذار در انتخاب لاستیک، طرح، عمق و چگونگی قرار گرفتن آج ها بر سطح آن است. شما باید متناسب با نیاز خود، لاستیکی با آج های مناسب انتخاب کنید تا در امنیت کامل، از دوچرخه سواری لذت ببرید. در مباحث ابتدای مقاله با انواع آج ها و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شدیم. امیدواریم موارد ذکر شده، در انتخاب آج مناسب برای شما، مفید واقع شود.
ترکیبات به کار رفته در لاستیک
سطح لاستیک از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت مسطح و آج ها. در واقع آج ها بر روی قسمت مسطح لاستیک قرار گرفته اند. در ساخت این سطوح ممکن است از مواد مشابه و یا متفاوت استفاده شود. آج ها معمولا از پلاستیک سخت ساخته می شوند. این ماده مقاومت لازم در مقابل ساییدگی را برای آج ها به ارمغان می آورد. معمولا در ساخت قسمت مسطح لاستیک ها، از مواد ترکیبی استفاده می شود که مستقیما بر روی طول عمر، مقاومت غلتشی، عملکرد وزن و حتی قیمت لاستیک تاثیرگذارند.