salavati1
12-12-2016, 06:45 PM
لوازم و قطعات دوچرخه (http://shop.araxmtb.com/pmain/55-1/%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C.aspx)
سعی کنید بین چرخدندههای جلو و عقب یک نوع هماهنگی وجود داشته باشد، این مستلزم آشنایی با تنظیم دقیق چرخدندهها میباشد. استفاده نادرست از دندهها و قرار گیری نامناسب زنجیر بروی چرخدندههای جلو و عقب، میتواند آسیبهای جدی به دوچرخه شما وارد نماید. صحیحتر آن است که به جای قراردادن زنجیر با زوایای شدید برروی چرخ دندههای جلو و عقب، به طور مثال، استفاده از چرخدنده بزرگ در جلو و چرخدنده کوچک در عقب و یا بالعکس، استفاده از چرخ دنده کوچک در جلو و چرخ دنده بزرگ در عقب (شکل را با دقت ملاحظه کنید)، بدین گونه عمل نمایید که (با در نظر گرفتن یک دوچرخه ۲۷ سرعته):
• ۱- در سربالاییها: همانطور که در بالا اشاره شد، برای بالا رفتن از تپهها و سربالاییها به دلیل مقاومت نیروی جاذبه، فشار مضاعفی بر ساق پای دوچرخهسوار احساس میشود. لذا در این حالت بهتر است از دنده سبک استفاده شود. به این ترتیب که زنجیر بروی کوچکترین چرخ دنده جلو یا همان دنده ۱ و در قسمت عقب نیز بروی چرخ دندههای ۱ تا ۴ قرار گیرد (مناطق سبز رنگ، محل مناسب تعویض دنده میباشد). پر واضح است که هر چقدر شیب بیشتر باشد استفاده از دنده ۱ و هر چقدر شیب کمتر باشد استفاده از دنده ۴ شرایط بهتری را برای دوچرخه سوار فراهم مینماید. (در این حالت به دلیل استفاده از چرخ دنده کوچک در قسمت جلو، زمان کمتری برای چرخش کامل پدال مورد نیاز است، همچنین به دلیل استفاده از چرخ دنده بزرگتر در قسمت عقب، در هر بار رکاب زدن کامل، مسافت بیشتری طی خواهد شد.)
• ۲- در سراشیبی: در این حالت دقیقا بر عکس حالت قبل، از دنده سنگین استفاده میشود. به عبارت دیگر زنجیر در قسمت جلو بروی چرخ دنده بزرگتر (دنده ۳) و در قسمت عقب بروی چرخ دندههای کوچکتر (دندههای ۵ تا ۹) قرار میگیرد. به این ترتیب زمان مورد نیاز برای چرخش کامل پدال و همچنین نیروی محرک دوچرخه افزایش یافته و در نتیجه شما میتوانید در سراشیبیها سرعت بالاتری را تجربه نمایید.
۳- در سطح صاف: در سطوح صاف و هموار بهتر است از چرخ دنده وسط در قسمت جلو و بسته به شرایط و نیاز دوچرخهسوار از دندههای ۱ تا ۹ در قسمت عقب استفاده شود. در این حالت هنگامی که از دنده ۱ در قسمت عقب استفاده شود، کمترین نیرو و فشار بر ساق پای دوچرخهسوار وارد میشود و در مقابل سرعت حرکت شما نیز کاهش مییابد. هر چقدر به سمت دندههای بالاتر حرکت میکنید، میزان فشار و همچنین سرعت حرکت شما افزایش مییابد.
سعی کنید بین چرخدندههای جلو و عقب یک نوع هماهنگی وجود داشته باشد، این مستلزم آشنایی با تنظیم دقیق چرخدندهها میباشد. استفاده نادرست از دندهها و قرار گیری نامناسب زنجیر بروی چرخدندههای جلو و عقب، میتواند آسیبهای جدی به دوچرخه شما وارد نماید. صحیحتر آن است که به جای قراردادن زنجیر با زوایای شدید برروی چرخ دندههای جلو و عقب، به طور مثال، استفاده از چرخدنده بزرگ در جلو و چرخدنده کوچک در عقب و یا بالعکس، استفاده از چرخ دنده کوچک در جلو و چرخ دنده بزرگ در عقب (شکل را با دقت ملاحظه کنید)، بدین گونه عمل نمایید که (با در نظر گرفتن یک دوچرخه ۲۷ سرعته):
• ۱- در سربالاییها: همانطور که در بالا اشاره شد، برای بالا رفتن از تپهها و سربالاییها به دلیل مقاومت نیروی جاذبه، فشار مضاعفی بر ساق پای دوچرخهسوار احساس میشود. لذا در این حالت بهتر است از دنده سبک استفاده شود. به این ترتیب که زنجیر بروی کوچکترین چرخ دنده جلو یا همان دنده ۱ و در قسمت عقب نیز بروی چرخ دندههای ۱ تا ۴ قرار گیرد (مناطق سبز رنگ، محل مناسب تعویض دنده میباشد). پر واضح است که هر چقدر شیب بیشتر باشد استفاده از دنده ۱ و هر چقدر شیب کمتر باشد استفاده از دنده ۴ شرایط بهتری را برای دوچرخه سوار فراهم مینماید. (در این حالت به دلیل استفاده از چرخ دنده کوچک در قسمت جلو، زمان کمتری برای چرخش کامل پدال مورد نیاز است، همچنین به دلیل استفاده از چرخ دنده بزرگتر در قسمت عقب، در هر بار رکاب زدن کامل، مسافت بیشتری طی خواهد شد.)
• ۲- در سراشیبی: در این حالت دقیقا بر عکس حالت قبل، از دنده سنگین استفاده میشود. به عبارت دیگر زنجیر در قسمت جلو بروی چرخ دنده بزرگتر (دنده ۳) و در قسمت عقب بروی چرخ دندههای کوچکتر (دندههای ۵ تا ۹) قرار میگیرد. به این ترتیب زمان مورد نیاز برای چرخش کامل پدال و همچنین نیروی محرک دوچرخه افزایش یافته و در نتیجه شما میتوانید در سراشیبیها سرعت بالاتری را تجربه نمایید.
۳- در سطح صاف: در سطوح صاف و هموار بهتر است از چرخ دنده وسط در قسمت جلو و بسته به شرایط و نیاز دوچرخهسوار از دندههای ۱ تا ۹ در قسمت عقب استفاده شود. در این حالت هنگامی که از دنده ۱ در قسمت عقب استفاده شود، کمترین نیرو و فشار بر ساق پای دوچرخهسوار وارد میشود و در مقابل سرعت حرکت شما نیز کاهش مییابد. هر چقدر به سمت دندههای بالاتر حرکت میکنید، میزان فشار و همچنین سرعت حرکت شما افزایش مییابد.