salavati1
12-12-2016, 06:38 PM
لوازم و قطعات دوچرخه (http://shop.araxmtb.com/pmain/55-1/%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C.aspx)
تا به حال توضیحاتی پیرامون دندههای دوچرخه و نحوه تعویض آنها ارائه شد، اما دوچرخه سوار چه زمانی باید اقدام به تعویض دنده کند؟ در ادامه نحوه استفاده بهینه از دندهها را تشریح خواهیم نمود:
به عنوان مثال فرض کنید شما دوچرخهای با ۳ چرخدنده دارید، با استفاده از کدام دندهها میتوانید بدرستی به بالای تپهای رفته و بازگردید؟ البته نکات ظریف زیادی در این زمینه وجود دارد که در اینجا به بخش مهمی از آنچه نیاز به دانستن آنها است اشاره میکنیم.
فرض کنید که شما با دوچرخه ۳ سرعته (طبق قامه دوچرخه شما دارای ۳ چرخ دنده میباشد)، با دنده ۲ شروع به حرکت به سمت بالای تپهای میکنید، در این شرایط با این که فشار مضاعفی را برروی پدالها وارد مینمایید ولی حرکت رو به جلوی شما به سختی و کند میباشد و در حال از دست دادن تعادل خود هستید، در این مواقع راهحل چه خواهد بود؟ شما میتوانید با پایین آوردن دنده و برگشت به دنده ۱ (همانطور که گفتیم پایین آوردن دنده به معنای رفتن به دنده پائینتر میباشد) برای هر چرخش پدال زمان کمتری صرف کنید، یعنی پدال زدن سریعتر شده و حرکت رو به جلوی شما آسانتر میگردد (زمانی که در دنده ۱ هستید، به دلیل کوچکتر شدن قطر چرخ دنده، زمان کمتری برای چرخش کامل رکاب مورد نیاز است).
حال زمان برگشت از تپه فرا میرسد، توجه داشته باشید در مسیر سربالایی دوچرخه در دنده ۱ و به عبارتی در کوچکترین چرخدنده قرار گرفته است. در این وضعیت حرکت در سراشیبی را شروع میکنید، اما خیلی زود متوجه میشوید که هیچ نیرویی بر روی پدال احساس نمیشود. در واقع این حس به شما دست میدهد که هیچ اصطکاکی و مقاومتی بین شما و پدال دوچرخه وجود ندارد، گردش پاها خیلی سریع و با کمترین فشار انجام شده ولی حرکت دوچرخه بسیار کند بوده و باز هم در حفظ تعادل خود به مشکل خواهید خورد. برای این وضعیت چه پیشنهادی دارید؟
شما با بالا بردن دنده به ۲ و یا حتی به ۳، زمان و مقاومت را برای هر دور کامل پدال افزایش میدهید (در این حالت به دلیل افزایش قطر چرخ دنده، زمان و انرژی بیشتری برای چرخش کامل پدال مورد نیاز است). در واقع با این کار از چرخدندههای بزرگتر استفاده کرده، فرصت بیشتری برای چرخش بعدی هر پدال ایجاد میکنید (فراموش نکنید که شما قرار است از بالای تپه به پایین حرکت کنید و در این حالت کمترین نیرو برای حرکت دوچرخه مورد نیاز است، لذا برای افزایش سرعت لازم است تا اصطکاک و مقاومت بیشتری تولید شود که این امر با دندههای بالاتر امکانپذیر میشود).
تا به حال توضیحاتی پیرامون دندههای دوچرخه و نحوه تعویض آنها ارائه شد، اما دوچرخه سوار چه زمانی باید اقدام به تعویض دنده کند؟ در ادامه نحوه استفاده بهینه از دندهها را تشریح خواهیم نمود:
به عنوان مثال فرض کنید شما دوچرخهای با ۳ چرخدنده دارید، با استفاده از کدام دندهها میتوانید بدرستی به بالای تپهای رفته و بازگردید؟ البته نکات ظریف زیادی در این زمینه وجود دارد که در اینجا به بخش مهمی از آنچه نیاز به دانستن آنها است اشاره میکنیم.
فرض کنید که شما با دوچرخه ۳ سرعته (طبق قامه دوچرخه شما دارای ۳ چرخ دنده میباشد)، با دنده ۲ شروع به حرکت به سمت بالای تپهای میکنید، در این شرایط با این که فشار مضاعفی را برروی پدالها وارد مینمایید ولی حرکت رو به جلوی شما به سختی و کند میباشد و در حال از دست دادن تعادل خود هستید، در این مواقع راهحل چه خواهد بود؟ شما میتوانید با پایین آوردن دنده و برگشت به دنده ۱ (همانطور که گفتیم پایین آوردن دنده به معنای رفتن به دنده پائینتر میباشد) برای هر چرخش پدال زمان کمتری صرف کنید، یعنی پدال زدن سریعتر شده و حرکت رو به جلوی شما آسانتر میگردد (زمانی که در دنده ۱ هستید، به دلیل کوچکتر شدن قطر چرخ دنده، زمان کمتری برای چرخش کامل رکاب مورد نیاز است).
حال زمان برگشت از تپه فرا میرسد، توجه داشته باشید در مسیر سربالایی دوچرخه در دنده ۱ و به عبارتی در کوچکترین چرخدنده قرار گرفته است. در این وضعیت حرکت در سراشیبی را شروع میکنید، اما خیلی زود متوجه میشوید که هیچ نیرویی بر روی پدال احساس نمیشود. در واقع این حس به شما دست میدهد که هیچ اصطکاکی و مقاومتی بین شما و پدال دوچرخه وجود ندارد، گردش پاها خیلی سریع و با کمترین فشار انجام شده ولی حرکت دوچرخه بسیار کند بوده و باز هم در حفظ تعادل خود به مشکل خواهید خورد. برای این وضعیت چه پیشنهادی دارید؟
شما با بالا بردن دنده به ۲ و یا حتی به ۳، زمان و مقاومت را برای هر دور کامل پدال افزایش میدهید (در این حالت به دلیل افزایش قطر چرخ دنده، زمان و انرژی بیشتری برای چرخش کامل پدال مورد نیاز است). در واقع با این کار از چرخدندههای بزرگتر استفاده کرده، فرصت بیشتری برای چرخش بعدی هر پدال ایجاد میکنید (فراموش نکنید که شما قرار است از بالای تپه به پایین حرکت کنید و در این حالت کمترین نیرو برای حرکت دوچرخه مورد نیاز است، لذا برای افزایش سرعت لازم است تا اصطکاک و مقاومت بیشتری تولید شود که این امر با دندههای بالاتر امکانپذیر میشود).