PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انواع ترمزهای دوچرخه



salavati1
12-12-2016, 06:05 PM
لوازم و قطعات دوچرخه (http://shop.araxmtb.com/pmain/55-1/%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C.aspx)
همانطور که می‌دانیم چرخ در حال حرکت دارای مقدار معینی انرژی جنبشی است و عملکرد کلی ترمز به گونه ای است که این انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل کرده و نهایتا این انرژی گرمایی به سایر اجزا و اتمسفر منتقل می‌شود.
راه‌های مختلفی برای کنترل انرژی جنبشی چرخ‌ها وجود دارد که از معمول‌ترین روش‌ها می‌توان به سیستمی اشاره کرد که از دو اهرم تشکیل شده است. این اهرم ها با قرار گرفتن بر روی لبه طوقه چرخ، انرژی جنبشی آن را کنترل می‌کنند.
ترمزها به طور کلی در دو گروه ترمزهای دیسکی (Disc Brake) و ترمزهای طوقه‌ای (Rim Brake) تقسیم‌بندی می‎شوند.
ترمزهای طوقه‌ای (Rim Brakes)
همانطور که از نام آن مشخص است در این نوع ترمزها با فشرده شدن پد ترمز بر روی طوقه چرخ، عمل ترمزگیری صورت می‌گیرد. این ترمزها به طور گسترده در دوچرخه های BMX، جاده و شهری به کار می‌روند و با توجه به سیستم مکانیکی ساده و وزن سبک، بسیار محبوب هستند. این ترمزها در دو گروه Caliper و Cantilever طبقه‌بندی می‌شوند.
Caliper
ترمزهایی در این خانواده قرار می‌گیرند که یک واحد مستقل هستند و معمولا توسط یک پیچ مرکزی بر روی دوشاخه جلوی دوچرخه نصب می‌شوند. در این مدل، دو بازوی ترمز در مرکز به هم وصل شده و نهایتا به بدنه دوچرخه متصل می‌شوند. البته مدل دیگری از این ترمزها وجود دارد که دو محوری هستند، یک محور آن ها در مرکز و محور دیگر در یکی از طرفین قرار دارد. به عبارت دیگر یکی از بازوها حول محور مرکزی و دیگری حول محور دوم می‌چرخد.
در این ترمزها، بازوهای ترمز متمایل به سمت پایین بوده و باید به اندازه کافی بلند باشند تا لبه چرخ را در برگیرند. عملکرد کلی این ترمزها بدین گونه است که با فشردن دسته ترمز، کشش کابل باعث چرخش بازوهای ترمز شده و پدها روی لبه طوقه چرخ قرار می‎گیرند و سرعت دوچرخه را کم می‎کنند. از مزیت‎های این ترمزها می‎توان به وزن نسبتا کم آنها، کوچک بودن آنها از نظر فضای اشغالی و همچنین تنظیم راحت آنها اشاره کرد. اما در مقایسه با ترمزهای دیسکی عملکرد آنها در رطوبت و گل و لای چندان مطلوب نخواهد بود. به همین خاطر است که با وجود استفاده گسترده از ترمزهای کالیپر، امروزه بیشتر تولیدکنندگان تمایل به استفاده از ترمزهای دیسکی دارند و رقابت اصلی، تولید ترمزهای دیسکی متناسب با دوچرخه‎های جاده است که پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان نیز باشد. ترمزهای کالیپر هم مانند سایر ترمزها، هرچقدر قیمت‌شان بالاتر می‎رود، سبک‎تر و با کیفیت‎تر می‎شوند اما عملکرد کلی همه آنها یکسان است.
U-Brakes گونه دیگری از ترمزها هستندکه شباهت زیادی به ترمزهایCaliper دارند و مانند آنها یک واحد مستقل هستند. تنها تفاوت آنها در این است که اهرم‌ها بر روی بدنه دوچرخه قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، برخلاف ترمزهای کالیپر که معمولا توسط یک پیچ مرکزی بر روی دو شاخه جلو نصب می‎شوند، در این ترمزها هریک از اهرم ها توسط یک پیچ به بدنه متصل می‌شوند (محل قرارگیری این پیچ‌ها بالاتر از طوقه چرخ است). از این ترمزها معمولا در دوچرخه‌های BMX استفاده می‌شوند.
Cantilever
این ترمزها از دو بازوی مستقل تشکیل شده‌اند که هر بازو در یک طرف چرخ نصب می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از محبوب‌ترین انواع این ترمزها می‌پردازیم:
ویبریک (V-Brakes) یکی از محبوب‎ترین انواع ترمزهای Cantilever هستند. آنها از دو اهرم ترمز جداگانه تشکیل شده‎اند که روی هر اهرم قسمت خاصی برای اتصال پدهای ترمز در نظر گرفته شده است. هر دوی این اهرم‎ها بر روی دوشاخه جلوی بدنه نصب می‎شوند. در طرف دیگر یکی از اهرم‌ها، از قطعه فلزی کوچکی به اسم نودل (Noodle) استفاده شده است که محل عبور کابل داخلی است و اهرم دیگر نیز قسمت ثابتی دارد که کابل داخلی در آن محکم می‌شود.
در سیستم ترمزهای ویبریک از دو نوع کابل استفاده می‌شود. کابل خارجی وکابل داخلی. کابل خارجی اصطلاحا به کابلی گفته می شود که یک سر آن به دسته ترمز روی فرمان نصب شده و سر دیگر به کابل داخلی وصل می‌شود. کابل داخلی نیز نهایتا در جای تعبیه شده (بر روی یکی از اهرم های ترمز) قرار گرفته و ضمن اتصال دو اهرم، نیروی لازم جهت ترمزگیری را از کابل خارجی به اهرم‌ها منتقل می‌کند.
Mini-V Brakes: این ترمزها عملکردی مشابه ترمزهای ویبریک دارند و تنها تفاوت آنها در این است که اهرم‌های کوچکتری دارند، زیرا در اصل برای دوچرخه‌های BMX طراحی شده‌اند.
X-Brakes: در این ترمزها که تا حدودی شبیه به ترمزهای ویبریک هستند، برای اتصال کابل اول به کابل دوم از قطعه ای به نام یوک (Yoke) استفاده شده است. در واقع کابل دوم، دو اهرم ترمز را به طور متقاطع (مانند حرف X در انگلیسی) بهم متصل می‌کند و با فشردن دسته ترمز، نیرو توسط کابل‌ها به اهرم‌ها منتقل می‌شود.