salavati1
12-10-2016, 06:39 PM
طبق آمار موجود در منابع رسمی، اولین دوچرخه برقی (http://shop.araxmtb.com/pmain/1294-1/%d8%af%d9%88%da%86%d8%b1%d8%ae%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c.aspx) که تلفیقی از خلاقیت و دانش کارشناسان این حوزه بود، در سال ۱۸۹۵، ساخته و به بازار عرضه شد که البته تفاوت بسیار زیادی با دوچرخه های کنونی داشت. سیر تکاملی بسیاری در طی سالها روی این دسته از محصولات اتفاق افتاد، تا آنجا که میتوان گفت تا سال ۲۰۰۷ در کشور چین ۱۰ تا ۲۰ درصد از وسایل نقلیه را این محصول به خود تخصیص داد. با این وجود، به جرات می توان گفت با وجود گذشت مدت زمان نسبتا زیادی از معرفی دوچرخه های الکتریکی، هنوز هم بسیاری از مردم هیچ آشنایی با این نوع دوچرخه ها نداشته و تعداد اندکی فقط نام آن را شنیده اند و امکان تشخیص آنها را از سایر محصولات ندارند.
به همین جهت، در این مقاله قصد داریم سرفصلی برای این دسته از محصولات باز کنیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با این دوچرخه، امکان استفاده و لذت بردن از آن را فراهم نماییم. برخلاف تصور عموم مردم، دوچرخه های الکتریکی نوع راحت تری از همان دوچرخه های معمولی هستند. به این معنا که همانند دوچرخه های معمولی در سایز های مختلف تولید می شوند و حتی برای کاربری های مختلف، انواع تنه های گوناگون با طراحی و استحکام متفاوت دارند. اما وجه تمایز اصلی آن ها از دوچرخه معمولی، وجود باتری، موتور و سیستم کنترل کننده است. در ادامه نگاه مختصری به هر یک از این اجزا و عملکرد آن ها خواهیم کرد.
موتور دوچرخه الکتریکی :
موتورها اغلب در یکی از سه حالت Hub Motor ، Mid Drive Motor و یا Belt Drive طراحی و در توان های مختلفی از ۲۰۰ تا ۷۰۰ وات ارائه می شوند. بر این اساس دوچرخه سوار می تواند در حین پدال زدن، علاوه بر راندن دوچرخه، میزان قدرت باتری و موتور را تنظیم کند.
دوچرخه های اروپایی معمولا موتور ۲۵۰ وات دارند. در مقابل در آمریکا قدرت موتور دوچرخه ها به ۵۰۰ تا ۶۰۰ وات نیز می رسد. به همین دلیل دوچرخه های امریکایی شتاب بیشتری داشته و قدرت آن در سطوح شیبدار قابل ملاحظه است.
برای درک بهتر عملکرد موتور در این دوچرخه ها، به سیستم چراغ های دینامیک توجه کنید. در این چراغ ها، انرژی جنبشیِ ناشی از رکاب زدن، توسط یک دینام به انرژی الکتریکی تبدیل شده و منجر به روشن شدن چراغ دوچرخه می شود. عملکرد موتور در دوچرخه های الکتریکی ، روندی مشابه اما برعکس چراغ های دینامیک دارد. به این صورت که نیروی الکتریکی توسط موتور به نیروی جنبشی تبدیل شده و چرخ های دوچرخه را به حرکت در می آورد.
Hub Motors
در این مدل، طراحی دوچرخه به گونهای است که موتور در مرکز چرخِ جلو یا عقب قرار داده میشود. در واقع در این مدل از دوچرخههای الکتریکی، توپی چرخ با موتور ادغام شده تا در صورت نیاز، با کمک باتری اقدام به تولید نیرو جهت حرکت چرخها کند. باتری دوچرخههای الکتریکی معمولا در تنه دوچرخه و در قسمت لوله زیرین قرار میگیرد. مدل خاصی از این موتورها وجود دارند که با نام All-in-One شناخته میشوند. در این مدل تمامی اجزای یک دوچرخه الکتریکی که شامل موتور، باتری و سیستمهای کنترل هست، در مرکز چرخ و به صورت مجتمع طراحی میگردد.
Hub Motorها دارای محبوبیت بالایی بوده و تا چند سال قبل اکثر دوچرخههای الکتریکی از این الگو پیروی میکردند.
Mid Drive Motor
به طور خیلی خلاصه باید گفت در این مدل از دوچرخههای الکتریکی، موتور در مرکز بدنه و در قسمت توپی تنه قرار میگیرد. این طراحی کمک میکند تا علاوه بر افزایش قدرت و راندمان در مسیرهای ناهموار و سربالاییها، در مسیرهای صاف و هموار نیز سرعت دوچرخه تا حد قابل ملاحظهای افزایش پیدا کند.
به همین جهت، در این مقاله قصد داریم سرفصلی برای این دسته از محصولات باز کنیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با این دوچرخه، امکان استفاده و لذت بردن از آن را فراهم نماییم. برخلاف تصور عموم مردم، دوچرخه های الکتریکی نوع راحت تری از همان دوچرخه های معمولی هستند. به این معنا که همانند دوچرخه های معمولی در سایز های مختلف تولید می شوند و حتی برای کاربری های مختلف، انواع تنه های گوناگون با طراحی و استحکام متفاوت دارند. اما وجه تمایز اصلی آن ها از دوچرخه معمولی، وجود باتری، موتور و سیستم کنترل کننده است. در ادامه نگاه مختصری به هر یک از این اجزا و عملکرد آن ها خواهیم کرد.
موتور دوچرخه الکتریکی :
موتورها اغلب در یکی از سه حالت Hub Motor ، Mid Drive Motor و یا Belt Drive طراحی و در توان های مختلفی از ۲۰۰ تا ۷۰۰ وات ارائه می شوند. بر این اساس دوچرخه سوار می تواند در حین پدال زدن، علاوه بر راندن دوچرخه، میزان قدرت باتری و موتور را تنظیم کند.
دوچرخه های اروپایی معمولا موتور ۲۵۰ وات دارند. در مقابل در آمریکا قدرت موتور دوچرخه ها به ۵۰۰ تا ۶۰۰ وات نیز می رسد. به همین دلیل دوچرخه های امریکایی شتاب بیشتری داشته و قدرت آن در سطوح شیبدار قابل ملاحظه است.
برای درک بهتر عملکرد موتور در این دوچرخه ها، به سیستم چراغ های دینامیک توجه کنید. در این چراغ ها، انرژی جنبشیِ ناشی از رکاب زدن، توسط یک دینام به انرژی الکتریکی تبدیل شده و منجر به روشن شدن چراغ دوچرخه می شود. عملکرد موتور در دوچرخه های الکتریکی ، روندی مشابه اما برعکس چراغ های دینامیک دارد. به این صورت که نیروی الکتریکی توسط موتور به نیروی جنبشی تبدیل شده و چرخ های دوچرخه را به حرکت در می آورد.
Hub Motors
در این مدل، طراحی دوچرخه به گونهای است که موتور در مرکز چرخِ جلو یا عقب قرار داده میشود. در واقع در این مدل از دوچرخههای الکتریکی، توپی چرخ با موتور ادغام شده تا در صورت نیاز، با کمک باتری اقدام به تولید نیرو جهت حرکت چرخها کند. باتری دوچرخههای الکتریکی معمولا در تنه دوچرخه و در قسمت لوله زیرین قرار میگیرد. مدل خاصی از این موتورها وجود دارند که با نام All-in-One شناخته میشوند. در این مدل تمامی اجزای یک دوچرخه الکتریکی که شامل موتور، باتری و سیستمهای کنترل هست، در مرکز چرخ و به صورت مجتمع طراحی میگردد.
Hub Motorها دارای محبوبیت بالایی بوده و تا چند سال قبل اکثر دوچرخههای الکتریکی از این الگو پیروی میکردند.
Mid Drive Motor
به طور خیلی خلاصه باید گفت در این مدل از دوچرخههای الکتریکی، موتور در مرکز بدنه و در قسمت توپی تنه قرار میگیرد. این طراحی کمک میکند تا علاوه بر افزایش قدرت و راندمان در مسیرهای ناهموار و سربالاییها، در مسیرهای صاف و هموار نیز سرعت دوچرخه تا حد قابل ملاحظهای افزایش پیدا کند.