mehrbaanoo
01-15-2016, 01:21 PM
مدوید لطیفی آهنگساز و تنظیمکننده نام آشنای موسیقی پاپ پس از مدتی دوری از عرصه، به زودی با آلبوم «یه عاشق» با صدای «رحمان» حضور دوبارهای را در عرصه موسیقی تجربه خواهد کرد. لطیفی علاوه براینکه در این همکاری، در بخش ملودی و تنظیم حضور پررنگی دارد، تهیه کننده آلبوم رحمان هم هست؛ تهیهکننده به هر دو معنای مرسومش. هم تهیهکننده کل آلبوم است و هم در ساخت و پرداخت قطعات و انتخابهای آلبوم، نقش محوری داشته است. در آستانه انتشار آلبوم رحمان که میگویند میتواند تحرکی به موسیقی پاپ کشور بدهد، با مدوید لطیفی گفت و گوی صریحی داشتهایم.
* مدتی است دور از صحنه هستید و کمتر خبری از انتشار آثارتان می شنویم
واقعیت این است که در این مدت خیلی هم پرکار بوده ام. اما تمرکز اصلیام روی آلبوم رحمان بوده است. رحمان به نظر من اینقدر پتانسیل خوبی دارد که میتوان کارهای دیگر را مدتی کنار گذاشت و روی این صدا وقت و انرژی گذاشت.
* شما بیشتر با جوانهای تازه کار همکاری داشتید، اما این بار با چهره ای که به هر ترتیب، در مرز 40 سالگی است.
خیلیها گفتند برای رحمان دیر است. اما به نظرم رحمان یک شروع خوب برای موسیقی پاپ ما است. درست است که مردم با رحمان خاطره هم ساختهاند، اما این آلبوم اولین فعالیت متمرکز و جامع رحمان است. صدای ویژه او هم به این متفاوت بودن و جدید بودن کارها و فضاهای موسیقایی کمک میکند.
* پس شما روی یک چهره جدید سرمایهگذاری کرده اید.
بحث سرمایهگذاری نیست. رحمان علاوه براینکه خواننده فوقالعاده توانایی است و خدا را شکر این توانایی را هم به مردم ثابت کرده، انسان فوقالعادهای هم هست. محال است رحمان را بشناسید و عاشق مرام و معرفتش نشوید. امیدوارم این صحبتهای من تبلیغ نادرست جلوه نکند. من این را با تمام وجود و اعتقادم میگویم. بعدها اگر کسی این صحبت من را اشتباه یا غلوآمیز تلقی کرد، میتواند به من اعتراض کند.
* شما به دلیل حضور رحمان در آن مسابقه تلویزیونی، مجبور شدید چند سالی دور از صحنه باشید. طبیعتاً درآمدی هم از این راه کسب نمیکردید. چطوراین مسیر را ادامه دادید؟
خیلی ها از من پرسیده اند چطور می شود حدود چهارسال به صورت مداوم تلاش کرد و علیرغم همه سختی ها باز هم ادامه داد. من به شما میگویم یک نیروی خیلی منحصر به فرد، انگیزههای ما را که گاهی دچار تزلزل میشد، به یک سمت درست هدایت میکرد. من معتقدم آن نیرو زمینی نبود. شاید این برگردد به اینکه من همیشه با یک بینش معنوی زندگی میکنم و با این بینش کارهایم را پیش میبرم. حال در این میان پولمان هم توسط کسانی خورده شد که سر یک سفره مینشستیم. آنها را به خدای خودشان واگذار کردیم.
* با این اوصاف معتقدید آلبوم رحمان میتواند بازار نسبتاً کم فروغ موسیقی پاپ را تکانی بدهد؟
رحمان یک صدای خوب معمولی نیست. بلکه یک صدای منحصربه فرد و خارقالعاده است که اگر حتی صدها آهنگ برایش بسازی باز هم غافلگیر خواهی شد. خوشحالم که با او همکاری کردم و میکنم.
* شما چند وقت هیچ فعالیتی نداشتید؟
در ابتدا قرار بود ما یکی دو آهنگ بعد از آن مسابقه تولید کنیم. اما یادم هست وقتی با دوستم حامد رجبی «موهای جوگندمی» را ساختیم، بلافاصله پس از انتشار کار احساس کردیم رحمان میتواند جایگاه خیلی بهتری داشته باشد. بعد هم یک انسان فوقالعاده بنام دکتر رحمانی سرمایهگذاری آلبوم را قبول کردند و ما هم شروع به تولید کردیم. در این مدت هم رحمان در هیچ برنامه خصوصیای شرکت نکرد. نهایتاً توانستیم مجوز حضور در برنامههای استانی جشنواره موسیقی فجر را دریافت کنیم و سال گذشته در گرگان روی صحنه برویم که خدا را شکر استقبال مردم، فوقالعاده و ورای انتظار و تصور ما بود.
* آیا در مسیر کسب مجوز برایتان دردسر و مشکلی هم پیش آمد؟ اصلاً از سوی برگزارکنندگان آن مسابقه تلویزیونی پیشنهاد همکاری داشتید؟
ما از ابتدا آگاه بودیم که شرایط مجوز رحمان روند خاصی خواهد داشت. در شروع کار با رحمان زیاد حرف میزدیم. رحمان همیشه به یک نکته تاکید داشت و آن هم اینکه «نرفته بودم که بمانم» و آگاهانه قید پیشنهادهای خارج از کشور را زد و با توجه به تمام سختیهایی که داشت، محکم ایستادگی کرد و شکر خدا نتیجهاش را با اخذ مجوز دید.
* یک نکته هم در این میان هست. مردم وقتی مدتی از یک چهره حتی بسیار محبوب کاری نشنوند یا نبینند، کم کم فراموشش میکنند.
در این مدت خیلیها که در جریان تولید آلبوم بودند، نگرانیشان بابت تاخیر در ارائه آلبوم را به ما گوشزد میکردند. اما همانطور که گفتم همه تیم میخواست در چارچوب قانونی کار را به سرانجام برساند و ما باید مطیع میبودیم. اما به نظرم همین تاخیر سبب خیر شد و ما آهنگهای خیلی خوبی به آلبوم اضافه کردیم. از طرفی در تمام این مدت و هنوز هم مردم در کوچه و خیابان رحمان را میشناسند. عکس میگیرند. رحمان را یادشان نرفته. قول میدهم با حضور رحمان روی صحنهها اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
* فضای امروز موسیقی پاپ را چگونه می بینید؟ آیا در این فضا میتوانید رقابت کنید؟
حضور در فضای حال حاضر موسیقی مستلزم یک سری ویژگیها و شرایط است. بدون برنامه و بیهدف نمیشود به جای درستی رسید. حتی اگر یک شبه با یک آهنگ به شهرت برسی، نمیتوانی به راحتی ماندگار بمانی.
* پس امیدوارید؟!
برخلاف خیلی از منتقدان، من اعتقاد دارم فضای موسیقی، در آیندهای نه چندان دور سیر صعودی خواهد داشت. ما در پانزده سال گذشته تعدادی نوازنده محدود داشتیم که با چند خواننده مطرح همکاری میکردند. اما الان بچههای دهه هفتاد روی استیج خودنمایی میکنند.خیلیها هم هنوز در خانههای خودشان ساز میزنند و فرصت نداشتهاند که توانمندیهای خودشان را نشان بدهند. خوانندههای جوان خوبی دارند معرفی میشوند. در کنار اینها، گروههایی مثل «پالت»، «داماهی»، «کاکوبند» و چندین گروه خوب دیگر آثار در خوری تولید میکنند. اگر فقط در بخش کارِ گروهی ظرفیتها را بالا ببریم و بیشتر توانایی تحمل هم را داشته باشیم، میتوانیم در موسیقی یک جهش جدی ایجاد کنیم.
* ولی رقابت در این فضا که در حوزه تسلط چند خواننده و گروه است، سخت است.
رقابت در جامعه ما آن قدرها تعریف درستی ندارد. نه فقط در موسیقی، بلکه در ورزش و خیلی زمینههای دیگر رقابت با مقابل هم قرار گرفتن اشتباه میشود. اما اگر واقعاً به دور از افکار کوچک بتوانیم در کنار هم رقابت دوستانه بکنیم، قطعاً حالِ موسیقی ما بهتر میشود.
* آیا در فضای فعلی موسیقی پاپ ایرانی رحمان میتواند هوادار خودش را داشته باشد؟
منتظر این سوال بودم. مخاطبان موسیقی طیف خیلی خیلی گسترده ای دارند. چون سبکها و ظرفیتهای موجود در موسیقی جهان آنقدر زیاد است که هر کس سبک و آرتیست مورد علاقه خودش را پیدا کند. در موسیقی ایران این ظرفیت آنقدرها زیاد نیست. مثلاً در زمانی نه چندان دور هر کس غمگین میخواند به «د. ا.» تشبیه میشد. هر کس که صدای قلدر و قابلیت اجرای نتهای با وسعت را داشت با «ا. ح.» قیاس میشد. خلاصه منظورم این است متاسفانه در مورد رحمان خیلی این نکته اشتباه را شنیدم که میگویند صدایت شبیه «ا. ح.» است. دوست دارم مثلاً یک شهروند فرانسوی بیاید و ما این دو صدا را برایشان بگذاریم تا بشنوند و مقایسه کنند. به شما قول میدهم آنها آن تشابهی که ما فکر میکنیم را نمیبینند. المانهای صدای رحمان به نظر من و به دور از نگاه متعصبانه، امتیازهای منحصربفردی دارد. از نتهای بم تا میانه صدای ایشان و در نهایت اوج صدا، شما یک صدای خارقالعاده را میشنوید. همیشه دوست دارم مخاطب فقط به دنبال نتهای بالا و داد و بیداد نباشد. این را هر موزیسینی میداند که خواندن نتهای پایین به مراتب سختتر از نتهای اوج است. کاری که در آلبوم سعی کردم بکنم همین است که از همه محدودههای صدایی رحمان استفاده شود و از فریاد زدنهای تکراری کم بکنیم.
* در موسیقی امروز پاپ، فکرمی کنید همه در جایگاه خودشان قرار دارند؟
قطعاً نه. موزیسین مورد علاقه من در ایران «کاوه یغمایی» است که جایگاه والایی دارد و امیدوارم در جایگاه درست خود، او را ببینیم. «مهران خلیلی» هم به نظرم جزو سه تنظیمکننده برجسته ایران است. های و هوی ندارد، اما موسیقیاش بیداد میکند. خیلی فراتر از سطح موسیقی ما است.
* سوال آخر اینکه آلبوم «یه عاشق» کِی منتشرمی شود؟
این آلبوم توسط شرکت «چنگ زرین پارسی» و دوست عزیزم «مهدی جاور» مراحل اخذ مجوزها را طی کرده و انشاالله هفته اول بهمن توسط شرکت «ریز موج» پخش میشود. دوستان و همکاران زیادی به ما در تولید این آلبوم کمک کردند که همین جا نهایت تشکر را از این دوستانم دارم. یک عده، هم پول ما را خوردند و هم وقت ما را تلف کردند که خود دانند و خدای خودشان!
* مدتی است دور از صحنه هستید و کمتر خبری از انتشار آثارتان می شنویم
واقعیت این است که در این مدت خیلی هم پرکار بوده ام. اما تمرکز اصلیام روی آلبوم رحمان بوده است. رحمان به نظر من اینقدر پتانسیل خوبی دارد که میتوان کارهای دیگر را مدتی کنار گذاشت و روی این صدا وقت و انرژی گذاشت.
* شما بیشتر با جوانهای تازه کار همکاری داشتید، اما این بار با چهره ای که به هر ترتیب، در مرز 40 سالگی است.
خیلیها گفتند برای رحمان دیر است. اما به نظرم رحمان یک شروع خوب برای موسیقی پاپ ما است. درست است که مردم با رحمان خاطره هم ساختهاند، اما این آلبوم اولین فعالیت متمرکز و جامع رحمان است. صدای ویژه او هم به این متفاوت بودن و جدید بودن کارها و فضاهای موسیقایی کمک میکند.
* پس شما روی یک چهره جدید سرمایهگذاری کرده اید.
بحث سرمایهگذاری نیست. رحمان علاوه براینکه خواننده فوقالعاده توانایی است و خدا را شکر این توانایی را هم به مردم ثابت کرده، انسان فوقالعادهای هم هست. محال است رحمان را بشناسید و عاشق مرام و معرفتش نشوید. امیدوارم این صحبتهای من تبلیغ نادرست جلوه نکند. من این را با تمام وجود و اعتقادم میگویم. بعدها اگر کسی این صحبت من را اشتباه یا غلوآمیز تلقی کرد، میتواند به من اعتراض کند.
* شما به دلیل حضور رحمان در آن مسابقه تلویزیونی، مجبور شدید چند سالی دور از صحنه باشید. طبیعتاً درآمدی هم از این راه کسب نمیکردید. چطوراین مسیر را ادامه دادید؟
خیلی ها از من پرسیده اند چطور می شود حدود چهارسال به صورت مداوم تلاش کرد و علیرغم همه سختی ها باز هم ادامه داد. من به شما میگویم یک نیروی خیلی منحصر به فرد، انگیزههای ما را که گاهی دچار تزلزل میشد، به یک سمت درست هدایت میکرد. من معتقدم آن نیرو زمینی نبود. شاید این برگردد به اینکه من همیشه با یک بینش معنوی زندگی میکنم و با این بینش کارهایم را پیش میبرم. حال در این میان پولمان هم توسط کسانی خورده شد که سر یک سفره مینشستیم. آنها را به خدای خودشان واگذار کردیم.
* با این اوصاف معتقدید آلبوم رحمان میتواند بازار نسبتاً کم فروغ موسیقی پاپ را تکانی بدهد؟
رحمان یک صدای خوب معمولی نیست. بلکه یک صدای منحصربه فرد و خارقالعاده است که اگر حتی صدها آهنگ برایش بسازی باز هم غافلگیر خواهی شد. خوشحالم که با او همکاری کردم و میکنم.
* شما چند وقت هیچ فعالیتی نداشتید؟
در ابتدا قرار بود ما یکی دو آهنگ بعد از آن مسابقه تولید کنیم. اما یادم هست وقتی با دوستم حامد رجبی «موهای جوگندمی» را ساختیم، بلافاصله پس از انتشار کار احساس کردیم رحمان میتواند جایگاه خیلی بهتری داشته باشد. بعد هم یک انسان فوقالعاده بنام دکتر رحمانی سرمایهگذاری آلبوم را قبول کردند و ما هم شروع به تولید کردیم. در این مدت هم رحمان در هیچ برنامه خصوصیای شرکت نکرد. نهایتاً توانستیم مجوز حضور در برنامههای استانی جشنواره موسیقی فجر را دریافت کنیم و سال گذشته در گرگان روی صحنه برویم که خدا را شکر استقبال مردم، فوقالعاده و ورای انتظار و تصور ما بود.
* آیا در مسیر کسب مجوز برایتان دردسر و مشکلی هم پیش آمد؟ اصلاً از سوی برگزارکنندگان آن مسابقه تلویزیونی پیشنهاد همکاری داشتید؟
ما از ابتدا آگاه بودیم که شرایط مجوز رحمان روند خاصی خواهد داشت. در شروع کار با رحمان زیاد حرف میزدیم. رحمان همیشه به یک نکته تاکید داشت و آن هم اینکه «نرفته بودم که بمانم» و آگاهانه قید پیشنهادهای خارج از کشور را زد و با توجه به تمام سختیهایی که داشت، محکم ایستادگی کرد و شکر خدا نتیجهاش را با اخذ مجوز دید.
* یک نکته هم در این میان هست. مردم وقتی مدتی از یک چهره حتی بسیار محبوب کاری نشنوند یا نبینند، کم کم فراموشش میکنند.
در این مدت خیلیها که در جریان تولید آلبوم بودند، نگرانیشان بابت تاخیر در ارائه آلبوم را به ما گوشزد میکردند. اما همانطور که گفتم همه تیم میخواست در چارچوب قانونی کار را به سرانجام برساند و ما باید مطیع میبودیم. اما به نظرم همین تاخیر سبب خیر شد و ما آهنگهای خیلی خوبی به آلبوم اضافه کردیم. از طرفی در تمام این مدت و هنوز هم مردم در کوچه و خیابان رحمان را میشناسند. عکس میگیرند. رحمان را یادشان نرفته. قول میدهم با حضور رحمان روی صحنهها اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
* فضای امروز موسیقی پاپ را چگونه می بینید؟ آیا در این فضا میتوانید رقابت کنید؟
حضور در فضای حال حاضر موسیقی مستلزم یک سری ویژگیها و شرایط است. بدون برنامه و بیهدف نمیشود به جای درستی رسید. حتی اگر یک شبه با یک آهنگ به شهرت برسی، نمیتوانی به راحتی ماندگار بمانی.
* پس امیدوارید؟!
برخلاف خیلی از منتقدان، من اعتقاد دارم فضای موسیقی، در آیندهای نه چندان دور سیر صعودی خواهد داشت. ما در پانزده سال گذشته تعدادی نوازنده محدود داشتیم که با چند خواننده مطرح همکاری میکردند. اما الان بچههای دهه هفتاد روی استیج خودنمایی میکنند.خیلیها هم هنوز در خانههای خودشان ساز میزنند و فرصت نداشتهاند که توانمندیهای خودشان را نشان بدهند. خوانندههای جوان خوبی دارند معرفی میشوند. در کنار اینها، گروههایی مثل «پالت»، «داماهی»، «کاکوبند» و چندین گروه خوب دیگر آثار در خوری تولید میکنند. اگر فقط در بخش کارِ گروهی ظرفیتها را بالا ببریم و بیشتر توانایی تحمل هم را داشته باشیم، میتوانیم در موسیقی یک جهش جدی ایجاد کنیم.
* ولی رقابت در این فضا که در حوزه تسلط چند خواننده و گروه است، سخت است.
رقابت در جامعه ما آن قدرها تعریف درستی ندارد. نه فقط در موسیقی، بلکه در ورزش و خیلی زمینههای دیگر رقابت با مقابل هم قرار گرفتن اشتباه میشود. اما اگر واقعاً به دور از افکار کوچک بتوانیم در کنار هم رقابت دوستانه بکنیم، قطعاً حالِ موسیقی ما بهتر میشود.
* آیا در فضای فعلی موسیقی پاپ ایرانی رحمان میتواند هوادار خودش را داشته باشد؟
منتظر این سوال بودم. مخاطبان موسیقی طیف خیلی خیلی گسترده ای دارند. چون سبکها و ظرفیتهای موجود در موسیقی جهان آنقدر زیاد است که هر کس سبک و آرتیست مورد علاقه خودش را پیدا کند. در موسیقی ایران این ظرفیت آنقدرها زیاد نیست. مثلاً در زمانی نه چندان دور هر کس غمگین میخواند به «د. ا.» تشبیه میشد. هر کس که صدای قلدر و قابلیت اجرای نتهای با وسعت را داشت با «ا. ح.» قیاس میشد. خلاصه منظورم این است متاسفانه در مورد رحمان خیلی این نکته اشتباه را شنیدم که میگویند صدایت شبیه «ا. ح.» است. دوست دارم مثلاً یک شهروند فرانسوی بیاید و ما این دو صدا را برایشان بگذاریم تا بشنوند و مقایسه کنند. به شما قول میدهم آنها آن تشابهی که ما فکر میکنیم را نمیبینند. المانهای صدای رحمان به نظر من و به دور از نگاه متعصبانه، امتیازهای منحصربفردی دارد. از نتهای بم تا میانه صدای ایشان و در نهایت اوج صدا، شما یک صدای خارقالعاده را میشنوید. همیشه دوست دارم مخاطب فقط به دنبال نتهای بالا و داد و بیداد نباشد. این را هر موزیسینی میداند که خواندن نتهای پایین به مراتب سختتر از نتهای اوج است. کاری که در آلبوم سعی کردم بکنم همین است که از همه محدودههای صدایی رحمان استفاده شود و از فریاد زدنهای تکراری کم بکنیم.
* در موسیقی امروز پاپ، فکرمی کنید همه در جایگاه خودشان قرار دارند؟
قطعاً نه. موزیسین مورد علاقه من در ایران «کاوه یغمایی» است که جایگاه والایی دارد و امیدوارم در جایگاه درست خود، او را ببینیم. «مهران خلیلی» هم به نظرم جزو سه تنظیمکننده برجسته ایران است. های و هوی ندارد، اما موسیقیاش بیداد میکند. خیلی فراتر از سطح موسیقی ما است.
* سوال آخر اینکه آلبوم «یه عاشق» کِی منتشرمی شود؟
این آلبوم توسط شرکت «چنگ زرین پارسی» و دوست عزیزم «مهدی جاور» مراحل اخذ مجوزها را طی کرده و انشاالله هفته اول بهمن توسط شرکت «ریز موج» پخش میشود. دوستان و همکاران زیادی به ما در تولید این آلبوم کمک کردند که همین جا نهایت تشکر را از این دوستانم دارم. یک عده، هم پول ما را خوردند و هم وقت ما را تلف کردند که خود دانند و خدای خودشان!