mehrbaanoo
12-31-2015, 01:31 PM
اجرای «ارکستر سمفونیک تهران» که قرار بود دیشب و امشب (9 و 10 دیماه) به رهبری «ارول اردینچ» و اجرای سولیست ویلنسل «پیتر باران» روی صحنه برود، به درخواست مدیر هنری این ارکستر لغو شد.
علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) در اینباره به «موسیقی ما» گفت: «این هفته ارکستر چهار تمرین داشت که به خاطر سوءمدیریت، دو روز آن به علت عدم وجود سالن برگزار نشد. حالا شما در نظر بگیرید که با حضور یک رهبر و یک سولیست مهمان چطور با آبروی ما بازی شده است. چند موزیسین خوب ما هم به این دلیل که مدتها بود حقوقشان پرداخت نشده، ارکستر را ترک کرده بودند. تمام اینها دست به دست هم داد که وقتی امروز تمرین جنرال را گوش کردم، از دوستم آقای «اردینچ» خواهش کنم که این اجرا لغو شود؛ چون من نمیتوانم مسئولیت کیفیت این اجرا را بر عهده بگیرم. درست است که ما تمرینات ارکستر را مثل ارکسترهای خارجی به چهار جلسه رساندهایم؛ اما دو جلسه، دیگر قابل قبول نیست. شورای ارکستر هم حق را به من داد و گفت سطح ارکستر بالاتر از این است و در شأن ما نیست که با این سطح روی صحنه برویم.»
پیش از این هم قرار بود «ارول اردینچ» تُرکزبان به عنوان رهبر مهمان روی صحنه برود که مجوز حضور او به عنوان رهبر مهمان صادر نشد. رهبری درباره این اتفاق میگوید: «بله. این یک بدشانسی بزرگ بود و احتمالاً میتوانید مجسم کنید که چقدر آبروی من جلوی ایشان رفته است. البته این را بگویم که من به عنوان مدیر هنری ارکستر استعفا ندادهام، اما میگویم وقتی حقوق نوازندهها داده نمیشود، وقتی شرایط حرفهای مهیا نیست و وقتی بعد از ده ماه ما هنوز لنگ سالن تمرین هستیم، من چوب رهبری را به دست نخواهم گرفت. چراکه این اتفاق در شأن من نیست. اما اینجا مملکت من است و همانطور که قول دادهام، اینبار ایران را ترک نمیکنم. ولی فقط در شرایطی دوباره ارکستر را رهبری خواهم کرد که شرایط حرفهای مهیا باشد و به نوازندهها رسیدگی شود. من این را میدانم که نوازندهها من را دوست دارند و به من خیلی احترام میگذارند، اما هر چیزی حدی دارد. آنها ده ماه است که به خاطر من در این ارکستر حضور یافتهاند و دیگر از آنها خجالت میکشم. البته من از افراد دیگر مثل بهنام ابوالقاسم، حسین شریفی، قیطاسی و نوازندگان سازهای ایرانی و ملی هم خجالت میکشم که حقوقشان پرداخت نشده است.»
رهبری دلیل این بینظمیها و عدم وجود سالن برای تمرین ارکستر سمفونیک را اینگونه عنوان میکند: « اکنون امکانات برای یک ارکستر هم کافی نیست، اما دو ارکستر داریم که یکی «ارکستر سمفونیک» است و ارکستر دیگر هم به نام «ارکستر ملی» فعالیت میکند، اما در حقیقت همان سمفونیک است. امکاناتی که برای یک ارکستر کافی نبوده، میان دو ارکستر تقسیم شده و این مشکلات را پیش آورده است. در صورتی که من آرزو دارم یک روز تهران ده ارکستر داشته باشد، اما باید در کنارش امکانات هم مهیا باشد و بتوان آن را به درستی مدیریت کرد.»
مدیر هنری «ارکستر سمفونیک تهران» در پاسخ به این سوال که با این شرایط چرا زودتر خبر لغو اجرای ارکستر را اعلام نکرده، میگوید: «روز شنبه ارکستر با رهبر مهمان روی صحنه رفت. روز یکشنبه تعدادی از نوازندگان خوب ما به دلیل اعتراض به حقوقهایشان نیامدند. روز دوشنبه سالن خودمان در اختیارمان نبود و یک اتاق کوچک در اختیار بچهها بوده و شرایط اینکه سولیست هم بتواند با آنها تمرین کند، وجود نداشته. روز سهشنبه امید داشتیم که بتوانیم هر طور شده ارکستر را به اجرا برسانیم، چراکه آدم همیشه تا آخرین لحظه امیدوار است. اما امروز من به عنوان کسی که 40 سال مدیر هنری بوده، وقتی تمرین جنرال بچهها را دیدم، شرایط را برای روی صحنه رفتن ارکستر مناسب ندیدم و با نظر مساعد شورا و خود آقای اردینچ، تصمیم بر این شد که روی صحنه نرویم.»
«ارکستر سمفونیک» چند روز پیش با رهبری الکساندر رودین روی صحنه رفت که تالار وحدت با جمعیت نسبتاً کمی از این اجرا استقبال کرد. همین موضوع باعث شد که برخی بگویند به دلیل عدم استقبال مردم بوده که کنسرت این دو شب «ارکستر سمفونیک» لغو شده که علی رهبری این موضوع را رد میکند و میگوید: «اینکه مردم برای آن اجرا نیامدند که دیگر قوز بالای قوز است؛ البته این را هم بگویم که در شب دوم شرایط بهتر بود اما ما اصلاً تبلیغات نداریم و همین که تا این حد مردم به اجراهای ارکستر سمفونیک میآیند، باعث تعجب است. تصمیمی که ما برای لغو اجرا گرفتیم، به دلیل فروش پایین بلیت نبوده؛ اما اینکه اصولاً ما تبلیغاتمان صفر است هم خودش جای تعجب دارد! فراموش نکنید که من جلوی چشم هشتاد نفر اجرای «ارکستر سمفونیک» به رهبری ارول اردینچ را لغو کردم و اگر قرار بود دلیل آن را چیزی جز واقعیت اعلام کنم، بچههای ارکستر خودشان متوجه میشدند. من معتقدم که اگر در سالن اجرای یک ارکستر دولتی اگر چهل نفر هم حضور داشته باشند، باید کنسرت خود را برای ارائه کار فرهنگی برگزار کند. به هر حال امیدوارم هر چه سریعتر مشکلات رفع شوند که ظاهراً قرار است اتفاقاتی هم در این زمینه بیفتد.»
علی رهبری که در میانه جلسه بررسی مشکلات پیش آمده با خبرنگار «موسیقی ما» گفتگو میکرد، ادامه رهبری ارکستر را منوط به یکسری شرایط دانست و گفت: «برای ادامه راه باید ضمانت داشته باشم که نوازندهها حقوق خود را میگیرند و دیگر از این مشکلات پیش نمیآید تا بتوانم با جان و دل ارکستر را رهبری کنم.»
علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) در اینباره به «موسیقی ما» گفت: «این هفته ارکستر چهار تمرین داشت که به خاطر سوءمدیریت، دو روز آن به علت عدم وجود سالن برگزار نشد. حالا شما در نظر بگیرید که با حضور یک رهبر و یک سولیست مهمان چطور با آبروی ما بازی شده است. چند موزیسین خوب ما هم به این دلیل که مدتها بود حقوقشان پرداخت نشده، ارکستر را ترک کرده بودند. تمام اینها دست به دست هم داد که وقتی امروز تمرین جنرال را گوش کردم، از دوستم آقای «اردینچ» خواهش کنم که این اجرا لغو شود؛ چون من نمیتوانم مسئولیت کیفیت این اجرا را بر عهده بگیرم. درست است که ما تمرینات ارکستر را مثل ارکسترهای خارجی به چهار جلسه رساندهایم؛ اما دو جلسه، دیگر قابل قبول نیست. شورای ارکستر هم حق را به من داد و گفت سطح ارکستر بالاتر از این است و در شأن ما نیست که با این سطح روی صحنه برویم.»
پیش از این هم قرار بود «ارول اردینچ» تُرکزبان به عنوان رهبر مهمان روی صحنه برود که مجوز حضور او به عنوان رهبر مهمان صادر نشد. رهبری درباره این اتفاق میگوید: «بله. این یک بدشانسی بزرگ بود و احتمالاً میتوانید مجسم کنید که چقدر آبروی من جلوی ایشان رفته است. البته این را بگویم که من به عنوان مدیر هنری ارکستر استعفا ندادهام، اما میگویم وقتی حقوق نوازندهها داده نمیشود، وقتی شرایط حرفهای مهیا نیست و وقتی بعد از ده ماه ما هنوز لنگ سالن تمرین هستیم، من چوب رهبری را به دست نخواهم گرفت. چراکه این اتفاق در شأن من نیست. اما اینجا مملکت من است و همانطور که قول دادهام، اینبار ایران را ترک نمیکنم. ولی فقط در شرایطی دوباره ارکستر را رهبری خواهم کرد که شرایط حرفهای مهیا باشد و به نوازندهها رسیدگی شود. من این را میدانم که نوازندهها من را دوست دارند و به من خیلی احترام میگذارند، اما هر چیزی حدی دارد. آنها ده ماه است که به خاطر من در این ارکستر حضور یافتهاند و دیگر از آنها خجالت میکشم. البته من از افراد دیگر مثل بهنام ابوالقاسم، حسین شریفی، قیطاسی و نوازندگان سازهای ایرانی و ملی هم خجالت میکشم که حقوقشان پرداخت نشده است.»
رهبری دلیل این بینظمیها و عدم وجود سالن برای تمرین ارکستر سمفونیک را اینگونه عنوان میکند: « اکنون امکانات برای یک ارکستر هم کافی نیست، اما دو ارکستر داریم که یکی «ارکستر سمفونیک» است و ارکستر دیگر هم به نام «ارکستر ملی» فعالیت میکند، اما در حقیقت همان سمفونیک است. امکاناتی که برای یک ارکستر کافی نبوده، میان دو ارکستر تقسیم شده و این مشکلات را پیش آورده است. در صورتی که من آرزو دارم یک روز تهران ده ارکستر داشته باشد، اما باید در کنارش امکانات هم مهیا باشد و بتوان آن را به درستی مدیریت کرد.»
مدیر هنری «ارکستر سمفونیک تهران» در پاسخ به این سوال که با این شرایط چرا زودتر خبر لغو اجرای ارکستر را اعلام نکرده، میگوید: «روز شنبه ارکستر با رهبر مهمان روی صحنه رفت. روز یکشنبه تعدادی از نوازندگان خوب ما به دلیل اعتراض به حقوقهایشان نیامدند. روز دوشنبه سالن خودمان در اختیارمان نبود و یک اتاق کوچک در اختیار بچهها بوده و شرایط اینکه سولیست هم بتواند با آنها تمرین کند، وجود نداشته. روز سهشنبه امید داشتیم که بتوانیم هر طور شده ارکستر را به اجرا برسانیم، چراکه آدم همیشه تا آخرین لحظه امیدوار است. اما امروز من به عنوان کسی که 40 سال مدیر هنری بوده، وقتی تمرین جنرال بچهها را دیدم، شرایط را برای روی صحنه رفتن ارکستر مناسب ندیدم و با نظر مساعد شورا و خود آقای اردینچ، تصمیم بر این شد که روی صحنه نرویم.»
«ارکستر سمفونیک» چند روز پیش با رهبری الکساندر رودین روی صحنه رفت که تالار وحدت با جمعیت نسبتاً کمی از این اجرا استقبال کرد. همین موضوع باعث شد که برخی بگویند به دلیل عدم استقبال مردم بوده که کنسرت این دو شب «ارکستر سمفونیک» لغو شده که علی رهبری این موضوع را رد میکند و میگوید: «اینکه مردم برای آن اجرا نیامدند که دیگر قوز بالای قوز است؛ البته این را هم بگویم که در شب دوم شرایط بهتر بود اما ما اصلاً تبلیغات نداریم و همین که تا این حد مردم به اجراهای ارکستر سمفونیک میآیند، باعث تعجب است. تصمیمی که ما برای لغو اجرا گرفتیم، به دلیل فروش پایین بلیت نبوده؛ اما اینکه اصولاً ما تبلیغاتمان صفر است هم خودش جای تعجب دارد! فراموش نکنید که من جلوی چشم هشتاد نفر اجرای «ارکستر سمفونیک» به رهبری ارول اردینچ را لغو کردم و اگر قرار بود دلیل آن را چیزی جز واقعیت اعلام کنم، بچههای ارکستر خودشان متوجه میشدند. من معتقدم که اگر در سالن اجرای یک ارکستر دولتی اگر چهل نفر هم حضور داشته باشند، باید کنسرت خود را برای ارائه کار فرهنگی برگزار کند. به هر حال امیدوارم هر چه سریعتر مشکلات رفع شوند که ظاهراً قرار است اتفاقاتی هم در این زمینه بیفتد.»
علی رهبری که در میانه جلسه بررسی مشکلات پیش آمده با خبرنگار «موسیقی ما» گفتگو میکرد، ادامه رهبری ارکستر را منوط به یکسری شرایط دانست و گفت: «برای ادامه راه باید ضمانت داشته باشم که نوازندهها حقوق خود را میگیرند و دیگر از این مشکلات پیش نمیآید تا بتوانم با جان و دل ارکستر را رهبری کنم.»