> چس فیل - چسترفیلد - پاپ کورن - ذرت بو‌ داده - چستر چیز ؟؟؟
روایتهای گوناگونی از نحوه پیدایش این اسم وجود دارد که منطقی ترین آن روایت زیر است.
کمپانی چستر فیلد اولین کمپانی است که در زمینه پاپ کورن در ایران سرمایه گذاری کرد و از همانجا با ورود این اسم به فرهنگ مکالمات عامیانه به چس فیل تبدیل شد. البته حرف چ با صدای کسره بوده ولی عوام که شکل نوشتاری فارسی اون رو دیدند با صدای ضمه تلفظ کردن و کم کم شده چس فیل . کسی هم نبود بگه که آخه این کجاش شبیه چس است اون هم چس فیل به اون گندگی. اصولا چس نه شکل دارد نه حجم تنها بو هست که اون هم قابل اغماض است.پس یعنی هیچی نیست.با مزگی این اسم اینجاست که الان اومدن گذاشتن پف فیل.یعنی کلا اعتقاد راسخ دارند که این یک جای یک فیلی هست.حالا کجاش الله اعلم.
البته من در اینترنت که سرچ کردم دیدم این کلمه chester field نام شهری تجاری در انگلیس هستش


>>> تاید - پودر رختشویی ؟؟؟
حدود سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ در آمریکا کمپانی تاسیس شد که صابون را به صورت پودر جهت شستشو البسه ارائه میداد بعدها فرمالیسیون آن تغییر کرد.جالب است بدانید چون این کمپانی در این امر پیشرو بوده است هنوز خیلی از کشورها به ویژه جهان سوم ها این واژه را معادل پودر رختشویی استفاده میکنند.خدا را شکر که به این اسم پسوند یا پیشوندی اضافه نکردند.مثلا چس تاب خورده یا ... البته مقصر نیستند از بس این اسم آسان هست که قابل تحریف نیست.


>>> ماتیک - رژلب - کازمیتیک - lipstick - Cosmetic ؟؟؟
در زمان باستان و بطور خاص در امپراطوری رم سزار برای پر رنگ کردن لبها و چشمهایش یک غلطهایی میکرد و بعدش زنان هم در آن دوره خوش خوشانشان شد و پیروی کردند.تا اینجای کار طبق معمول دست ایادی بیگانه در کار بوده است.ولی از این به بعدش از پشت بهمان خنجر میزنند.توجه کنید تا بگم.
در دوره طلایی اسلام(از نظر علمی و فرهنگی) یک عرب اندولسی به نام ابوالقاسم الزهراوی یک استوانه خوش بو و خوش رنگ از یک چیزهایی درست کرد و شرحش را در کتاب التصریف ذکر نمود.این شد مادر رژ لب امروزی.در قرن ۱۶ در انگلیس ملکه الیزابت اول از رژی ساخته شده از موم و رنگدانه های طبیعی استفاده میکرد.در طی جنگ جهانی دوم رژ لب نقش زیادی در فیلمها ایفا میکرد.از اونجا بود که زنان به سمت آن گرایش پیدا کردن و یکی از نشانه های زن بودن در آن دوران محسوب میشد و دختران نوجوان استفاده نمیکردند.
خوب حالا چرا بهش میگویند ماتیک؟ این محصول زیر گروه آرایشی محسوب میشود که انگلیسی آن میشود ک و س متیک که باز ایرانیها اون بده اولش را حذف کردند و به ماتیک آخرش آویزون شدند.من ماندم اونها که اینقدر ماخوذ به حیا بودن چرا چس اول چس فیل را حذف نکردن؟
کلا برای لب این لوازم آرایشی هست Lip gloss • Lip liner • Lip plumper • Lipstick
البته من با این کلمه رژ هم مشکل دارم به نظرم این هم ریشه در جای دیگری از ایران دارد



>>> کلینکس - دستمال - تمپو - دستمال کاغذی ؟؟؟
جزو معدود برندهایی هست که درست تلفظ میشود و از ابتدا تاکنون ،مکالمه عامیانه تغییری در آن ایجاد نکرده.نه چس اولش اضافه کردند نه چیزی ازش کم کرده اند.
کلینکس برند مشهور دستمال کاغذی و مارک تجاری شرکت کیمبرلی کلارک است. به سبب توفیق این برند، امروز کلینکس بدل به نام ژنریک شده طوری که بسیاری از مردم خصوصاً در آمریکای شمالی هر نوع دستمالی را کلینکس اطلاق می‌کنند.اولین آگهی تبلیغاتی دستمال کاغذی در ۱۹۲۶ با این شعار منتشر شد : «سرماخوردگی را در جیب خود حمل نکنید.»
اکنون کلینکس در ۱۹ کشور تولید و در ۱۵۰ کشور جهان به فروش می‌رسد.در این لینک میتوانید تاریخچه این برند را طی هر دهه ببینید.

لازم به ذکر است اولین دستمال کاغذی ثبت شده جهان برندی به نام تمپو است.که در آلمان تولید میشود و در اروپا نام تمپو مترادف با دستمال کاغذی است.در سال‌های نخست، دستمال کاغذی جیبی هنوز جزو کالاهای لوکسی به شمار می‌آمد که هر کسی قادر به خرید آن نبود، اما نکته‌ای که باعث شد تا استفاده از تمپو جا بیفتد و رفته‌رفته امری عادی تلقی شود، تبلیغاتی بود که پیش از شروع فیلم در سینماها پخش می‌شدند. برای مثال در یکی از همین گونه تبلیغات که به دهه‌ی ۱۹۳۰ بازمی‌گردد، مردانی را که هنوز از زنانشان توقع داشتند تا دستمال‌های آلوده به مخاط بینی‌شان را بشویند، به عنوان آدم‌هایی بی‌احساس و هیولاصفت نشان داده می‌شدند. تبلیغ‌کنندگان به سرعت توانستند دل زنان خانه‌دار آلمانی را به دست آورند و به این ترتیب آنها کم‌کم قانع شدند که دستمال کاغذی یک‌بار مصرف بسیار بهداشتی‌تر از دستمال‌های پارچه‌ای هستند" (به نقل از اینجا)


>>> ریکا - مایع ظرفشویی ؟؟؟
نقطه عطف و سرآغاز شکل‌گیری صنعت فراورده های بهداشتی کشور با نام داروگر همزائی دارد. این پیوند عمیق که اکنون عمری بیش از 75 سال دارد همواره با ابداع و خلاقیت و عرصه این صنعت قرین بوده و هست. داروگر به‌عنوان نخستین واحدی که تولید فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی را در ایران بنا نهاد، هنوز هم به‌عنوان یکی از پایه‌های حیات این صنعت حضور موثری دارد و لحظه لحظه‌های برنامه‌های تولید آن با اندیشه نوآوری به پیش می‌رود. به راستی اندیشه نوآور بودن، انگیزه و غایت نهایی برای توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود. در سال 1307 با تمامی محدودیت‌ها و مشکلات اولین کارخانه صنعتی تولید صابون در شهر اصفهان تاسیس شد این کارخانه اولین محصول خود را با نام صابون سوبلمه تولید و به بازار عرضه نمود.
کارخانه داروگر سیزده سال پس از فعالیت یعنی در سال 1320 به منظور گسترش برنامه‌های تولیدی از اصفهان به تهران منتقل شد و در ادامه تولید صابون مبادرت به تولید محصولات دیگر بهداشتی و آرایشی کرد و سرانجام در سال 1336شرکت داروگر به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون محصولات تولیدی خود را با نام داروگر به بازار عرضه می نماید. این شرکت علاوه بر آنکه پایه‌گذار تولید صنعتی صابون کشور محسوب می‌شود، پایه و ساختار پودر لباسشوئی را هم در ایران ایجاد کرده است. این اقدام با افزایش سرمایه و مشارکت چند شرکت معتبر خارجی میسر می‌شود. در سال 1352 نام شرکت داروگر تغییر یافت و نام شرکت سهامی عام کف، جایگزین آن شد و به توسعه و تنوع محصولات خود افزود. به طوری که توانست همگام با تولید پود لباسشوئی برای اولین بار در ایران، مایع ظرفشوئی را با نام ریکا تولید کند که اکنون یکی از پرفروش‌ترین و معتبرترین مایعات ظرفشوئی در ایران است. (به نقل از پرتال داروگر)



خوب دیگر ذهنم یاری نمیدهد اگر شما هم نام های تجاری را میشناسید که به نوعی در تاریخ ایران ماندگار شدند و مترادف محصولات هم رده خود هستند در نظرات بیان نمایید.راستی هنوز کسی متوجه نشد چرا اون چس را اول چس فیل اضافه کردند؟