بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 از مجموع 4

موضوع: آموزش دوخت پیراهن مردانه

  1. #1
    MIN@MAN آواتار ها
    • 4,997

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    New6 آموزش دوخت پیراهن مردانه

    اندازه های اولیه پیراهن مردانه :
    اندازه های اصلی : قد ، دور سینه ، دور کمر ، دور باسن ، قد آستین با سرشانه ، دور گردن ، دور مچ
    اندازه های فرعی :

    اندازه پیراهن
    4/0سینه + 16/1سینه
    بلندی خط حلقه
    15-13 سانت + 10/1سینه
    بلندی بالاتنه جلو پشت
    3 سانت + 4/1 قد
    خط باسن
    بلندی بالاتنه + بلندی حلقه
    قد پیراهن
    10-8 سانت –2/1قد
    تیره پشت
    6.5 + 8/1 سینه
    گشادی کف حلقه
    16/1سینه + 1 سانت –8/1سینه

    الگوی پیراهن مردانه :
    گونیا کیند خط عمود 1 را . از نقطه 1 به اندازه بلندی خط حلقه پایین آمده نقطه 2 می­شود .
    از نقطه 1 به اندازه بلندی بالاتنه پایین آمده نقطه 3 می­شود .
    از نقطه 1 به اندازه بلندی خط باسن پایین آمده نقطه 4 می­شود .
    از نقطه 1 به اندازه قد لباس پایین آمده نقطه 5 می­شود . نقاط 2 ، 3 ، 4 و 5 را به طرف چپ گونیا می­کنیم .
    نقطه 2 را به اندازه پیراهن به طرف چپ رفته نقطه 6 می­شود . نقطه 6 را تا پایین لباس گونیا می­کنیم .
    از نقطه 6 را به اندازه 2/1گشادی کف حلقه به طرف راست رفته نقطه 7 می­شود . نقطه 7 را به طرف بالا گونیا می­کنیم .
    از نقطه 7 به اندازه 4/1بلندی خط حلقه بالا رفته نقطه 8 می­شود .
    از نقطه 1 به اندازه 6/1 دور گردن به طرف چپ رفته نقطه 9 می­شود .
    از نقطه 9 ، 2 سانت بالا رفته نقطه 10 می­شود . نقطه 10 را طبق نقشه به نقطه 1 وصل می­کنیم .
    نقطه 11 را روی الگو مشخص می­کنیم . از نقطه 11 ، 2 سانت پایین آمده نقطه 12 می­شود .
    نقطه 10 را با خط کش به نقطه 12 وصل کرده و همین خط را به طرف چپ امتداد می­دهیم .
    از نقطه 8 ، 1.5-1 سانت به طرف چپ رفته نقطه 13 می­شود .
    از نقطه 1 به اندازه 6/1 دور گردن + 0-0.5 سانت ( 0 برای یقه های کیپ و استفاده از کراوات + 0.5 سانت برای حالتهای اسپرت +0.5 سانت) پایین آمده نقطه 14 می­شود .
    نقطه 1 را با خط چین به نقطه 8 وصل کرده روی این خط اندازه 6/1 دور گردن را اندازه زده ، نقطه 15 می­شود .
    نقطه 10 را طبق نقشه به نقاط 14 و 15 وصل می­کنیم . طوق گردن جلو رسم می­شود .
    از نقطه 12 ، 2 سانت به طرف چپ رفته نقطه 16 می­شود .
    از نقطه 6 ، 5-3 سانت پایین آمده نقطه 17 می­شود .
    نقطه 16 را طبق نقشه به نقاط 13 و 17 وصل می­کنیم ، حلقه آستین لباس رسم می­شود .
    نقطه 17 را به مرکزیت نقطه 13 به طرف راست پرگاری می­کنیم .
    از نقطه 17 روی خط پرگاری 3-2 سانت (چاقی یا لاغری) علامت زده نقطه 18 می­شود . نقطه 18 را طبق نقشه به هلال 17-13 وصل می­کنیم .
    از نقطه 10 روی خط کج به اندازه قدآستین با سرشانه را علامت زده نقطه 19 می­شود .
    نقطه 19 را به اندازه 2/1 دور مچ + 3 سانت برای پیلی دم دست به طرف پایین گونیا کرده نقطه 20 می­شود .
    نقطه 20 را با خط صاف به نقطه 18 وصل می­کنیم .
    فاصله بین نقاط 1 ، 10 ، 16 ، 13 ، 17 ، 5 ، 1 : الگوی پشت
    فاصله بین نقاط 14 ، 13 ، 10 ، 16 ، 13 ، 17 ، 5 ، 14 : الگوی جلو
    فاصله بین نقاط 16 ، 13 ، 18 ، 20 ، 19 ، 16 الگوی آستین می­باشد که از خط 19-16 روی دولا بسته پارچه گذاشته می­شود

  2. #2
    MIN@MAN آواتار ها
    • 4,997

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    تغییرات الگو برای پیراهن مردانه :
    تغییرات الگوی جلو :
    از خط وسط جلو برای جادکمه 2 سانت خارج شده تا پایین لباس امتداد می­دهیم .
    برای سجاف 4-2 سانت از بعد از جادکمه خارج می­شویم . برای قسمت سجاف ابتدا خط جادکمه را تا کرده سپس قسمت بالای سجاف را قیچی می ­کنیم . برای برش سرشانه از نقاط 1و2 در دو سر سرشانه هر کدام 6-4 سانت پایین آمده نقاط 3 و 4 می­شود .
    نقاط 3و4 را با خط صاف به یکدیگر وصل می­کنیم .
    محل جیب در الگوی جلو همیشه 2 سانت بالای خط سینه می­باشد و جیب به حلقه آستین نزدیکتر از خط وسط جلو می­باشد . معمولی­ترین اندازه جیب 13*12 سانت می­باشد . (3-2 سانت به خط پهلو نزدیکتر است .)
    در یقه گرد وقتی سجاف سرخود می­زنیم برای رسم سجاف 4-2 سانت خارج می­شویم . هنگام قیچی کردن این خط ، خط جادکمه را تا می­کنیم سپس طوق گردن را قیچی می­کنیم تا سجاف مثل طوق گردن بریده شود . در غیر این صورت سجاف در قسمت یقه کم می­آورد .

  3. #3
    MIN@MAN آواتار ها
    • 4,997

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    تغییرات الگوی پشت :
    از نقطه 5 در سرشانه ، 10-8 سانت پایین آمده نقطه 6 می­شود . نقطه 6 را به خط وسط پشت گونیا می­کنیم .
    در صورتیکه بخواهیم در زیر برش پیلی داشته باشیم از نقطه 7 ، 2 سانت خارج شده تا پایین لباس امتداد می­دهیم .

    اجرا :
    سرشانه­های جلو و پشت را به شکلی که حلقه­ها در امتداد هم قراربگیرند ، به یکدیگر چسباده و خطهای 4-3 و 7-6 را قیچی می­کنیم . قسمت بالای الگو یک تکه می­شود .

    برش :
    دو برش الگوی جلو و الگوی آستین روی دو لای باز پارچه درآورده می­شود .
    الگوی پشت را از خط وسط روی دو لای بسته پارچه و تکه سرشانه را از خط وسط پشت روی دولای بسته پارچه دراورده می­شود .

    تغییرات الگوی آستین :
    همیشه 3/2 پهنای مچ از قد آستین کم می­شود .
    برای محل بلیطی یک طرف الگو را برای پشت آستین در نظر گرفته ، فاصله بین خط وسط آستین تا پهلوی سمت چپ را نصف کرده (فاصله نقاط 9-8 ) نقطه 10 می­شود .
    از نقطه 10 خطی به ارتفاع 12-10 سانت و موازی خط آستین رسم می­کنیم . محل بلیطی همیشه در موقع برش زوی پارچه قیچی می­شود .
    میزان پارچه : افراد لاغر : 1.5 متر عرض 150
    افراد چاق : 1.7 متر عرض 150

  4. #4
    MIN@MAN آواتار ها
    • 4,997

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    نکات دوخت پیراهن مردانه :
    1-هنگام دوخت پایه یقه وقتی یک طرف را از ابتدا شروع به دوختن می­کنیم تا وسط پایه یقه ، برای دوخت سمت دیگر ، برای اینکه دو طرف کاملاً قرینه شوند ، بعد از دوخت یک طرف ، یقه را از زیر چرخ درمی­آوریم و زیر آن کپی قرار میدهیم .
    یقه را دولا می­کنیم (دقیق) روی قسمت دوخته شده رولت می­کنیم و طرف دیگر پایه را از روی رولت جدید می­دوزیم.
    2-برای وصل کردن مچ به آستین ابتدا و انتهای مچ را به دو طرف بلیطی می­کنیم . 7-6 سانت بعد از بلیطی (قسمت پنس) دو پیلی بسته به مقداری که برای آستین اضافه گذاشتیم می­دهیم ، بطوریکه پیلی ها به سمت بلیطی پهن باشد.
    3-قبل از دوخت یقه ، سسجاف را اور می­کنیم .
    4-حلقه بعد از دوختن و قبل از درز آستین و درز پهلو اور می­شود .
    5-پهلو و درز آستین هم با هم اور می­شود .

    نکته :
    اگر پیراهن مردانه داشته باشیم و خواستیم از روی آن بدوزیم ، فاصله زیر بغل تا جادکمه را اندازه می­زنیم ، بدون در نظر گرفتن جادکمه این مقدار اندازه لباسی می­باشد که از این اندازه دور سینه را بدست می­آوریم ، دور تا دور پایه یقه را اندازه می­زنیم منهای 4 سانت (جادکمه) و 2-1 سانت دیگر می­کنیم (به دلیل اینکه پارچه بزرگتر از دور واقعی یقه است) تا دور یقه بدست آید .

    مراحل دوخت پیراهن مردانه :
    1-به قسمت سجاف لایی زده می­شود .
    2-جیب روی محل مشخص شده دوخته می­شود .
    3-بلیطی آستین دوخته می­شود .
    4-10 سانت زیر بغل آستین از پایین آستین دوخته و سپس مچ وصل می­شود .
    5-تکه جدای سرشانه به جلو و پشت وصل می­شود و اتو می­شود .
    6-حلقه آستین به لباس دوخته می­شود .
    7-در زیر بغل یکسره تا مچ آستین دوخته می­شود .
    8-لباس پرو شده و 2/1 یقه پروشده بدون در نظر گرفتن جادکمه و سجاف اندازه زده می­شود .
    9-یقه کشیده شده و برش زده می­شود ، لایی چسبانده می­شود و به لباس وصل می­شود . اگر از لایی پیراهن مردانه که مخصوص است استفاده کنیم، این لایی چسباندندی نیست بلکه با 2 میلیمتر جای دوخت به یقه دوخته می­شود.
    10-دوخت قسمت پایین پیراهن .

    یقه مردانه پایه جدا :
    برای پیراهن مردانه فقط از این یقه استفاده می­شود .
    گونیا کنید خط عمود 1 را . از نقطه 1 به اندازه 2/1 یقه پرو شده (بدون در نظر گرفتن جادکمه و سجاف سرخود پیراهن مردانه) به طرف چپ رفته نقطه 2 می­شود .
    نقطه 2 را به طرف بالا گونیا می­کنیم . از نقطه 2 ، 2 سانت بالا رفته نقطه 3 می­شود . نقطه 3 را طبق نقشه به وسط خط 2-1 وصل کرده ، این خط را در امتداد همین هلال به طرف چپ 2 سانت امتداد می­دهیم نقطه 4 می­شود .
    سپس از نقطه 3 ، 3 سانت بالا رفته ، نقطه 5 می­شود . نقطه 5 را طبق نقشه به نقطه 4 وصل می­کنیم .
    از نقطه 1 ، 3 سانت بالا رفته نقطه 6 می­شود . نقطه 6 را ابتدا چند سانتیمتر گونیا کرده ، سپس طبق نقشه به نقطه 5 وصل می­کنیم . پایه یقه مردانه طراحی می­شود .
    جهت کنترل ، فاصله بین 4-1 باید با فاصله بین خط وسط پشت تا انتهای جادکمه روی لباس پرو شده برابر باشد .

    قسمت بالای یقه مردانه :
    از نقطه 5 ، 1 سانت به طرف راست روی یقه جدا کرده نقطه 7 می­شود . از نقطه 6 ، 5-3 سانت ( برای مردانه 4-3 سانت کافی است ) بالا رفته نقطه 8 می­شود .
    نقطه 8 را ابتدا 2-1 سانت گونیا کرده سپس طبق نقشه به نقطه 7 وصل می­کنیم .
    از نقطه 5 برای پیراهن مردانه 6 سانت و برای پیراهن زنانه 10 سانت بالا رفته نقطه 9 می­شود .
    از نقطه 9 ، 3 سانت به طرف چپ رفته نقطه 10 می­شود . نقطه 10 را با خط صاف به نقطه 7 وصل می­کنیم .
    از نقطه 8 ، 5-4 سانت بالا رفته نقطه 11 می­شود . نقطه 11 را ابتدا 3-2 سانت گونیا کرده سپس با هلال خیلی کم به نقطه 10 وصل می­کنیم .
    فاصله بین نقاط 1 ، 6 ، 7 ، 4 ، 3 ، 1 الگوی پایه یقه می­باشد که دو بار روی دولای بسته پارچه از خط 6-1 درآورده می­شود و فاصله بین نقاط 8 ، 11 ، 10 ، 7 ، 8 الگوی برگرد یقه می­باشد که از خط 11-8 دو بار روی دو لای بسته پارچه درآورده می­شود .
    در موقع دوخت ، در صورتیکه از لایی مخصوص یقه استفاده کنیم ، به تکه های یقه لایی چسب نمی­چسبانیم و لایی یقه با 2 میلی متر جای دوخت بریده می­شود .
    در صورتیکه از لایی چسب استفاده کنیم به تمام تکه های یقه زیر و رو لایی می­چسبانیم .

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •