تغییر کاربری قلعه شوش



این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید



مدیر پیشین پروژه ی قلعه شوش درباره ی دادن کاربری اقامتی ,پذیرایی به قلعه شوش گفت :این کار اشتباه است چون قلعه شوش استحکام کافی برای این کاربری را ندارد.
وی با اشاره به نبود استحکام کافی در قلعه شوش و قرار گرفتن آن روی یک تپه ی خاکی باستانی افزود : با تمهیداتی این قلعه به صورت یک پایگاه تاریخی در آورده می شودو حتی در این مکان کتابخانه ای احداث می شود تا دانشجویانو محققان برای تحقیقات به این مکان بروند. ولی متاسفانه اکنون همه ی تلاش های دولت برای ایجاد قهوه خانه و هتل و مسافرخانه است در صورتی که ما هنوز جایی برای کار های پژوهشی نداریم.
ولی قلعه شوش یک نماد باستانی است و همه ی آجر های آن نیز پر از خاطره است.

هورامان سرزمین هزار ماسوله
واژه ی "اورامان" یا "هورامان "از دو بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنی خانه تشکیل شده است.بنابر این به معنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا است.
هور در اوستا به معنی خورشید آمده است و هورامان جایگاه خورشید هم معنی می دهد.هورامان از توابع شهرستان مریوان است که با شیب تند خانه ها و سختی کوه های بلندپر از برف و دره های عمیق مشهور گشته است.
خانه های روستا که به طور کلی از سنگ و به صورت خشکه چین ساخته شده پلکانی کوهستانی را ایجاد کرده است.این خانه ها به وسیله ی پلی باریک و ابتدایی به هم اتصال می یابند.
همین بافت معماری زیباست که موجب نام گذاری این روستا به پالنگان شده است .اصالت و فرهنگ ابیانه ای ها و معماری ماسوله را کنار هم قرار دهیم جواب ما روستای اورامانت تخت خواهد بود .این روستا را هزار ماسوله می نامند.زیرا معماری آن همانند ماسوله است .حیاط هر خانه بام خانه ای دیگر است اما با وسعتی بیشتر .
جاده ی رویایی این بهشت که حدود 30 کیلومتر آن آسفالت و45 کیلومتر آن خاکی که نمی توان گفت خاکی چون جاده است پر از گل و گیاهو سبزه با گل های وحشی زرد و سرخ و لاله های واژگون و مناطق کوهستانی که هرگز رقبت حرکت در آدمی ایجاد نمی شود. وضعیت خاص روستا از نظر معماری و موقعیت چشمه های پر آب و همچنین مراسم و آداب و رسوم مقبره و مسجد پیر شالیار و همچنین جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت آن در زمان ساسانی است.
کارشناسان میراث فرهنگی اورامانت را یکی از پاک ترین و زیباترین شهر های نه تنها ایران بلکه جهان می داند چون هر کس بتواند یک قطعه زباله در آن پیدا کند جایزه ی بزرگی می گیرد .در اورامانت که دور از شهر است با سنگ دیواری چیده اند که زباله ها را دراین محل جمع آوری می کنند.
معماری اورامانت و سرسبزی این منطقه کوهستانی رویای پله هایی به سمت بهشت را مصور می کند