فراخوان "طراحی حروف فارسی" برای همه طراحان گرافیک کشور: علاقه‌مندان برای شرکت در سومین نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای، از 4 خردادماه تا شنبه یکم تیرماه مهلت دارند تا آثارشان را به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند.

سومین نمایشگاه دوسالانه‌ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با عنوان «سرو نقره‌ای» آبان‌ماه سال جاری در شاخه‌های هویت بصری،نشانه و نشانه نوشته‌های مستقل از هویت‌سازمانی، پوستر، تبلیغات تجاری، طراحی جلد، صفحه‌آرایی، طراحی بسته‌بندی و طراحی حروف فارسی برگزار می‌شود.

این دوره از دوسالانه با تأکید بر بخش ویژه‌ «طراحی حروف فارسی» برگزار می‌شود به گونه‌ای که این بخش دارای فراخوان و هیئت داوران جداگانه است و شاخه‌های مختلف طراحی حروف فارسی را دربرمی‌گیرد.

مهدی سعیدی دبیر سومین نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای و دبیر بخش طراحی حروف فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره دلایل اهمیت بخش طراحی حروف فارسی و اختصاص فراخوان و هیئت داوران جداگانه توضیح داد: دوسالانه سرو نقره‌ای به اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران اختصاص دارد و تنها اعضای این انجمن می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند ولی بخش طراحی حروف فارسی را به دلیل اهمیتی که در زندگی روزانه ما دارد، جدا از سایر بخش‌ها برگزار خواهیم کرد چرا که تاکنون به این بخش از گرافیک که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توجه چندانی نشده است و ما برای اولین بار در تاریخ گرافیک ایران تلاش کردیم که با مطرح کردن این شاخه از گرافیک، طراحان کشورمان را به سمت طراحی حروف فارسی و حرفه‌ای شدن در این شاخه از گرافیک سوق دهیم.

سعیدی گفت: فراخوان طراحی حروف فارسی برای همه طراحان گرافیک کشور است و تنها به اعضای انجمن اختصاص ندارد،‌بنابراین همه طراحان سراسر کشور می‌توانند در این بخش شرکت داشته باشند و آثارشان را برای این دوسالانه ارسال کنند.

این طراح گرافیک با تأکید بر اهمیت طراحی حروف فارسی توضیح داد: در بسیاری از کشورهای دنیا، هر ارگان و سازمانی از فونت‌های مخصوص به خود استفاده‌ می‌کند و در نشریات و روزنامه‌های مختلف نیز از فونت‌های طراحی شده مختص به آن استفاده می‌شود، تلاش ما نیز این است که در ایران نیز انتشارات، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، تبلیغات شهری و همه بخش‌هایی که با حروف فارسی سروکار دارند، از فونت مخصوص به خود استفاده کنند و نسبت به این موضوع توجه نشان دهند، همان طور که در کشورهای عربی در حوزه فونت خوب عمل کرده‌اند.

وی افزود: جدا کردن این شاخه از گرافیک و اختصاص یک فراخوان جدا به آن به دلیل اهمیت پرداختن به طراحی حروف فارسی است تا طراحان بیشتری در این زمینه کار کنند و ابعاد مختلف طراحی حروف فارسی را بشناسند.

سعیدی با اشاره به دوره‌های قبلی نمایشگاه سرو نقره‌ای و ضعف طراحان در این زمینه گفت: در اولین دوره سرو نقره‌ای، بخش طراحی حروف فارسی وجود نداشت و تنها سه نفر در زمینه طراحی حروف فارسی در بخش سایر آثار کار کرده بودند و در دوره دوم نیز که این بخش اضافه شد،‌ هشت طراح به این موضوع پرداختند، بنابراین با توجه به این که ما در این زمینه کار زیادی انجام نداده‌ایم،‌تصمیم گرفتیم برای اولین بار در تاریخ گرافیک ایران به این موضوع به شکل حرفه‌ای بپردازیم.

او با بیان این که فونت فارسی عام‌ترین مخاطبان را نیز در بر می‌گیرد اضافه کرد: ما در طول روز با حروف فارسی سروکار داریم از خانه تا محل کار، در سطح شهر و ...بنابراین لازم است که به این بخش از گرافیک ایران نیز توجه لازم را داشته باشیم.

سعیدی در خاتمه درباره استفاده از ایده‌های طراحان گرافیک در بخش طراحی حروف فارسی برای تبلیغات شهری و همکاری با شهرداری تهران برای ساماندهی تبلیغات شهری و گرافیک محیطی گفت: ما علاقه‌مند به همکاری با همه سازمان‌ها و نهادهایی هستیم که به این موضوع توجه و علاقه دارند،‌ البته شهرداری تهران پیش از این هم قرار بود با انجمن طراحان گرافیک برای ساماندهی محل‌های مختص نصب پوستر در سطح شهر همکاری داشته باشد که ظاهراً هنوز به نتیجه نرسیده است اما با این حال ما از اعلام همکاری این نهادها و سازمان‌ها استقبال می‌کنیم.

علاقه‌مندان برای شرکت در سومین نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای، از 4 خردادماه سال جاری تا شنبه یکم تیرماه مهلت دارند تا آثارشان را به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند.

این نمایشگاه به دبیری مهدی سعیدی و با حضور هیئت داورانی متشکل از مصطفی اسدالهی، کوروش پارسا‌نژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی، مرتضی محلاتی برگزار می‌شود.

دبیر بخش طراحی حروف فارسی نیز مهدی سعیدی است و در این بخش مصطفی اوجی، صداقت جباری، دامون خانجان‌زاده، مسعود سپهر و یک داور بین المللی که به زودی اعلام خواهد شد، به داوری آثار خواهند پرداخت.