گربه ها از نظر بسياري از انسانها موجوداتي دوست داشتني اما بي استفاده هستند، نظريه اي که محققان با آن مخالف بوده و معتقدند اگر تمامي گربه هاي جهان در يک روز بميرند، دنيا دچار مشکلات فراواني خواهد شد. به گزارش مهر، شايد گربه هاي خانگي يا ولگرد اين تصور اشتباه را به وجود آورند که موجوداتي ضعيف هستند و همواره به غذا و زباله هاي انسان براي بقا نيازمندند. اما به گفته "الن بک" استاد دامپزشکي دانشگاه پوردو، گربه ها شکارچياني ماهر هستند که از رفتارهاي سازشکارانه و انطباق پذيري برخوردارند.به گفته بک، گربه ها شکارچيان اصلي حيوانات کوچک و گاه موذي هستند و مي توانند در زماني که شکار برايشان ناياب است، به عنوان يک حيوان تنها به خوبي بقاي خود را حفظ کنند و در مقابل در زمان وفور شکار تعداد آنها نيز افزايش پيدا مي کند.


اين همان دليلي است که وجود گربه ها را در زندگي انسانها الزامي مي کند. گربه ها به واسطه کشتن موشها در انبارهاي مواد غذايي و دانه هاي غذايي براي کنترل تعداد اين آفتهاي غذايي از اهميت بالايي برخوردار بوده و حياتي به شمار مي روند.براي مثال در هندوستان گربه ها در کاهش ميزان اتلاف محصولات دانه هاي خوراکي به واسطه دستبرد جونده ها نقشي بسيار تاثيرگذار دارند. به بياني ديگر شايد اين درست باشد که انسان غذاي گربه ها را تامين مي کند، اما بدون گربه ها، اولين اتفاقي که خواهد افتاد کاسته شدن از ميزان غذاي انسان خواهد بود.


تصور اينکه در صورت ناپديدي گربه ها تعداد جونده ها به چه اندازه افزايش پيدا خواهد کرد، چندان دشوار نيست. اين رويداد تا به حال به اندازه اي رخ داده است که چندين مطالعه علمي توانسته اند تصويري کلي از آن ارائه کرده اند. يکي از اين مطالعه ها که در سال 1997 در بريتانيا انجام گرفته نشان مي دهد که يک گربه خانگي به صورت متوسط طي 6 ماه 11 جونده را مي کشد، اين به آن معني است که 9 ميليون گربه اي که در بريتانيا زندگي مي کنند سالانه 200 ميليون جونده وحشي را از بين مي برند.

منبع:روزنامه شاپرک