يکي از مشکلات پرتو درماني آن است که پرتوهاي نور مرئي قدرت نفوذ کمي دارند بنابراين براي درمان تومورهايي که در بخش‌هاي عميق بدن قرار دارند مناسب نيست. اخيرا محققان روش جديدي ارائه کردند که با استفاده از آن اين مشکل حل مي‌شود در اين روش از پرتوهاي مادون قرمز و نانوذرات استفاده شده است.

پژوهشگران دانشگاه ملي سنگاپور موفق به ارائه روشي براي درمان سرطان شدند روشي که مي‌تواند عوارض جانبي کمتري داشته باشد. اين گروه تحقيقاتي به رهبري ژانگ يانگ معتقدند که اين روش مي‌تواند رشد تومور را متوقف کرده و بيان ژن را در موش کنترل کند. اين اولين باري است که از نانوذرات براي درمان فتوديناميک غيرمخرب سرطان استفاده مي‌شود.

اين تيم تحقيقاتي با استفاده از نانوذراتي که مي‌تواند تابش پرتوهاي مادون قرمز نزديک را به اشعه ماوراء بنفش تبديل کند، بيان ژن را کنترل کردند. مي‌توان اين نانوذرات را به‌درون سايت‌هاي بدن بيمار وارد کرد تا آنها کارشان را انجام دهند. اين ژن‌ها در نهايت موجب تشکيل پروتئيني مي‌شود که کنترل رفتار طبيعي سلول‌ها را به عهده دارد. هرچند گاهي اوقات اين فرآيند اشتباه عمل کرده و منجر به برخي سوء رفتارها مي‌شود که نتيجه آن بيماري‌هاي مختلف است. اما پزشکان با استفاده از بيان ژن توسط اشعه ماوراء بنفش بر اين مشکل فائق آمدند. با اين تفاسير، استفاده از پرتوهاي ماوراء بنفش بيش از آنکه مفيد باشند، مضر هستند.

ژانگ رهبر اين تيم تحقيقاتي مي‌گويد پرتوهاي مادون قرمز نزديک هم سمي نيستند و هم مي‌توانند در بخش‌هاي عميق بافت ايجاد شوند. زماني که اين پرتوها به نقاط عميق بدن مي‌رسد، نانوذراتي که ما ساختيم قادرند اين پرتوها را به پرتوهاي ماوراء بنفش تبديل کنند. با اين کار پروتئين مورد نظر توليد مي‌شود از آنجايي که مقدار پرتوهاي ماوراء بنفش توليد شده قابل کنترل است بنابراين مقدار پروتئين توليد شده نيز قابل کنترل خواهد بود. نتايج اين تحقيق در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسيده است.

از آنجايي که اين نانوذرات مي‌توانند پرتوهاي تابيده شده را به نور مرئي تبديل کنند، کاربردهاي اين روش براي درمان بيماري‌هاي مختلف بسط پيدا مي‌کند. در روش پرتودرماني، از نور مرئي براي فعال کردن داروي حساس به نور استفاده مي‌شود که در نهايت دارو موجب درمان تومور مي‌شود. اما در اين روش‌ها نور مرئي تا عمق زيادي نفوذ نمي‌کند بنابراين براي درمان تومورهايي که در بخش‌هاي عميق بدن هستند مناسب نمي‌باشد.

در اين روش جديد، داروها با استفاده از پرتوهاي مادون قرمز که توانايي نفوذ بالايي دارند فعال مي‌شود. اين پروژه در موسسه فناوري آاستار سنگاپور انجام شده است.




.منبع:nano.ir