به گزارش پایگاه اطلاع رسانی GsmAria ، مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف آن طبق قانون مرتکب باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بر اساس ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات مقرر شده است: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سو نیت ارتباط دیگری را مختل کند برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود.

بر اساس قانون فوق: به دنبال اخطار برای بار سوم، شرکت مخابرات ارتباط تلفنی را وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفنی کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

بر اساس مهدی دواتگری ، قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه در گفتگو با "حمایت" ضمن بررسی جرم مزاحمت تلفنی گفت: به موجب ماده 641 قانون مجازات اسلامی هر گاه شخصی از طریق تلفن یا هر دستگاه مخابراتی دیگر و حتی پیامک، ایجاد مزاحمت برای دیگری کند به یک ماه تا شش ماه حبس محکوم می شود.

وی افزود: عدم معرفی مزاحم از ناحیه شرکت مخابرات به شخصی که درخواست نام و نشانی مزاحم از شرکت مخابرات را داشته است، جرم تلفنی نمی شود و نمی توان در این رابطه کارمند را متهم دانست. زیرا شاکی باید به مراجع قضایی مراجعه کند.

بنابراین پیشرفت های فن آوری بیش از هر زمان دیگر توسعه یافته و مستحق بررسی و کنکاش ویژه ای هستند زیرا فرصت جزای ارتکاب جرم را به وجود آورده اند.