بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2

موضوع: گزارش تصويري از مراکز داده بزرگ جهان

  1. #1
    ttrasn آواتار ها
    • 2,209

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته بخش IT و شبکه و بازی
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل تحصیل
    مشهد
    شغل , تخصص
    تا شما چی بخوای ؟!
    رشته تحصیلی
    IT
    راه های ارتباطی

    filish گزارش تصويري از مراکز داده بزرگ جهان

    تصوير كنيد که چطور می‌شود انبوهی از دستگاه‌های ريز و درشت کامپيوتری و ارتباطاتی را در يک چيدمان وسيع مديريت کرد؟ مراکز داده مجموعه‌های بزرگی هستند که هر کدام در فضایی به مساحت دست‌کم 30 هزار مترمربع پياده‌سازی شده‌اند و بسياری از آن‌ها فضایی بسيار بيشتر از اين‌را اشغال می‌کنند. در اين مراکز داده هزاران سرور استقرار يافته‌اند و روزانه ميليون‌ها سند، تصوير و فايل ويدئویی را مورد پردازش قرار می‌دهند. در ادامه اين مطلب برخی از معروف‌ترين مراکز داده دنيا را از حيث وسعت و امکانات از نظر خواهيم گذاراند.

    1- eBay در شهر دلتا، ايالت يوتا



    اين مرکز داده جديد و 74676 متر مربعی، بيشتر زيرساخت‌های محاسباتی شرکت eBay از جمله فروشگاه آنلاين eBay.com، سرويس PayPal و خدمات مربوط به آن‌ها را در خود جای داده‌است. حدود 15000 متر مربع از فضای نامستعمل اين مرکز داده برای کاربردهای آتی کنار گذاشته شده‌‌است. اينجا نخستين مرکز داده‌ای است که به‌طور کامل در تملک eBay است. در اينجا از يک مخزن آب با ظرفيت بيش از يک و نيم ميليون ليتر برای خنک‌کردن مجموعه استفاده می‌شود. همه دستگاه‌های برقی با اختلاف پتانسيل 400 ولت کار می‌کنند و همين امر باعث شده تا در تعداد ترانسفورمرهای منتهی به ساختمان صرفه‌جویی شود. کل مجموعه منطبق بر استانداردهای بهينه‌سازی LEED Gold طراحی و 50 درصد در هزينه‌های عملياتی صرفه‌جویی شده‌است. کارایی مرکز داده نيز در مقايسه با مراکز داده قبلی eBay، تا 30 درصد افزايش يافته‌است. بخش بزرگی از اين افزايش کارایی به خاطر استفاده از سامانه خنک‌کننده آبی است که با به‌کارگيری آب حاصل از بارندگی می‌تواند سازه را به مدت 7000 ساعت بدون نياز به انرژی برق خنک نگاه دارد.
    2- مايکروسافت در کويينسی، ايالت واشنگتن



    اين مرکز داده با مساحتی در حدود 10 برابر بزرگ‌تر از زمين فوتبال، متعلق به مايکروسافت است. مرکز داده مذکور در واقع شامل دو ساختمان است که يکی 152400 متر مربع و ديگری که در پايين عکس و سمت راست ساختمان اصلی مشهود است، بيش از 28 هزار متر مربع وسعت دارد. مايکروسافت هنوز تعداد کل سرورهای موجود در مرکز داده اصلی را اعلام نکرده‌است ولی ساختمان دوم شايد مابين 400 تا 2000 سرور را در خود جای داده‌باشد که اين تعداد بسته به نيازهای پردازشی شرکت تغيير می‌کند.اين دو مجموعه در کل با هزينه‌ای 520 ميليون دلاری ايجاد شده‌اند و نيازشان به برق حدود 40 مگاوات است. ساختمان بزرگ اين مرکز داده از انرژی برق-آبی استفاده می‌کند و منبع آب مورد نياز آن برای توليد برق، روخانه کلمبيا است که درهمسايگی‌اش جريان دارد.
    3- فيس‌بوک، پاين‌ويل، ايالت اورگن



    اين مرکز داده بزرگ که در فضایی به وسعت 91440 متر مربع گسترده شده‌است از آن شبکه اجتماعی فيس‌بوک است و گفته می‌شود که در حال حاضر تنها با نيمی از توان خود کار می‌کند. سيستم مکانيکی خنک‌کننده اين مرکز داده می‌تواند 100 درصد آب‌های حاصل از بارندگی را برای خنک‌سازی به‌کار بگيرد. سرورها چنان تنظيم شده‌اند که علی‌رغم کار با حرارت بالا، نسبت به سرورهای مراکز داده قبلی فيس‌بوک در به‌کارگيری انرژی 38 درصد صرفه‌جویی دارند. يک ايستگاه انرژی خورشيدی نيز در کنار اين محل ساخته شده‌است که سالانه 204 هزار کيلووات برق توليد می‌کند و اين ميزان برق می‌تواند نياز دفاتر فيس‌بوک را که نزديک مرکز داده قرار دارد رفع کند. با اينکه در بسياری از مراکز داده، ميزان انرژی هدر رفته بين 21 تا 27 درصد است ولی در مرکز داده فيس‌بوک اين مقدار به 7.5 درصد کاهش يافته‌است.
    4- سوئيچ وسترن، لاس‌وگاسگ



    يکی از بزرگ‌ترين مراکز داده جهان با مساحت بيش از 670 هزار متر مربع در لاس‌وگاس قرار دارد و بيش از 31 هزار رک سرور را در خود جای داده‌است. علاوه بر اين 152400 متر مربع فضا نيز به دفاتر آن اختصاص يافته است. ظرفيت توليد برق اين مرکز داده به رقم نجومی 500 مگاولت آمپر می‌رسد؛ ظرفيت ژنراتورها 567 مگاولت آمپر و ظرفيت منبع تغذيه اضطراری 294 مگاولت است. جرم تجهيزات خنک‌کننده اين مجموعه بالغ بر 202 هزار تن است و سيستم تهويه هوا می‌تواند در هر دقيقه 22 ميليون متر مکعب هوا را به گردش درآورد.
    در تصوير دوم، نقشه اين مرکز داده را که به‌ شکل يک تراشه کامپيوتری در داخل سرور طراحی شده‌است می‌بينيد. کمپ سوئيچ محل تجمع چند مرکز داده و سرويس‌دهنده مختلف است.




    Contact me
    ttrasn[at]Gmail[dot]com
    ttrasn_moon[at]yahoo[dot]com
    ttrasn[at]live[dot]com

    ترجمه تخصصی

  2. #2
    ttrasn آواتار ها
    • 2,209

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته بخش IT و شبکه و بازی
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل تحصیل
    مشهد
    شغل , تخصص
    تا شما چی بخوای ؟!
    رشته تحصیلی
    IT
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    5- NDG Europe، در همسايگی شهر کراديف در ولز




    اين مرکز داده 19 هزار سرور را در بيش از سه‌طبقه گردهم آورده‌است. NGD Europe يکی از بزرگ‌ترين مراکز داده جهان است که در سال 2010 تاسيس شده‌است. اين مرکز داده که در قالب يک شبکه Tier 3 مشغول سرويس‌دهی است، از استاندارد امنيتی ISO 27001، استاندارد زيست‌محيطی BREEAM و اتصال‌های مستقيم فيبری به همه سرويس‌دهنده‌هاي بزرگ اروپا و لينک‌های انتقالی روی اقيانوس آتلانتيک سود می‌برد. گفته می‌شود که نرخ انرژی هدررفته اين مرکز داده 1.2 درصد است. مساحت مرکز داده نيز 228600 متر مربع است.


    6- مرکز داده NAP of the Americas متعلق به شرکت Terremark، ميامی



    اين مرکز داده در فضایی به وسعت 228600 متر مربع گسترده‌ شده‌است و هدف از تاسيس آن، متصل کردن منطقه آمريکای لاتين به ساير نقاط جهان است و هم‌اکنون 160 مشتری بين‌المللی دارد. ميامی از شهرهایی است که بيشترين تراکم لينک‌های ارتباطی در ايالات متحده را دارا است و از اين‌رو مرکز تجمع خطوط فيبرنوری، شاهراه‌های اترنت، و ارتباطات صوتی محسوب می‌شود. همچنين قابل‌توجه است که بيشترين توفان‌ها و سيل‌ها نيز در ميامی روی می‌دهند و شايد از همين‌رو است که اين مرکز داده مبتنی بر مدل Tier 4 چنان طراحی شده‌است که می‌تواند در برابر سيلی برابر با ميانگين سيل‌های يکصد سال، مقاومت کند. اين ميزان مقاومت در برابر سيل را به اصطلاح 100-year flood می‌نامند. در ساختمان‌های اين مرکز داده بيش از 8 هزار و 600 تن بتون به‌طور خاص برای مقاومت در برابر توفانی در مقياس درجه 5 يا به اصطلاح CAT5 به‌کار رفته‌است. گفتنی است شديدترين گردبادهای استوایی در گروه CAT5 يا Category 5 قرار می‌گيرند.


    7- مرکز داده CH1 متعلق به شرکت DuPont Fabros در الک گرو ويلج، ايالت ايلينوی




    اين مرکز داده متعلق به بزرگ‌ترين شرکت توسعه‌دهنده مراکز داده جهان يعنی DFT است. مرکز داده مذکور در نزديکی فرودگاه O’Hare در شيکاگو قرار دارد و حدود 148 هزار متر مربع فضا را به خود اختصاص داده‌است. برق مورد نياز اين مجموعه 36.4 مگاوات است. سيستم‌های پشتيبان‌گيری آن نيز شامل دو تانکر هر يک با ظرفيت حدود 1600 تن است که اگر مرکز داده با توان کامل خود کار کند می‌توانند به مدت 22 دقيقه پاسخگوی خنک‌سازی آن باشند. چهار تانکر نيز هر يک با ظرفيت حدود 157 تن برای تامين نياز ديزل‌ها در نظر گرفته شده‌اند. شانزده خنک‌کننده يا چيلر سانترفيوژی هر يک با ظرفيت 1150 تن از ديگر امکانات اين مرکز داده‌است.


    8- مرکز داده Eaton در دو شهر لويی‌‌ويل و سمپسون‌ويل، ايالات کنتاکی



    شرکت Easton Corporation که در بين اهالی آی‌تی به عنوان يکی از توليدکنندگان محصولات مديريت انرژی معروف است، در سال 2007ساخت دو مرکز داده جديد در کنتاکی را آغاز کرد. با اينکه اين دو مرکز داده هم‌اکنون کامل شده‌اند ولی هنوز به بهره‌برداری نرسيده‌اند. اين دو ساختمان حدود 32 کيلومتر از يکديگر فاصله دارند که يکی از آن‌ها در لويی‌‌ويل و ديگری در سمپسون‌ويل واقع شده‌است. اگر در تامين انرژی اين مراکز داده ايرادی پيش بيايد، دو ژنراتور با قدرت 3300 اسب بخار می‌توانند به مدت ده روز برای هر دو حدود 2 مگاوات برق عرضه کنند. شرکت ايتون داده‌ها را از مراکز داده کليولند به مقر جديد منتقل می‌کند. مجموع مساحت اين دو مرکز داده که در تابستان امسال وارد شبکه خواهند شد حدود 31 کيلومتر مربع است.



    Contact me
    ttrasn[at]Gmail[dot]com
    ttrasn_moon[at]yahoo[dot]com
    ttrasn[at]live[dot]com

    ترجمه تخصصی

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •