مديرعامل همراه اول با اعلام جزئيات عملكرد سه ماهه اول اين شركت از تعديل سود قطعي هر سهم آن در عملكرد شش ماهه، احتمال اعمال افزايش سرمايه در سال جاري و تخفيف مالياتي 50 ميليارد توماني خبر داد.

به گزارش فارس، وحيدصدوقي در جريان برگزاري نشست مطبوعاتي با خبرنگاران حوزه بازار سرمايه و كارگزاران و فعالان بازار سهام ضمن اعلام جزئيات عملكرد سه ماهه اين شركت فرابورسي، آخرين وضعيت و برنامه هاي مدنظر را تشريح كرد و به سؤالات حاضرين پاسخ داد.

*جزئيات درآمد و هزنيه هاي همراه اول در سه ماه اول

وي با بيان اينكه طبق برنامه سال جاري 25 درصد از درآمد، 24 درصد هزينه‌ها و 27 و 39 درصد از سود عملياتي و درآمدغيرعملياتي محقق شده اظهار داشت: بررسي‌هاي به عمل آمده از وضعيت نقدينگي اين شركت نشان مي‌دهد تاكنون هزار ميليارد تومان بابت سود سهام و همچنين 700 ميليارد تومان به سازمان تنظيم مقررات و بابت نگهداري استان‌ها پرداخت شده كه به‌رغم پرداخت هزار و 700 ميليارد توماني، درآمد غيرعملياتي ما 69 ميليارد تومان بوده است.همچنين به جز افزايش حق السهم دولت به 28.1 درصد، ساير هزينه هاي شركت تغيير چنداني نكرده است.
صدوقي بااشاره به تحقق 21 درصد سود در سه ماه اول سال گذشته افزود: طي سه ماه اول سال جاري 29 درصد از پيش‌بيني سود هر سهم همراه اول محقق شد. همچنين طي سه چهار سال اخير مشاركت اعتباري افزايش يافته و به‌رغم پيش‌بيني جذب 3 ميليون نفر در سال‌جاري برنامه داخلي ما جذب 10 ميليون مشترك است كه با حضور اپراتورهاي دوم و سوم كار سختي به نظر مي‌رسد.
به گفته اين مقام مسئول عملكرد همراه اول در 3 ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 21درصدي درآمد، افزايش 16 درصدي هزينه هاي مالي، 30 درصدي سود عملياتي و 36 درصدي سود خالص همراه بوده است. ازطرف ديگر درآمد ناشي از سيم كارت هاي دائمي هم 4 درصد افزايش به 542 ميليارد تومان و درآمدسيم كارت اعتباري با 23 درصد رشد به 483 ميليارد تومان رسيده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه از 28 آذر سال گذشته تا به امروز بيش از 25 ميليارد دلار يارانه بين مردم توزيع شده ادامه داد: بخش اصلي هزينه يارانه‌هاي دريافتي در بخش خدمات بوده كه طبق بررسي‌هاي به عمل آمده هر ماه شاهد رشد شارژ سيم‌كارتهاي اعتباري بوديم. همچنين افرادي كه سه ماه اول اقدام به خريد سيم‌كارت كرده بودند در ماه هاي آتي شارژ سيم‌كارت را نجام دادند.


*تعدیل قطعي سود در عملكرد 6 ماهه

صدوقي در برابر اين سؤال فارس كه با توجه به تحقق 29 درصد از پيش‌بيني سود هر سهم در سه ماهه اول آيا احتمال تعديل سود 558 توماني هر سهم اين شركت هم در آينده وجود خواهد داشت يا خير؟ پاسخ داد: چنين اتفاقي بعد از بررسي عملكرد 6 ماهه و تأييد حسابرس خواهد بود كه در صورت ادامه‌دار بودن روند درآمدي شركت قطعاً تعديل سودي خواهيم داشت.
مديرعامل همراه اول با اشاره به نامه سازمان تنظيم مقررات در خصوص پرداخت حق سهم 28.1 درصدي و ارسال نامه‌اي به سازمان بورس خاطرنشان كرد: در شرايطي يك روز بعد از برگزاري مجمع سالانه چنين نامه‌اي ابلاغ كردند كه با اين اتفاق پيش‌بيني سود هر سهم ما با 8 درصد كاهش مواجه شد اما ما هم پيگيري‌ها و اقدامات لازم را انجام داده و منتظر نتيجه هستيم.


*جيرينگ منتظر تصويب آيين نامه و مجوز بانك مركزي

صدوقي در رابطه با تأثير راه‌اندازي طرح جيرينگ در صورت هاي مالي همراه اول هم توضيح داد: در حالي تأثير اين طرح بر سودآوري سال جاري شركت را هنوز لحاظ نكرده‌ايم كه با يكي از بانك‌ها هماهنگي‌ها و مذاكراتي براي راه‌اندازي و انتقال شارژ و پول و قبوض انجام شده كه بايد آيين‌نامه مربوطه آن در بانك مركزي تصويب تا زمينه اخذ مجوز از بانك مركزي فراهم شود.

*وضعيت همراه اول با ظهور اپراتور سوم

به گفته وي نوسازي كل شبكه‌ها هم در حال انجام است و بابت توسعه 6 هزار سايت و افزايش ظرفيت‌سازي، 80 درصد از خريد‌ها انجام شده كه در سال جاري عملياتي خواهد شد. همچنين برنامه نصب 370 سايت در تهران در دست پيگيري قرار دارد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه همراه اول 43 ميليون مشترك ثبت شده و 33 ميليون مشترك فعال در لحظه دارد و همچنين 61 هزار كيلومتر پوشش جاده‌اي را انجام داده در خصوص نقش اپراتور سوم در آينده اين شركت توضيح داد: هرچند با ظهور اپراتور سوم فرصت‌ها و تهديدهايي ايجاد مي‌شود كه مجوز اينتركانكشن به نفع ماست و هر روز كنترل خواهد شد. از طرفي ديگر اپراتور سوم هرچند سرويس‌هاي جديدي ارائه مي‌كند اما سطح و پوشش آن اهميت دارد. همچنين مزيت اپراتور سوم براي دو سال بوده و از خرداد 92 همراه اول و ايرانسل هم اقدام به ارائه سرويس‌هاي آن خواهند كرد.


*دليل كاهش بازدهي سهام همراه اول

وي در پاسخ به ديگر سؤال فارس مبني بر اينكه چرا بعد از حضور همراه اول در فرابوس بازدهي اين شركت تا قبل از مجمع به بيش از 50 درصد رسيده بود اما در روزهاي گذشته اين بازدهي به 33 درصد تقليل يافت،توضيح داد: با نگاهي به كليه سهام شركت‌هاي بورسي مشخص مي شود همه سهام با چنين وضعيتي مواجه بوده‌اند. در اين ميان كاهش 8 درصدي پيش‌بيني سود همراه اول اثر عمده‌اي داشته اما با توجه به ارائه صورت‌هاي مالي سه ماهه نخست سال، قطعاً روند سهام در روزهاي آينده صعودي خواهد بود.

*تخفيف مالياتي 50 ميلياردتوماني

صدوقي همچنين در واكنش به ديگر پرسش فارس كه در خصوص اثر درصد سهام شناور آزاد حدود 10 درصدي همراه اول در فرابورس و تخفيف مالياتي آن بود، پاسخ داد: از 350 ميليارد مالياتي كه بايد تا پايان تيرماه سال‌جاري پرداخت شود 17.5 ميليارد تومان بابت 10 درصد سهام شناور آزاد و تخفيف 5 درصدي آن است اما با توجه به خوش‌حسابي دو سال گذشته مالياتي، در صورتي كه سال جاري هم خوش‌حسابي همراه اول محرز شود 10 درصد ديگر تخفيف مالياتي خواهيم داشت كه در اين صورت مجموع تخفيف مالياتي ما به 50 ميليارد تومان خواهد رسيد.

*برنامه ايي براي افزايش سرمايه

وي با بيان اينكه برنامه‌ايي براي عرضه خرد و عمده سهام همراه اول در سال جاري وجود ندارد به طرحي براي افزايش سرمايه اين شركت اشاره كرد و گفت: هرچند اين شركت نيازي به منابع مالي جديد ندارد اما با توجه به بالا بودن قيمت هر سهم همراه اول در نظر داريم با اعمال افزايش سرمايه‌اي زمينه رقيق شدن بهاي هر سهم را فراهم كنيم.
صدوقي افزود: اين درحالي است كه هم‌اكنون 175 ميليارد تومان اندوخته قانوني داريم اما اعمال افزايش سرمايه از اين محل امكان نداشته و بايد اين اندوخته آزاد شود كه در حال بررسي راه هاي براي پياده كردن اين برنامه هستيم.


*تكذيب خريد پست بانك

مديرعامل همراه اول با بيان اينكه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي زيرساخت‌هاي لازم براي پرداخت‌ها از طريق تلفن همراه فراهم شده اما در ايران عمدتاً پول نقد همراه مردم است خاطرنشان كرد: تصور ما اين است كه طرح جيرينگ به طور گسترده‌اي مورد استفاده همگان قرار خواهد گرفت كه بايد منتظر مجوز بانك مركزي باشيم.
صدوقي در خاتمه گفت: شايعات مربوط به خريد سهام پست‌بانك توسط مخابرات يا همراه اول به هيچ عنوان صحت ندارد و ما چنين برنامه‌اي نداشته‌ايم اما ممكن است از طريق شركت نور دنا علاوه بر سهام پست بانك سهام ديگر شركت‌ها هم خريده شود.