دانشمندان براي نخستين بار موفق به عكس‌برداري از اتم هيدروژن شدند










يك تيم تحقيقاتي به رهبري يوايچي ايكوهارا، استاد علم مواد دانشگاه توكيو اعلام كرد كه توانسته‌اند از يك اتم هيدروژن (سبك‌ترين و كوچكترين عنصر شيميايي) عكس بگيرند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اينكه تا كنون عكس‌برداري از اتم هيدروژن كه قطر آن يك 10 ميليونيوم ميلي‌متر است، غير ممكن به نظر مي‌رسيد، تيم تحقيقاتي اين كار را با يك ميكروسكوپ الكتروني روبشي (STEM) و همچنين بررسي هيدريد واناديوم كه يك ماده منبع هيدرژن است انجام دادند.
اين ميكروسكوپ يك پرتو الكترون را روي يك نقطه بسيار كوچك اسكن كرده، آن را در يك مكان محاسبه شده بر روي نمونه قرار داد تا يك ردياب را براي گرفتن عكس اتم هيدروژن و همچنين اتم واناديوم فعال كند.
طبق گفته‌هاي اين تيم تحقيقاتي ‌از اين روش مي‌توان براي تصوير‌برداري از نمونه‌هاي مختلف اتم‌ها استفاده كرد. پيش از اين ساير روشها براي عكس‌برداري مستقيم از اتم هيدروژن با شكست مواجه شده بودند.
ايكوهارا اظهار كرد: اكنون ما ديگر مي‌توانيم تمام اتم‌هاي موجود در جهان را ببينيم. اين كار يك قدم چشمگير به سمت توليدات آينده خواهد بود كه بايد وجود تمام اتم‌ها و ملكول‌ها را در آنها در نظر گرفت.