در سالهای اخیر مطالعات مكان ‌یابی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در موفقیت و بقای مراکز صنعتی مطرح شده است. مطالعات مكان ‌یابی (Facility Location) هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این میان شناخت هدفها و روشهای حل مسایل مكان ‌یابی ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله ضمن بیان اهمیت مطالعات مكان‌یابی پیش از احداث واحد صنعتی ، انواع مسایل مكان‌یابی و هدفهای مطرح در مطالعات مكان‌یابی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس عوامل عمده خطا در مطالعات مكان‌یابی برای مقابله با ریسک این نوع مسایل ارائه می‌شود. به نقل از پايگاه جامع مهندسي صنايع ايران
مكان‌یابی یکی از شاخه های مهندسی صنایع است که توجه به آن سبب كاهش هزینه‌ها و موفقیت واحدهای صنعتی می شود. مكان یابی مراكز (مكان‌یابی ساختمانها و مراكز) را انتخاب مكان برای یك یا چند مركز، با در نظر گرفتن سایر مراکز و محدودیت‌های موجود می‌دانند به‌گونه‌ای ‌كه هدف ویژه‌ای بهینه شود. این هدف می‌تواند هزینه حمل و نقل، ارائه خدمات عادلانه به مشتریان، در دست گرفتن بزرگترین بازار و غیره باشد. انجام مطالعات مكان‌ یابی نیازمند تخصص‌هایی از جمله: تحقیق در عملیات، روشهای تصمیم‌گیری، جغرافیا (زمین شناسی و آب و هوا)، اقتصاد مهندسی ، علوم كامپیوتر ، ریاضی ، بازاریابی ، طراحی شهر و ... است.