PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : عرضه بهداشتي آبزيان, مصرف بيشتر و كاهش ضايعات



Borna66
07-04-2009, 09:03 PM
عرضه بهداشتي آبزيان, مصرف بيشتر و كاهش ضايعات
طرح هماهنگي بهينه سازي تحويلگيري حمل و نقل فرآوري و عرضه آبزيان مصرف انساني طي امضاي يادداشت تفاهمي با آقايان مهندس لطف الله سعيدي معاون وزير جهاد كشاورزي و مدير عامل شيلات ايران و دكتر منصور سياري معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان دامپزشكي كشور در دفتر سازمان دامپزشكي كشور مورد بازنگري قرار گرفت.
اين طرح كه در سال1374 به امضاي مسئولين شيلات ايران سازمان دامپزشكي و معاونت امور بهداشتي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي رسيده بود پس از گذشت 9 سال مجددا مورد بازنگري و تجديد نظر قرار گرفت و طي جلسات مشترك بين كارشناسان و مسئولين شيلات ايران و سازمان دامپزشكي كشور طرح فوق در يك مقدمه 5 بخش و 8 پيوست اصلاح و به امضاي طرفين رسيد.

پس از امضاي يادداشت تفاهم مقرر شد تفاهم نامه مذكور به ادارات كل ذيربط استانهاي مربوطه به همراه دستورالعملهاي اجرايي و زمان بندي آن ابلاغ گردد. همچنين مقرر شد تهيه و ابلاغ هر گونه دستورالعمل مرتبط با طرح با رعايت مفاد طرح و هماهنگي طرفين تهيه و ابلاغ شود و كميته مشترك كارشناسي از شيلات و دامپزشكي جهت پيگيري و نظارت بر اجراي طرح تشكيل و نسبت به بازديد و تهيه گزارشهاي ادواري اقدام نمايند.
از انجا كه دربازنگري طرح جديد اساسا ديدگاه هاي جديدي مورد توجه قرارگرفته است و ابعاد متنوعي از حيث اعمال قوانين وتضمين هاي اجرايي در تحقق اهداف طرح گنجانده شده است سايت شيلات به منظور اطلاع رساني گسترده تر با آقاي حميدرضا شاه محمدي مشاور مدير عامل و مدير كل توسعه بازار و صنايع شيلاتي گفتگويي را انجام داده است در ذيل مي خوانيد:
شيلنا:آقاي شاه محمدي در تفاهم نامه جديدي كه بين شيلات ايران و سازمان دامپزشكي به امضاء رسيد بازنگري هاي جديد و تغييرات مهمي صورت پذيرفت. چه ضرورتهايي منجر به امضاء اين تفاهم نامه در شرايط كنوني شده است
حميدرضا شاه محمدي: همانطوريكه مستحضر هستنيد طي ساليان گذشته شيلات ايران بعنوان متولي صنعت شيلات اقدامات بسيار مفيدي را در جهت افزايش توليد آبزيان بخصوص در زمينه آبزي پروري و همچنين واگذاري امور تصدي گري به بخش خصوصي انجام داده است كه نتيجه آن افزايش توليد آبزيان به حدود بيش از 2 برابر طي دو دهه گذشته بوده است. سازمان دامپزشكي نيز بعنوان متولي امر بهداشت آبزيان اقدامات مؤثري در خصوص كنترل و نظارت انجام داده است كه از جمله مهمترين موارد مي توان به صدور گواهي بهداشتي براي آبزيان و همچنين كد EC براي صادرات آبزيان به كشورهاي اروپائي اشاره نمود. يكي از اقدامات مهمي كه در سال 74 انجام گرفت تدوين طرح تحويل گيري بود كه تا حدودي توانست در خصوص بهبود روشهاي نگهداري و جابجائي در جهت توليد و عرضه محصولات بهداشتي و جلب اعتماد عمومي براي افزايش مصرف اين ماده غذائي سالم كمك نمايد. اما با توجه به نتايج و بررسيهاي بعمل آمده در سالهاي اجراي آن بازنگري اين طرح لازم بنظر مي رسيد كه در اين راستا دفتر نظارت بر بهداشت عمومي سازمان دامپزشكي و اداره كل توسعه بازار و صنايع شيلاتي شيلات ايران طي جلسات مشترك كارشناسي طرح موجود را به منظور ارتقاء استانداردها و انجام اصلاحات لازم بازنگري نموده تا در سالهاي آتي بتوان با ياري خداوند متعال و تلاش و هماهنگي لازم بين دو سازمان گامهاي مؤثرتري در جهت ارتقاء بهداشت و كيفيت فرآورده هاي شيلاتي برداشته شود.

شيلنا:نكات و موارد جديد كه اساسا در طرح اضافه شده است چيست
حميدرضا شاه محمدي: نكات جديد زيادي در طرح وارد شده است كه اجراي آنها مي تواند كيفيت آبزيان را متحول و سلامت مصرف كنندگان را تأمين نمايد. از جمله:

•ملزم كردن شناورهاي صيد دور ( خارج از محدوده EEZ) به داشتن امكانات انجماد و نگهداري.
•سردسازي سريع كليه آبزيان صيد شده اعم از دريايي و پرورشي با مخلوط آب و يخ.
•آزاد سازي خروج و حمل تازه آبزيان دريايي و پرورشي به اقصي نقاط كشور مشروط به آنكه در مبدا به لحاظ تازگي درجه يك ارزيابي شده باشد. ( به جز تون ماهيان كه شرايط آن در طرح آمده است).
•قطع غذا 48 ساعت قبل از صيد ماهيان پرورشي و دارو يكماه قبل از صيد الزامي شده است.
•جعبه گذاري ماهيان تجاري و پرورشي متوسط براي حمل و نقل در دريا و خشكي الزامي گرديده است.
•خودروهاي سردخانه دار براي حمل ماهي منجمد ملزم به داشتن و استفاده از دستگاه ثبت دما (ترموگراف) گرديده اند تا بتوان از شرايط نگهداري ماهي در طول مسير اطمينان حاصل نمود.

•واحدهاي فرآوري ملزم به رعايت ضوابط gMPو haccP گرديده اند.

•انجماد و فرآوري و عرضه ماهيان بيش ا زيك كيلوگرم بدون تخليه شكمي و آبشش ممنوع اعلام گرديده است. تنها رعايت همين ماده بخش اعظمي از ضايعات جلوگيري كرده و دسترسي مردم را به ماهي سالم فراهم تر خواهد ساخت.

•عرضه ماهي با نامه هاي غير واقعي نيز ممنوع اعلام گرديده است.
شيلنا:شيوه اي كه بر اساس آن دستور العمل هاي طرح بين طرفين مي بايست رعايت و هماهنگ شود چيست و چگونه اعمال مي شود
حميدرضا شاه محمدي: بر اساس جدول زمان بندي اجراي موضوعات طرح كه در آخر طرح آمده است سازمان پي گيري كننده هر يك از بندها به تفكيك مشخص شده است و با هماهنگي لازم بين دو سازمان پي گيريهاي بعدي انجام مي پذيرد.

شيلنا:با توجه به اينكه رعايت قوانين از طرف عاملين توأم با صرف هزينه اضافه اي خواهد بود و امكان افزايش قيمت محصول نهايي محتمل استآيا در اين زمينه بودجه اي به شكل يارانه يا تأمين بخشي از هزينه هاي مذكور وجود دارد
حميدرضا شاه محمدي: اين موضوع مستقيما در طرح پيش بيني نشده است. اما هر دو سازمان وظيفه مند هستند در راستاي تحقق اهداف طرح حمايتهاي لازم را انجام دهند بخشي از اين حمايتها ممكن است در قالب تسهيلات بانكي ارزان قيمت و يا كمكهاي ترويجي صورت گيرد. اما برگشت هزينه هاي طرح از طريق كاهش ضايعات امكان پذير خواهد بود.
شيلنا:قاعدتا رعايت دستورالعمل هاي اجرايي از سوي عاملين با ضمانت هاي اجرايي توأم است آيا حدود وظايف شيلات و يا دامپزشكي بر اساس قانون مي تواند منجر به صدور احكام قضايي گردد
حميدرضا شاه محمدي: همانطور كه در پيوست يك طرح مفاد قانوني اجراي طرح كه قوانين هر دو سازمان است به صورت شفاف ذكر شده است. حدود وظايف اشاره شده مي تواند اهرم مناسبي براي اجراي دستورالعمل هاي اجرايي و در صورت عدم رعايت توسط عاملين منجر به صدور احكام درون سازماني (مثل ماده 7 دستورالعمل كميسيون تخلفات صيادي) و قضائي ( مثل ماده 14 قانون مولد خوراكي و آشاميدني) گردد.
شيلنا: تا چه ميزان مي توان به آثار و پيامدهاي اين طرح در جامعه نظير امنيت غذايي سلامتي و افزايش مصرف و آبزيان خوشبين بود
حميدرضا شاه محمدي: در صورت انجام كليه مراحل طرح از مرحله صيد تا مصرف مي توان آثار مهم آنرا در بهبود كيفيت و بهداشت آبزيان كاهش ضايعات تأمين امنيت خاطر مصرف كننده و افزايش مصرف آبزيان تا حد قابل ملاحظه اي خوشبين باشيم. بطور خلاصه ميزان تأمين ايمني و حتي كيفيت محصولات متناسب با ميزان پيشرفت در عملياتي كردن طرح خواهد بود.
شيلنا:به نظر جنابعالي نقش شيلات و به وي?ه صنايع شيلاتي مرتبط در بهينه كردن مقررات و قوانين در زير بخش با توجه به شيوع بيماريها و رشد تكنولو?ي هاي جديد در فرآيند تحويل گيري حمل و نقل و فرآوري و عرضه آبزيان چگونه خواهد بود
حميدرضا شاه محمدي: البته در اين خصوص صنايع شيلاتي طي ساليان گذشته بعنوان متولي صنايع پس از صيد شيلات اقدامات مفيدي انجام داده است كه از جمله آنها مي توان به همكاري در تدوين استانداردها و آئين كارهاي جابجائي و فرآوري آبزيان بهبود ادوات و ابزار و امكانات مورد نياز جابجائي و نگهداري در شناورهاي صيادي و خودروهاي حمل ماهي سرمايه گذاري براي ايجاد تجهيزات و تأسيسات زيربنائي در بنادر صيادي تنوع بخشي به توليد فرآورده هاي آبزيان ارتقاء فني و اقتصادي در واحدهاي توليدي صنايع شيلاتي توسعه صنايع فرآوري انجماد بسته بندي كنسرو و پودر ماهي و ... اشاره نمود. اما با توجه به اينكه در هر كدام از زمينه هاي ذكر شده در دنيا پيشرفت سريعي بوجود آمده است. لزوم رفتن به سمت تكنولو?ي هاي جديد امري بديهي است. با توجه به شعار ماهي غذاي سلامتي و كاهش ذخاير آبزيان در درياها لزوم بهينه كردن تكنولو?ي پس از صيد ضرورت بيشتري پيدا مي كند كه شيلات مي تواند نقش مهمي در اين خصوص داشته باشد.