PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بالا رفتن امیدها با تداوم روند رو به رشد



sunyboy
03-25-2015, 07:13 AM
به گزارش خبرنگار مهر، تکواندو جهان در سال ۲۰۱۴ تحول بزرگی را شاهد بود. فدراسیون جهانی با اتخاذ روشی جدید برای کسب سهمیه المپیک در واقع افق جدیدی را پیش روی علاقمندان به تکواندو در سراسر جهان گشود. افقی که به تمامی مدعیان حضور در المپیک این فرصت را داد تا برای حضور در این رویداد بزرگ تلاش کنند. 
در واقع الگو گرفتن از یک روش صحیح که در بسیاری از رشته های ورزشی  اجرا شده و نتیجه مثبتی داشته مسئولان wtf را برآن داشت تا با حذف روش غلط سالهای قبل این امکان را فراهم کنند تا فقط بهترین ها سودای مبارزه روی "شی هاپ چانگ" المپیک را در سر بپرورانند. اینکه رقابتهایی طراحی شد تا تکواندوکاران در آن حضور پیدا کرده و کسب سهمیه کنند و در نهایت شش نفر برتر راهی "ریو ۲۰۱۶" شوند خود گویای تحول فکری متولیان جهانی تکواندوست. 
از سوی دیگر برگزاری چنین مسابقاتی با روشی صحیح باعث تحول در تکواندو دنیا شد و اکنون شاهد گسترش تکواندو به اکثر کشورها و پیشرفت قابل ملاحظه آن هستیم. کشورهایی که دیگر زنگ تفریح نیستند و ثمره آن در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ "چیلابینسک" در روسیه به نمایش در خواهد آمد.
اما تکواندو ایران برای آنکه از غافله این پیشرفت سریع بازنماند برنامه ریزی خوب و منجسمی برای حضور در جمع بهترین های جهان داشت. بیژن مغانلو که سکان هدایت تیم ملی را برعهده  داشت با کمک بی باک و یوسفی به خوبی شرایط را درک کرد و گام به گام پیش رفت تا هم اکنون در کسب هر چهار سهمیه بخش مردان امیدواریهای زیادی وجودو دارد. هر چند روند کار تیم ملی در ابتدا سینوسی بود ولی همین تیم رفته رفته با حضور جوانان مستعد راه خود را پیدا کرد و با برنامه های تیم پیشرفت خوبی داشت تا آنجا در ابتدایی ترین روزهای سال ۹۴ می توان به جرات اذعان داشت که این تیم توانایی کسب چهار سهمیه المپیک را دارد.
نوجوانان آغازگر سال پرافتخار تکواندو
سال ۹۳ برای تکواندو ایران از رده نوجوانان و  دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان آغاز شد. جایی که ۸۰۳ تکواندوکار از ۱۰۳ کشور جهان طی روزهای ابتدایی فروردین ماه در چین تایپه به رقابت پرداختند. تیم ملی ایران با ترکیبی کامل در بخش پسران موفق به کسب سه مدال طلا توسط مهدی اسحاقی ، یک نقره توسط امیر حسین امیدی و یک برنز توسط رضا جعفرپور کسب کرد و روی سکوی چهارم ایستاد. در بخش دختران اما با طلای کمیا علیزاده ، نقره فاطمه اموری و دو برنز ناهید کیانی و مهسا جدی شاگردان ندا زارع روی سکوی نایب قهرمانی جهان ایستادند. 
قهرمانی در ديار ژرمن ها
تیم ملی که آماده حضور در مسابقات قهرمانی آسیا می شد با ترکیبی کامل راهی آلمان شد و در میان ۸۶۵ تکواندوکار از ۶۲ کشور با شش مدال طلا ، یک نقره و یک برنز مقتدرانه روی سکوی قهرمانی ایستاد. برای تیم ملی ایران یعقوبی ، نصر ، عبداللهی ، معتمد ، کرمی و مردانی شش مدال طلا ،  مهدی خدابخش یک مدال نقره و مسعود حجی زواره یک مدال برنز کسب کرده بودند. 
نایب قهرمانی در پاراتکواندو
تکواندو به عنوان یکی از رشته های رسمی پاراالمپیک انتخاب شده است. شاید این بهترین خبر برای تکواندوکاران این بخش در سال ۹۳ بود. خبری که می تواند انگیزه دو چندانی را برای معدود تکواندوکاران فعال در این بخش ایجاد کند. به هر حال تیم سه نفره تکواندو ایران برای حضور در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی جهان خردادماه با هدایت حسین مدانلو راهی روسیه شد و در میان ۲۷ کشور با دو طلا و یک نقره عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کرد. مهدی پوررهنما و  اصغر عزیزی مدال طلا و محمود جعفرزاده هم مدال نقره این مسابقات را کسب کردند. مدانلو برای سال ۲۰۱۵ نیز هدایت تیمی را برعهده دارد که این روزها در اردوی تیم ملی برای حضور در اولین دوره پاراتکواندو آسیایی آماده می شوند. 
قهرمانی آسیا برای پومسه روهای ایران
خردادماه با یک عنوان قهرمانی برای تکواندو ایران آغاز شد. تیم های پومسه مردان و بانوان ایران با هدایت حسینعلی نظر ی و مهسا مردانی راهی رقابتهای قهرمانی آسیا شد و با کسب ۵ مدال طلا ، سه نقره و سه برنز در مجموع مردان و زنان روی سکوی قهرمانی ایستاد. در این مسابقات مرجان سلحشور به عنوان فنی ترین تکواندوکار و نظری به عنوان فنی ترین مربی آسیا انتخاب و معرفی شدند. 
خردادماه و بازهم قهرمانی
بعد از قهرمانی پومسه روها در ازبکستان نوبت به اعضای تیم مبارزه رسید تا بعد یک دوره غیبت ، بازهم سکوی قهرمانی را از آن خود کنند. رقابتهای قهرمانی آسیا ۵ تا هشت خردادماه در تاشکند برگزار شد که خدابخش ، عاشورزاده ، اسبقی سه مدال طلا کسب کردند تا با دو نقره نصر و کرمی و تک برنز مرتضی شیری، مردان ایران قاره کهن را تسخیر کند. در تیم بانوان هم اکرم خدابنده نقره گرفت. رشیدی ، حاجی پور  و ایزدی هم برنز گرفتند. ضمن اینکه اسبقی فنی ترین و مغانلو بهترین مربی آسیا شناخته شدند. 
خیز بلند تکواندوکاران در راه کسب سهمیه المپیک
بر اساس آنچه در بالا توضیح داده شد فدراسیون جهانی چهار مرحله رقابت تحت عنوان جایزه بزرگ برای کسب امتیاز در راه کسب سهمیه المپیک را طراحی کرد که ملی پوشان کشورمان عملکرد موفقی در هر چهار مرحله داشتند. اولین مسابقه در چین برگزار شد که تنها اسبقی و مردانی موفق به کسب دو برنز شدند. دو مدالی که شاید شروع خوبی برای آغاز راه سخت کسب سهمیه المپیک نبود ولی در ادامه با ورود خدابخش و عاشورزاده به رنکینگ جهانی شکل جدی تری گرفت به طوری که در قزاقستان مهدی خدابخش طلا گرفت ، فرزان عاشورزاده نقره گرفت و اسبقی بازهم به نشان برنز دست يافت.
سونامی تکواندو در راه است
انگلستان در منچستر میزبان سومین مرحله مسابقات کسب امتیاز ورودی المپیک بود که دو طلای عاشورزاده و خدابخش و دو برنز مردانی و اسبقی تیم ملی ایران در در صدر بهترین ها قرارداد. این روند در رو به رشد در مکزیک که مرحله نهایی این دوره مسابقات در سال ۲۰۱۴ بود تداوم داشت. فرزان عاشورزاده با کسب مدال طلا از سوی wtf به عنوان سونامی تکواندو نامیده شد تا نوید حضور یک پدیده جدید در تکواندو جهان را بدهد. در همین مسابقات خدابخش نقره گرفت ، اسبقی و مردانی هم مدال های برنز خود را تکرار کردند. 
سه مدال نوجوانان در نانجینگ
تیم ملی تکواندو نوجوانان ایران عملکرد موفقی در المپیک از خود برجای گذاشت. کسب دو مدال طلا توسط کیمیا علیزاده و مهدی اسحاقی و یک مدال برنز توسط دانیال صالحی مهر بیش از هر چیز نشان از دست پر تکواندو ایران در پشتوانه سازی دارد.
قهرمانی با ارزش نونهالان
برگزاری اولین دوره رقابتهای قهرمانی نونهالان جهان ابتکار تازه ای از سوی فدراسیون جهانی بود و آذربایجان در باکو میزبانی آن را برعهده گرفت و تیم ملی کشورمان در هر دو بخش دختران و پسران موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. امیر حسین کولیوند ، مهرداد خضرایی ، امیرحسین وقوعی ، سه مدال، شاهین شیاسی ، ایراهیم صفری و محمد امین پولادی سه مدال نقره و محمد حسین زاهدی یک مدال برنز در بخش پسران ، مهلا مومن زاده ، ستاره چابکی ، دنیا محمدی و زهرا پور اسماعیل چهار مدال طلا و زهرا شجاعی یک مدال نقره برای تیم دختران کسب کردند. حسینعلی نعیمی و زهرا کمرانی هدایت این دو تیم را برعهده داشتند. 
کار بزرگ تکواندو در اینچئون
اوج کار تکواندو ایران در بازیهای آسیایی بود. جایی که همه توجه ورزش کشور به کره جنوبی و شهر اینچئون متمرکز بود تا عملکرد ورزشکاران کشورمان را تماشا کند و تکواندو به خوبی جواب اعتماد مردم را داد. چهار طلای اسبقی ، عاشورزاده ، خدابخش و حجی زواره ، دو نقره اکرم خدابنده ، فاطمه روحانی و برنز سوسن حاجی پور باعث شد تکواندو یکی از برترین رشته های ورزشی در این دوره از بازیها باشد. 
مدال برنز جام جهانی
تیم ملی تکواندو بعد از مسابقات مرحله نهایی جایزه بزرگ که امتیاز ورودی المپیک داشت ، در مکزیک به مصاف رقبای خود در جام جهانی رفت و در نهایت عون سومی را کسب کرد. تیم ملی کشورمان در این مسابقات کار خود را پیروزی بر ساحل عاج آغاز کرد و در ادامه با گذر از سد کره جنوبی و آلمان به عنوان صدرنشین راهی راهی مرحله نیمه نهایی شد. این تیم در مرحله نیمه نهایی به مصاف مکزیک میزبان مسابقات رفت و در حالی که در ابتدا امتیازات خوبی کسب کرده بود در نهایت بازنده شد و از رسیدن به فینال بازماند تا به همراه کره جنوبی عنوان سوم را کسب کند. مکزیک هم در بازی نهایی به روسیه باخت و نایب قهرمان شد تا جام قهرمانی به مسکو برود. در بازی تیم ملی کشورمان و میزبان مسابقات که به هوگوهای معمولی برگزار شد داوری نقش تعیین کننده ای داشت. 
جام باشگاههای آسیا به ورامین رفت
پنجمین دوره رقابتهای تکواندو جام باشگاههای آسیا با حضور تیم هایی از سه کشور ایران ، عراق و افغانستان بهمن ما در خانه تکواندو برگزار شد و شاگردان پیام خانلرخانی با شکست همه رقبا جام را به ورامین بردند. شهرداری ورامین که فصل قبل در بازی نهایی به دانشگاه آزاد باخته بود در این دوره با برتری مقابل این تیم قهرمان شد. جام باشگاههای آسیا سال ۱۳۸۵ با حضور ۹ تیم به پیشنهاد ایران آغاز شد. اما هر ساله شاهد کاهش تیم بودیم تا جام پنجم با حضور سه کشور برگزار شد. هر چند مسئولان فدراسیون توپ استقبال نکردن کشورهای آسیایی را به زمین اتحادیه آسیا انداخته اند ، ولی اگر فدراسیون نشین ها در این خصوص کاری نکنند قطعا شاهد برگزار نشدن دوره های بعدی آن خواهیم بود. 
جام فجر هم در تهران ماند
جام بیست و ششم فجر طی روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در خانه تکواندو برگزار شد. این مسابقات هم مانند جام باشگاهها با استقبال کمی از سوی کشورهای دیگر مواجه شد. حضور ۶۹ تکواندوکار از ۱۱ کشور نمی تواند برای تورنمنتی با این قدمت که حتی امتیاز آن در راه کسب سهمیه المپیک محاسبه می شود قابل قبول باشد. مسابقات این دوره با تغییر برنامه در شب قبل از آغاز مسابقات مواجه شد و در میان کشورهای شرکت کننده تنها فرانسه نفرات خوبی را در ترکیب داشت و ملی پوشان کشورمان گرمابخش این رقابتها بودند و در نهایت هم جام را در تهران نگه داشتند. 
دومین قهرمانی متوالی شهرداری ورامین در لیگ برتر
لیگ برتر تکواندو در سال ۹۳ با حضور هفت تیم برگزار شد. در این مسابقات که اکثر ملی پوشان در آن غیبت داشتند چون سالهای گذشته شاهد حضور برخی جوانان جویای نام و مدعی بودیم که سالهای آینده اگر بار سفر به کشورهای دیگر نبندند از آنها زیاد خواهیم نوشت ، آرمین هادی پور ، سینا بهرامی ، سروش احمدی ، میر مهدی لباس دوز ، میلاد بیگی ، آرش صالحی نژاد، سید احمد خسروفر و .... که مبارزات خوبی به نمایش گذاشتند. در پایان این مسابقات شهرداری ورامین برای دومین دوره متوالی عنوان قهرمانی را کسب کرد و دانشگاه آزاد و استیل البرز هم دوم و سوم شدند. 
شایعه کوچ تکواندوکاران
اوایل اسفندماه انتشار خبر کوچ برخی چهره های جوان و با آتیه تکواندو به کشورهای دیگر چون آذربایجان در میان اهالی تکواندو منتشر شد. خبر که واکنش های متفاوتی از سوی مسئولان داشت. آذربایجان که قبلا دو کشتی‌گیر ایران را به تابعیت این کشور درآورده بودند، این بار سراغ تکواندوکاران آمده‌اند. تکواندو ایران پتانسیل بالایی دارد و بسیاری از تکواندوکاران که استحقاق و توانایی پوشیدن هوگوی تیم ملی را دارند به دلایل مختلف از جمله شکست در رقابتهای انتخابی راهی به ترکیب اصلی تیم ملی پیدا نمی کنند.سالهای قبل شاهد خروج برخی از همین تکواندوکاران از کشور و رفتن به کشورهای اروپایی بودیم که داود اطمینانی، میثم رفیعی  و... از جمله نفراتی بودند که راهی قاره سبز شدند. در این بین اطمینانی برای تیم ملی انگلستان در مسابقات مختلف از جمله قهرمانی جهان به میدان رفت. 
قبل از بازیهای آسیایی اینچئون احمد محمدی تکواندوکار ملی پوشی که باید برای حضور در ترکیب اصلی با یوسف کرمی در وزن هفتم مبارزه انتخابی برگزار می‌کرد به یکباره اردوی تیم ملی را ترک کرد و به اروپا رفت. در همان زمان مسئولان فدراسیون عنوان کردند که محمدی برای ادامه تحصیل راهی بلژیک شده است. اما خبرهای رسیده از حضور این تکواندوکار در آذربایجان و رایزنی با مسئولان این کشور حکایت دارد. ضمن اینکه در کنار این تکواندوکار برخی دیگر از تکواندوکاران نیز در تلاش برای طی کردن راه کشتی‌گیران هستند و بزودی نام آنها مشخص خواهد شد. نفراتی  که اتفاقا از آنها به عنوان آینده‌های تکواندو ایران نامبرده می‌شود.
خانلرخانی راهی گرجستان شد
پیام خانلرخانی سرمربی تیم شهرداری ورامین، پس از توافق با مسئولان فدراسیون تکواندوی گرجستان به مدت یکسال هدايت تیم ملی این کشور را برعهده گرفت.خانلرخانی در سال ۹۳ عنوان قهرماني جام باشگاههاي آسيا و سيزدهمين دوره ليگ برتر تكواندو را به همراه تيم شهرداري ورامين بدست آورد.
۱۰ مدال در هلند
تیم ملی تکواندو به عنوان آخرین برنامه خود در سال ۱۳۹۳ به هلند راهی آیندهوون شد و در تورنمنت بین المللی این کشور به میدان رفت که حاصل آن ۱۰ مدال بود. چهار طلای آشورزاده ، خدابخش ، مردانی و هادی پور ، چهار نقره رفیعی ، ایزدی ، علیزاده و عمیدی ، دو برنز کاظمی و شیری حاصل تلاش تیم ملی در این دوره از رقابتها بود. 
پدیده به صدر رسید
در آخرین روزهای سال ۹۳ فدراسیون جهانی تکواندو رنکینگ چهار وزن المپیکی را اعلام کرد که طی آن فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی، در بین تکواندوکاران ایران بهترین جایگاه را در اختیار دارند. wtf رده‌بندی تكواندوكاران المپيكي در ماه مارس را اعلام كرد كه امتیازات اين ماه تا پایان رقابتهای فوريه ۲۰۱۵ محاسبه شده است.رقابتهای بازیهای آسیایی اینچئون که ۴۰ امتیاز در رنکینگ المپیک داشت و همچنین نتایج تورنمنت یونان و امارات که هر دو از رقابتهای ۱۰ امتیازی بوده اند، در این رنکینگ لحاظ شده است.
در اين رنكينگ امتيازات سال ۲۰۱۱ به طور كل از جدول رده بندي حذف و از امتيازات سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتيب ۷۵ و ۵۰ درصد كسر شده است. همچنين با اعلام رنكينگ در هر ماه جديد ۲۵ درصد از امتيازات همان ماه در سال ۲۰۱۴ نيز كسر خواهد شد.در پایان دسامبر ۲۰۱۵ هر تكواندوكاري كه بتواند در جايگاه اول تا ششم رنكينگ المپيك قرار بگيرد، جواز حضور در المپيك ۲۰۱۶ ريو برزيل را بدست مي‌آورد.
به دنبال کسب چهار سهمیه ریو
همانطور که در بالا ذکر کردیم تکواندو ایران در شرایط فعلی توان کسب چهار سهمیه در بخش مردان را دارد. اسبقی ، عاشورزاده ، خدابخش و مردانی در پایان سال ۲۰۱۴ با قرار گرفتن در میان شش نفر برتر جهان شانس زیادی برای کسب سهمیه دارند. ولی روند رو به رشد تیم ملی در سال گذشته میلادی باید در سال ۲۰۱۵ نیز تداوم داشته باشد. تیم ملی کار سختی در این راه پیش رو دارد. حضور در مسابقات قهرمانی جهان که اردیبهشت ماه در روسیه برگزار می شود مهمترین میدان است. ۱۲۰ امتیاز این مسابقات می تواند کمک موثری برای کسب سهمیه قطعی باشد. 
اما در کنار رقابتهای جهانی که طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ماه در روسیه برگزار خواهد شد ، در سال ۲۰۱۵ میلادی چهار مرحله رقابتهای کسب امتیاز تحت عنوان جایزه بزرگ پیش بینی شده است که دو رویداد همانند سال قبل در انگلستان و مکزیک برگزار خواهد شد و به جای قزاقستان و چین که سال گذشته میلادی میزبان بودند ، این بار روسیه و ترکیه رقابتها را برگزار خواهند کرد. روسیه اولین مرحله از رقابتهای جایزه بزرگ را طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ مردادماه در مسکو میزبانی خواهد کرد. ترکیه سپرد  در شهریورماه دومین مرحله این مسابقات را برگزار کنند.سومین مرحله این مسابقات همانند دو سال گذشته در منچستر و طی تاریخهای ۲۳ تا ۲۵ مهرماه میزبانی می کند و مرحله نهایی هم ۱۴ تا ۱۵ آذرماه ماه در مکزیک برگزار می شود. 
در واقع مسابقات مکزیک آخرین رویداد رسمی wtf  در سال ۲۰۱۵ خواهد بود. فدراسیون جهانی بعد از پایان این مسابقات در دیماه سال آینده رنکنیگ جهانی را خواهد بست تا پس از وارد شدن امتیازات رقابتهای مختلف در نهایت ۶ نفر برتر هر وزن را برای حضور مستقیم در المپیک ۲۰۱۶ رویو معرفی کند. پس از آن کشورهایی که موفق به کسب سهمیه نشده اند می توانند در یک مرحله مسابقه که برنامه آن از سوی این نهاد بین المللی اعلام خواهد شد شرکت کرده و کسب سهمیه کنند. 
طبق اعلام فدراسیون جهانی، رقابتهای قهرمانی جهان ۱۲۰ امتیاز ، رقابتهای جایزه بزرگ ۴۰ امتیاز و مرحله نهایی مسابقات جایزه بزرگ گه با حضور هشت تکواندوکار برتر هر وزن برگزار خواهد شد ۸۰ امتیاز در راه کسب سهمیه خواهد داشت. 
در کنار این مسابقات باید به حضور تیم ملی نوجوانان و نونهالان در مسابقات قهرمانی آسیا ، تیم منتخب ارتش در المپیک نظامیان جهان و رقابت پومسه روها و تکوندوکاران پارالمیکی در رقابتهای قاره ای در سال ۱۳۹۴ نیز اشاره کرد. 

http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif