PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ویژگی‌های مطلوب یک سرویس‌ وبلاگ نویسی فارسی



TAHA
06-30-2009, 08:02 PM
سرویس‌های وبلاگ فارسی در چند سال اخیر از لحاظ کمیت رشد زیادی داشته‌اند و هم اکنون بیش از ۳۰ سرویس وبلاگ فارسی وجود دارد که به خدمات‌دهی به وبلاگ‌نویسان می‌پردازند اما این سرویس دهندگان هنوز نتوانسته‌اند در رقابت با رقبای جدی غیرفارسی خود مثل سرویس وردپرس توفیق چندانی بدست آورند و مهمترین دلیل این عدم توفیق را می‌توان در وجود یک تیم مجرب به جای فردگرایی و احترام و تاثیرگذاری نظرات و خواسته‌های کاربران و بهبود مستمر و افزایش امکانات و پشتیبانی مستمر در سرویس‌دهندگان وبلاگ غیرفارسی نسبت به سرویس ‌دهندگان وبلاگ فارسی جستجو کرد. لذا بهتر است مدیران سرویس‌های وبلاگ فارسی کلماتی مثل اولین، قدرتمندترین، بهترین و پیشرفته‌ترین را فراموش کنند و ارتقای امکانات ،پشتیبانی و اطلاع رسانی سریع را شعار خود قرار دهند.
در این مقاله سعی شده است با مقایسه امکانات سرویس‌دهندگان فارسی با یکدیگر و در مقایسه با سرویس‌دهندگان غیرفارسی و مطالعه نظرات مختلف کاربران از طریق وبلاگ‌های مدیران سرویس‌دهندگان فارسی ، مهمترین ویژگی‌ها گردآوری و ارائه شود.
الف ) پشتیبانی
پشتیبانی اولین و مهمترین تعهد است و رایگان بودن دلیلی بر متعهد نبودن و پشتیبانی نکردن و به سئولات و مشکلات کاربران بی‌اعتنا بودن نیست متاسفانه صدها سئوال در قسمت نظرات وبلاگ‌های مدیران بعضی سرویس‌دهندگان فارسی وجود دارد که پاسخی برای آن داده نشده است. پشتیبانی یعنی هیچ سئوال یا درخواستی از کاربران نباید بدون جواب درست بماند.
۱/ ایجاد یک تالار گفتگو (Forum) برای مطرح شدن بی‌واسطه مشکلات و انتقادات و درخواست‌های کاربران (این تالار گفتگو باید مختص ارائه سئوالات و طرح نظرات و پیشنهادات کاربران سرویس‌دهنده مورد نظر باشد و نه یک تالار عمومی برای طرح موضوعات متفرقه).
۲/ یک قسمت به نام سئوالات متداول کاربران در قسمت راهنما ایجاد و هر سئوالی را به همراه جواب آن در آن قرار داده شود.( بخش سئوالات متداول می‌تواند بخشی از وبلاگ پشتیبانی سرویس دهنده باشد.)
۳/ نوشته های شخصی‌ مدیران وبلاگ در وبلاگ شخصی و خبرها و پشتیبانی و راهنمای بخش‌های مختلف سرویس دهنده در وبلاگ خبری و پشتیبانی منتشر گردد.
ب) ثبت نام
۱/ تغییر قسمت ثبت نام بصورت چند مرحله‌ایی (ابتدا نام وبلاگ تعیین و پس از تائید تکراری نبودن آن بصورت بلادرنگ، وارد صفحه‌ایی شود که رمز عبور و مشخصات وبلاگ‌نویس را دریافت و در صفحه بعدی تنظیمات وبلاگ و انتخاب قالب صورت گیرد)
۲/ نام کاربری ورود به وبلاگ از نام وبلاگ متمایز شود تا امکان هک وبلاگ‌ها کاهش یابد.
۳/ برای ثبت وبلاگ محدودیت ایجاد شود ( در حال حاضر در اکثر سرویس ‌دهندگان وبلاگ فارسی هیچگونه تائیدی جهت ثبت وبلاگ از طریق ایمیل نیاز ندارد و صدها وبلاگ را می‌توان با آدرس‌های ایمیل جعلی ثبت کرد و نتیجه این امر وجود صدها وبلاگ آزمایشی و یا بدون پست است).
پ ) قالب
۱/ ارائه قالب‌های متنوع برای وبلاگ‌های مختلف ( شخصی، هنری، ورزشی، علمی، …) که با اکثر مرورگرها سازگار باشد.
۲/ امکان تغییر کلیه قالب‌ها توسط مدیر وبلاگ (قالب اصلی - قالب بخش نظرات - قالب صفحات جداگانه - قالب صفحه قابل چاپ)
۳/ امکان پیش نمایش قالب وبلاگ فراهم شود تا نیازی به انتخاب قالب و تغییر مجدد آن نباشد.
ت) تگ و موضوع
۱/ بتوان یک پست را به چند موضوع مرتبط کرد.
۲/ امکان ایجاد زیر موضوع
۳ . نمایش تعداد مطالب هر موضوع در کنار آن
۴/ تگ‌های اصلی ایجاد تا خوانندگان وبلاگ بتوانند با انتخاب آن تگ کلیه مطالب نوشته شده وبلاگ‌نویسان آن سرویس دهنده را مشاهده کنند.
۵/ پست‌های وبلاگ‌های که به تازگی پستی را منتشر کرده‌اند بر حسب تگ اصلی مورد نظر در صفحه اول نمایش داده شود و نه اسم وبلاگ بروز شده ( تگ اصلی می‌تواند همان موضوعات فهرست موضوعی باشد) با این کار خوانندگان وبلاگ می‌توانند مثلاً عناوین ۱۰۰ پستی که در موضوع نظرشان هست را مشاهده و با کلیک بر روی لینک آنها، آنرا مشاهده کنند با این کار کیفیت پست‌های وبلاگ نویسان افزایش پیدا خواهد کرد و وبلاگ‌نویسان تازه‌کار می‌توانند با نوشتن پست‌های مفید از همان ابتدا خوانندگان را به سمت وبلاگ خود هدایت کنند.
۶/ در زیر هر پست نشان داده شود که آن پست متعلق به چه موضوعی است و کلمات کلیدی مربوط به هر پست در زیر آن نمایش داده شود.
۷/ در هنگام نوشتن پست و در قسمت ویرایشگر بتوان موضوع و تگ‌های مورد نظر را ایجاد کرد و نیازی به ایجاد موضوع در بخشی جداگانه نباشد.
۸/ امکان تغییر موضوعات ایجاد شده
ث) نظرات
۱/ امکان تعیین تعداد نظرات قابل مشاهده در هر صفحه
۲/ نمایش نظرات جدید در بالاترین قسمت صفحه و نه در پایین‌ترین قسمت آن
۳/ امکان متمایز کردن نظرات قابل توجه کاربران توسط مدیر وبلاگ (مثلاً با انتخاب نظراتی که مفیدتر هستند رنگ پس زمینه آن‌ها متمایز از رنگ پس زمینه دیگر نظرات نمایش داده شود.)
۴/ امکان ارسال لینک در قسمت نظرات ( هر لینکی اسپم نیست)
۵/ مدیر وبلاگ بتواند به طور جداگانه پاسخ هر نظر را بدهد و پاسخ مدیر وبلاگ متمایز از سایر نوشته ها نمایش داده ( بهتر است نظری که به آن پاسخ داده می‌شود در یک کادر با پس زمینه متمایز نشان داده شود)
۶/ خوانندگان وبلاگ بتوانند به نظرات هم پاسخ دهند ( بهتر است نظری که به آن پاسخ داده می‌شود در یک کادر با پس زمینه متمایز نشان داده شود)
۷/ پیش‌نمایش برای قسمت نظردهی وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند قبل از ارسال نظر خود پیش نمایش آنرا مشاهده و تصحیح احتمالی را انجام دهند.
۸/ امکان لینک دادن به نظرات وجود داشته باشد مثلاً تاریخ و ساعت ارسال هر نظر، لینک نظر هم باشد .
۹/ در فرم نظردهی مقابل گزینه‌هایی که کاربر ملزم به پر کردن آن است کلمه الزامی ذکر شود.
۱۰/ امکان ویرایش قالب قسمت نظردهی
۱۱/ در بالای قسمت نظردهی لینک صفحه اصلی وبلاگ و پست مورد نظر وجود داشته باشد
۱۲/ امکان ویرایش نظرات برای مدیر آن وبلاگ وجود داشته باشد
۱۳/ امکان مشاهده پست الکترونیک فرستنده نظر فقط برای مدیر وبلاگ وجود داشته باشد نه تمامی خوانندگان وبلاگ.
ج) صفحه اول
۱/ مشخص شدن نام و وظیفه هر یک از افراد تیم مدیریت سرویس دهنده وبلاگ به همراه آدرس ایمیل و وبلاگ شخص موردنظر در صفحه اول سرویس دهنده وبلاگ و در قسمت aboutus
2. ایجاد قسمتی با عنوان ” نقشه راه” تا ویژگی‌های که قرار است به سرویس دهنده اضافه شود در آن ذکر شود.
۳/ در وبلاگ پشتیبانی سرویس‌دهنده وبلاگ باید درباره کلیه اخبار و وقایع مربوط به سرویس دهنده اطلاع رسانی سریع و درست انجام شود ( تاریخ و ساعت در دسترس نبودن سرویس‌دهنده و علت آن، ارتقای سخت و نرم‌افزاری، راهنمای امکانات جدید بصورت تصویری و نوشتاری، سئوالات متداول کاربران بر حسب موضوع و …)
۴/ نمایش عناوین جدیدترین پست وبلاگ‌های بروز شده و نه عنوان کلی وبلاگ در صفحه نخست بر حسب موضوع یا تگ اصلی
۵/ این امکان وجود داشته باشد که وبلاگ نویسان بتوانند نمایش یا عدم نمایش بروز رسانی مطالب‌شان را در صفحه نخست انتخاب کنند.)
۶/ لینک قوانین سایت را در صفحه اول سایت و قسمت مدیریت هر وبلاگ وجود داشته باشد.
چ) تبلیغات :
۱/ امکان حذف تبلیغات با پرداخت هزینه. بسیاری از وبلاگ‌نویسان ( که شامل موسسات و شرکت‌ها نیز می‌شوند) مایلند تا با پرداخت هزینه تبلیغات اجباری را حذف کنند لذا داشتن برنامه برای حذف تبلیغات و ارائه خدمات فروش دامین در کنار آن، جهت اتصال وبلاگ‌ها به دامین مربوطه می‌تواند در بلند مدت بخشی از منابع مالی مورد نیاز را جهت گسترش و ادامه حیات سرویس مربوطه را به همراه داشته باشد.
۲/ استفاده از تبلیغات غیرمتحرک جهت جلوگیری از حواس‌پرتی خوانندگان وبلاگ
ح) دیگر امکانات :
۱/ ایجاد فرم ” ارتباط با ما ” تا بینندگان وبلاگ نیازی به ارسال ایمیل به مدیر وبلاگ نداشته باشند و این کار را در محیط وبلاگ مورد نظر انجام دهند.
۲/ امکان صفحه بندی تا خوانندگان وبلاگ بتوانند براحتی مطالب وبلاگ را مطالعه کنند. صفحه بندی بصورت ۱{۲{۳{۴
۳/ گزینه “چاپ این پست” با یک فونت پیش فرض مناسب (Tahoma) به زیر هر پست اضافه شود.
۴/ افزایش تعداد پیوند روزانه
۵/ افزایش تعداد کاراکترهای قبولی عنوان صفحه ی جدید
۶/ افزایش تعداد کاراکترهای قسمت نظرات
۷/ افزایش تعداد کاراکترهای قابل قبول هر پست
۸/ امکان انتشار پست در آینده
۹/ انتشار و نمایش فید کامل هر پست ( در حال حاضر در فید بعضی از سرویس‌های وبلاگ فارسی، لینک ادامه پست دیده نمی‌شود)
۱۰/ سازگار بودن فید وبلاگ (W3C Feed Validation Service, for Atom and RSS (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fvalidator.w3.org%2 Ffeed))
11. امکان انتخاب پست‌های مرتبط با پست نوشته شده در ویرایشگر وبلاگ
۱۲/ امکان ایجاد تنظیمات پیش فرض ( نحوه نمایش نظرات هر پست، نوع و اندازه و رنگ هر قلم، …)
۱۳/ امکان اعمال گروهی دستورات مثلاً مدیر وبلاگ برای حذف و یا فعال کردن نظرات و یا حذف نظرات چندین پست نیازی نباشد که این کار را تک تک انجام دهد
۱۴/ امکان رمزدار و خصوصی کردن بعضی یا همه نوشته‌های یک وبلاگ
۱۵/ تهیه نسخه پشتیبان از تمامی پست‌ها و نظرات وبلاگ و قابلیت Import پست‌ها و نظرات وبلاگ
۱۶/ ذخیره خودکار مطالب یک پست پس از چندین دقیقه بصورت پست موقت تا در صورت بروز هرگونه مشکل، پست نوشته شده از دست نرود .
۱۷/ امکان پیش نمایش هر پست وبلاگ تا پس از انتشار نیاز به ویرایش مجدد آن نباشد.
۱۸/ امکان نمایش عناوین هر وبلاگ بر حسب موضوع در یک صفحه جداگانه
۱۹/ تغییر نحوه نمایش لینک‌های هر پست (مثلاً از /post-140.aspx به /post/140 و یا /cat-140.aspx به /cat/140 و یا نمایش با ذکر تاریخ /post/1388/1/5/140 )
20. امکان جستجو در مطالب هر وبلاگ بوسیله موتور داخلی سرویس دهنده وبلاگ
۲۱/ امکان نمایش پست‌های پیشنهادی - شبیه قسمت پیوندهای روزانه - تا وبلاگ نویس پست‌های مدنظر خودش را به کاربران معرفی کند.
۲۲/ قابلیت تویت کردن اضافه شود (توسعه سرویس‌های تویت و اشتیاق کاربران برای استفاده از آن فرصت مناسبی را در اختیار سرویس‌دهندگان وبلاگ فارسی قرار می‌دهد تا با ارائه یک ویرایشگر آژاکسی ساده بصورت جداگانه در صفحه مدیریت وبلاگ و اضافه کردن قسمت تویت بصورت زیر دامنه وبلاگ‌ها usernam.blogservicename.com/twit گام‌های اولیه را به سمت تویت بردارند.)
۲۳/ ایجاد محدودیت برای قرار دادن لینک‌باکس‌ها در قوانین سرویس‌دهنده وبلاگ با توجه به اینکه لینک‌باکس‌ها سرعت بارگذاری وبلاگ را پایین می‌آورند، اکثراً حاوی لینک‌های غیراخلاقی هستند و با وجود قسمت “‌لینک‌های دوستان” و ” پیوندهای روزانه” نیازی به آن وجود ندارد.
۲۴/ جهت دادن به پست‌ها وبلاگ نویسان از طریق طرح سئوال هفتگی بر حسب موضوعات روز و گذاشتن لینک عناوین پست‌های نوشته شده در رابطه با آن و اهدای جایزه به برندگان توسط اسپانسرها (مثلاً ۱/ مهمترین برنامه‌ رئیس جمهور آینده را چه می‌دانید؟ ۲/ چرا قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنیم؟ و …) طرح سئوالات باید با جمع آوری سئوالات و موضوعات پیشنهادی کاربران باشد.
۲۵/ پینگ خودکار مطالب وبلاگ (Ping-o-Matic! (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fpingomatic.com))
26. سازگار بودن ویرایشگر وبلاگ با مرورگرهای مختلف (internet explorer, firefox, opera)
27. با اعمال هر گونه تغییری در قسمت مدیریت وبلاگ پیغام ” تغییرات انجام شد و یا پست ارسال گردید ” در بالای صفحه جاری نمایش داده شود و از صفحه مربوطه جهت نمایش این‌گونه پیغام‌ها خارج نشود.