PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کمبودنیروی انسانی در قوه قضائیه/برخوردبا پرونده های سنگین اقتصادی



sunyboy
02-18-2015, 02:00 AM
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام هادی صادقی شامگاه سه شنبه در مسجد علوی شهر خرم آباد و بمنظور پاسخگویی به سولات مردم این شهر و بررسی مشکلات آن ها حضور یافت.
وی مردم لرستان را مردمی غیور، شجاع، متعهد، متدین و یکدست خواند و گفت: مردم این استان دارای ویژگی های بسیار برجسته ای هستند که بایستی قدر داشته های خود را بدانند.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه بیان داشت: لرستان جزء مناطقی است که مردم آن به لحاظ مسائل اجتماعی و اقتصادی با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کنند و مشکلات این استان شناخته شده است.
حجت الاسلام صادقی افزود: انتظار می رود بر پایه نظام اسلامی که با هدف توسعه عدل و داد و اشاعه قسط برپا شده است این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شوند.
برپایی عدالت توزیعی وظیفه همگان
وی با بیان این مطلب که دولت ها همواره در طول سنوات گذشته خدمات زیادی به مناطق محروم داشته اند عنوان کرد: محرومیت های انباشته شده طی قرن های گذشته آنقدر زیاد است که هنوز هم آثار آن ها وجود دارد و بیکاری، توسعه نیافتگی و کمبود امکانات از جمله معضلات این محرومیت ها هستند.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید که ما رسولان را فرستادیم و همراه آن ها کتاب نازل کردیم و این کتاب ها الگوی عمل آنها هستند بنابراین هدف نزول کتب آسمانی و انبیاء الهی اجرای قسط و عدل و داد است.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه عدالت توزیعی و عدالت کیفری دو بخش از عدالت به شمار می آیند بیان داشت: گاهی برای برپایی عدل و داد شدت عمل و سختی لازم است هر چند که برپایی عدالت تماما به معنای سخت گیری و شدت عمل نیست.
وی افزود: بخش کیفری عدالت که به قوه قضائیه و دادگستری مربوط می شود بخشی است که با صلابت و سختی عمل همراه بوده و این در حالی است که در عدالت توزیعی سختی عمل وجود ندارد.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه برپایی عدالت توزیعی را وظیفه همگان بویژه دولت ها دانست و ادامه داد: دولت ها موظف هستند به گونه ای امکانات، ساختارها، بودجه، مصوبات و مقررات را تنظیم کنند که شرایط زندگی نسبتا یکسان و مشابه برای همه مردم در همه کشور فراهم شود.
قوه قضائیه آخرین نقطه امید مردم است
حجت الاسلام صادقی یادآور شد: در طول تاریخ جمهوری اسلامی دولت ها تلاش کرده اند که شرایط خوبی برای مردم فراهم کنند ولی آنقدر عقب افتادگی ها در گوشه و کنار کشور زیاد است که تا رسیدن به نقطه مطلوب مسافت زیادی را باید پیمود.
وی احقاق حقوق مردم و به کیفر رساندن ظالمانی که حقوق مردم را زیر پا گذاشته اند را وظیفه اول و آخر قوه قضائیه دانست و گفت: قوه قضائیه آخرین نقطه امید مردم است و اگر قوه قضائیه در هر جامعه ای قوی بوده و در اجرای عدالت تزلزل نداشته باشد مردم آن جامعه امیدوار خواهند شد.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه افزود: بسیار اهمیت دارد که قوه قضائیه در هر جامعه قوی و عادلانه عمل کند و این نگاهی است که مسئولین عالی قضایی کشور بویژه رئیس قوه قضائیه به مسائل قضائی دارند و همواره تلاش دارند به این وظیفه خود عمل کنند.
 افزایش فقر و بیکاری را باعث پیدایش بزه و جرم در جامعه
حجت الاسلام صادقی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات عمده دستگاه قضائی کشور دانست و اظهار داشت: به علت کمبود قاضی و کارمند در دستگاه قضائی گاهی عمل پاسخگویی به شکایات مردم با تاخیر صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین افزایش مشکلات و معضلات در بین جامعه باعث بروز تراکم کار عوامل قضائی و به تاخیر افتادن رسیدگی به شکایات است.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه افزایش فقر و بیکاری را باعث پیدایش بزه و جرم در جامعه دانست و عنوان کرد: حجم زیاد کاری که به یکباره طی سال های اخیر پس از جنگ برای قوه قضائیه تراشیده شد نتیجه افزایش فقر و بیکاری است.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه اراده مسئولان دستگاه قضائی کشور در این است که حق و عدالت را جاری و ساری کنند افزود: قوه قضائیه در مسائلی که به حقوق عامه مردم بر می گردد با حساسیت و وسواس بیشتری ورود می کند.
صدور حکم رحیمی بدون هیچ گونه ملاحظه سیاسی
حجت الاسلام صادقی در بخش دیگری از سخنرانی خود به فساد های مالی اخیر اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه کشور طی سال های اخیر با پرونده های سنگین اقتصادی که به افراد بسیار قدرتمند و با پشتوانه سیاسی قوی مربوط می شد برخورد جدی داشته است.
وی ادامه داد: قوه قضائیه در اجرای حکم این افراد بدون توجه به توانمندی اقتصادی و قدرت اجتماعی و سیاسی آنها عمل کرده که این یکی از افتخارات دستگاه قضا است که حتی از قدرتمندان نیز قدرت را می ستاند.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در چند هفته اخیر احکام محکم و استواری در اجرای عدالت برای معاون اول رئیس جمهور دولت دهم بدون هیچ ملاحظه سیاسی و تاثیر گذشته این شخص در اجرای حکم توسط دستگاه قضا صادر شد.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه سوابق انقلابی، سوابق خدمتی، سوابق مسئولیتی و ... فرد در صرف نظر از جرم امروز او تاثیری نخواهد داشت تصریح کرد: عدالت یعنی اینکه بین فرد مشهور و غیر مشهور، فرد قوی و ضعیف و فرد با پشتوانه و بدون پشتوانه تفاوتی در مجازات و اجرای حکم وجود نداشته باشد.
قاضی نباید تحت تاثیر جوسازی های عوامانه قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) و حکومت ایشان الگوی ما برای اجرای عدالت هستند بیان داشت: قاضی ما یاد گرفته است که در حین اجرای حکم عادلانه عمل کند و این انتظاری است که مردم از ما دارند و انتظاری بجایی بوده و در واقع این همان سیاست دستگاه قضا است.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: گاهی ممکن است جوسازی هایی صورت گرفته و از قضات خواسته شود با برخی افراد خاص برخورد شود لذا قاضی نباید تحت تاثیر جوسازی های عوامانه قرار گرفته و حکم صادر کند مگر اینکه جرم شخص بر او ثابت شود.
حجت الاسلام صادقی در پایان یادآور شد: همه مسئولان بایستی به دنبال حفظ شعائر اصلی انقلاب بوده و راه امام را ادامه داده و همچنین مسیری که رهبری تبیین می کند را بپیمایند و در پیمودن این مسیر نباید افراط کرد.
وی افزود: اگر در خط حق حرکت کنیم پیشرفت جامعه روز به روز بیشتر شده و جامعه ما بهبود پیدا خواهد کرد.

http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif