PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : فعالیت‌‎های اکتشافی معادن رونق می‌گیرد



sunyboy
02-16-2015, 04:50 PM
به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای تسریع جهت انجام فعالیت‌های اکتشافی کشور و نظر به اهمیت امر اکتشاف در توسعه پایدار کشور و لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به امضای مهندس محمدتقی کره‌ای و دکتر مهدی کرباسیان رسید.
بر همین اساس دو طرف نسبت به معرفی محدوده‌های امیدبخش حاصل از مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده توسط سازمان و ادامه عملیات اکتشاف، انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در محدوده‌های اولویت‌دار ایمیدرو و سازمان و ادامه عملیات اکتشاف، نظارت سازمان بر پروژه‌های ژئوفیزیک هوایی معرفی شده از طرف ایمیدرو، همکارى در توسعه و اجراى پروژه‌هاى زمين‌شناسى، اکتشافى و معدنى در خارج از کشور تاکید کردند.
پیش از امضای این تفاهم‌نامه جمعی از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره فعالیت‌های اخیر این سازمان در بخش اکتشافات، مناسبات بین‌الملل و مطالعات اخیر این مجموعه در بخش ریزگردها و دریاچه ارومیه توضیحاتی ارائه کردند.
محمدتقی کره‌ای رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این که قرار است سازمان زمین‌شناسی بر اساس تجربیات خود در پروژه سنگان به برداشت ژئوفیزیک هوایی در مناطق مورد نظر طبق این تفاهم‌نامه بپردازد، گفت: پس از انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی دستاوردهای خود را به سازمان ایمیدرو معرفی خواهیم کرد تا این سازمان نیز برای انجام مطالعات اکتشافات تفصیلی اقدام کند تا به معدن منجر شود.
وی از توجه جدی دولت به مطالعات ژئوفیزیک هوایی خبر داد و افزود: در این دولت این بخش مورد توجه جدی قرار گرفته و قرار است حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر پرواز خطی به زودی در کشور انجام شود.
به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عمده مناطق اولویت‌دار کشور زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار خواهد گرفت که امید است در فرصت کوتاهی بیشترین حجم عملیات را انجام دهیم و به مناطق عمقی برای اکتشاف برسیم.
همچنین مهدی کرباسیان ضمن ابراز خرسندی از حضور در یکی از سازمان‌های حاکمیتی کشور از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان مجموعه‌ای که قادر است کشور را در دستیابی به اقتصاد مقاومتی و خودباوری و همچنین ایجاد رفاه و توسعه یاری کند، یاد کرد.
رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با بیان این که جایگاه این سازمان در شناسایی نعمات خداوندی در حوزه معدن بسیار ویژه است، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک سازمان توسعه‌ای بر این باور هستیم که تکالیف جدی به عهده ماست و باید به سمت سرمایه‌گذاری و استحصال از معادن تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری و همچنین تجهیز معادن و صنایع معدنی گام برداریم.
وی ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری و همچنین دولت به اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بایستی معدن و صنایع معدنی را جدی بگیریم زیرا حوزه معدن زمینه‌ساز توسعه و اشتغال است و کشف معدن و استخراج و بهره‌برداری و فرآوری باعث توسعه فزاینده در کشور می‌شود.
کرباسیان از ایران به عنوان کشوری بسیار جوان یاد کرد و گفت: باید به فکر ایجاد اشتغال برای جوانانمان باشیم و عقب‌ماندگی‌های موجود را جبران کنیم که برای این امر نیاز به یک جهت بزرگ برای جبران قبل داریم.
وی افزود: جهش بزرگ بسیار سخت ولی عملی است که یکی از این ظرفیت‌ها برای دستیابی به نقطه مورد نظر معادن است که بر همین اساس سازمان ایمیدرو در حوزه اکتشاف به عنوان یک سازمان توسعه‌ای وارد شده و قصد کمک‌رسانی در ایجاد توسعه کشور را دارد.
به گفته رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران در حوزه اکتشاف ریسک زیادی است و فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی زودبازده نیست و از سویی اعتبارات به درستی و کافی به این مجموعه اختصاص نیافته که بایستی سازوکارهایی اندیشیده شود تا قدرت تحرک را در این مجموعه ایجاد کنیم.
کرباسیان گفت: در اواخر سال ۹۲ و اوایل ۹۳ ایمیدرو به این حوزه وارد شد و تا ۲۰۰ هزار کیومتر مربع عملیات اکتشاف عمومی و تفصیلی انجام شد و یا در حال انجام است که حدود ۱۲ هزار کیلومتر مربع اکتشاف در حوزه سنگان جزو نخستین فعالیت‌های سازمان ایمیدرو در این بخش است که مطالعات اصلی را سازمان زمین‌شناسی انجام داده که خبرهای خوش آن اعلام خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، جنوب غربی یزد هم در حال کار هستیم و بررسی نزدیک به ۱۳۵ هزار کیلومتر مربع را آغاز کرده‌ایم.
این مقام مسئول تاکید کرد: عقب‌ماندگی تاریخی در بخش اکتشاف را با همکاری دو طرف به صورت جهشی برطرف خواهیم کرد و با بخش خصوصی فعال نیز فعالیت خود را توسعه خواهیم داد.
به گفته کرباسیان یکی از سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، معدن وتجارت این است که حوزه فعالیت‌های خود را از درون به برون کشور ببریم که بر همین اساس آمادگی خود را به منظور فعالیت در کشورهای افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، عراق و آمریکای لاتین و آفریقا اعلام می‌کنیم.
رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران همچنین از عناصر نادر خاکی به عنوان یکی از موارد مغفول در کشور یاد کرد و گفت: این بخش دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است که سازمان ایمیدرو به آن توجه جدی دارد و امیدواریم با همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گام‌های جدی در این بخش برداریم.

http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif