PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش بیدار ماندن در زمانی که احساس خواب آلودگی می‌ کنید



omid27
11-03-2014, 10:22 PM
http://pnu-club.com/imported/2014/11/23.jpg (http://amozande.ir/)
گاهی ممکن است در طول شب به علت حضور در یک مهمانی یا یک جشن فرصت لازم برای خوابیدن پیدا نکنید و فردای آن مجبور باشید صبح زود به سر کار بروید، یا حتی بر اثر عوامل دیگر نتوانید شب‌ها خوب بخوابید و در طول روز احساس خواب آلودگی کنید. پیشنهاد ما امتحان کردن 10 راه حل زیر برای درمان خواب آلودگی شماست.
1– نور خورشید را حس کنید
نور خورشید به طور طبیعی باعث شادابی و سلامت پوست می‌شود و با تولید ویتامین D احساس خستگی و خواب آلودگی شما را کاهش می‌دهد. نور خورشید همچنین کمک می‌کند که احساس کسل بودن از شما خارج شود.
2– آب بنوشید
اگر احساس خستگی می‌کنید حتما آب بنوشید. در روز های گرم تابستان نوشیدن یک لیوان آب خنک خستگی را از تن شما به در می‌برد.
3– رژیم غذایی مناسب داشته باشید
وقتی احساس خواب آلودگی می‌کنید، حتما به رژیم غذایی خود نیز نگاهی بیاندازید. صبحانه بیش از حد نخورید، نهار پر چرب نیز باعث افزایش خواب آلودگی و کاهش سلامت شما می‌شود، از آن نیز اجتناب کنید. خوردن میان وعده‌های کم حجم و نوشیدن قهوه و چای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
4– پیاده روی کنید
یک جا نشستن کمکی به بیدار بودن و رفع حالت خواب آلودگی شما نمی‌کند. یک راه حل مناسب برای زمانی که شما به شدت احساس خواب آلودگی می‌کنید، پیاده روی است. اگر در محل کار خود هستید و پیاده روی برای شما مقدور نیست می‌توانید مقداری قدم بزنید و تا میز همکار خود بروید یا برای نوشیدن یک لیوان آب به محل آب سردکن رفته و برگردید.
5– نفس عمیق بکشید
روش نفس کشیدن نیز می‌تواند در افزایش سطح بیداری و کاهش احساس خواب آلودگی مفید باشد. کافی است از بینی چندین بار به آرامی دم و باز دم را انجام دهید. این کار بعد از صرف نهار به شما پیشنهاد می‌شود.
6– به موسیقی شاد گوش دهید
موسیقی‌هایی که به شما ریتم می‌دهند و باعث کوبیدن آهسته پاهایتان روی زمین می‌شوند به شدت در رفع حالت کسلی و خواب آلودگی مفید است. برعکس آن گوش دادن به موسیقی‌های آرام و کلاسیک باعث افزایش احساس خواب آلودگی می‌شوند.
7– هر نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشید
نشستن به یک شکل ثابت و بی تحرک باعث افزایش خواب آلودگی می‌شود. کار با کامپیوتر و نشستن پشت میز اداره این حالت را تشدید می‌کند. توصیه ما به شما داشتن یک تحرک بدنی هرچند کوچک هر نیم ساعت یک‌بار است. برای مثال جابجا کردن ساده پا و یا حرکت دادن دست‌ها به طرفین بسیار مفید است.
8– هوای تازه استشمام کنید
زمانی که احساس خواب آلودگی کردید، شاید یک مقدار هوای تازه شما را سر حال بیاورد. اگر در محل کار هستید پنجره‌ها را باز کنید و یا برای صرف ناهار به یک محیط باز بروید. اگر در حال رانندگی بودید و احساس خستگی و خواب آلودگی کردید، حتما پنجره‌ها را باز نمایید تا هوای تازه استشمام کنید و از حالت خواب آلودگی خارج شوید.
9– دوش بگیرید
پیش از حرکت به سمت محل کار 5 دقیقه دوش بگیرید. اگر در محل کار خود هستید و امکان دوش گرفتن ندارید، صورت‌تان را با آب سرد بشویید. این کار باعث افزایش سطح هوشیاری شما می‌شود.
10– خواب نیم‌روزی (قیلوله)
خواب نیم‌روزی در بیشتر افراد باعث انرژی دوباره در بعد از ظهر می‌شود. حدود 10 الی 15 دقیقه خواب نیم‌روزی افزایش چشم‌گیری در انرژی پایان روز شما و کاهش احساس خواب آلودگی دارد.
بسیاری از افراد برای بیدار ماندن به نوشیدن قهوه غلیط و نوشابه‌های انرژی زا روی می‌آورند. این نوع نوشیدنی‌ها نه تنها احساس خواب آلودگی را کاهش نمی‌دهند بلکه سلامت شما را هم به خطر می‌اندازند. شما ممکن است با یک یا چندتا از راه حل‌هایی که در بالا به آن اشاره شد آشنا بوده باشید و همین‌طور راه حل‌های دیگری را نیز دنبال کنید و به آن‌ها اعتقاد داشته باشید. لطفا راه حل‌های خود را که برای افزایش سطح هوشیاری و کاهش احساس خواب آلودگی مفید هستند در بخش نظرات مطرح فرمایید تا دیگران نیز از آن‌ها استفاده کنند.