PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راهنمای خرید لپ تاپ حرفه ای



Invisible2
09-21-2014, 06:17 PM
http://pnu-club.com/imported/2014/09/2071.jpg (http://www.shabnamnews.com/upload/sci/shabnamnews2822597232379127.jpg)


مقاله‌های بسیاری در مورد راهنمای خرید لپ تاپ‌ها وجود دارد که موارد مهم در حین خرید لپ‌تاپ را معرفی و بررسی می‌کنند اما در این مقاله قصد داریم ویژگی هایی که در یک لپ‌تاپ خیلی ضروری نیستند را معرفی کنیم تا در حین انتخاب یک لپ‌تاپ کم‌تر دچار سردرگمی شوید.

برای خرید لپ‌تاپ فاکتورهای خیلی مهمی از قبیل سایز دستگاه، پردازنده، گرافیک و … وجود دارد که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید قبل از مطالعه مقاله «در خرید لپ تاپ به چه مواردی توجه نکنیم» مقاله‌های زیر را مشاهده کنید.

پیش از خرید لپ تاپ ها با دسته بندی آن ها اشنا شوید
راهنمای خرید لپ‌تاپ (ویژگی های عمومی، انواع و کاربردها)
راهنمای عمومی پردازنده ها
پیشنهاد گرافیک برای لپ تاپ های گیم
راهنمای خرید لپ تاپ برای گرافیست ها

در این مقاله سعی داریم مواردی که در حین خرید یک لپ‌تاپ بعنوان اولویت‌های اصلی محسوب نمی‌شوند را ذکر کنیم. این نکات به معنی عدم اهمیت این بخش‌ها نیست اما زمانی که تاثیر این موارد در قیمت زیاد باشد می‌توانید از آنها صرف نظر کنید و روی بخش‌های اصلی تاکید داشته باشید. ضمنا این موضوع در اختیار شما است و شاید یک یا چند مورد از این بخشها برای شما اهمیت داشته باشد.


۱-برند

یکی از سوالات رایج در زمینه خرید لپ‌تاپ مربوط به برند دستگاه می‌شود که بهترین برند کدام است آیا برند x بهتر از y است و… در پاسخ به این کاربران باید اشاره کرد هیچ کس نمی‌تواند بگوید این برند بهترین است. هر برندی نقاط قوت، ضعف‌ و ویژگی‌های خاص خود را دارد ضمن اینکه تقریبا همه برند‌ها انواع دستگاه‌ها در سایز‌ها و قدرت‌های مختلف را تولید و عرضه می‌کنند تا بتوانند اکثر کاربران را پوشش دهند پس بهتر است بجای توجه به برند خاص به ویژگی‌های سخت افزاری و نیاز‌های خود توجه کنید.

برندها از نظر قیمت طبقه‌بندی مشخصی دارند به عنوان مثال اپل و سونی همیشه در میان برندهای گران‌قیمت بوده‌اند که این مساله هم به دلیل کیفیت بالای آنها است اما قسمتی از این اختلاف هزینه صرفا به دلیل بحث‌های تجاری است و ارتباطی به قطعات استفاده شده ندارد. سایر برندها مثل ایسوس، لنوو، اچ پی٫ دل، ایسر و دیگران در میان محصولات خود هم دارای محصولات ارزان هستند و هم می‌توان مدل‌های گران قیمت را از آنها مشاهده کرد. مثلا در ایسوس سری x قیمت پایین‌تری نسبت به سری N دارد یا در لنوو سری Y گران‌تر از سری G فروخته می‌شود. ما تاثیر برند در انتخاب را رد نمی‌کنیم اما زمانی که بین دو مدل یکسان با قیمت متفاوت از دو برند همرده تردید دارید می‌توانید نقش برند را نادیده بگیرید.

۲-رم

شاید یکی از رایج‌ترین قطعاتی که در مشخصات یک لپ‌تاپ ذکر می‌شود میزان رم دستگاه باشد که به لطف پیشرفت تکنولوژی امروزه اکثر لپ‌تاپ‌ها از رم‌های ۴،۶،۸ و ۱۶ گیگابایتی استفاده می‌کنند که در برخی دستگاه‌های مخصوص گیم این میزان به ۳۲ گیگابایت هم می‌رسد. رم، محلی برای ذخیره اطلاعات موقت است که در حین اجرای برنامه‌ها داده‌های مربوطه بر روی رم قرار می‌گیرند و هرچه میزان رم بیشتر شود امکان اجرا نرم‌افزار‌های بیشتری بطور همزمان وجود دارد (البته رم یکی از پارامتر‌ها است) پس با این توضیح هر چقدر ظرفیت رم بیشتر باشد سرعت دستگاه هم بیشتر می‌شود. اما این موضوع همیشه صحیح نیست. ظرفیت رم تا یک سطحی اهمیت دارد و بعد از آن دیگر تاثیری روی سرعت نخواهد داشت. در این حالت تنها زمانی که یک برنامه خاص برای اجرای یک وظیفه خاص، به ظرفیت بالای رم نیاز داشته باشد ممکن است این حجم اضافه استفاده شود که معمولا ظرفیت‌های بالای چهار گیگابایت همچنان برای بسیاری از برنامه‌ها کافی هستند. نتیجه اینکه اگر بین دو مدل با اختلاف ظرفیت ۴ گیگابایت (یکی ۴ و دیگری ۸ گیگابایت) تردید داشتید اما این اختلاف قیمت ۴۰۰ هزار تومان بود بدیهی است که انتخاب لپ‌تاپ با ظرفیت پایین‌تر، منطقی‌تر است.

حال سوالی که پیش می‌آید دلیل کم اهمیت بودن میزان رم دستگاه است. رم یکی از راحت‌ترین قطعاتی است که می‌توان در لپ‌تاپ ارتقا داد بطوری که با باز کردن پیچ‌های پنل دستگاه می‌توان به خشاب‌های رم دسترسی پیدا کرد و معمولا قابلیت ارتقا تا ۱۶ گیگ در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد. شرکت‌ها از این تغییرات جزیی برای افزایش قیمت می‌توانند استفاده کنند.

۳-هارد و SSD

دومین قطعه سخت افزاری در لپ تاپ‌ها که امکان تعویض آسان دارد، هارد دستگاه است. هارد دیسک محل ذخیره سازی داده‌ها و اطلاعات کاربر است. امروزه اکثر دستگاه‌ها از هارد دیسک‌های چرخان استفاده می‌کنند که ظرفیت بالا و قیمت بسیار مناسبی دارند اما به دلیل چرخش صفحات در برابر ضربه و شوک آسیب پذیر هستند. امروزه نسل جدید درایو‌های ذخیره ساز به نام دیسک‌های جامد و یا همان SSD معرفی و عرضه شده‌اند اما متاسفانه علاوه بر ویژگی‌های بسیار خوب مانند سرعت بسیار بالا، مقاومت بیشتر و بی‌صدا بودن، قیمت بسیار بالایی دارند که بیشتر در لپ‌تاپ‌های گران قیمت و یا گیم به چشم می‌خورند. اگر بین دو مدل مشابه با هارد دیسک معمولی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت تردید داشتید اگر اختلاف قیمت زیاد باشد بهتر است ظرفیت کمتر را انتخاب کنید و بهای کمتری بپردازید. در حالت دیگر اگر یک نوت‌بوک دارای هارد درایو و دیگری دارای SSD بود باز هم به قیمت توجه کنید. در آینده می‌توانید هارد درایو را به SSD تبدیل کنید ضمن اینکه حین انتخاب به ظرفیت درایو هم توجه داشته باشید.

برای تعویض هارد همانند رم با باز کردن پنل دستگاه می‌توان هارد قبلی را خارج و با یک هارد جدید و یا یک SSD پر سرعت جایگزین کرد. البته در برخی دستگاهای حرفه‌ای فضا و پورت خالی برای اضافه کردن هارد در کنار هارد اصلی وجود دارد. همچنین می‌توان درایو نوری دستگاه را خارج کرده و با یک تبدیل یک SSD یا HDD بجایش قرار دهید. البته این موارد در همه مدل‌ها عمومی نیستند و قبل از خرید نسبت به وجود این ویژگی مطمئن شوید.


۴-درایوهای نوری

اگر چه امروزه DVDها محبوبیت خود را از دست داده‌اند و کاربران بیشتر از هارد‌های اکسترنال و فلش مموری‌ها استفاده می‌کنند اما برای نصب بازی‌ها و نرم افزار‌ها یکی از موارد پر مصرف DVD RW هستند. امروزه با توجه به کاهش ضخامت دستگاه‌ها در اکثر مینی بوک‌ها و یا الترابوک‌ها درایو‌های نوری حذف شده‌اند.

برای رفع این مشکل میتوانید از درایو‌های نوری اکسترنال بسیار کوچکی که از طریق پورت USB به دستگاه متصل می‌شوند و قیمت مناسبی هم دارند استفاده کنید. در مقابل زمانی که به این درایو نیاز ندارید از وزن کم دستگاه و قدرت حمل آن لذت ببرید.

۵-لمسی بودن صفحه نمایش

با توجه به موج تولید دستگاه‌های هیبریدی و تبدیل شونده که اکثر کمپانی‌ها هم علاقه زیادی به تولید این دستگاه‌ها از خود نشان داده‌اند، شاهد تولید لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش لمسی هستیم. این ویژگی با توجه به عرضه ویندوزهای ۸ و ۸٫۱ که از قابلیت لمسی پشتیبانی می‌کنند در خیلی از محصولات جدید مشاهده می‌شود.

قابلیت لمسی در دستگاه‌های تبدیل شونده‌ای همانند سری یوگا لنوو و Transformer book‌های ایسوس اجتناب ناپذیر است زیرا این مدل‌ها علاوه بر لپ‌تاپ، به صورت تبلت نیز قابل استفاده هستند. اما این قابلیت در دستگاهای معمولی که تاثیر زیادی هم بر قیمت دستگاه می‌گذارد بیشتر جنبه سرگرمی دارد و کاربران پس از مدتی ترجیح میدهند از تاچ پد و یا موس استفاده کنند. کار با نمایشگر لمسی باعث کثیف شدن صفحه نمایش می‌شود و معمولا لولای پنل حین لمس انگشت ثابت نمی‌ماند پس کار با نمایشگر لمسی به اندازه تبلیغات آن بی‌دردسر نیست.

پس اگر قصد خرید لپ تاپ‌های معمولی دارید بهتر است بجای صرف هزینه برای لمسی بودن صفحه نمایش به فکر سخت افزار دستگاه و جیب خود باشید.

۶-پورت ها واتصالات

در لپ تاپ‌های مالتی مدیا ۱۵٫۶اینچی معمولا تمامی پورت‌های ضروری مانند انواع USB، خروجی‌های VGA, HDMI درگاه کارتخوان خروجی‌های صوتی و پورت شبکه وجود دارد اما در سری الترابوک و مینی بوک‌ها به دلیل محدودیت فضا برخی پورت‌ها همانند پورت شبکه و یا خروجی VGA حذف می‌شوند.


اگر نیاز به استفاده از پورت‌ها دارید می‌توانید از انواع تبدیل‌ها استفاده کنید که بسته به نوع و مدل قابلیت افزایش تعداد پورت‌های USB ورودی خروجی‌های صوتی، خروجی VGA و… را در اختیار میگذارد.


۷-جدا شدن باتری

پیش از این در گوشی‌های موبایل شاهد استفاده از باتری‌های داخلی بودیم چندی است که این ویژگی در لپ تاپ‌ها هم مشاهده می‌شود اما متاسفانه در لپ تاپ‌ها با اصطلاح باتری‌های غیر قابل تعویض شناخته می‌شوند در حالی است که این اصطلاح اشتباه موجب نگرانی کاربران شده است از آن جا که باتری همه محصولات الکترونیکی فرسوده می‌شوند پس نیاز به تعویض باتری‌ها هم یک امر غیر قابل اجتناب است.

یکی از معرف‌ترین محصولاتی که از باتری‌های داخلی استفاده کرد Lenovo Z510 بود که یکی از اصلی‌ترین سوالات کاربران مربوط به خراب شدن باتری بود باید بگوییم که باتری‌های داخلی فقط از دست کاربران مخفی شده‌اند اما با باز کردن پنل دستگاه به راحتی می‌توان باتری را خارج و تعویض کرد.

امروزه اکثر کمپانی‌های بزرگ همانند Lenovo ,Dell, MSI ,Gigabayte از باتری‌های داخلی در محصولاتشان استفاده می‌کنند.


۸-لوازم جانبی

در برخی نوت‌بوک‌ها همراه با محصول، لوازم جانبی همچون ماوس، ساب ووفر، کیف، لیپ موشن و … عرضه می‌شوند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و البته قیمت دستگاه را هم بالا می‌برند اگر علاقه به این محصولات دارید میتوانید انتخاب خیلی آزاد‌تری در بازار داشته باشید.


۹-گارانتی

عدم حضور نمایندگی رسمی کمپانی‌های تولید کننده در کشور موجب شده در ایران گارانتی معنای خوبی نداشته باشد و خیلی از کاربران ترجیح میدهند بجای هزینه برای گارانتی، پول خود را صرف سایر موارد کنند. این روال در بازار موبایل کشور خیلی بیشتر مشاهده می‌شود اما در مورد لپ تاپ‌ها نیز همه شرکت‌های گارانتی پشتیبانی خوبی از خود نشان نمی‌دهند و به هر دلیل کوچک و بزرگی، هزینه تعمیرات را از مشتریان دریافت می‌کنند. با این حال داشتن گارانتی برای لپ‌تاپ‌ها را توصیه می‌کنیم اما حساسیت زیادی روی شرکت خاصی نداشته باشید.

۱۰-اشانتیون!

آنتی‌ویروس، محافظ، ماوس، کیف، خنک‌کننده، نصب ویندوز و بسیاری موارد دیگر گاهی به عنوان اشانتیون روی لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شود اما وجود این تشویق‌ها به معنی انتخاب بهتر نیست. اگر دستگاهی مشخصات خوبی داشته باشد نیازی به اشانتیون ندارد و معمولا از این مشوق‌ها برای ایجاد انگیزه خرید در محصولاتی که سخت‌تر انتخاب می‌شوند کمک گرفته می‌شود. پس با یک اشانتیون ۲۰ هزار تومانی در انتخاب یک لپ‌تاپ ۲ میلیون تومانی ریسک نکنید.

سخن پایانی

اگر چه همه موارد ذکر شده مهم هستند اما همانطور که مطالعه کردید برای اکثر موارد بالا راه‌های جایگزینی مناسبی وجود دارد پس بهتر است در حین خرید به موارد مهم تری از قبیل سایز دستگاه، قدرت سخت افزاری، استحکام دستگاه و صفحه نمایش توجه کنید.