PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : قنات زارچ - یزد (طولانی ترین قنات ایران)



Borna66
06-10-2009, 09:32 PM
قنات زارچ طولاني ترين و يكي از كهن ترين قنات هاي كشورمان به شمار مي رود كه سابقه اي بيش از 3000 سال دارد يكي از ويژگي هاي قنات زارچ مقطع مربعي آنها است كه پيشينه حفر آن به زمان زرتشتيان بر مي گردد.

در مجموع طول كوره اين قنات بيش از 71 كيلومتر بوده و تعداد چاه هاي آن 2115 حلقه شمارش شده است. عمق مادر چاه آن به 85 متر مي رسد و آبدهي آن 25 ليتر در ثانيه گزارش مي شود كه در مقايسه با آبدهي سال هاي دور كه معادل 150 ليتر در ثانيه ذكر شده، رقم قابل توجهي به شمار نمي رود.علت اين امر افت شديد سطح آب هاي زير زميني منطقه براثر استفاده بيش از حد و نامناسب از آنهاست.

از ويژگي هاي ديگر قنات زارچ مي توان به مربعي بودن مقطع چاه هاي آن در مقايسه با همتايان ديگر كه مقطعي بيضوي و يا دايره وار دارند، اشاره كردكه پيشينه حفر چنين چاه هايي به زمان زرتشتيان بر مي گردد.
مظهر اين قنات در شهر زارچ استان يزد واقع شده و داراي سه شاخه يا تونل زير زميني جدا از هم است كه تونل هاي آن:«شيرين»،« شور» و« ابراهيم خويدكي» نام دارد.
از آب قنات زارچ 800 خانوار كشاورزي استفاده مي كنند و حدود 25 هكتار سطح زير كشت باغي از جمله باغات انار، انگور، انجير، سيب، پسته و هلو به همراه 400 هكتار سطح كشت زراعي تحت پوشش اين قنات قرار دارد.