PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : همه چیز درباره کاراته



O M I D
10-26-2013, 07:48 PM
كاراته چيست؟

كلمه ژاپنى «كارا» به معنى خالى و «te» يعنى دست است اين هنر رزمى كه (karate-do) نام دارد به معناى روش استفاده از دستان خالى است و براساس اصول دفاع شخصى طراحى شده است.
نخستين بار كاراته در جزيره Okinawa توسط روستاييانى كه طبق قوانين حاكم اجازه استفاده از سلاح (براى دفاع از خود) را نداشتند شكل گرفت و متولد شد. آن ها با الهام از هنر جنگى قديمى در چين توانستند شيوه اى جديد به وجود آورند و به عوض در دست گرفتن اسلحه از دست ها و پاهايشان استفاده كردند.
كم كم با عدم نياز به استفاده از اين روش براى دفاع از خود، اين وسيله دفاعى تبديل به يك «هنر» شد و آن را هنر يا ورزش رزمى ناميدند و به گوشه گوشه جهان رسيد و در حال حاضر چندين سبك مهم كاراته در دنيا اجرا مى شود.

چشم انداز تاريخى كاراته
«Okinawa» زادگاه يا محل تولد كاراته يكى از چندين جزاير كوچك جنوب ژاپن است كه به خاطر وضعيت و موقعيت جغرافيايى بسيار خوب و مناسبش ارتباط فرهنگى و تجارى زيادى با چين و ژاپن براى قرن ها داشته است. به همين خاطر عرصه مبادلات بين مردم اين جزاير با كشورهاى همسايه از تبادل كالا و خدمات فراتر رفت و حتى شيوه هاى تدافعى و رزمى نيز انتقال يافت. به جهت تأثير دائمى ملوانان و تجار چينى جنگ هاى داخلى در اين جزيره تحت تأثير (Chan Fa) يا روش استفاده از مشت در نبردها ( كه در چين متداول بود) قرار گرفت.

همانطور كه ذكر شد وضعيت استراتژيك خاص اين منطقه باعث شد كه چينى ها و ژاپنى ها بارها به Okinawa هجوم برند تا از اين جزيره به عنوان پايگاه سياسى نظامى خود استفاده كنند و جاى تعجب نيست اگر در چنين شرايطى اين مردم به دنبال راهى براى دفاع از خود بوده باشند بدون داشتن سلاح و براساس قوانينى كه به آن ها اجازه استفاده از اسلحه را نمى داد شروع به استفاده از شيوه هاى دفاعى به كمك بخش هاى مختلف بدن و با دستان خالى و پاهاى برهنه كردند.

در شروع اين هنر به طور مخفيانه آموزش داده مى شد و از آن جايى كه بيشتر اين آموزش ها در شب انجام مى شد. شاگردان با لباس خواب بر سر تمرينات حاضر مى شدند و همان لباس خواب ها با تغييراتى به شكل لباس هاى كنونى يا (gi) امروزى درآمد.

در طى سال ها و با گذر زمان ممنوعى آموزش كاراته كمتر شد و گسترش يافت تا اينكه در سال ۱۹۰۲ به طور رسمى مبارزه با استفاده از اصول كاراته به نمايش گذاشته شد و از آن جا بود كه كاراته به ميان جوانان ژاپنى راه يافت و با استقبال شديدى كه در اين كشور از آن شد در سال ۱۹۴۸ انجمن كاراته ژاپن را تأسيس كردند. (JKA) و با شكل گيرى اين انجمن رسمى بود كه كاراته در سرتاسر جهان با سرعت بيشترى گسترش پيدا كرد.

سال ۱۹۳۶ و ملاقات استادان اين رشته
در اين سال Ryukyu Shimpo يك روزنامه در Okinawa بانى و حامى برگزارى جلسه اى شد تا استادان اين رشته به تبادل نظر با هم پرداختند و از همين زمان براى اين شيوه دفاعى نام كاراته را انتخاب و اصولى مشترك را طراحى كردند.

دلايل تغيير نام:
۱- در درجه اول مى خواستند هيچ ريشه اى از فرهنگ و اصول چين در اين رشته ورزشى بر جاى نماند چرا كه تأثيرات شديد نفوذ چين را در آن حس مى كردند. پس بهتر بود كه از كلمه اى جديد استفاده شود.
۲- اين نام نزديكى بيشترى به فلسفه Zen كه معتقد به تفكر و رياضت بود داشت.
۳- در ضمن اين كه از نظر لغوى كلمه اى مناسب و مترادف با اين شيوه دفاعى بود (استفاده از دستان خالى)

O M I D
10-26-2013, 07:49 PM
كاراته و هندوستان

با اشاره به برخى نوشته ها و مدارك برجاى مانده از قرن ششم بعد از ميلاد عده اى معتقدند يك راهب هندى به نام (Daruma) از هندوستان به چين سفر كرد تا به پادشاه سلسله Liang اصول Zen بودايى ها را آموزش دهد. او براى تحمل اين سفر سخت و دشوار نياز به تقويت روحى و جسمى خود داشت كه بعدها از اين جهت شهرت يافت. پس از اتمام آموزش و انجام كار خود او در چين ماند و به راهب هاى چينى آموزش اصول بودايى را داد.

گرچه شباهت هاى زيادى بين هنر رزمى هند و چين وجود دارد اما شواهد و مدارك محكمى مبنى بر اينكه اين روش از هندى ها به مردم چين رسيده باشد وجود ندارد. در ضمن اينكه برخى از متون چينى نشان مى دهد اصولى از اين شيوه رزمى پيش از سفر راهب هندى به چين در ميان نوشته هاى آن ها به چشم مى خورد.

رنگ كمربندها و كاراته
در شروع اين ورزش مفهوم و تصورى تحت عنوان رنگ كمربند وجود نداشت و مى توان گفت كمربند و رنگ هاى مختلف آن پس از استفاده از لباس كاراته (gi) به وجود آمد. در آغاز براى شاگردان كمربند سفيد در نظر گرفتند. اما كمربند شاگردان با ادامه تمرينات و بردبارى آنها در اين رشته كثيف و كثيف تر مى شد و اين گونه شد كه تصميم گرفتند براى نشان دادن تداوم تمرينات و بالا رفتن سطح مهارت كمربندها را تيره تر كنند. تا اينكه به رنگ سياه عنوان حداكثر تلاش و موفقيت را دادند و شخص تازه كار را با كمربند سفيد و بالاترين حد شاگردى با كمربند سياه به نمايش گذاشتند و براى حد وسط رنگ سبز در نظر گرفته شد.

خم شدن ۲ حريف قبل از مبارزه:
در مبارزات ورزشى مختلف ژست ها و تغييرات بدنى خاصى پيش از شروع مبارزه از طرف ورزشكاران انجام مى شود. براى نمونه در مسابقات مشت زنى يا بوكس ورزشكاران دستكش هاى يكديگر را لمس مى كنند يا شمشيربازان تيغه شمشيرها را اندكى به هم مى مالند و در كاراته نيز با خم شدن در جلو يكديگر نوعى تواضع را به نمايش مى گذارند و علاوه بر اصول صرف و خشك ورزشى، پندهاى اخلاقى اين رشته كه منش صحيح، صميميت، تلاش، ادب و خويشتندارى است را هم به تصوير مى كشند.

آيا مى دانيد كه:
۱- ۷-۳ سال طول مى كشد تا به كمربند سياه برسيد.
۲- براى پرداختن به اين ورزش هرگز آنقدر پير و مسن نيستيد كه امكان شروع و يا ادامه را نداشته باشيد.
كاراته باعث كم شدن استرس و افزايش اعتماد به نفس مى شود.
۴- قدرت و چالاكى را به طور همزمان بالا مى برد.




کاراته‌باز، کاراته‌کار، کاراته‌کا
ما ورزشكار حرفه‌اي اين رشته را از قديم به‌نام «كاراته‌باز» مي‌شناختيم ولي اكنون چند سالي است كه واژه‌هاي «كاراته‌كار» و «كاراته‌كا» هم در كنار آن رايج شده‌است.
اجازه بدهيد كه كمي معني اين واژه‌ها را شفاف كنيم. ورزش «كاراته» تقريباً مفهوم عامي در زبان فارسي پيدا كرده‌است و كاربرد واژه «كاراته‌بازي» هم به‌همين علت است. بنابراين با جاافتادن اين واژه در فارسي، طبيعي است كه ورزشكار اين رشته هم بايد «كاراته‌باز» ناميده شود. اما تا آنجا كه من اطلاع دارم، ورزش كاراته شامل سبك‌هاي مختلف و رشته‌هاي مختلف (كاتا، كميته) است و در همه آنها «بازي» وجود ندارد. ما در زبان فارسي اصطلاح «كار كردن» را هم داريم كه به‌معني فعاليت در يك رشته ورزشي است. مثلاً مي‌گوييم «فلاني بدنسازي كار مي‌كند». همين اصطلاح براي بسياري از ورزش‌هاي ديگر نظير كاراته يا بوكس يا جودو هم كاربرد دارد.

براين‌اساس واژه‌هايي نظير جودوكار، تکواندوکار، كاراته‌كار، آزادكار، فرنگي‌كار، و چوخه‌کار هم معنا يافته و راي
ج شده‌است. با توجه به معني رايج كارته‌بازي، شايد واژه «كاراته‌باز» براي كسي كه در رشته كاتا فعاليت مي‌كند صحيح نباشد. به‌همين علت واژه كلي‌تر و معنادارتر «كاراته‌كار» هم شكل گرفته و رايج شده‌است. اما واژه «كاراته‌كا» كه من نمي‌دانم ريشه‌اش چيست (احتمالاً اقتباسي است)، واژه كاملاً مستقلي است و عنصر -كا در پايان آن، كه به‌نظر مي‌رسد پسوند معناداري باشد، در فارسي معتبر نيست. ظاهراً واژه كاراته‌كا در مورد كساني كه در رشته «كاتا» فعاليت مي‌كنند، به‌كار مي‌رود (اگر کسی اطلاع بيشتری دارد لطفاً توضيح دهد). بااين‌حال من واژه «كاراته‌كا» را كه نه معني شفافي دارد و نه اقتباس آن لازم است، واژه مناسبي نمي‌دانم.

اين مطلب هم طولاني شد! اميدوارم كه شما را خسته نكرده باشم. درباره نام‌هاي عمومي ورزشكاران هنوز مطالب مهم‌تري مانده‌است كه به يادداشت بعدي موكول مي‌كنم. راستي، شما نظري نداريد؟

O M I D
10-26-2013, 07:52 PM
مفهوم كيوكوشين چيست؟

كيوكوشين به معناي حقيقت نهايي مبارزه با دست خالي است كه توسط استاد فقيد اوياما بنيانگذاري شد و سوساي اوياما در رشته هايي همچون جودو و جيرجيتسو، شوتوكان و چند رشته رزمي ديگر فعاليت نمود و در نهايت پس از بررسي و تفحص فراوان كيوكوشين كاراته را بنيانگذاري كرد كه به نظر بنده كامل ترين رشته كاراته است.
آيا مسابقاتي تاكنون در سطح منطقه ۱۰ برگزار كرده ايد؟
بله، از ابتداي سال ۸۳ تاكنون سه دوره مسابقات كاتا و كوميته و آمادگي جسماني برگزار كرده ام.

ورزش را چگونه با مسائل خانوادگي گره زده ايد، آيا همسرتان هم علاقه اي به ورزش دارد؟
همسرم استاد من و مسئول كميته آموزش هستند. تاكنون من و همسرم موفق شده ايم با لطف پروردگار شش جلد كتاب در زمينه كيوكوشين كاراته به رشته تحرير درآوريم. همچنين فيلم هاي آموزشي تكنيك، كيهون كاتا، كوميته را در اختيار هنرآموزان اين سبك قرار دهيم.

چه عواملي را در موفقيت خودتان دخيل مي بينيد؟

اولين و بزرگ ترين عامل موفقيتم را وجود همسرم مي دانم كه اولين استاد من در كاراته و همچنين راهنماي خوبي در زندگي هستند.

ورزش در زندگي شخصي و خانوادگي شما چه تأثيري بر جاي گذاشته است؟
در يك جمله مي توانم بگويم: ورزش زندگي ما و زندگي ما ورزش است.
از فرزندتان بگوييد آيا دوست داريد ادامه دهنده راه شما در ورزش باشد؟
من يك دختر هفت ساله دارم دلم مي خواهد هر ورزشي را كه خودش دوست دارد، انتخاب كند.

دوست داريد با جوانان منطقه چه حرفي را در ميان بگذاريد؟

قدر و ارزش وقت خود را بدانند تا عمرشان به بطالت نگذرد. در درجه اول تحصيلاتشان را ادامه دهند و در كنار آن به يك كار فرهنگي ـ هنري و يا ورزشي روي بياورند و با برنامه ريزي صحيح به اهداف عالي خودشان برسند

اگر مسئول ورزش بانوان منطقه ۱۰ بوديد، چه برنامه هايي را در اولويت قرار مي داديد؟
سعي مي كردم در زمينه ورزش، نيازهاي بانوان منطقه را بسنجم و باتوجه به امكاناتي كه در اختيارم مي گذارند پيش بروم.

تا چه حد ورزش رزمي بانوان منطقه ۱۰ را در رشته كاراته موفق مي بينيد؟
باتوجه به بافت سنتي اين منطقه و علاقه مندي دختران به رشته هاي رزمي آينده روشني براي منطقه ۱۰ پيش بيني مي كنم.

يك خاطره از خودتان بگوييد.

خاطره خوبي كه مي توانم بگويم اين است كه اولين مسابقات برون مرزي بانوان كيوكوشين كاراته ماتسوشيما، به مسابقات بين المللي لبنان بود كه اخيراً در تاريخ هشت شهريور ماه ۸۳ به همراه تيم اعزامي ايران بنده به عنوان مربي و داور و سرپرست تيم بودم و خانم رقيه محمدنژاد به عنوان فايتر كه وي توانست مدال جنگندگي را دريافت كنند و من هم به عنوان نماينده اي از طرف كل بانوان با داوري در مسابقات و انجام كاتاي زيباي سوشي هو در فينال مسابقات توانستم توانايي و شايستگي كليه بانوان ايراني را در معرض ديد همه جهانيان بگذارم.

O M I D
10-26-2013, 07:53 PM
كاراته – كيو كوشين

سوساي اوياما در طي سالها تمرين و تفحص در هنرهاي رزمي و انجام مبارزاتي در استايلهايي همانند جيوجيتسو ،جودو مواي تاي و كاراته در نهايت شيره تعاليم خويش را
كيوكوشين نامگذاري كردند و حقيقت مبارزه واقعي را در كالبد اين سبك بنا نهادند
فلسفه كاراته اوياما از كن كا كاراته يا كاراته جنگي الهام گرفته و از نظر روحي روش وي با ذن مكتب بوديدهارما آميخته شده است ارتباط عميق اين سبك با ذن به حدي با هم عجين گرديده اند كه بنيانگذار اين سبك اعتقاد دارد ذن كاراته و كاراته ذن است اساس و شالوده اين سبك از نظر فلسفي بر سه اصل قدرت ، شجاعت و تواضع بنا گرديده است از اينرو عنصر مبارزه در اين سبك با توجه به اصل ياد شده تعريفي متفاوت پيدا كرده است و مبارزه حيات اين كاراته جنگي مي باشد و اگر مبارزه از آن حذف شود تمرينات و حركات اين سبك به يك بازي موزون و رقص گونه تبديل ميشود و حال كه مبارزه در اين سبك جايگاه خاصي دارد اساس آن مبارزه ايست كه در بطن آن صميميت و جوهره انساني حرف اول را ميزند

نوع مبارزه در اين سبك برخورد نزديك توام با ضربات شديد تكنيكي است بطوريكه برلي كاستن مقاومت حريف و مغلوب كردن وي مي بايست تكنيكها به طور متوالي اجرا گردد . سوساي اوياما با توجه به جنبه هاي مختلف روحي و جسمي انسان مبارزات اين سبك را طراحي نمود وي بهترين و معقولترين مبارزه را از نظر قدرتي و از جنبه اخلاقي در غالب جيو كميته بنا نهاد . استراتژي رزمي و تفكرات ارزشمند او در زمينه مبارزه كاملا با استنتاجهاي عقلي و منطقي در نظام كاراته اصيل و سنتي و همچنين كاراته مدرن امروزي مطابقت دارد.ا.وياما به جهانيان ثابت كرد كه با تمرينات سخت جسمي ميتوان بدن را به بالاترين درجه از مقاومت در مقابل ضربات رساند و همچنين توان و قدرت بدن را آنقدر افزايش داد تا بتوان روزي قويترين مرد درجهان شد

ما انديشه او وراي قدرت فيزيكي و سرشار از معنويت بود . به همين خاطر در سيستم مبارزات اين سبك ضربه دست به قسمت سر و گردن ممنوع مي باشد وي اعتقاد دارد مغز انسان فمانده بدن و صورت مظهر زيبائيست وبا توجه به سهولت اجراي ضربات دست به سر و گردن اين ضربات ممنوع گرديده است اما در مقابل اجراي ضربات پا به سر و گردن مجاز ميباشد . زيرا اجراي تكنيكهاي جودان گري نياز به مهارت و انعطاف خاصي دارد مدافع نيز اين امكان و موقعيت را بدست مي آورد كه بتواند به موقع از خود دفاع كند . جذابيت كنوني مبارزات اين سبك موجب گرديده كيوكوشين جايگاه خاص و والايي بين ساير سبكها بدست آورد و هم اكنون مليونها نفر زن و مرد درسراسر جهان در دوجو هاي آموزشي به تمرينات اين ورزش اصيل روي آورده اند

O M I D
10-26-2013, 07:55 PM
يك مربي يك نظر
كاراته پرورش روح و جسم است


نظر رقيه احمدي مربي كاراته باشگاه مرغوبكار در مورد كاراته . وي در مدت چهارده سالي كه در اين رشته فعال است، عناوين متعددي چون قهرماني استان تهران و دانشگاه ها را كسب كرده است.
كاراته يعني دفاع با دست خالي. يعني بدون هيچ وسيله اي بتوان از خود دفاع كرد. زيرا كاراته از يك سري اصول و تكنيك هاي بسيار مرتب و منظم تشكيل شده است كه وقتي با يك سري قوانين پيوند مي خورد، آنگاه بهتر مي توانيم از عضلا ت خود استفاده كنيم. اين ورزش باعث ارتقا توانايي جسمي، چابكي، انعطاف پذيري، سرعت و دقت ورزشكاران مي شود. اين رشته نه تنها باعث پرورش جسم بلكه باعث پرورش روح نيز مي شود. در كاراته چندين اصل وجود دارد:

۱ منش والا ي انسان
۲ خلوص نيت در يادگيري كاراته
۴ تلا ش، همت و پشتكار در پيگيري و اجراي فنون
۴ نظم و انضباط
۵ كنترل خود و تسلط در نفس و خشم درون
البته بعضي از خانواده ها معتقدند كه دختر نبايد ورزش رزمي كار كند. چون ورزش خشني است و اخلا ق دختر عوض مي شود. از طرفي ديگر آسيب ديدگي هايي را هم به وجود مي آورد.
اين سخنان هيچ يك پايه علمي ندارد، چرا كه در صورت صحت اين گفته ها، هيچ يك از زنان رزمي كار به سوي اين ورزش نمي آمدند.

در پايان بايد گفت، كاراته از سه بخش تشكيل شده است.
اـ اجراي فنون و تكنيك ها 2 كاتا يعني دفاع و ضربه در جهات مختلف در برابر حريف فرضي 3 كميته يا مبارزه با حريف واقعي.

نيوفول كنتاكت كاراته چيست ؟
نيوفول كنتاكت كاراته يك سبك مدرن و پيشرفته بوده كه در آن تكنيكهای سنتی كاراته را كه از كارآيی كمی برخوردار بودند به دور انداخته و تكنيكهايی را با كارآيی زياد چه در دفاع و چه در حمله جايگزين آن كرده اند و هرتكنيك دفاعی و حمله ای دارای مسير هندسی مشخصی ميباشد تا در كوتاهترين زمان ممكن پرقدرترين و سريعترين ضربه حمله و يا دفاع را بتوان انجام داد .اين سبك زيبا و مهيج دارای كاربرد بسيار موثر در مسابقات رينگی آزاد ميباشد و كليه تكنيكهای كيك بوكسينگ و موی تای در آن بكار برده ميشود و علاوه بر آن دارای يك سری تكنيكهای پايه و همچنين فرمهای زيبايی كه علاوه بر زيبايی دارای كاربرد مبارزه ای نيز هستند و كلا يك سبك امروزی ، مدرن و كاربردی ميباشد .
اين سبك در سال 1982 توسط كانچو هيروهيتو مياگاوا در ژاپن بنيانگذاری شد و طرفداران بسيار زيادی را پيدا كرد و ميتوان گفت اولين سبك فول كنتاكت ژاپن نيز ميباشد مسابقات اين سبك بصورتهای مختلف حرفه ای و آماتور برگزار ميشود و همچنين روشهای متعددی نيز دارد كه از جمله مسابقات به روش كيك بوكسينگ موی تای ، بادی كنتاكت ، سمی كنتاكت و سوپر سيف نيوفول كنتاكت و روش مخصوص نيوفول كنتاكت كاراته برگزار ميشود .
سايكو شيهان اكبر طالعی نائب رئيس سازمان جهانی و رئيس سبك نيو فول كنتاكت كاراته در ايران و خاور ميانه ميباشند كه مدت ده سال در ژاپن و در مركزيت سبك نيو فول كنتاكت و مستقيما زير نظر كانچو مياگاوا تعليم ديده اند .

از مقامهای ورزشی ايشان می توان به ترتيب زير نام برد :
مقام قهرمانی مسابقات نيو فول كنتاكت كاراته سراسری ژاپن در سالهای 1991 و 1992 ، نايب قهرمان المپيك كاراته در توكيو(سوپرسيف كاراته ) در سال 1992 و جايزه مبارزه شجاعانه در مسابقات كاراته فول كنتاكت در همان سال و از سال 1993 بعد از گرفتن ليسانس حرفه ای وارد عرصه مسابقات حرفه ای شده و بعد از مبارزات بسيار زيادی كه انجام دادند توانستند قهرمانی كمربند طلائی حرفه ای مبارزات آزاد داخل رينگ ( يعنی مسابقات كيك بوكسينگ و فول كنتاكت كليه سبكهای آزاد در ژاپن ) در سا لهای 1994 و 1995 و 1996 را از آن خود كنند و قهرمان جهان نيو فول كنتاكت كاراته در سال 1996 و 1997و همچنين اولين و تنها ايرانی شركت كننده در مسابقات جايزه بزرگ k-1به همراه اندی هوگ و ديگر قهرمانان k-1 در تاريخ 4/5/1995 و يكی ديگر از افتخارات ايشان مبارزه با لئون اسپينكس قهرمان بكس سنگين وزن حرفه ای جهان و كسی كه محمد علی كلی را ناك اوت كرده درتاريخ 29/8/1993 درژاپن مسابقات حرفه ای بسيار زياد ديگری با كشتی كج كاران و شوتينگ و تكواندو وديگر رشته های رزمی كه در تك تك اين مسابقه ها ايشان برتری نيو فول كنتاكت كاراته و تلاش خود را به رخ حريفان خارجی خود كشيدند .ايشان در حال حاضر با داشتن درجه ( سوپر استار ) بالا ترين درجه يك ورزشكار حرفه ای از فدراسيون كيك بوكسينگ فول كنتاكت ژاپن و ليسانس مربيگری درجه يك فول كنتاكت و كيك بوكسينگ و دان 6 نيو فول كنتاكت كاراته از ژاپن و با داشتن مدرك سايكو شيهانی ( بالاترين درجه مربيگری در ژاپن ) و با كوله باری از تجربه و افتخار به همراه سبكی جديد كه در ميادين حرفه ای امتحان پس داده است ، برای خدمت به ورزش فول كنتاكت كشور و جوانان ميهن اسلامی به و طن باز گشتند .