PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آیا لاک شما سمی است؟



fr.chemi3t
08-31-2013, 11:39 AM
بسیاری از خانمها از همان کودکی عاشق لاک زدن و رنگآمیزی ناخنهایشان هستند اما استفاده از یک لاک نامرغوب میتواند عوارض بسیاری برای شما داشتهباشد دکتر سونیا لاندر ، محقق و پژوهشگر مواد سمی در موسسه واچداگ در واشنگتن میگوید: «گاهی ممکن است لاک ناخن حاوی موادی باشد که اثری منفی روی سلامت بدن دارند.بعضی از موادی که درون لاکهای ناخن وجود دارد میتواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی چون سرطان، ناراحتیهای قلبی، نازایی، اختلالات تیروئیدی و بعضی از آلرژیها شود.» به همین دلیل بسیار مهم است که لاکی مرغوب و با مارکی معتبر بخرید.

مارکهای غیرمعتبر را چگونه بشناسید

تولیدکنندگان لاکهای ناخن باید قوانین سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) را رعایت کنند اما هستند تولیدکنندگانی که تخلف کرده و محصولات خود را بدون هیچ استانداردی وارد بازار میکنند. اول از همه توجه کنید که تولیدکنندگان ملزم هستند حتما تمام مواد موجود در لاک را روی برچسب آن بنویسند و اگر چنین برچسبی نداشته باشد بهتر است از خریدن لاک صرفنظر کنید چون احتمالا مواد نامناسبی در آن وجود دارد که تولیدکننده از درج آن خودداری کرده است.علاوه بر این نبودن برچسب مواد اولیه نشاندهنده غیرمعتبر بودن مارک تولیدکننده است.

لاک را با دندان پاک نکنید

موادی که بیشتر از همه موجب نگرانی میشوند عبارتند از: تولوئن، بوتیل استات واتیل استات (آستون) و دیبوتیل فتالات و....البته بیشترین خطر این مادهها زمانی نیست که روی ناخن قرار دارند بلکه اگر به هر دلیل وارد دستگاه گوارش شوند میتوانند بسیار خطرناک باشند و حتی گاهی مرگ ناشی از آنها نیز گزارش شدهاست. به همین دلیل به هیچ وجه لاکهای روی ناخن خود را با دندان خراش ندهید.





ماده خطرناک 1: تولوئن

مادهای که موجب التهاب پلک میشود

تولوئن را در لاک میریزند تا مواد موجود در لاک را در خود حل کند و لاک یکدست به نظربرسد این ماده باعث میشود که رنگ لاک یکدست و صاف به نظر برسد اما همین ماده میتواند ضررهایی داشته باشد مثلا ممکن است موجب واکنشهای آلرژیک شود و حتی گاهی ممکن است به دليل تماس انگشتان با پلک چشم، باعث ملتهب شدن آنها شود. البته سازمان غذا و داروی آمریکاFDAمیگوید میزان کم این ماده ضرر چندانی ندارد.خوشبختانه این روزها تولیدکنندههای معتبر دیگر از این ماده استفاده نمیکنند.

ناگفته نماند اختلال رفتار، يکي از مهمترين عوارض اين ماده است. برخورد طولانيمدت با تولوئن علائم جسمي و رواني متعددي ايجاد ميکند. پروفسور تياي ويلانسون، مشاور ارشد سازمان غذا و داروي آمريکا، پس از بررسي نوار مغزي و معاينه باليني افرادي که در معرض تولوئن قرار گرفته بودند، پي برد آنها مبتلا به اختلالهاي بينايي، آسيبهاي عصبي و مخچهاي و اختلال در بخشي از راههاي عصبي هستند.

ماده خطرناک 2: فرمالدئید

مادهای که موجب واکنشهای آلرژیک میشود

ماده دیگری که شاید تا به حال درباره ضررهای آن شنیده باشید فرمالدئید است، این ماده برای سفت و خشک شدن لاک استفاده میشود اما مشکل این ماده فرار بودن آن است و در نتیجه گاز حاصل از آن به راحتی در هوا پخش میشود و میتواند وارد هوای تنفسی شما شود. تنفس گاز ناشی از فرمالدئيد میتواند یکی از عوامل ایجاد سرطان باشد. علاوه بر این سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA )نیز اعلام کردهاست فرمالدئيد میتواند واکنشهای آلرژیک و حساسیتی ایجاد کند. به خصوص اگر با پوست تماس پیدا کند.(FDA ) میگویدیکی از واکنشهای آلرژیکی ناشی از این ماده التهابات پوستی است، همچنین تماس طولانی مدت با فرمالدئید میتواند ریسک ابتلا به تنگی نفس را نیز بالا ببرد.به همین دلیل معمولا مستعد آلرژیهای مختلف هستید، بنابراين بهتر است لاکی بخريد که در آن فرمالدئید نباشد. پژوهشگران انجمن ملي مبارزه با محصولات شيميايي آمريکا، پس بررسي 120 فرد مبتلا به سرطان بيني و گلو دريافتهاند اين افراد مدتي طولاني در معرض اين فرمالدئيد قرار داشتهاند.

ماده خطرناک3: DBP

مواظب تیروئیدتان باشید

دی بوتیل فتالات Dibutyl Phthalate یا DBP به عنوان یک براقکننده به لاکهای ناخن اضافه میشود همچنین این ماده مانع کنده شدن تکهای لاک میشود اما قرار گرفتن در معرض این ماده میتواند روی عملکرد تیروئید تاثیر داشته باشد.محققان دانشگاه بوردو فرانسه هم با انتشار مقالهاي در مجله معتبر «لنست» اعلام کردند عوارض مصرف فرآوردههاي حاوي فتالات مرگبار است. فتالات و ترکيبهاي مختلفش، اثري شبيه به هورمون زنانه استروژن دارند. اگر خانمي باردار در معرض اين ماده قرار گيرد، ممکن است جنین پسر او دچار مشکلاتی شود. خطرات این ماده تا به حدی است که اتحادیه اروپا استفاده از این ماده را در محصولات بهداشت شخصی غیر مجاز اعلام کردهاست به همین دلیل بهتر است به دنبال لاکی باشید که این ماده در آن موجود نباشد.

ماده خطرناک4: استون

لاکهایی که میتوانند آتش بگیرند

خیلی ازخانمها آستون را به عنوان پاککننده لاک ناخن میشناسند البته خیلی اوقات هم از این ماده برای رقیق کردن لاکهای خشک استفاده میشود و تولیدکنندههای بسیاری هم از آن در محصول خود استفاده میکنند اما باید بدانید تماس طولانی مدت با این ماده میتواند موجب مشکلات قلبی و ریوی و کبدی شود. علاوه بر اینها استون به شدت قابلیت اشتعال دارد.سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اعلام کردهاست که لاکها اگر در کنار شعله اجاق گاز یا سیگار روشن یا اتوی داغ قرار بگیرند احتمال مشتعل شدن آنها بسیار زیاد است.

ماده خطرناک5:مواد حساسیت زا

التهاب پلک چشم به دليل لاک

بيش از 80 درصد آلرژيهاي چشمي زنان مربوط به حساسيتهاي ناشي از استفاده از لاک ناخنهاي حساسيتزا ميشود چون دستها در تماس مستقيم و دائم با پلک چشم هستند و باعث ايجاد آلرژي در چشم ميشود اما خیلی اوقات گمان میشود این آلرژیها به علت استفاده از مواد آرایشی چشم یا محصولات پوستی دیگر به وجود آمدهاند. مواد بسیاری در لاک ناخن وجود دارد که میتواند عامل ایجاد آلرژیهای مختلف شوند. وقتی در بدن آلرژی یا حساسیتی به وجود میآید تا عامل ایجادکننده آن مشخص نشود، مشکل برطرف نخواهد شد.

نشانههای حساسیت ناشی از لاک

مواد عطری موجود در لاک در هوا پخش میشود و به سمت چشمها و صورت حرکت میکنند بهخصوص اگر قبل ازخشک شدن کامل لاک، دستهایتان را به صورت نزدیک کنید و همین میتواند برای صورت و چشمهای شما مشکل ایجاد کند. به همین دلیل تا مطمئن نشدهاید که لاک روی ناخن خشک نشده به آن دست نزنید و اگر عجله داشتید دستهایتان را چند دقیقه زیر آب سرد بگیرید تا زودتر خشک شود . آب سرد باعث می شود لاک زودتر سفت شده و خشک شود. نشانههای حساسیت ناشی از لاک عبارت است از قرمزی، خارش، کهیر، تورم، تاول و درد در ناحیه اطراف چشمها البته گاهی همراه با این علائم سردرد نیز اضافه میشود که در این مواقع حتما به پزشک مراجعه کنید.

ناخنهایتان را خراب نکنید

اگرکیفیت لاک شما خوب باشد و عاری از مواد شیمیایی مضر باشد ،تنها با کمی مراقبت همیشه ناخنهایی محکم و سالم خواهید داشت و در مقابل مصرف لاکهای نامرغوب میتواند باعث خشک شدن ناخن و شکنندگی آنها شود و عوارض حساسیتی بر جا بگذارد. درون شیشههای لاک ناخن، اغلب گلولههای نیکلی وجود دارد که به عنوان مخلوطکننده اجزای مختلف لاک هنگام تکان دادن عمل میکنند و اشخاصی که نسبت به زیورآلات بدلی مانند النگو، گوشواره و گردنبند حساسیت دارند در برابر این نوع لاکها دچار حساسیتهای جدي خواهند شد.

توصیه میکنیم برای حفظ بیشتر سلامت ناخنها وجلوگیری از خشک شدن آنها قبل از لاک زدن روی ناخنهایتان را مرطوبکننده بزنید .به یاد هم داشته باشید که در ماه بیشتر از دو بار از پاککنندههای لاک ناخن استفاده نکنید. پیشنهاد میکنیم ازاستون برای پاککردن لاکهااستفاده نکنید چون این ماده کوتيکول دارد و ناخن را خشک ميکند. انواعي از لاک پاککنهاي بدون استون که حاوي روغنهاي خاص مانند آلوئهورا باشند خشککنندگي کمتري دارند.