javad jan
07-14-2013, 09:03 AM
دخالت دادن مشتریان در توسعه تولید
پرسشها
آیا دراجازه دادن به مشتریان برای ارزیابی محصولات جدید پیش از شروع تولید آنها، خطرهایی نیز وجود دارد؟
بله ، دو خطر وجود دارد. نخست، ممکن است اگر کیفیت ضعیف باشد، مشتری به طور کامل از آن محصول ناامید شود. دوم، این خطر وجود دارد که رقبا به طور غیر مستقیم از طرحهای شما آگاه شوند. کیفیت موضوعی است که باید خودتان به آن بپردازید: اگر محصولی خوب نباشد، نباید در اختیار مشتریان قرار بگیرد زیرا نباید صرفاً به وعده و وعید در مورد پیشرفتهای آتی دلخوش کنیم. مشکل امنیت در برابر رقبا را میتوان از طریق موافقتنامهها و اطلاعات محرمانه به حداقل رساند هر چند که هیچ ضمانتی در این زمینه وجود ندارد. البته، مزایای دخالت دادن مشتریان، بیشتر از چنین خطرهایی است و بنابراین، ارزشیابی آنها موضوعی ارزشمند است.
چقدر برای مشتریان و عرضهکنندگان مقدور است که در زمینه توسعه محصولات همکاری کنند؟
سطوح مختلفی از همکاری وجود دارد. ممکن است برخی در جلسات مستمر و منظم شرکت کنند تا ضمن ارایه دیدگاهشان، پیشرفت کار را نیز ارزیابی کنند. چنین جلساتی میتوانند یا در محل شرکت یا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود. در برخی موارد، مشتریان میتوانند در قالب یک تیم و بر روی یک پروژه خاص به طور تمام یا نیمه وقت کار کنند. از جمله مزایایی که این کار برای مشتریان به دنبال دارد، این است که اطلاعات آنها در مورد محصولات افزایش می یاید .
آیا اعلام قبلی، یک محصول جدید را در معرض خطر قرار می دهد؟
برخی شرکتها به ویژه شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، خودشان را تحت فشاری غیرضروری قرار می دهند تا زمانی را برای اعلام قبلی و پیش از موعد یک محصول جدید تعیین کنند. چنین روالی ،فرصت مناسبی را برای توسعه فراهم نمی آورد، بلکه باعث ناتوانی در تحقق تاریخ اعلام شده می شود و یا باعث می شود که محصول در زمان مورد نظر آماده نباشد.
عملی ساختن آن
قبل از شروع تولید، از مشتریان نظرخواهی کنید
اگر محصولی جدید یا توسعه مجدد یک محصول موجود را برنامه ریزی کرده اید، از مشتریان بخواهید تا نظر خود رادر مورد محصولات موجود و اینکه چرا خواهان محصولی جدید هستند بیان نمایند. با تشریح طرحهایتان و دخالت دادن مشتریان در توسعه محصول، میتوانید روابط خود را تقویت کنید و خدماتی را ارایه کنید که دارای مزایای متقابل هستند. پرسشهایی که میتوانید مطرح کنید، عبارتند از:
• چگونه می توانیم محصول فعلی خود را توسعه دهیم؟
• بر چه مشکلاتی باید چیره شویم؟
• مشتریان ما از چه قالبهای جدیدی استقبال خواهند کرد؟
• آیا چنین طرحهایی نمایانگر پیشرفت هستند؟
• آیا ممکن است مشتریان به مزایایی بیش از آنچه درباره محصول جدید بیان می شود دست یابند؟
یک گروه کاربری ایجاد کنید
می توانید با ایجاد یک گروه کاربری، بازخورد بگیرید ونوعی حس همکاری جمعی را به وجود آورید. گروه کاربری در واقع محلی برای بحث در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین همچون کیفیت، استانداردهای عملکرد، پیشرفتهای آتی ونگرانیهای مشتریان است. این گروه شامل نمایندگان شرکت شما ونمایندگان مشتریان شما خواهد بود. دیدگاههای این گروه میتواند بازخوردی ارزشمند از عملکرد فعلی باشد و به شما کمک کند تا نیازهایی را مشخص کنید که از طریق محصولات جدید قابل مرتفع شدن هستند.
پرسشها
آیا دراجازه دادن به مشتریان برای ارزیابی محصولات جدید پیش از شروع تولید آنها، خطرهایی نیز وجود دارد؟
بله ، دو خطر وجود دارد. نخست، ممکن است اگر کیفیت ضعیف باشد، مشتری به طور کامل از آن محصول ناامید شود. دوم، این خطر وجود دارد که رقبا به طور غیر مستقیم از طرحهای شما آگاه شوند. کیفیت موضوعی است که باید خودتان به آن بپردازید: اگر محصولی خوب نباشد، نباید در اختیار مشتریان قرار بگیرد زیرا نباید صرفاً به وعده و وعید در مورد پیشرفتهای آتی دلخوش کنیم. مشکل امنیت در برابر رقبا را میتوان از طریق موافقتنامهها و اطلاعات محرمانه به حداقل رساند هر چند که هیچ ضمانتی در این زمینه وجود ندارد. البته، مزایای دخالت دادن مشتریان، بیشتر از چنین خطرهایی است و بنابراین، ارزشیابی آنها موضوعی ارزشمند است.
چقدر برای مشتریان و عرضهکنندگان مقدور است که در زمینه توسعه محصولات همکاری کنند؟
سطوح مختلفی از همکاری وجود دارد. ممکن است برخی در جلسات مستمر و منظم شرکت کنند تا ضمن ارایه دیدگاهشان، پیشرفت کار را نیز ارزیابی کنند. چنین جلساتی میتوانند یا در محل شرکت یا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود. در برخی موارد، مشتریان میتوانند در قالب یک تیم و بر روی یک پروژه خاص به طور تمام یا نیمه وقت کار کنند. از جمله مزایایی که این کار برای مشتریان به دنبال دارد، این است که اطلاعات آنها در مورد محصولات افزایش می یاید .
آیا اعلام قبلی، یک محصول جدید را در معرض خطر قرار می دهد؟
برخی شرکتها به ویژه شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، خودشان را تحت فشاری غیرضروری قرار می دهند تا زمانی را برای اعلام قبلی و پیش از موعد یک محصول جدید تعیین کنند. چنین روالی ،فرصت مناسبی را برای توسعه فراهم نمی آورد، بلکه باعث ناتوانی در تحقق تاریخ اعلام شده می شود و یا باعث می شود که محصول در زمان مورد نظر آماده نباشد.
عملی ساختن آن
قبل از شروع تولید، از مشتریان نظرخواهی کنید
اگر محصولی جدید یا توسعه مجدد یک محصول موجود را برنامه ریزی کرده اید، از مشتریان بخواهید تا نظر خود رادر مورد محصولات موجود و اینکه چرا خواهان محصولی جدید هستند بیان نمایند. با تشریح طرحهایتان و دخالت دادن مشتریان در توسعه محصول، میتوانید روابط خود را تقویت کنید و خدماتی را ارایه کنید که دارای مزایای متقابل هستند. پرسشهایی که میتوانید مطرح کنید، عبارتند از:
• چگونه می توانیم محصول فعلی خود را توسعه دهیم؟
• بر چه مشکلاتی باید چیره شویم؟
• مشتریان ما از چه قالبهای جدیدی استقبال خواهند کرد؟
• آیا چنین طرحهایی نمایانگر پیشرفت هستند؟
• آیا ممکن است مشتریان به مزایایی بیش از آنچه درباره محصول جدید بیان می شود دست یابند؟
یک گروه کاربری ایجاد کنید
می توانید با ایجاد یک گروه کاربری، بازخورد بگیرید ونوعی حس همکاری جمعی را به وجود آورید. گروه کاربری در واقع محلی برای بحث در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین همچون کیفیت، استانداردهای عملکرد، پیشرفتهای آتی ونگرانیهای مشتریان است. این گروه شامل نمایندگان شرکت شما ونمایندگان مشتریان شما خواهد بود. دیدگاههای این گروه میتواند بازخوردی ارزشمند از عملکرد فعلی باشد و به شما کمک کند تا نیازهایی را مشخص کنید که از طریق محصولات جدید قابل مرتفع شدن هستند.