PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آبیاری مغناطیسی (روشی نوین در آبیاری)



O M I D
03-31-2013, 07:59 PM
گياهان براي رشد مطلوب و فرآيند فتوسنتز نياز به جذب آب و مواد غذایي از خاک دارند. عمده مواد غذایي موجود در خاک، توسط گياهان استفاده نمي شوند. هنگام آبياري گياهان با آب معمولي مقدار کمي از عناصر غذایي در آب حل مي شوند. در نتيجه به همين نسبت براي گياهان قابل دسترس خواهند بود. زماني که گياه با آب سخت و بدون اثر مغناطيس آبياري شود، لايه اي سفيد و سخت از بي کربنات کلسيم و کربنات ها روي سطح خاک تشکيل مي شود و تنها بخشي از بي کربنات هاي کلسيمي توسط آب شسته شده و در خاک نفوذ مي کنند و سپس روي ريشه گياه نشست مي کنند. در نتيجه گياه مجبور است براي ادامه زندگي خود ريشه هاي اضافي توليد کند که اين روند رشد طبيعي گياه را به خاطر صرف انرژي اضافي مختل مي کند.
به دليل افزايش مولکول هاي آب در واحد حجم، بر اثر مغناطيسي شدن آب، بر حلاليت آن اضافه شده و در نتيجه توانايي آب براي جذب کاتيون ها و آنيون ها افزايش مي يابد و مقدار بيشتري از نمک ها به ويژه بي کربنات ها توسط گياه جذب مي شوند. در اين شرايط حرکت املاح به سمت لايه سطحي خاک و همچنين تجمع نمک ها در اطراف ريشه به دليل خنثي شدن بار الکتريکي نمک ها کاهش مي يابد. با افزايش جذب املاح معدني، نمک هاي مفيد و عناصر موجود در آب و خاک، مي توان کود کمتري مصرف نمود. ضمن اينکه به دليل کوچک تر شدن مولکول هاي آب و افزايش توانائي جذب آن توسط گياه، کارآيي مصرف آب نيز افزايش مي يابد. در اثر آبياري با آب مغناطيسي به دليل نفوذ بيشتر آن در خاک، ميزان تبخير از سطح خاک نسبت به آبياري با آب معمولي کمتر خواهد بود.
مزاياي آب آبياري مغناطيسي
1- افزايش راندمان آبياري: آب مغناطيسي (ديونيزه) به ذرات کلوئيدي رُس چسبيده و فرار آب به اعماق خاک متوقف مي شود. لذا راندمان آبياري که ناشي از تبخير و نفوذ عمقي مي باشد، ارتقاء مي يابد. مثلاً در آبياري قطره اي از 85% به 95% افزايش مي يابد. آب مغناطيسي شده روان تر و سريع تر در خاک سطحي فرو مي رود و حتي در زمينهاي شور و قليا احتمال ماندابي و تبخير آب آبياري کاهش مي يابد.
2- افزايش حلاليت آب (بهبود کارآيي مصرف کود):بر اثر نيروي مغناطيسي اعمال شده تعداد ملکول هاي آزاد آب افزايش يافته و ديگر درگير با املاح محلول در آب نخواهند بود. در اثر اين پديده به شدت به حلاليت آب اضافه شده و کشش سطحي آن کاهش مي يابد و مي توان در سمپاشي و محلول پاشي از نازل هاي کوچکتر استفاده کرد تا مصرف سَم به يک سوم قبل کاهش يابد. (زيرا ملکول آب به صورت گرد در آمده و بار الکتريکي خود را از دست مي دهد) در صورت آبياري باراني در سطحي وسيع، اين ذرات به شکل ابر مغناطيسي بر فراز منطقه تشکيل شده و بطور محسوسي ميزان بارندگي در آن منطقه افزايش مي يابد.
با افزايش حلاليت آب، عناصر غذايي موجود در خاک ( فسفات هاي تثبيت شده و ذرات کلوئيدي ، سيليکاتهاي حاوي پتاسيم و نيز ريز مغذي ها) فعال شده و نياز به مصرف کود تا 50 % کاهش مي يابد. اعمال ميدان مغناطيسي باعث تغيير خواص فيزيکي آب و در ادامه سهولت انحلال املاح نا محلول در خاک گشته که اين امر کاهش 50% مصرف کود را مي تواند ارمغان آورد.
3- خنثي شدن سختي آب:آبياري مغناطيسي با خنثي کردن سختي آب و تبديل بيکربنات به کربنات کلسيم و با تبديل کلسيت ها به آرگونيت سبب مي شود املاح به راحتي توسط ريشه جذب شوند. در آبياري معمولي املاح کلسيتي در حضور بيکربنات لکه هاي کلسيمي بر روي برگ تشکيل مي دادند و با پر کردن خلل و فرج خاک آن را سفت مي کردند و مانع از جذب آب و مواد غذايي مي شدند اما در آبياري مغناطيسي با تبديل شدن به آرگونيت ديگر مزاحم نخواهند بود.
4- پاستوريزاسيون آب: با عبور آب مغناطيسي شده و خنثي شدن کاتيون ها امکان حيات و تغذيه از خزه ها ،جلبک ها و پاتوژن ها نظير: ويروس، باکتري ها و قارچ ها سلب شده و جمعيت آنها در سطح مزرعه کنترل مي شود. بدين ترتيب گياه با کاهش جمعيت پاتوژن ها نسبت به بيماري هاي گياهي محافظت شده و نياز به سمپاشي نيز کاهش مي يابد.
5- اصلاح خاک:در صورتي که از کود هاي آلي استفاده کنيم، آب مغناطيسي به عنوان پلي بين ذرات کلوئيدي و هوموس عمل کرده و خاکدانه تشکيل مي شود و به اين ترتيب خاک پوک شده و تهويه آن به نحو بهتري انجام مي شود و خاک کلوخه نشده و حاصلخيزي آن بهتر تامين مي گردد. در صورت پاشیدن کودهاي آلي و بيولوژيک ،تاثير آبياري مغناطيسي بسيار بيشتر خواهد شد.
6- زود رسي محصول و افزايش عملکرد گياه: آب مغناطيسي چرخه رسيدن محصولات را از طريق پويا سازي آب بين ترکيب ذرات رس و هوموس و عصاره خاک، تسريع مي سازد و محصول زود رس مي شود. با جذب آسان تر کاتيون ها از جمله کلسيم ، منيزيم و آهن رنگ برگ سبز تيره شده و اين نشان دهنده رفع فقر ريز مغذي ها مي باشد. به علت قدرت جذب بيشتر سيستم ريشه، گياه 30-20 روز زودرس تر شده ، در نتيجه با جذب بيشتر يون هاي غير متحرک نظير فسفر وآهن ، رشد و عملکرد گياه به تناوب افزايش مي يابد.
7- مقاومت به سرما زدگي: در اثر آبياري مغناطيسي با کنترل باکتري هاي مولد هسته يخ، تشکيل بلورهاي يخ در دماهاي پايين تري محتمل بوده و ريسک خسارت سرمازدگي کاهش مي يابد. از طرفي با حلاليت بيشتر آب مغناطيسي جذب پتاسيم از ذرات کلوئيدي افزايش يافته و درصد مواد جامد ساقه و برگ بسيار بالاتر خواهد بود و خطر تشکيل بلور هاي يخ در گياه کاهش مي يابد.
8- افزايش کيفيت و کميت محصول: با تصفيه آب آبياري فرآيند فتوسنتز تقويت شده و علائم کمبود مواد غذايي رفع مي شود. در اين حالت برگ هايي سبز تر، گياهاني قوي تر وشاداب تر با جذب بهتر ريز مغذي ها، کلسيم و منيزيم خواهيم داشت.درصد مواد جامد در ميوه ودانه افزايش مي يابد. سرعت جوانه زني و درصد سبز شدن در درختان افزايش يافته و به علت محو لکه هاي کلسيمي در آبياري باراني و باقي نماندن قطرات درشت بر روي برگ ها ، برگ سوزي متوقف مي شود.
9- محافظت و نگهداري از بذر در انبار: مغناطيسي کردن بذر يکي از راههاي محافظت و نگهداري از بذر در انبار است. با مغناطيسي کردن بذر امکان کاهش 50-30 درصدي در مصرف بذر و زودتر سبز شدن آن فراهم مي شود. همچنين در اثر اين عمل تشکيل پروتئين سريع تر شده و رشد ريشه ها بيشتر و بذر هاي ضعيف با قوه ناميه کمتر، رشد بهتري خواهند داشت.
10- مزايا در باغباني:
الف: همزماني در رسيدن، درشت شدن و يک دست بودن ميوه.
ب: افزايش راندمان سمپاشي (ذرات آب مغناطيسي گرد شده و بر پشت و روي برگ مي نشيند)
ج: جذب آسانتر مواد غذايي در نتيجه کاهش زرد برگي و کلروز.
د: حذف تنش خشکي با توجه به افزايش ظرفيت نگهداري آب در خاک.
هـ: افزايش عملکرد به علت فتوسنتز بهتر و جذب راحت تر آب و مواد غذايي.
و: زود رسي محصول در نتيجه تعديل موئينگي (افزايش خاصيت اسمزي).
مواردي که بايد در استفاده از آب مغناطيسي به آنها توجه شود:
1- مدت اثر و مغناطيس ماندن آب حداکثر 2 روز است و در صورت نگهداري از آب در استخر دستگاه بايد بر خروجي آب استخر نصب شود.
2- بايد از آبياري زياد اکيداً خودداري کرد زيرا حلاليت آب مغناطيسي بالاست و در صورت جاري شدن آب با حل کردن املاح و شستن آنها ، نياز به کود پاشي را ضروري مي سازد.
3- با توجه به اثرات سيستم تصفيه، مي توان سيستم آبياري قطره اي را حتي در زمين هايي که آب آبياري شان داراي شوري و سختي فوق العاده بالاست، مستقر ساخت و سيستم فوق را بدون مشکل گرفتگي قطره چکان ها رهبري کرد.
4- با توجه به کوچک شدن ملکول آب در سيستم آبياري باراني، گياه با جذب برگي آب مورد نياز خود را تامين مي کند. در اين مورد کود آبياري(Fertigition) توصيه مي شود تا مصرف کود باز هم کاهش يابد .مصرف آب هم با کم کردن دور آبياري و عمق آبياري به شدت کم مي شود.
5- جهت باروري ابرها مي توان با استفاده از يخ خشک ، آب مغناطيسي ديونيزه را همراه با تکنولوژي نانو اکسيد نقره استفاده کرد و مانع از دست رفتن ملياردها متر مکعب آب از محدوده کشور گرديد.
تجربياتي از کاربرد آب مغناطيسي در کشاورزي:
نتايج آزمايشهاي آبياري با آب مغناطيسي بر روي مزارع يونجه نشان داد که عملکرد يونجه 65% افزايش و مصرف آب و هزينه هاي پمپاژ تا 42% کاهش يافتند. مطالعه کنترل شده اثر آب مغناطيسي بر روي درصد جوانه زني گوجه فرنگي، کدو و خيار نشان داد که در مدت 3 روز 96% از بذور جوانه زدند درحاليکه در تيمارهاي معمولي تنها 73% از بذور، آن هم در 14 روز جوانه زدند. بذور مغناطيسي شده همراه با آبياري مغناطيسي جوانه زني را در گندم 20% در گوجه فرنگي 65% و در فلفل و خيار تا 100% افزايش داد.

در مصر آبياري با آب مغناطيس شده عملکرد گندم را از 12.7% تا 34% افزايش داد. «هليل» و «هلال» اثر فناوري مغناطيسي را بر روي جوانه زني و سبز شدن بذور بعضي از گياهان در شرايط خاک شور و قليايي مورد برسي قرار دادند و نتيجه گرفتند که گوجه فرنگي در شرايط آبياري با آب مغناطيس شده نسبت به مغناطيسي کردن بذر وا کنش بهتري نشان مي دهد.
در تيمارهاي مغناطيسي شده بذور گندم ، بعد از 6 روز 100% جوانه زدند درحاليکه در تيمار معمولي بعد از 9 روز 83% جوانه زدند. آزمايشي مزرعه اي با آب شور حاوي کلسيم، منيزيم، سولفات، کلريد و سديم نتايج رضايت بخشي نشان داده است. براي مثال برداشت سورگوم45% و ذرت 30% نسبت به شاهد که آب شور و غير مغناطيسي دريافت کردند، بيشتر بود
geo-afarinesh.blogfa