PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اشتباهات رایج در مصاحبه استخدامی!!!



alamatesoall
03-08-2013, 04:40 PM
هنگامي كه از يك مورد با عنوان «معمول و متداول» ياد مي‌شود، منظورمان اين است كه تمام افراد بايد آن را دانسته و از آن آگاهي داشته باشند. اگرچه معمولاً ممكن است چيزي براي يك عده معمول و متداول به نظر ‌رسد و براي عده ديگري اينطور نباشد.براي كارشناسان منابع انساني كه دائماً در حال بررسي و مصاحبه با داوطلبان مي‌باشند ممكن است موارد بسيار معمولي و لازم‌الاجرا بنظر ‌آيد كه اين موارد ممكن است به ذهن يك جوينده كار نيز خطور نكند.


در ذيل به چند مورد معمول در مصاحبه كه مستقيماً كارشناسانبه آن توجه دارند اشاره مي شود:.

• بسيار زودتر از موعد در محل مصاحبه حاضر نشويد: بهتر است تنها چند دقيقه زودتر و نه بيشتر از زمان موعد در محل مصاحبه حضور يابيد. حضور زودتر از موعد در محل مصاحبه از آنجا كه داوطلب را مجبور به منتظر ماندن مي‌كند موجب اضطراب و تشويش او مي‌شود از سوي ديگر مسوولان را وادار مي‌كند تا براي اجراي هر چه سريعتر مصاحبه عجله نمايند و حتي كارها تداخل پيدا كنند.چنانچه زودتر از زمان مقرر به محل مصاحبه رسيديد مي‌توانيد در ماشين خود منتظر بمانيد يا اندكي قدم بزنيد.


• بهتر است نام شخص و قسمتي را كه قرار است با شما مصاحبه نمايد، بدانيد: با دانستن نام شخص و قسمت مصاحبه‌كننده مي‌توانيد سراغ او را از بخش پذيرش شركت يا سازمان بگيريد هنگامي كه پذيرش از شما سوال نمايد با چه كسي كار داريد و شما نام او را ندانيد اوضاع خوشايندي بوجود نخواهد آمد.شما مي توانيد براي پيگيري هاي بعدي هم با داشتن نام مصاحبه كننده بهتر عمل كنيد.اگر در پايان مصاحبه شرايط مساعد بود بهتر است كارت مصاحبه كننده را از او بگيريد.


• به محض ورود به ساختمان مصاحبه شما آغاز شده است: درك اين موضوع براي بسياري از افراد آسان نيست كه حتي مسوول پذيرش نيز مي‌تواند مصاحبه‌كننده باشد. اين موضوعي بسيار عادي است كه مسوول پذيرش نحوه رفتار داوطلب در اتاق انتظار را به مسوول استخدام گزارش دهد. هيچ‌گاه با مسوول استخدام به تندي يا بي‌ادبانه صحبت نكنيد.


• ايجاد ارتباط چشمي: يكي از آشكارترين اشتباهاتي كه مصاحبه‌شوندگان مرتكب مي‌شوند عدم ايجاد ارتباط چشمي است. ارتباط چشمي عملي بسيار ساده است كه بسياري از افراد را به مشاغل بسياري مي‌رساند. تقريباً 40 تا 60 درصد وقت حضور خود را صرف ايجاد ارتباط چشمي نماييد و هر دفعه حدود 5 ثانيه به طول بينجامد. بيش از 60 درصد افراد از انجام چنين كاري هراس دارند و شايد مابقي نيز اين كار را مصنوعي و غيرصميمي انجام دهند.


• مصاحبه زمان مناسبي براي خوردن نيست: يكي از مسوولان استخدام مي‌گويد: «مشغول مصاحبه با فردي بودم بيش از 10 دقيقه طي نشده بود كه براي انجام كاري به مدت 2 دقيقه از اتاق خارج شدم، هنگامي كه برگشتم داوطلب را مشغول خوردن ديدم! لازم به ذكر نيست كه داوطلب مورد نظر در شركت مربوطه پذيرفته نشد.


• دقت كنيد غذايي كه قبل از مصاحبه مي‌خوريد سير يا پياز نداشته باشد: قطعاً خواستار آن هستيد كه به خاطر مهارت و تخصص درخشان خود نه براي بوي پياز يا سيري كه خورده‌ايد در ياد بمانيد. هيچ‌گاه قبل از مصاحبه غذاهايي كه بوي تند يا ناخوشايندي دارند مصرف نكنيد و همچنين از عطرها و ادكلن هايي كه بوي تندي دارند استفاده نكنيد.


• به ساعت خود نگاه نكنيد: حداقل 2 ساعت از وقت خود را به مصاحبه اختصاص دهيد. براي اجتناب از هرگونه عجله و شتابزدگي، كارهاي كمتري را در روز مصاحبه براي خود برنامه‌ريزي نماييد. در واقع سعي نماييد تمام حواستان جمع مصاحبه باشد.


• تمايل و علاقه خود را به شغل مورد نظر به مصاحبه‌كننده ابراز نماييد: اگر نظرتان بر اين است كه شغل مورد نظر همان گزينه مورد علاقه‌ شما مي‌باشد و واقعاً خواستار آن شغل هستيد، سعي كنيد با بيان دليل و علت مصاحبه كننده را نيز متوجه اين مطلب نماييد.


• اجتناب از دستپاچگي يا هل شدن حين انجام مصاحبه: يكي از متداولترين مواردي كه ممكن است اكثر داوطلبان دچار يا به عبارت بهتر گرفتار آن شوند اين است كه در حين انجام مصاحبه دستپاچه شده و تمركز و كنترل خود را از دست مي‌دهند .


از آنجا كه مورد آخر از جهات گوناگوني از موارد ديگر كه پيش از آن بيان شده متمايز مي‌باشد لذا مورد آخر را باز كرده و به طور گسترده و مفصل‌تر مورد بررسي قرار مي‌دهيم. وجود تمامي آن موارد شايد به اين علت باشد اكثر داوطلبان از وجود آن يا زشتي كار آگاهي كافي نداشته باشند لذا با كسب آگاهي و شايد اندكي تمرين بتوانند بر آن‌ها غلبه نمايند.


موفق و پیروز باشید
مرکز کاریابی سازندگی استان قم
karyabisazandegi.ir/portal/mosahebe-shoghli/1016-1389-10-07-03-41-25.html