PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دانستنی های مفید در روانشناسی



صفحه ها : 1 [2]

Borna66
06-04-2009, 08:47 PM
25 درصد جوانان با مشکلات روانی دست و پنجه نرم میکنند.

مطالعات نشان مي‌دهد: 25 درصد از جوانان در سنين نوجواني و اوايل 20 سالگي در كشورهاي توسعه يافته با مشكلات و ناراحتي‌هاي رواني دست به گريبان هستند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موسسه سلامت روان در سنگاپور در يك پژوهش بين المللي از متخصصان و كارشناسان خارجي و محلي براي شناسايي علايم مشكلات و اختلالات رواني از جمله اضطراب، افسردگي، بي اشتهايي، روان پريشي و اختلالات شخصيتي و همچنين درمان زود هنگام اين مشكلات دعوت بعمل آورده است.
اين ناراحتي‌ها در اكثر موارد زودگذر و موقتي است اما در 10 درصد موارد خطر ابتلا به مشكلات جدي روان پريشي و ناراحتي‌هاي رواني بلند مدت از قبيل شيزوفرني وجود دارد.
ريچارد كيف، استاديار دانشگاه دوك در آمريكا در اين رابطه خاطرنشان ساخت: اكثر بيماريهاي جدي رواني در سنين نوجواني و اوايل 20 سالگي افراد را مبتلا مي‌كنند و اين دوران زماني است كه لب پيشاني مغز كه ناحيه كنترل رفتار و احساسات است در حال رشد است.

Borna66
06-04-2009, 08:47 PM
حرکات غیر ارادی بدن چه خصوصیاتی دارند


تيك، پرش ماهيچه، لرزش و تشنج، حركات غير ارادي بدن هستند و هريك خصوصيات مربوط به خود را دارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خراسان، رضا بختياري بلاگر زيست شناسي گناباد به آدرس http://shahri.blogfa.com (http://shahri.blogfa.com/) در مطلبي با عنوان "خصوصيات حركات غير ارادي بدن" آورده است: تيك، پرش ماهيچه، لرزش و تشنج، حركات غير ارادي بدن هستند.
تيك، انقباض مختصر ماهيچه‌هاي كوچك به ويژه ماهيچه‌هاي اطراف چشم، صورت و گردن است كه در افراد عصبي ديده مي‌شود. پرش ماهيچه (Twitch)، شبيه تيك است، ولي ماهيچه‌هاي بزرگتر را فرا گرفته و بهتر ديده مي‌شود.

لرزش(Tremor)، كوتاه يا بلند دامنه در ماهيچه‌هاي بزرگ يا تمامي اندام بالايي يا پاييني است كه در خستگي، نوشيدن افراطي الكل، پركاري تيروئيد و بيماري پاركينسون مشاهده مي‌شود. تشنج (Convulsion)، انقباض مداوم و يا انقباض و انبساط متناوب ماهيچه‌هاي اندام‌هاي بالايي و پاييني، حركات شديد و پردامنه بوده كه در صرع (epilepsy)، اورمي، مسموميت‌ها، كزاز و بيماري كره (chorea) ديده مي‌شود.

Borna66
06-04-2009, 08:47 PM
اهمیت جلوگیری از دلتنگی کودکان

به عقیده رواشناسان نباید دلتنگی کودکان در یک محیط ناآشنا را امری طبیعی دانست.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز در روز چهارشنبه به نقل از بی‌بی‌سی، مطالعات نشان می‌دهند که 90 درصد از کودکانی که در اردوهای تابستانی‌اند، دچار دلتنگی می‌گردند و از این میزان 20 درصد بسیار شدید است.
به عقیده روانشناسان می‌توانیم با اموری کاملا ساده از این پدیده مخرب جلوگیری کنیم. مثلا کودک را سرگرم کاری ‌کنیم، و یا اینکه از او بخواهیم نامه‌ای برای خانه‌اش بنویسد و یا درباره موضوعات مختلف با او صحبت کنیم. هم اکنون بیمارستان‌های کودکان در انگلستان درتلاشند تا محیط‌های امن و راحت آماده کنند هر چند که مدت اقامت یا بستری شدن آنها کم باشد. کارمندانی در بیمارستان‌های کودکان انگلستان استخدام می‌شوند که وظیفه سرگرم کردن آنها و همچنین تامین محیطی آرام و دلپذیر برای کودکان را برعهده دارند.

Borna66
06-04-2009, 08:47 PM
سوء استفاده ی جسمی در دوران کودکی


محققان با توجه به نتايج مطالعات اخير تاكيد كردند : سوءاستفاده جسمي از كودكان و بي‌توجهي به آنها ،احتمال ابتلا به افسردگي در سنين بالاتر را در اين قبيل كودكان افزايش مي‌دهد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بر اساس نتايج مطالعات منتشر شده در ماهنامه روانشناسي عمومي، كودكاني كه مورد سوءاستفاده جسمي قرار مي‌گيرند، 59 درصد بيشتر از ساير كودكان در معرض ابتلا به افسردگي شديد در طول زندگي قرار دارند.
اگرچه در تحقيقات قبلي، رابطه بين آزارهاي جسمي در دوران كودكي با ابتلا به اختلال رواني افسردگي مشاهده شده بود، اما اين نخستين باري است كه محققان دريافته‌اند ابتلا به افسردگي پيامد قطعي آزارهاي جسمي است.
چاتي اسپاتز ويدوم، سرپرست گروه تحقيقاتي در مركز پزشكي نيوجرسي دراين‌باره خاطر نشان كرد: اين يافته‌ها بر اهميت نياز به تشخيص و درمان تاثيرات رواني بلند مدت ناشي از بي‌توجهي به كودكان تاكيد مي‌كند.
در اين پژوهش ،محققان حدود 680 كودك را كه تا پيش از سن 11 سالگي مورد سوء استفاده يا بي‌توجهي قرار گرفته بودند با 520 كودك در رده سني، نژاد، جنسيت و وضعيت اجتماعي مشابه مقايسه كردند.
هر دو گروه تا رسيدن به دوران بزرگسالي و به طور ميانگين تا سن 29 سالگي تحت بررسي و مطالعه قرار داشتند.
بعلاوه اين يافته نشان مي‌دهد كه نخستين نشانه‌هاي ابتلا به افسردگي از دوران كودكي آغاز مي‌شود.

Borna66
06-04-2009, 08:47 PM
غلبه بر بی حوصلگی و دلزدگی

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
رزيتا شاهرخ :
بي‌حوصلگي هنگامي روي مي‌دهد كه ما ديگر به اطرافيان و اشیا پيرامون خود و فعاليت‌هاي روزمره علاقمند نبوده و از آنها لذت نمي‌بريم.
بي‌حوصلگي در واقع فقدان تنوع و انگيزه در زندگي است. يكي از خصوصيات انسان تنوع‌طلبي و نياز به تغيير مداوم در شكل و نوع محركات بيروني مي‌باشد.
سازگاري حسي سبب مي‌شود ما از فعاليت‌هاي تكراري به ستوه آييم. سازگاري حسي يعني: كاهش حساسيت حواس زماني كه در معرض مداوم يك عامل محرک ثابت و تغييرناپذير قرار مي‌گيرند.
مثلا پس از خريد يک تلفن همراه نو شوق و ذوق فراواني داريم اما پس از گذشت يكي دو ماه تلفن همراه برايمان تكراي و ملال‌آور مي‌شود. همين عامل در روابط زن و مرد نيز مصداق دارد. افراد بسياري از اين مسئله شكايت مي‌كنند كه دوستان آنها برايشان عادي و خسته‌كننده شده و هيجان و شور اوايل آشنايي در روابط شان رنگ باخته است.
اما بايد آگاه بود كه تنوع‌طلبي يك ويژگي ذاتي انسان‌ها بوده و مي‌بايست در برخي موارد آن را تحت كنترل درآورد و برايش محدوديت قایل شد. حتي اگر مردي همسر زيبايي هم داشته باشد ممكن است به زنان ديگر مخفيانه نگاه كند حتي اگر آنها زشت باشند.
چرا كه نزد آن مرد، زيبايي همسرش ديگر تكراري و عادي گشته و به عبارتي به چهره وي عادت كرده و به دنبال يك محرك بصري جديد مي‌گردد. اما همين مرد بايد مطلع باشد كه اين دور باطل هيچ‌گاه به كمال خوشنودي منتهي نمي‌گردد جايي كه ديگر چيزي دلش را نزند و برايش تكراري نگردد.
بنابراين بايد براي برخي امور در تنوع‌طلبي محدوديت قایل شويم و گرنه مجبور خواهيم شد هميشه بي‌حوصله و دلزده باقي بمانيم و طعم رضايت رانچشيم. يكي از نكات بسيار مهم در روابط اين است كه زن و مرد هر آنچه را كه دارند، يكباره رو نكنند. يعني تمام مهارت‌ها، خصوصيات اخلاقي و شخصيتي، آرزوها، اسرار، برنامه‌هاي آينده، اهداف بلندمدت و كوتاه‌مدت و غيره.
چون زماني كه مثلا دختري از تمام راز و رمز، مهارت‌ها و شيرين‌كاري‌هاي يك پسر آگاه شود ديگر چيزي باقي نمي‌ماند كه حس كنجكاوي دختر را نسبت به آن پسر برانگيزد و رابطه از هيجان و تب و تاب مي‌افتد مانند فيلمي كه وقتي از ابتدا تا انتهاي آن را مشاهده مي‌كنيم ديگر به ندرت پيش مي‌آيد كه بخواهيم مجددا نگاهش كنيم اما اگر همين فيلم به صورت سريال نمايش داده شود هم هيجانش بيشتر مي‌شود و هم كنجكاوي بيننده براي سردرآوردن از ادامه داستان اما اين بدين معنا هم نيست كه به طرف مقابلمان دروغ بگوييم و شخصيت اصلي خود را كتمان كنيم. خلاصه بايد پيش‌بيني ناپذير باشيم. براي غلبه بر بي‌حوصلگي در زندگي از اين راهكارها سود ببريد:
1 – سعي كنيد هر ازچندگاهي خود تغييراتي هر چند جزیی ايجاد كنيد.
2 – بيكاري و فقدان فعاليت يك عامل مهم در ايجاد بي‌حوصلگي است. دست به كار شويد با نشستن و به نقطه‌اي خير‌ه شدن چيزي را عوض نمي‌كند. برخيزيد و به كاري مشغول شويد.
3 – حس پوچي و اين باور كه زندگي، شغل و فعاليت‌هاي شما بي‌معنا مي‌باشند، مي‌تواند شما را تا مرز خودكشي پيش برد. شما نبايد زندگي خود را يك دايره بي‌پايان و هدف بدانيد. اين وظيفه خود شما است كه به زندگي خود معنا بخشيد.
4 – هر روز يك چيز جديد ياد بگيريد و به علم خود بيفزاييد.
5 – خود را به چالش بكشانيد. به فعاليتي دست بزنيد كه در شما استرس ملايمي ايجاد مي‌كند. مانند برد و باخت (در بازي، ورزش) و يا پذيرش ايده‌هاي جديد.
6 – تكراري نباشيد

Borna66
06-04-2009, 08:48 PM
اختلال تاخیر در تکلم در پسران شایع تر است

يك گفتار درمان شايعترين علت بروز اختلال تاخير در تكلم كودكان را فقر تكلم محيطي خانواده‌ كودك دانست و توصيه كرد: والدين كودك مي‌توانند‌ از طريق صحبت كردن در قالب بازي با كودكشان، اين عارضه را رفع كنند.
دكتر مهدي برائتي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه يزد‌- اختلال تاخير در تكلم كودكان را در پسران شايع‌تر از دختران دانست و افزود: اين اختلال در پسران تا دو برابر شايع‌تر از دختران است.
وي با بيان اين كه بعضاً عواملي در دوران بارداري، ‌زمان تولد و بعد از تولد كودك مي‌توانند منجر به تاخير در روند رشدي كودك از قبيل راه رفتن، نشستن و صحبت كردن كودك شود.
در خصوص علل بوجود آورنده اين اختلال اظهار كرد: عواملي از جمله اضطراب،‌ ايجاد شوك‌هاي عاطفي و روحي، فوت يكي از نزديكان مادر در دوران بارداري و همچنين تشنج، زردي شديد و همچنين نرسيدن اكسيژن به مغز كودك در زمان تولد مي‌تواند منجر به تاخير و وقفه در روند تكلم كودك شود.
وي ضربه به سر، سقوط از بلندي، ‌بروز عفونت‌هاي گوش و بيماري سرخك را از ديگر علل تاخير در روند طبيعي تكلم بعد از تولد كودك ذكر كرد.
اين گفتار درمان با تاكيد بر اقدامات درماني اين اختلال در سن 2 سالگي درخصوص چگونگي درمان اين بيماري ابراز داشت: به منظور درمان اين اختلال اقداماتي در زمينه افزايش دامنه واژگان و تعداد كلمات توسط كودك انجام مي‌شود؛ به طوري كه در اين راستا زماني كه دامنه واژگان توسط كودك به تعداد 50 كلمه برسد، اقدام به جمله‌سازي توسط كودك آغاز مي‌شود كه بدين منظور كودك جملات 2 تا 3 كلمه‌اي را ادا مي‌كند.
وي ياد آورشد: جهت درمان اين عارضه كودك با قرار گرفتن در مقابل آينه، كلمات ساده و قابل مشاهده را آموزش ديده و به تدريج با مشاهده حركت لب‌ها در اداي كلماتي كه متشكل از حروف «پ»،‌ «ب» و‌ «م» مي‌باشند، تعداد كلمات افزايش مي‌يابد.
دكتر برائتي استفاده از كارت‌هاي تصاوير را از ديگر شيوه‌هاي موثر جهت افزايش تعداد كلمات در كودك دانست و در پايان خاطرنشان كرد: از آنجايي كه مؤثرترين روش درماني اين عارضه افزايش صحبت والدين با كودك در قالب بازي است، لذا توصيه مي‌شود والدين كودك به خصوص مادر به منظور رفع اين اختلال زمان‌هاي مشخصي را با كودك خود صحبت كنند.

Borna66
06-04-2009, 08:48 PM
ازمایش طعم چشایی و پی بردن به افسردگی

دانشمندان یک نوع تست چشایی طراحی کرده‌اند که به وسیله آن قادرند به افسردگی افراد پی ببرند و در نتیجه بهترین داروها را برای درمان آنان ارایه دهند.
به گزارش سرویس علمی _ پژوهشی ایسکانیوز، به نقل از مجله Neuro science، دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند که بینش چشایی افراد به وسیله دو ماده شیمیایی موجود در مغز که موسوم به سروتونین و نورادرنالین تغییر می کند که عدم تعادل هر یک از این دو ماده شیمیایی دلالت برافسردگی دارد. اما این دو ماده به راه‌های مختلف طعم چشایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بنابراین آزمایش طعم چشایی می‌تواند به طور بالقوه نشان دهد که کدامیک از این دوسبب بروز بیماری می‌شوند. قابل نتایج آزمایشات حاکی از آن است که افزایش سطح سروتونین حساسیت نسبت به طعم های تلخ و شیرین را زیاد می کند در حالی که افزایش سطح نورادرنالین حساسیت نسبت به طعم های تلخ و شور را بیشتر می سازد.

Borna66
06-04-2009, 08:49 PM
بيش‌فعالي شايع‌ترين اختلال رواني دركودكان است

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

يك روانپزشك كودكان در رابطه با شايع‌ترين اختلالات رواني در كودكان گفت: مطالعات نشان مي‌دهد؛ چهار تا شش درصد كودكان دانش‌آموز مقطع ابتدايي شهر تهران مبتلا به بيماري بيش فعالي هستند

كتايون خوشابي، روانپزشك كودكان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: اختلال بيش فعالي و كمبود تمركز از شايع‌ترين اختلالات روانپزشكي در كودكان است.
وي در اين باره ادامه داد: با توجه به شدت علائم مربوط به اختلال بيش فعالي، تقريبا بيش از 50 درصد مراجعه‌كنندگان به مراكز روانپزشكي كودك و نوجوان را مبتلايان به اختلال بيش فعالي و كمبود توجه تشكيل مي‌دهد.
دكتر خوشابي با اشاره به شايع‌ترين نوع اختلال بيش فعالي گفت: شايع‌ترين نوع اين اختلال در كودكاني است كه دچار پرتحركي، عملكرد تكانشي و اختلال توجه و تمركز هستند كه حدود 50 تا 55 درصد مبتلايان به بيش فعالي را شامل مي‌شوند. همچنين در 30 درصد اين اختلالات كودك تنها داراي علائم بيش فعالي و اعمال تكانشي است در حالي كه 10 تا 15 درصد مبتلايان فقط كمبود توجه و تمركز دارند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي درباره علائم شايع اين اختلال گفت: كودكان مبتلا به بيش فعالي غالبا در حال تحرك، دويدن و پريدن هستند. معمولا كلاس درس را بدون اجازه ترك مي‌كنند. بازي‌ها و فعاليت‌هاي اين كودكان معمولا پر سر و صدا است و زياد صحبت مي‌كنند. آنها از توجه به جزييات ناتوان هستند و هنگام صحبت مستقيم با آنها، به نظر مي‌رسد كه گوش نمي‌كنند.
وي ادامه داد: كودكان داراي اختلال بيش فعالي اغلب قادر به پيگيري دستورات و اتمام كارها نيستند و معمولا از فعاليت‌هايي كه نياز به كوشش ذهني دارد اجتناب مي‌كنند. آن‌ها معمولا بي‌صبر و فراموش‌كار هستند و عواقب رفتار خود را پيش‌بيني نمي‌كنند.
دكتر خوشابي، احتمال ايجاد اين بيماري را در پسران بيش از دختران دانست و گفت: اختلال بيش فعالي در پسران حدود 4 تا 5 برابر بيشتر از دختران است و معمولا سن شروع علائم از سه سالگي به بعد است، همچنين احتمال بروز اين بيماري در پسران اول خانواده بيشتر است.
روانپزشك كودكان افزود: اين كودكان معمولا به علت شلوغي و بر هم زدن نظم كلاس اغلب توسط اوليا مدارس و خانواده سرزنش و تحقير مي‌شوند و چون معمولا كارها و فعاليت‌هايشان را نيمه تمام رها مي‌كنند؛ بيشتر در معرض مقايسه با خواهران و برادران خود از طرف والدين قرار مي‌گيرند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به علائم و عوارض ناشي از اين اختلال مانند انواع بد رفتاري و بي‌توجهي به كودك كه در نهايت منجر به كاهش حس احترام به خود و اعتماد به نفس در اين كودكان مي‌شود؛ ضروري است كه اين كودكان تحت درمان قرار بگيرند.
اين روانپزشك كودك به موثرترين روش درمان مبتلا به اختلال بيش فعالي اشاره كرد و گفت: در درمان اين كودكان از داروهاي خاصي استفاده مي‌شود كه حدود 75 درصد كودكان تحت درمان، نسبت به اين داروها پاسخ مثبت مي‌دهند. همچنين رفتار درماني براي خود اين كودكان و استفاده از روش‌هاي فرزند پروري موثر براي والدين آن‌ها توصيه مي‌شود.
دكتر خوشابي درباره علت ايجاد اين اختلال گفت: علت اصلي اين اختلال شناخته شده نيست، اما عوامل متعدد ژنتيكي، رشدي، عوامل عصبي – شيميايي، عوامل عصبي – فيزيولوژيكي و عوامل اجتماعي – روانشناختي در ايجاد اين اختلال موثر هستند

Borna66
06-04-2009, 08:49 PM
تنظیم خواب مناسب برای مبتلایان به افسردگی


http://pnu-club.com/imported/2009/06/58.gif



با توجه به اینکه مبتلایان به افسردگی حاد در شرایطی به صورت اختلالات شخصیتی و دو قطبی رفتار می کنند، تنظیم خواب در کنترل این رفتارها موثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلت دی نیوز تنظیم خواب به صورت زمانهای معین و ثابت با تاثیر بر ساعت بیولوژیک داخلی بدن تغییرات و نوسانهای شدید رفتاری را کنترل می کند.
بنابر همین گزارش بسیاری افراد که به افسردگی حاد دچارند مبتلا به اختلالات شخصیتی دو قطبی می شوند و در هر زمانی رفتارهای متناقض و متفاوت بروز می دهند.
در ضمن با توجه به اینکه این گونه افراد عموماً قبل و بعد از خواب در شرایط روحی متفاوتی هستند تنظیم خواب می تواند تا حدی موجب ثبات احساسی و رفتاری این گروه شود.
محققان با مطالعه 174 مبتلا به اختلالات دو قطبی دریافتند افرادی که تحت درمان منظم خواب و شرکت در گروههای اجتماعی بوده اند، بهتر از دیگر مبتلایان دو قطبی قادر به کنترل رفتار خود بوده اند.
البته باید این گونه افراد تحت نظر پزشک داروهای مورد نیاز را هم در کنار این گونه تغییرات زندگی مصرف نمایند.

Borna66
06-04-2009, 08:49 PM
افزایش خود ازاری در جوامع غربی

تحقيقات و مطالعات اخير روانشناسان و پزشكان نشان مي دهد شمار افرادي كه در جوامع غربي بنابر دلايل روحي و رواني به خودشان صدمه وارد مي كنند رو به افزايش است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري رويترز، آمار محققان نشان مي دهد نيمي از جمعيت جوامع غربي و اروپايي با سوزاندن عنصري از بدنشان و يا بريدن آن و يا حتي خوردن بيش از اندازه دارو براي خودآزاري استفاده مي كنند.همچنين، به گفته دانشمندان علل اين ونه رفتارها منشا روحي و رواني و افسردگي است.

Borna66
06-04-2009, 08:49 PM
رابطه تماشای کمتر تلویزیون با حافظه

کاهش مدت زمان تماشاي تلويزيون مصرف ماهي و حل كردن جدول باعث تقويت حافظه مي‌شود.
دكتر ناهيد ميري روانپزشك در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: افرادي كه مدت زمان بيشتري كتاب مي‌خوانند كمتر تلويزيون تماشا مي‌كنند حافظه‌ قوي‌تري نسبت به سايرين دارند.
وي گفت: حافظه شما به طور مستقيم با سلامت جسم و روان شما مرتبط است.

وي با تأكيد بر اين نكته كه تماشاي تلويزيون صرفا تأثير سوي بر حافظه ندارد ادامه داد: در عين حال هر چه افراد زمان كمتري را به تماشاي تلويزيون اختصاص دهند، در نتيجه زمان بيشتري را براي پرداختن به تقويت ذهن و حافظه خود خواهند داشت افسردگي،‌ كم خوابي و اضطراب جزء عواملي هستند كه روي حافظه تأثير معكوس مي‌گذارند./

Borna66
06-04-2009, 08:49 PM
نا رضایتی باعث کاهش عمر می شود


روانشناسان معتقدند نارضایتی و گله و شکایت در جنبه های گوناگون زندگی، احتمال بروز بیماریهای گوناگون و ضعف بدن را افزایش داده و موجب کاهش عمر می شود.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سایکالوجی تودی، افرادی که مرتب به گله و شکایت می پردازند و رضایت کافی از زندگی ندارند، به دلیل عدم احساس راحتی و آرامش از نظر فکری و بدنی در وضعیت منفی بیشتری قرار می گیرند.
وقتی فرد دچار عدم آرامش باشد بیشتر عصبی شده و از نظر انرژی روحی در سطح پایین تری قرار می گیرد و کالبد روانی تضعیف می شود. همین امر زمینه ساز ضعف سیستم دفاعی بدن شده و امکان بروز بسیاری از بیماریها را فراهم می آورد.
بنابر همین گزارش تفکرات ناشی از نارضایتی در خانواده جریان می یابد و عموماً افرادی که روحیه ای ناراضی و شاکی دارند دارای فرزندانی هستند که با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و همین امر زمینه ساز تشدید ناراحتی ها شده و نهایتاً افراد یا به دلیل بیماریهای مزمن و یا به دلیل کشنده بودن برخی از عوارض عمر کوتاه تری دارند.

Borna66
06-04-2009, 08:49 PM
افسردگی مادران ، اسیب پذیری کودکان

جام جم آنلاين: كودكاني كه مادرانشان افسرده هستند نسبت به مشكلات رفتاري و آسيب‌ها مستعدترند.
به گزارش ساينس ديلي، محققان با بررسي اثر افسردگي مادران بر رفتار و ميزان آسيب‌ديدگي كودكان دريافته‌اند احتمال وقوع صدمات و نيز مشكلات رفتاري در كودكاني كه مادرانشان از افسردگي رنج مي‌برند، دو برابر ساير كودكان است.

اين ميزان براي كودكان به ويژه پسراني كه سطوح افسردگي مادرانشان شديدتر است، افزايش مي‌يابد.
براين اساس، براي افزايش يك درجه‌اي مقياس سنجش افسردگي خطر جراحت كودكان تا 4 درصد و احتمال مشكلات رفتاري به ميزان 6 درصد افزايش مي‌يابد.

Borna66
06-04-2009, 08:50 PM
مقدمه
مطالعات روان‌شناسان درباره خلاقیت نشان داده است که خلاقیت نیز همانند سایر جنبه‌های انسان از الگویی پیروی می‌کند. به نظر آنها خلاقیت در اوایل زندگی و ابتدا در بازی کودک ظاهر می‌شود و به تدریج در جنبه‌های دیگر زندگی از قبیل کار ، مدرسه ، فعالیت‌های تفریحی و مشاغل تجلی می‌کند. ابتکارات یا تولیدات خلاق در طول سال‌های 30 و 40 به اوج می‌رسد. بعد از آن حالت فلات پیدا می‌کند، به تدریج کاهش می‌یابد .

اریکسون ، میان‌سالی را سن بحرانی نامیده است که در آن تولید یعنی تمایل به خلق یا به وجود آوردن یا رکود حکمفرما خواهد شد. به عقیده روان‌شناسان عوامل محیطی از قبیل فقر بهداشتی ، اوضاع و احوال خانوادگی ، فشارهای مالی و نبودن وقت آزاد در به اوج رسیدن خلاقیت مؤثرند و شواهد دال بر کاهش آن به سبب محدودیت‌های موروثی وجود ندارد .
عوامل تسریع‌کننده در رشد خلاقیت
*وقت : کودکان برای خلاق شدن وقت زیادی لازم دارند تا با افکار و مفاهیم درگیر شوند و با آنها بازی کنند و آنها را به اشکال نو و ابتکاری در آورند .


*ترغیب و تشویق : کودکان برای خلاقیت و خلاق بار آمدن به تشویق و ترغیب نیاز دارند و انتقاد مانع خلاقیت ایشان می‌شود .


*مواد : بدیهی است وجود مواد گوناگون مثلا کاغذ ، خمیر و…برای تحریک خلاقیت در کودکان ضرورت دارد .


*محیط محرک : محیط خانه و مدرسه باید با تشویق و راهنمایی کودکان در کاربرد مواد و اشیا ، خلاقیت ایشان را بر انگیزد .


*روابط غیر انحصاری والدین کودک : والدینی که نه حامی افراطی و نه انحصارگر افراطی فرزند خود هستند، طبعا او را به استقلال و اتکا به خویش تشویق خواهند کرد و این دو تاثیر بیشتری در خلاقیت دارند .


*روش‌های پرورش کودک : روش آزاد منشانه و آسان‌گیر در پرورش کودکان درخانه و مدرسه خلاقیت را تسریع می‌کند، در صورتی که سختگیری از آن جلو گیری می‌کند .


*فرصت کسب معلومات : خلاقیت در خلا انجام نمی‌گیرد، بلکه مستلزم کسب معلومات است که زیر بنای خلاقیت بشمار می‌رود .
جلوه‌های خلاقیت در کودکان
کودکان فرایند خلاقیت خود را درسنین مختلف به شکل‌های گوناگون آشکار می‌کنند که به جلوه‌های خلاقیت معروفند. این جلوه‌ها عمدتا عبارتند از :
جاندار پنداری
علاقه به نسبت دادن هشیاری به اشیا و موجودات غیر جاندار. این جلوه را غالبا در کودکان خردسال که هنوز نمی‌توانند جاندار را از غیر جاندار تمیز دهند، می‌بینیم، آنها از نسبت دادن صفات زندگان به موجودات غیر زنده لذت می‌برند و معمولا صفاتی را به آنها نسبت می‌کند که والدین‌شان به خود ایشان نسبت می‌دهند .
بازی سازنده
کودکان زمانی که به سن مدرسه می‌رسند و می‌توانند خیال بافی و واقعیت را از هم تشخیص دهند، توجه خود را از بازی نمایشی به بازی سازنده معطوف می‌کنند .
دوستان خیالی
دوست خیالی از شخص ، حیوان یا چیزی که کودک در عالم خیالش می‌آفریند تا نقش دوست را با او ایفا کند، زیرا بیشتر بازی‌ها برای لذت بخش بودن به همبازی نیاز دارند و کودکانی که همبازی ندارند غالبا یک همبازی خیالی برای خودشان خلق می‌کنند. کودکی که تجارب اجتماعی تلخ و ناخوشایند دارد، ممکن است همبازی خیالی را بر همبازی واقعی ترجیح دهد .
رویای بیداری
رویای بیداری مانند بازی‌ها ، فعالیتی است که شخص از پرداختن به آن لذت می‌برد. شکلی از بازی ذهنی است که معمولا خیال پردازی خوانده می‌شود تا جلوه‌های کنترل شده تخیل مشخص شود .
دروغ‌های مصلحت آمیز کودک
یکی از جلوه‌های بسیار شایع میان کودک خردسال ، گفتن دروغ‌های مصلحتی است که با دروغ‌هایی که بزرگسالان فکر می‌کنند تفاوت دارد. این گونه دروغ را کودک بر خلاف تصور بزرگسالان عملا درست می‌پندارند .
شوخی سازی
شوخی دو جنبه دارد: توانایی ادراک شوخی و دیگری توانایی تولید آن و جنبه پذیرش اجتماعی را هم باید به آن افزود، زیرا جالب یا غیرجالب بودن شوخی را اطرافیان تعیین می‌کنند. تولید شوخی مستلزم شناخت موقعیت است، همچنین با میزان علاقه شخص به پذیرش اجتماعی بستگی دارد. به این معنا که کودکان ناراضی از میزان آن طبعا به تولید شوخی انگیزش بیشتری خواهند داشت تا به هدف خود برسد. شوخی‌ها انواع ساده و پیچیده دارند که خلاقیت عمدتا در شوخی‌های پیچیده به چشم می‌خورد .
داستان‌گویی
یکی دیگر از جلوه‌های خلاقیت ، داستان‌گویی است. کودکان خلاق در انتخاب و بیان داستان مو فقیت بیشتری دارند و بهتر و بیشتر می‌توانند توجه شنوندگان خود را جلب کنند .
مفهوم خود آرمانی
مفهوم خود آرمانی آرزوی کودکان به این است که آن باشند یا آن چیز را عرضه کنند که خود دوست دارند به آن برسند. به عبارت دیگر منظور از خود آرمانی ، علاقه شخص به این است که دیگران او را آنچنان که خودش می‌خواهد دریابند . اعم از خود پنداری بدنی و خود پنداری روان‌شناختی .
منابع خود پنداری آرمانی

والدین

برادران و خواهران بزرگتر، مخصوصا آنهایی که موقعیت قهرمانی برای کودک دارند .

معلمان و مربیان (هنر …)

مشاوران اردوگاه یا خوابگاه

رهبران گروه

همسایگان و خویشاوندان برجسته

قهرمانان ورزشی مدرسه و دانشگاه

ورزشکاران حرفه‌ای

قهرمانان ملی عمدتا هموطنان

Borna66
06-04-2009, 08:50 PM
همه كودكان در اطلاع از اینكه دنیا چگونه كار می كند خلاق هستند. اما در این میان به نظر می رسد بعضی از بچه ها از دیگران خلاق ترند.بعضی از بچه ها خلاقیت را در زمینه های خاصی به نمایش می گذارند.معمولا گفته می شود كه این بچه ها در زمینه هایی به شد ت خلاق هستند.

پركینز( Perkins ) (1984 ) به شش ویژگی خاص در اشخاص به شدت خلاق اشاره كرده است . با توجه به نظریه پركینز كودكان خلاق مترصد زیبایی هستند.كودكان خلاق می توانند به راحتی مسایل را شناسایی كنند.آنها مسایل را با انعطاف پذیری از میان برمی دارند.
اندیشمندان خلاق ، عینی هستند.آنها نه تنها كارشان را تحلیل می كنند،بلكه به انتقاد دیگران توجه دارند.كودك خلاق تن به قبول ریسك می دهد؛ از انگیزه فراوان برخوردارست و برای ارضاء نیازهای شخصی میل به خلاقیت دارد.

اغلب اوقات اگر كمی وقت و حوصله كنیم متوجه وجود خلاقیت در بچه ها می شویم . بهترین زمان برای اطلاع از خلاقیت كودكان ، تماشای آنها به هنگام بازی است. كودك را در حالی كه آزادانه و فارغ البال با مواد و اسباب بازیهایش سرگرم بازی است تماشا كنید.كودكان خلاق اغلب برای هر یك از وسایل بازی خود موارد استفاده متفاوتی پیدا می كنند و قبل از اینكه از وسیله ای به سراغ وسیله دیگر بروند از آن به انواع مختلف استفاده می نمایند.

كودك خلاق اغلب از منابع خود به انواع و اشكال مختلف و گاه حیرت انگیز استفاده می كند.ممكن است یك جعبه خالی برای كودك خلاق ارزشی به مراتب بیش از بهترین و پیچیده ترین اسباب بازیها داشته باشد.

بزرگترها می توانند از كودك سوال كنند و بعد به دقت و با حوصله به جوابهایش گوش بدهند.كودكان خلاق اغلب با آب و تاب حرف می زنند. ذكر جزییات یك ماجرا و به تفضیل سخن گفتن می تواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد .بزرگترها باید به این مهم توجه داشته باشند كه كودكان خلاق ممكن است رفتارهایی را به نمایش بگذارند كه گاه چالش برانگیز هستند .جدول شماره یك خلاصه ای از رفتارهایی را كه می توانند نشانه خلاقیت باشند توضیح داده است .
دقت و توجه شدید در گوش دادن ،مشاهده كردن ،یا انجام دادن كاری : نشنیدم مرا برای خوردن شام صدا بزنید .
شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی : دارم فكر می كنم نمی توانم قرار بگیرم .

استفاده از قیاس در صحبت : احساس می كنم یك پیله هستم كه می خواهم به یك پروانه تبدیل شوم

عادت به وارسی منابع مختلف : مامان ،هم كتاب خواندم ،هم تلویزیون تماشاكردم و هم از معلم سوال كردم اما هنوز نمی دانم خدا كجا زندگی می كند .

نگاه كردن با دقت به اشیاء : اما این هزار پا كه فقط نود و نه پا دارد .

اشتیاق صحبت كردن درباره كشفیات با دیگران : می دانی چه شد ،حدس بزن .....

ادامه انجام برنامه بعد از تمام شدن وقت : مامان ،حتی زنگ تفریح هم نقاشی كردم تا كارم تمام شود .

پی بردن به روابط در چیزهایی كه به ظاهر با هم بی ارتباطند : می دانی چیه ،كلاه جدیدت شكل یك پروانه است

فكركردن به چیزی كه مثلا در یك برنامه تلویزیونی نشان داده اند : می دانید فردا می خواهم در باغچه دنبال طلا بگردم

كنجكاوی زیاد برای سر درآوردن از امور : خواستم بدانم كه حیاط از بالای پشت بام چگونه دیده می شود .

استفاده از اكتشاف یا یك تجربه : فكر كردم اگر آرد و آب را با هم تركیب كنیم نان ساخته می شود ،اما دیدم كه یك تكه خمیر سفید شد.بروز هیجان

در صدا در اثر یك اكتشاف : با آب و آرد خمیر درست می كنند .

عادت به سوال و آزمودن نتایج : می تونم با آب و صابون حباب درست كنم ؟

صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از امور : مامان امیدوارم از این حرف ناراحت نشوید،اما فكر می كنم عمو نوروز وجود خارجی ندارد .

عمل مستقل : درباره مسابقات اتوموبیل رانی كتاب جالبی پیدا نكردم ،خودم در این باره یك انشا ء می نویسم

جسارت در گفتار : به نظر من بچه ها باید حق رای داشته باشند .

دقت نظر : تا كارم را تمام نكنم نمی توانم با شما بازی كنم

استفاده از نظریات و اشیاء برای دستیابی به یك هدف :قصد دارم با این نخ و این مداد یك دایره بكشم .

طرح سوال : وقتی برف آب می شود رنگ سفید برف كجا می رود .

میل به اطلاع یابی و كشف احتمالات : فكر می كنم این لنگه كفش پاره به درد گلدان شدن می خورد

یادگیری به ابتكار خود : دیروز به كتابخانه مدرسه رفتم و به همه كتابهایی كه درباره دایناسورها نوشته شده بود نگاه كردم .

طرح سوالات عجیب : راستی اگر حیوانات آدم می شدند و آدمها حیوان ، چه اتفاقی می افتاد؟

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
تاثیر بخور معطر در ارتقا سلامت روان

استفاده از بخورهای معطر در سلامت روان موثر است .

محققان دانشگاه جانز هاپكینز اعلام كردند ، استفاده از بخورها و چوب های معطر مانند عود كه سوزاندن آنها باعث انتشار بوی خوش می شود ، اضطراب و افسردگی را كاهش می دهد.
محققان بر اساس بررسی های جدید اعلام كردند : تاثیر مواد موجود در رایحه این مواد بر گیرنده های مغز ، مشابه تاثیر داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی است .

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
صبحانه ترکيبي، سلامت روان کودکان را تامين مي کند

متخصصان مي گويند: تغذيه کودکان با صبحانه ترکيبي مي تواند به حفظ سلامت روان آنها کمک کند.

نتايج مطالعات جديد اين متخصصان نشان مي دهد که افزودن يک قاچ ميوه يا يک ليوان شير به صبحانه کودک، سلامت روان او را تامين مي کند.
طبق اين بررسي ها؛ تغذيه با ترکيب موادغذايي مي تواند از نوجوانان در برابر بروز اختلالات رواني از جمله افسردگي، اضطراب و سرکشي محافظت کند.
در اين مطالعات که با سرپرستي دکتر تريز اوساليوان در انستيتو پژوهشي سلامت اطفال تله تون در پرت انجام گرفته چندين دختر و پسر 14 ساله شرکت داشتند و نوع صبحانه آنها طي 3 روز مورد بررسي قرار گرفت.
دکتر اوساليوان در اين باره گفت: مهم نيست که چه چيزي به صبحانه آنها اضافه مي شد بلکه نکته مهم فقط اين بود که يک خوراکي متفاوت به صبحانه افزوده شود مانند افزودن يک موز به غلات به طوري که اين وعده غذايي با ويتامين ها و مواد معدني بيشتري کامل شود.
وي افزود: از آنچه که ما فهميديم اين تغيير کوچک تفاوت فاحشي بر جاي مي گذارد هم چنين يک پژوهش ديگر روي بيش از 800 دانش موز نشان داد که مصرف صبحانه ترکيبي مي تواند تامين کننده سلامت روان باشد و بهداشت رواني مطلوبي را براي کودکان به ارمغان بياورد.
نتايج بررسي ها نشان داد: دانش آموزاني که از گروه هاي غذايي بيشتري براي وعده صبحانه استفاده مي کنند به لحاظ رفتار مناسب امتياز بالاتري را کسب کرده و با افزودن هر نوع ماده غذايي اضافي خلق آنها بيشتر بهبود پيدا مي کند.
مطالعات حاضر نشان داده است که از هر چهار نوجوان يک نفر صبحانه اي با کيفيت بالا حاوي سه يا چهار مورد از پنج گروه غذايي غلات، ميوه ها و سبزي ها، محصولات لبني و گوشت و جايگزين هايي چون نخود، ميوه هاي مغزدار و تخم مرغ مصرف مي کرده است.
اوساليوان افزود: عده بيشتري فقط دو گروه از مواد غذايي را مصرف مي کردند و تعداد بسيار زيادي هم فقط يک گروه را در اختيار داشته و يا اصلا چيزي نمي خوردند. بنابراين فضاي زيادي براي بهبود اين وضعيت وجود دارد.
اين پژوهشگران خاطرنشان کردند: با افزودن هر نوع ماده خوراکي به صبحانه وضعيت بهداشت رواني کودکان و نوجوانان بهبود پيدا مي کند و اين تاثير بدون در نظر گرفتن فاکتورهاي ديگري چون درآمد خانواده، موقعيت اجتماعي - اقتصادي، ميزان تمرينات ورزشي کودک، وزن و ساير بخش هاي رژيم غذايي او، اعمال مي شود.
به گفته متخصصان؛ کلسيم، آهن و ويتامين b که از مواد غذايي شامل غلات و شير تامين مي شوند روي انتقال دهنده هاي عصبي تاثير مي گذارند. اين انتقال دهنده ها مواد شيميايي هستند که بايد اطلاعات را در دستگاه عصبي که مستقيما مسوول رفتار و خلق شخص است، جا به جا کنند.
نتايج بررسي ها در کنفرانس ملي متخصصان رژيم غذايي در هفته جاري در آمريکا ارائه خواهد شد.

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
تاثیر سلامت روان بر نتیجه پیوند کلیه
سلامت روان افراد بر نتیجه عمل جراحی پیوند كلیه تاثیر می گذارد .

پژوهشگران با درج مقاله ای در آخرین شماره نشریه پزشكی بیماریهای كلیوی اعلام كردند : ابتلا به افسردگی احتمال رد پیوند را در بیمارانی كه پیوند كلیه شده اند، افزایش می دهد.
پژوهشگران در بلژیك با بررسی 47 فرد كه بین سال های 1995 تا 2003 پیوند كلیه شده بودند ، متوجه شدند : افسردگی احتمال رد كلیه پیوندی را در بیماران تا دو برابر افزایش می دهد.
پژوهشگران توصیه می كنند : همه افرادی كه پیوند كلیه می شوند ، باید به طور دوره ای از نظر سلامت روانی ارزیابی شوند و در صورت اختلالات روان به موقع درمان شوند.

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
سلامت جسم و روان با چاي نعناع
,
ايران اکونوميست: نعناع از جمله سبزيجات معطر و پرخاصيت است كه با خوردن آن احساس طراوت و تازگي به انسان دست مي‌دهد. اين در حالي است كه چاي نعناع نيز خاصيت‌هاي مشابهي دارد. نوشيدن اين چاي به افزايش قدرت بدن و مغز كمک مي‌كند.
همچنين اين چاي در حفاظت از مجراي گوارش در برابر تحريک و عفونت پس از غذا و هضم و جذب غذا موثر است. به طور كلي نعناع طبع گرم دارد و خوردن آن پس از غذا‌هايي كه طبع سرد دارند به تنظيم عملكرد معده كمک مي‌كند.
تحقيقات نشان مي‌دهد كه چاي نعناع در رفع مو‌هاي زاید از روي بدن و صورت موثر است. نوشيدن روزانه ۲ فنجان از اين چاي به افراد سالم توصيه مي‌شودhttp://pnu-club.com/imported/2009/06/165.jpg.

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
سلامت روان كودک در گروی زندگی با هر دو والد




جدا كردن كودک از هر یك از والدین یا هر دوی آنان ، آسیب جبران ناپذیری بر سلامت روان كودک وارد می كند .
به گزارش شبكه خبر: محققان دانشگاه روچستر در یك بررسی جدید ، سلامت روان و توانایی های یادگیری گروهی از كودكانی را كه از یك یا هر دو والدین خود جدا شده بودند با كودكانی كه كنار والدینشان زندگی می كنند ، مقایسه كردند .

محققان اعلام كردند : در این بررسی ، توانایی درك مطلب و یادگیری كودكانی كه در محیط خانواده و همراه هر دو والد خود زندگی می كنند ، به مراتب بهتر از كودكانی است كه از والدین خود جدا شده اند .

محققان، برای حفظ سلامت كودكان و والدینشان ، ایجاد صمیمیت در محیط خانواده و اختصاص وقت كافی را برای حضور اعضای خانواده در كنار همدیگر ضروری می دانند .

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
افسردگي مادر و ارتباط آن با بيش‌فعالي كودك
نتايج مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه افسردگي مادر مي‌تواند با مشكلات رفتاري كودكان بيش‌فعال ـ كم‌توجه (adhd) ارتباط داشته باشد. در نقطه مقابل سبك فرزندپروري مثبت و ارتباط مناسب با كودك در سنين قبل از دبستان منجر به كاهش مشكلات رفتاري اتخاذ كودك در نوجواني مي‌گردد. تقريباً 20 تا 50 درصد از كودكان و 44 تا 50 درصد از كودكان مبتلا به adhd مشكلات شديد رفتاري از قبيل دروغگويي، درگيري فيزيكي، دزدي و... را نشان مي‌دهند. گرچه ايفاي نقش والدين در مورد كودكان adhd بسيار مشكل است اما نتايج نشان مي‌دهد كه كاربرد سبكي مشوقانه، گرم و مثبت مي‌تواند به بهبود ارتباط كودك و والد كمك كند.

Borna66
06-04-2009, 09:31 PM
داورهای ضد روانپریشی سکته قلبی و مغزی را در سالمندان افزایش می دهد
گروهی از محققان کانادایی در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف داورهای ضد روانپریشی در سالمندان متاثر از اختلالات رفتاری، احتمال خطر سکته های قلبی و مغزی را چهار برابر می کنند.

دانشمندان موسسه علوم ارزیابی بالینی در اونتاریوی کانادا که نتایج یافته های خود را در مجله Archives of Internal Medicine منتشر کرده اند، کشف کردند که افراد سالمند مبتلا به جنون پیری که از داروهای ضد روانپریشی استفاده می کنند حتی اگر این داروها را در یک دوره کوتاه مصرف کنند خطر بروز سکته های قلبی و مغزی در آنها چهار برابر افزایش می یابد.
جدید ترین نسل از داروهای ضد روانپریشی که به "آتیپیک" نیز معروف هستند به دلیل ساختار شیمیایی که دارند خطر سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهند.
بررسیهای این دانشمندان نشان می دهد که حتی استفاده کوتاه مدت از این داروها به صورت دوره ای نیز موجب افزایش این خطر می شود.
این خطر به این دلیل حائز اهمیت است که 17 درصد از سالمندان مبتلا به اختلالات رفتاری در 100 روز اول درمان خود این داروها را در منزل مصرف می کنند که 10 درصد از این بیماران این دارو درمانی را در دوره های طولانی تر نیز ادامه می دهند.
این دانشمندان با بررسی 20 هزار سالمند مبتلا به جنون پیری که در خانه درمان خود را دنبال می کردند به این نتایج دست یافتند.
به گفته این محققان، داروهای قدیمی ضد روانپریشی خطر سکته را دوبرابر می کرد درحالی که داورهای جدید "آتیپیک" در بیمارستان خطر سکته قلبی و مغزی را سه برابر و در خانه چهاربرابر افزایش می دهند.

Borna66
06-04-2009, 09:32 PM
11 روش ساده برای پرورش کودکان شاد

شاد بودن یکی ازبزرگترین هدایا است که کودک می تواند از والدین خود بگیرد . مطلب زیر به شما می گوید چطور به کودکانتان عزت نفس و رضایتمندی پایدار بدهید .
یکی از بزرگترین هدایایی که والدین می توانند به کودکان خود بدهند توانایی و استعداد شاد شدن است. البته بین خوشحالی و شادی لحظه ای - مثلاً دادن یک اسباب بازی جدید یا یک سبد پراز تنقلات به کودک- و خوشحالی و رضایتمندی پایدار، تفاوت عمده ای وجود دارد. مطمئناً کودکان دوست دارند تفریح کنند و مانند بزرگترها نیازمندند تا عمیقاً احساس خوشبختی کنند. اما شادی واقعی مطلب قابل تعمق تری است و آن روح فرزند شما را تحت تاثیر قرار میدهد و در او این حس را بوجود می آورد که همه چیز دنیا خوب است .
متخصصان معتقدند، کودکان شاد ویژگیهای مشخصی دارند، از جمله: عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری. چنانکه خواهید دید، ایجاد و پرورش این ویژگیها بسیار ساده تر از آنست که تصور کنید، در اینجا 11 روش ذکر شده تا به فرزندتان کمک کنید دید مثبتی به زندگی داشته باشد .
1- ازسرگرمیهای سازمان نایافته وقدیمی استفاده کنید
کودکان موفق معمولاً کودکان شادی هستند، اما تلاش شما به منظور آماده سازی فرزندتان در رویارویی با مسائل زندگی، باعث می شود که تمام وقت او را با حجم زیادی از برنامه های مختلف پر کنید. تمامی بچه ها به زمانی برای کاهش فشار نیاز دارند. وقفه ای در زمان بازی و یا درس به آنها بدهید و بگذارید در این زمان تخیلاتشان آنها را هدایت کند و آزادانه بازی کنند. مثلاً سر فرصت حشره شکار کنند، آدم برفی بسازند و یا به عنکبوتی که تارمی تند نگاه کنند. اینها موجب می شود حس تخیل در کودک افزایش یابد و به کودک اجازه می دهد دنیا را با گامهای خودش کشف کند .
بهتر است شما هم برنامه پر مشغله و آشفته خود را کم کنید و کودکانتان را در هنگام تفریح همراهی کنید .
2- کمک کردن به دیگران را به کودکانتان بیاموزید .
برای آنکه بتواند شاد باشد احساس کند که عضو با ارزشی از یک اجتماع بزرگ است و می تواند به زندگی افراد دیگرمعنی ببخشد. با بوجود آوردن موقعیتهای مناسب، این احساس را در او ایجاد کنید. اسباب بازیهای قدیمی او را که دیگر نیازی به آنها ندارد، جمع کنید و از او بخواهید آنها را به خانواده های نیازمند بدهد، یا در فروشگاه از او بخواهید که مقداری مواد غذایی برای اهداء به مستمندان خریداری کند .
کودکان می توانند لذت کمک کردن به دیگران را در سنین پایین یاد بگیرند .
مثلاً چنانچه شما از تکه های اضافی پارچه عروسک درست می کنید، کودک دوساله شما می تواند کمک کند وبگوید چشم و دهان عروسک را در کجا قرار دهید .
3- همراه با کودک خود، فعالیتهای فیزیکی داشته باشید .
همراه با کودک خود گردش بروید ، با او بازی کنید ویا با همدیگر دوچرخه سواری کنید. با این کار نه تنها نیرو و بنیه کودک خود را تقویت می کنید بلکه باعث شادی و خنده اش می شوید. فعال نگهداشتن کودکان، استرس را در آنان کاهش می دهد و موجب می شود آنان انرژیشان را به طریق سالم تخلیه کنند . کودکان سالم از قدرت بدنی بیشتری نیز برخوردارند. کودکان بیشتر ازآنکه نگران ظاهرشان باشند، به کارهایی که انجامی می دهند، افتخار می کنند . چنانچه کودکتان را در انجام کاری که علاقه دارد، تشویق کنید، برای ایجاد شادی در او روشی جدید به کار گرفته اید .
4- با کودکانتان بخندید
برای بچه ها لطیفه تعریف کنید، شعرهای خنده دار بخوانید، خودتان را دست بیاندازید. خندیدن برای کودکتان و نیز برای خود شما مفید است. یک دلیل کاملاً فیزیکی این است که هنگامی که می خندید، تنش (نگرانی) و اضطراب آزاد می شود و اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و سبکبال می شوید .
5- در تحسین کودکان خلاق باشید .
هنگامی که فرزند شما درهدفی که دنبال می کند به موفقیتی می رسد یا مهارتی کسب می کند، تنها به گفتن جمله«کارت خوب است» اکتفا نکنید. به جزئیاتی که آنها را موثر یافته اید، اشاره کنید. مثلاً بگویید:«روشی که تو برای توصیف قهرمان در خلاصه کتابت انتخاب کردی، به قدری عالی است که من احساس می کنم او زنده است». یا بگویید:«روشی را که برای کشیدن آن درختها به کاربرده ای، بسیار می پسندم.» این طرز برخورد بسیار پر معنادارتر از آنست که به شکل خیلی رسمی به پشتش بزنید و آفرین بگویید .
به طور کلی درتشویق افراط نکنید. یکی از معلمین کلاس چهارم می گوید:«من سابقاً هر پنج شنبه جوایزی به بچه ها می دادم اما متوجه شدم انگیزه و تلاش آنها بیشتر برای گرفتن جایزه است نه برای انجام صحیح تکالیف.» سعی کنید فرزندتان این مسئله را درک کند که رضایت و خشنودی واقعی، در انجام و اتمام یک کار است .
6- از خوب غذا خوردن کودکتان اطمینان داشته باشید .
چنانچه فرزندتان بد اخلاق یا بهانه گیراست، اگر بیمار نباشد، احتمالاً گرسنه است . اگر زمان غذا خوردن نیست از میان وعده ها استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که این میان وعده ها باید حاوی مواد مغذی(دارای ارزش غذایی) باشد و صرفاً شکم پرکن نباشد. خوب خوردن ازتغییرات رفتاری ناگهانی (مانند بهانه گیری) می کاهد و در بوجود آوردن احساس سلامتی و تندرستی موثر است. میان وعده های مفید عبارتند از: ماست کم چربی، میوه تازه یا خشک، یا کره و مربا با نان کامل گندم .
7- لبخند بزن
برای یک کودک هیچ چیز به اندازه یک خنده شیرین اطمینان بخش نیست. این خنده روشی مختصر و مفید برای گفتن «دوستت دارم» می باشد. در حالی که می خندید، سنگین و رسمی او را در آغوش بگیرید. به خاطر داشته باشید تمامی این لبخندها و در آغوش گرفتن ها، به همان اندازه که برای کودکتان خوب است، برای شما نیز مفید است .
8- با دقت به حرفهای کودکتان گوش دهید
برای کودک هیچ چیز به این اندازه مهم نیست که همه توجه تان به او باشد. دراین هنگام او آنچه را که در ذهنش است به شما می گوید. آیا می خواهید شنونده بهتری باشید؟ تمام حواستان را به کودک بدهید . اگر زمانی که شما مشغول پرداخت یا بررسی صورتحساب ها یا انجام کارهای روزمره هستید، فرزندتان با شما صحبت کرد، همه کارهایتان را کنار بگذارید و تمام توجه تان را معطوف او کنید. هیچگاه صحبت او را قطع نکنید و میان افکارش ندوید، حتی اگر تمام آنها را قبلاً شنیده باشید .
فرصتهای طلایی برای گوش سپردن به سخنان کودک با توجه کامل(و بدون این که کلامش را قطع کنید) یکی هنگام رانندگی است در حالیکه کودکتان همراهتان است و زمان مناسب دیگر، شب در رختخوابش می باشد .
9- ایده آل گرایی محض را کنار بگذارید
همه ما می خواهیم فرزندانمان هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند. اما هنگامی که ما اقدام به تکمیل یا مرتب کردن کارهای آنها می کنیم ، ناخواسته اعتماد به نفس آنان را تضعیف می کنیم.«کارین ایرلند» نویسنده کتاب «عزت نفس را در کودکان بالا ببرید» و هم درمقام یکمادرمی گوید:«چنانچه ما محلهایی را که او فراموش کرده تمیز کند، دوباره تمیز کنیم یا پیشخوان آشپزخانه را دوباره دستمال بکشیم، در واقع به کودکمان گفته ایم که او به اندازه کافی آن کار را درست و خوب انجام نداده است. متاسفانه کودکان به راحتی باور می کنند به اندازه کافی شایستگی ندارند .
بار دیگر که می خواهید کار کودکتان را اصلاح کنید، از خود بپرسید :
1- آیا این موضوع حیاتی است یا به سلامتی مربوط است؟
2- آیا این موضوع تا 10 سال دیگر به همین نحو باقی خواهد ماند؟
چنانچه جوابهای شما منفی است- یعنی چنانچه آن کار ، مسئله مهمی نیست- بگذارید کارها را به همان نحو انجام دهد. مطمئناً کمک به کودک برای کسب مهارتهای زندگی، قسمت بزرگی از وظیفه والدین است . اما تنها یک قسمت از وظیفه آنان را تشکیل می دهد . ارتباط عاطفی بین شما و کودکتان بسیار مهمتر از این موضوع است که مثلاً وقتی او میز را می چیند، چنگال را در جای درست خود قرار داده است یا نه؟
10- به کودکتان یاد بدهید مشکلاتش را حل کند
از بستن بند کفش گرفته تا عبورایمن ازخیابان، هر مهارتی که کودک شما بدست می آورد، قدمی به سمت استقلال(اتکاء به نفس) وی می باشد. در واقع حتی دانستن این مطلب که او می تواند با این مسائل روبرو شود و آنها را حل کند، کمک می کند که کودک شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. هنگامی که او با مشکلی مواجه می شود؛ اعم از اینکه آن مشکل اذیت شدن توسط همبازیش باشد یا شکست در چیدن تکه های پازل در کنار هم، شما می توانید بدین ترتیب به او کمک کنید :
1- مشکل او را بشناسید
2- راه حلی را که او به نظرش می رسد، بپرسید .
3- مشخص کنید چه کارهایی به حل آن مسئله یا مشکل می انجامد
4- در مورد این که او خودش به تنهایی می تواند پیش برود یا به کمک شما نیاز دارد، تصمیم گیری کنید .
5- چنانچه به کمک شما نیاز داشت، وی را مطمئن کنید که به او کمک خواهید کرد .
11- به فرزندتان فرصتهایی دهید تا خود را نشان دهد .
هر کودکی استعداد یا مهارت ویژه دارد. چرا به او اجازه نمی دهید که کمی از آن را نشان دهد. آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ از او بخواهید هنگامی که آشپزی می کنید، برایتان کتاب بخواند.آیا او حسابش خوب است؟ هنگامی که به خرید می روید بگذارید او انتخاب کند کدام کالا بیشتر می ارزد. «کارین ایرلند» می گوید:«هنگامی که شما در کارهای مورد علاقه کودکتان شریک می شوید و نشان می دهید که تحت تاثیر انجام آن کارها قرار گرفته اید، مرحله دیگری ازعزت نفس را در او به ظهور رسانده اید .»

Borna66
06-04-2009, 09:33 PM
9 توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان

شما دلتان می‌خواهد بچه‌های باهوشی داشته باشید یا نه؟ احتمالاً مثل هر پدر و مادر دیگری می‌گویید: بله. اما باهوش بودن، ذاتی است یا اکتسابی؟ سؤال اصلی بحث، همین است و جوابش این‌که:
با وجود تأثیر عوامل ژنتیكی در تعیین سطح هوش بچه‌ها، تازه‌ترین تحقیقات علمی نشان می‌دهند که به ‌كارگیری روش‌های معین، می‌تواند ضریب هوشی و سرعت یادگیری كودكان را افزایش بدهند. پس اگر دلتان می‌خواهد كودكانی باهوش داشته باشید 9 توصیه زیر را جدی بگیرید.
1 به كودكتان موسیقی بیاموزید
اگرچه شنیدن صدای طبلی كه كودك می‌نوازد، همیشه خوشایند و گوش‌نواز نیست اما به یاد داشته باشید یادگیری موسیقی یكی از راه‌های ارتقای سطح هوشی كودكان است. بر اساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، فراگرفتن موسیقی به صورت منظم، در افزایش ضریب هوشی و بهبود عملكرد كودكان در مدرسه مؤثر است و هرچه سال‌های بیشتری صرف این كار شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. این بررسی نشان داده است كه یادگیری موسیقی در دوران كودكی، عامل تعیین‌كننده‌ای در بالا بردن سطح نمرات کودک در مدرسه و ارتقای سطح هوشی او در دوران بزرگسالی است. پس برای این‌كه به فرزندتان كمك كنید تا موتزارتِ درونی خود را آشكار كند، برای ثبت نام او در گروه‌های موسیقی مدرسه یا كلاس‌های خصوصی پیش‌قدم شوید.
2 نوزادتان را از شیر مادر محروم نكنید
شیر مادر اولین و در عین حال، اساسی‌ترین غذای مغز است. تحقیقات دانشمندان بارها ثابت كرده است كه تغذیه با شیر مادر فواید بی‌شماری برای نوزادانِ در حال رشد دارد. شیر مادر مانع بروز عفونت‌های خطرناك در دوران كودكی می‌شود و ضروری‌ترین مواد غذایی بدن نوزاد را تأمین می‌كند. محققان دانماركی دریافته‌اند كه شیر مادر در پرورش نوزادانی سالم‌تر و البته باهوش‌تر، کاملاً مؤثر است. بر اساس این مطالعات، نوزادانی كه به مدت 9 ماه از شیر مادر تغذیه كرده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که تنها یك ماه یا كمتر از این مدت از شیر مادر تغذیه شده‌اند، به میزان قابل‌توجهی باهوش‌ترند. نكته آخر این‌كه، تغذیه با شیر مادر اولین سرمایه‌گذاری برای ارتقای سطح سلامت كودك است؛ سرمایه‌گذاری بنیادینی كه سودی درازمدت به همراه خواهد داشت.
3 فراموش نکنیدکه عقل سالم در بدن سالم است
بررسی‌های محققان دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد كه بین میزان تناسب اندام و عملكرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه‌ای مثبت برقرار است. بر طبق این مطالعات، شركت در برنامه‌های ورزشی منظم، باعث تقویت حس اعتماد به نفس، تمایل به كار گروهی و رهبری در كودكان می‌شود. بنابر یافته‌های این پژوهش 81 درصد زنانی كه مدیریت شركت‌های تجاری را بر عهده داشتند، در ورزش‌های گروهی مدرسه شركت می‌كردند. بنابراین به جای این‌كه بعد از شام به سراغ تلویزیون بروید، به فكر پیاده‌روی یا حتی توپ‌بازی با كودك خود باشید. او را تشویق كنید تا فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و در برنامه‌های ورزشی مدرسه شركت كند.
4 لازم نیست همیشه فرزندتان را از بازی‌های رایانه‌ای منع كنید
تعجب نكنید؛ درست است كه بازی‌های رایانه‌ای همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرند که خشن هستند و چیزی به كودك نمی‌آموزند و باعث انزوای آن‌ها می‌شوند؛ اما این شما هستید كه بازی‌ها را انتخاب می‌كنید. پس به سراغ بازی‌هایی بروید كه تفكر راهبردی و مهارت‌های برنامه‌ریزی را رشد می‌دهند و باعث تقویت كار گروهی و خلاقیت فرزندتان می‌شوند. شركت‌های تولیدكننده اسباب‌بازی‌های آموزشی (مثل لیپ فراگ) مشغول طراحی و تولید بازی‌هایی هستند كه برای رشد ذهنی و حرکتی كودكان و حتی نوپایان مفیدند. در پژوهش اخیر دانشگاه روچستر، معلوم شد کودکانی که اهل بازی‌های رایانه‌ای بودند، سریع‌تر از سایرین نشانه‌های تصویری را تشخیص می‌دادند. در انگلستان هم معلمان به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در كلاس‌های درسی خود روی آورده‌اند.
5 هله‌هوله، ممنوع!
شكر، چربی‌های ترانس و غذاهای بی‌ارزش را از برنامه غذایی كودكتان حذف كنید و در مقابل، به دنبال جایگزین‌های سالم و مغذی دیگر باشید. تغذیه سالم، به ویژه در 2 سال اول زندگی، اثرات شگفت‌انگیزی بر رشد ذهنی و حرکتی كودكان دارد. به عنوان مثال، هر كودكی برای رشد مطلوب بافت مغزی خود نیاز به آهن دارد؛ چراکه در صورت کمبود آهن، سرعت انتقال تحریكات عصبی کندتر می‌شود. تحقیقات بیانگر آن است که كودكانِ مبتلا به سوء تغذیه، به دلیل اختلال در مقابله با بیماری‌های عفونی و در پی آن غیبت از مدرسه، از همسالان خود عقب می‌افتند. پس به آن‌چه فرزندتان می‌خورد، توجه کنید و منتظر نمرات بهتر او باشید.
6 كودكتان را كنجكاو بار بیاورید
به اعتقاد کارشناسان، والدینی كه كنجكاوی بیشتری نشان می‌دهند و فرزندان خود را تشویق می‌كنند تا چیزهای تازه یاد بگیرند و به دنبال ایده‌های جدید و بكر بگردند، درس مهمی به آن‌ها می‌آموزند: «كسب دانش ارزشمند است.» پس، همیشه از كودك سؤال بپرسید، مهارت‌های تازه یادش بدهید و او را به گردش‌های علمی ببرید تا حس کنجکاوی‌اش تقویت شود و بدین ترتیب، خودتان را هم در علایق و تفریحات او سهیم کنید.
7 برایش کتاب بخوانید
به یاد داشته باشید که این روش، بارها امتحانش را پس داده؛ اگرچه ممکن است گاهی در روند پرشتابِ گرایش به شیوه‌های جدید، کم‌اهمیت تلقی شده باشد. با وجود این، کتاب خواندن مطمئن‌ترین و در عین حال، ارزان‌ترین راه برای ارتقای یادگیری و رشد ذهنی و ادراکی کودکان در سنین مختلف است. پس، از همان سال‌های نخست زندگی، برای کودکتان کتاب بخوانید و وقتی بزرگ‌تر شد، او را عضو کتابخانه کنید و قفسه‌های خانه را هم همیشه پر از کتاب نگه دارید.
8 صبحانه را به خاطر بسپارید
سلسله تحقیقاتی که قدمتش به سال 1970 برمی‌گردد، ثابت کرده که خوردن صبحانه در تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، نقش مهمی دارد. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با کودکانی که روز را با یک وعده کامل شروع می‌کنند، زودتر خسته می‌شوند، تحریک‌پذیرترند و دیرتر واکنش نشان می‌دهند. اما همه می‌دانیم که در زندگی پرمشغله امروز، خوردن صبحانه کامل همیشه مقدور نیست. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی یک لیوان شیر به همراه یک عدد بیسکویت می‌تواند تمرکز فرزندتان را در مدرسه برای ساعات طولانی حفظ کند.
9 بازی‌های فکری را دست‌کم نگیرید
شطرنج، جدول، معما و چیستان، همگی تمریناتی هستند که مغز را برای تفکر سریع و هوشمند آماده می‌کنند. بازی‌هایی مثل جدول اعداد هم نوعی سرگرمی هستند که در تقویت تفکر راهبردی و توانایی حل مسأله و قدرت تصمیم‌گیری کودک، نقش دارند. ذهن فرزندتان را با این‌گونه معماها به چالش بکشید و از او در حل مسائل پیچیده کمک بخواهید.

Borna66
06-04-2009, 09:33 PM
در زمان شادي ميزان ضريب هوشي بالا مي رود
تحقيقات نشان مي دهد زماني که افراد سر حال و شادند ميزان ضريب هوشي آنها در حد بالاتري از زمان معمولي قرار دارد.

به نقل از نشريه سلامت در فرانسه افرادي که شادند رابطه بهتري با ديگران دارند .
بنابراين گزارش: پژوهشگران در اين رابطه مطالعاتي را انجام داده و اعلام کردند افرادي که شادترند ديد دقيق تري به جزييات اطراف خود دارند.

Borna66
06-04-2009, 09:33 PM
خنديدن مسري است:
برخي از دانشمندان معتقدند اجداد انسانها قبل از كسب توانايي حرف زدن بصورت دسته جمعي مي‌خنديدند و در واقع خنديدن قدمتي بيش از زبان باز كردن دارد.

به نقل از پايگاه خبري آبزرور: خنده اصوات مثبت و جيغ زدن جزو اصوات منفي قلمداد مي‌شوند.
بنابراين گزارش واكنش به اصوات مثبت با اين فرض كه اين صداها مسري‌تر از صداهاي منفي هستند بيشتر است. اين روند دليل لبخند بي‌اختيار ما را زماني كه شاهد خنده ديگران هستيم، توضيح مي‌دهد.
مردم زمانيكه صداي خنده را مي‌شنوند تمايل بيشتري به لبخند زدن دارند، در حاليكه در هنگام شنيدن اصوات منفي اين حالت را ندارند.

Borna66
06-04-2009, 09:33 PM
آرام كردن گريه نوزادان با موسيقي
موسيقي بر اساس ريتم و ملودي باعث آرامش نوزادان تازه به دنيا آمده مي شود و گريه آنها را كاهش مي‌دهد.

به نقل از پايگاه خبري آبزرور، نتايج تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد موسيقي بر اساس ريتم و ملودي باعث كاهش و يا افزايش فشار خون شده و يا اينكه درد نوزادان تازه به دنيا آمده را كاهش مي‌دهد.
بنابراين گزارش دانشمندان براي رسيدن به اين نتيجه موسيقي ملايمي ساختند و براي يكصد و ده نوزاد تازه متولد شده، صداي هر يك از مادران را به موسيقي اضافه كردند و براي نوزادان پخش كردند.
تمام نوزادان سريعا آرام شدند و آنهايي كه سابقه بيماري داشتند باعث تسكين درد و آرامش عجيبي شد.
دانشمندان معتقدند مي‌توان موسيقي را طراحي كرد كه حتي بيماري كشنده سرطان را نيز درمان كند.

Borna66
06-04-2009, 09:33 PM
اصول پیشگیری از رفتارهای پر خطر

آیا می دانید رفتار پرخطر چیست انواع خاصی از رفتارها كه باعث افزایش احتمال ابتلای افراد به ناخوشی یا بیماری می شوند را رفتار پرخطر گویند.
به همین جهت تغییر رفتارهای پرخطر، هدف عمده پیشگیری از بیماری ها بوده و موجب سلامت جامعه و ایجاد زندگی سالم می شود. شش رفتار پرخطر كه می توانیم با پیشگیری از آنها زندگی سالمی داشته باشیم در ذیل آمده است.

۱ تغذیه نامناسب: افزایش مصرف روغن ها و چربی ها، مواد قندی و نمك خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون، چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد. آیا می دانید شایع ترین علت مرگ و میر در كشور بیماری های قلبی و عروقی است كه باعث ۳۰۰ مورد از ۸۰۰ مرگ در شبانه روز می باشد.
مصرف زیاد نمك از مهمترین عوامل افزایش فشار خون است و مصرف زیاد مواد قندی باعث چاقی می شود و چاقی زمینه ساز ابتلای انسان به بیماری قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و برخی از سرطان ها است بنابراین برای پیشگیری از افزایش فشار خون مصرف نمك را كاهش دهید. به هنگام طبخ غذا تا حد امكان، نمك كمتر به غذا اضافه كنید و به غذای كودكان زیر یك سال نمك اضافه كنید. از مصرف بی رویه شیرینی های خامه دار، چیپس، سس سفید سالاد، سوسیس، كالباس، همبرگر، كله پاچه، مغز و دل و قلوه كه حاوی مقادیر زیادی چربی هستند اجتناب كنید. برای پیشگیری از افزایش كلسترول خون به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد از روغن مایع نظیر روغن زیتون و روغن آفتابگردان استفاده كنید و برای كاهش مصرف چربی ها غذاها را به صورت كبابی، تنوری و بخارپز و یا آب پز تهیه كنید. چربی قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ را قبل از طبخ جدا كنید سعی كنید حداقل هفته ای دو بار ماهی مصرف كنید. و از موادغذایی حاوی الیاف گیاهی و مواد مغذی مثل سبوس غلات و نان های سبوس دار استفاده كنید.
۲ سوانح و حوادث: آیا می دانید یك پنجم كل مرگ و میر ها ناشی از سوانح بوده و بیش از نصف آن مربوط به حوادث رانندگی است هر ۲۲ دقیقه یك نفر در اثر حوادث ترافیكی در ایران جان خود را از دست می دهد. دومین عامل مرگ و میر در كشور و اولین عامل مرگ و میر در اثر سوانح و حوادث شامل گروه سنی ۲۰ ۱۰ سال است.
از میان همه حوادث و سوانح، حوادث راهنمایی و رانندگی بیشترین سهم را داشته و عدم رعایت سرعت مجاز و رعایت نكردن اصول ایمنی استفاده از كمربند و كلاه ایمنی و توجه ناكافی به قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه عدم رعایت حق تقدم خودرو به خصوص در بزرگراه ها و عدم استفاده از معابر ویژه عابرین پیاده موجب افزایش این حوادث می شود.
۳ كمبود فعالیت های بدنی: تحرك بدنی به فعالیت هایی گفته می شود كه در نتیجه آن تحرك عضلات بدن تعداد ضربان قلب، تنفس و جذب اكسیژن به فرد افزایش می یابد.
تحرك، رمز سلامتی است كه سلامت جسمانی، سلامت روانی و اجتماعی را نیز در بر دارد. عدم تحركت بدنی امكان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، پوكی استخوان، آتروفی اعضا و كمردرد را افزایش می دهد. افراد فعال همیشه با انگیزه، شاداب، صبور، شكیبا و چابك هستند و در مقابل استرس ها و حوادث زندگی به خوبی مقاومت كرده و به حل مسائل می پردازند. این افراد تمرینات ورزشی منظم داشته و این تمرینات را قبل از دوران بلوغ خود آغاز كرده اند. حداقل نیم ساعت پیاده روی ساده با سرعت كم و هر روز سبب افزایش توانایی ریه ها و قلب و عروق می شود تمرینات ورزشی از پوكی استخوان جلوگیری می كند و از تجمع چربی در نقاط مختلف بدن كه سبب بدشكلی آنها می شود جلوگیری كرده و به حفظ تركیب و زیبایی اندام می انجامد.
۴ مصرف دخانیات و مواد مخدر: آیا می دانید مصرف دخانیات و مواد مخدر منجر به عوارض جسمی، روانی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی می شود.
در بیشتر موارد زمان بین اولین تجربه سیگار كشیدن تا وابستگی شدید به سیگار طی یك سال و یا كمتر صورت می گیرد دوسوم سیگاری ها از سنین جوانی از ۱۵ تا ۲۴ سال مصرف سیگار را شروع می كنند. اعتیاد به سیگار مانند اعتیاد به دیگر مواد مخدر است. مصرف سیگار و مواد مخدر منجر به سوء تغذیه، مشكلات گوارشی و كبدی، مشكلات ریوی و ابتلا به انواع بیماری های مقاومتی و بیماری های عفونی و همچنین ابتلا به بیماری ایدز و هپاتیت می شود.
۵ خشونت: آیا می دانید خشونت عواقب جسمی، روانی و اجتماعی فراوانی دارد كه با آموزش مهارت های زندگی به كودكان و نوجوانان می توان از این معضل پیشگیری كرد. قتل، معلولیت، آسیب های جدی اندام ها و مرگ ناشی از جراحات خشونت از عوارض شایع خشونت هستند همچنین ترس، افسردگی، گوشه گیری و انزوا بعضی دیگر از عوارض خشونت هستند. خشونت منجر به كاهش مشاركت اجتماعی و در نتیجه كاهش سرمایه اجتماعی می شود كه علاوه بر عوارض اجتماعی، عواقب اقتصادی جدی هم به دنبال دارد.
۶ رفتارهای جنسی غیرایمن: رفتارهای مخاطره آمیز جنسی، نوجوانان را در معرض خطر ابتلا به ایدز، بیماری های آمیزشی و هپاتیت قرار می دهد كه با افزایش آگاهی و تقویت مهارت های زندگی و آموزش اصول بهداشت و حقوق باروری علاوه بر مستحكم كردن بنیان خانواده كه منجر به آموزش حق و نحوه رفتار تمام افراد خانواده می شود، می توان با شرایط خطرساز ناشی از رفتارهای جنسی غیرایمنی نیز مقابله كرد.

Borna66
06-04-2009, 09:33 PM
روانشناسی رویاهای قرمز

دانش رويا بخشى از دانش هاى عميق و گسترده است. دانشى كه از گذشته اى دور سرچشمه مى گيرد اما زمان حال را مى شناسد و ما را به سوى آينده هدايت مى كند. يكى از كاربردهاى اين دانش، درمان و شفاى بيمارى ها است كه به آن رويادرمانى مى گويند.در افسانه هاى يونانى آمده آسكله پيوس، خداى طب و پسر آپولون بود. يونانيان باستان براى علاج بيمارى هاى خود به معبد اپيدوراى مى رفتند تا خداى طب يعنى آسكله پيوس آنها را از طريق رويادرمانى درمان كند.

در آنجا مسافران معبد روزه مى گرفتند و غذاهايى كه مانع رويابينى مى شد، نمى خوردند. ژاپنى هاى ياكوشى در روياهاى درمان گر خود خداى شفابخشى را مى بينند. آشورى ها، مصريان و مردم چين باستان معابدى آرام و ساكت مخصوص رويابينى داشتند.
حتى انسان هاى اوليه نيز به غارهاى خود مى رفتند، روى زمين مى خوابيدند و گاهى در آرزوى روياهاى شفابخش روى قبر اجداد خود و يا روى پوست حيوانات مقدس مى خوابيدند.برخى پزشكان امروزى نيز در معالجه بيماران خود از روش هايى همانند رويابينى استفاده مى كنند. آنها اعتقاد دارند مكان رويابينى بايد محيطى آرام و امن باشد تا شخص در آن آرامش، روياى درمان گرى خود را تجربه كند.
«رابرت دوسوى» در روش خود، از بيمار مى خواهد در حالت نيمه بيدار قرار گيرد، سپس نمادهايى شفابخش از تصاوير سلامتى و تندرستى شخص به وى القا مى شود. پزشكان ديگرى نيز با روش هايى مشابه از شخص رويابين مى خواهند كه در حالت نيمه بيدار تصاوير مورد علاقه خود را كه تصاوير شفابخشى هستند، طراحى كنند و به بيماران متذكر مى شوند كه مى توانند تصاوير طراحى شده خود را در روياهايشان ايجاد نمايند. براى تجربه روياهاى شفابخش لازم نيست منتظر بيمارى بنشينيد و بعد روياهاى شفابخش را تجربه كنيد، مى توانيد تصاوير رويايى را كه انعكاس دهنده سلامتى، شادابى و نشاط باشد، تجربه نماييد. مثلاً آشورى ها براى تجربه روياهاى مثبت و دورى از روياهاى منفى، عبادت و نيايش هاى خاصى داشتند. بايد گفت تاكنون افراد بسيارى تجارب اين چنينى از رويابينى داشته اند. شايد براى شما هم اتفاق افتاده باشد كه در روياى خود راه حل خوبى براى مسئله تان پيدا كرده باشيد ولى ممكن است بدان بى توجه بوده و به سادگى از كنارش عبور كرده باشيد. امروزه روش هاى رويادرمانى حتى آموزش داده مى شود و هنرآموزان مى توانند تكنيك هاى رويادرمانى را فراگيرند و از اين گنجينه خود استفاده كنند. چرا كه «روياها همانند گوهر با ارزش هستند».

Borna66
06-04-2009, 09:34 PM
دیگر شناسی در 2 دقیقه

الگوهاى شخصيتى با هدف طبقه بندى افراد به دسته هاى متمايز از يكديگر در علم روانشناسى مورد استفاده فراوان قرار مى گيرند. يكى از اين الگوهاى شخصيتى كه توسط ويليام شلدون ابداع شده است شخصيت افراد را براساس ساختار جسمانى و جثه بدنشان به سه دسته اصلى كه سوماتوتيپ ناميده مى شوند، طبقه بندى كرده است.شما مى توانيد با به كارگيرى اين الگوها به شخصيت افراد مورد نظر خود تا حدودى پى برده و با آنان بهتر و موثرتر ارتباط برقرار كنيد.

۱- آندومورف http://pnu-club.com/images/smilies/frown.gifendomorph) آندومورف ها از نظر فيزيك بدنى معمولاً داراى دور كمر پهن و شانه هاى باريك و كم عرض هستند. گوشتالو، فربه و گلابى شكل هستند ولى قوزك پاهايشان و مچ دست هايشان باريك و لاغر است كه سبب بيشتر به چشم آمدن ديگر نواحى بدنشان مى شود. خصايص شخصيتى: لذت گرا، خوش مشرب، بردبار، راحت طلب، صلح جو، شوخ طبع، خيره سر، آسوده خاطر، خواب سنگين و طولانى مدت، عاشق خوراكى، محتاج محبت، خونسرد و كارها را پشت گوش مى اندازند.
۲- اكتومورف ectomorph)): اكتومورف ها نقطه مقابل آندومورف ها هستند. از لحاظ فيزيكى داراى شانه ها و دور كمر باريك، صورت لاغر و پيشانى بلند و كشيده، قفسه سينه لاغر و باريك و دست و پاهاى نحيف بوده و چربى اندكى در بدنشان موجود است. هرچند ممكن است به اندازه آندومورف ها غذا بخورند اما چنين به نظر مى آيد كه هيچ گاه اضافه وزن پيدا نمى كنند (بزرگترين دغدغه آندومورف ها).
خصايص شخصيتى: متفكر، آرام و ساكت، شكننده، خجالتى، حساس، كناره گير، درون گرا، دلواپس، عدم ابراز احساسات، هنرمند، غيرقابل پيش بينى، خلاق، قوه تخيل بالا، بدخلق، كارها را خوب شروع كرده اما درست به پايان نمى رسانند.
۳- مزومورفmesomorph)): مزومورف ها بين آندومورف ها و اكتومورف ها جاى دارند. از لحاظ فيزيكى داراى تركيب مطلوبترى بوده و به اصطلاح داراى تناسب اندام هستند. داراى سر بزرگ، شانه هاى پهن(چهار شانه) و ميان تنه باريك همراه با بازوها و زانوهاى نيرومند و چربى خيلى كمى در بدنشان هستند. مستطيل شكل بوده و اغلب سر بزرگى دارند.
خصايص شخصيتى: عمل گرا، فعال، نيرومند، ستيزه جو، ماجراجو، بى باك، بى تفاوت نسبت به عقايد ديگران، گستاخ، سلطه جو، عاشق ريسك كردن، قدرت طلب، طعنه زن، علاقه مند به فعاليت هاى بدنى، تغذيه و خواب منظم.توجه داشته باشيد كه الزاماً تقسيم بندى فوق هميشه براى همه صادق نبوده و اين احتمال وجود دارد كه مثلاً فردى داراى جثه و اندام اكتومورف بوده اما برخى از خصوصيات شخصيتى آندومورف ها و يا مزومورف ها را از خود بروز دهد. بنابراين از آنجايى كه هيچ چيز ۱۰۰درصد نيست، از پيش داورى ها و قضاوت هاى زودهنگام اشخاص خوددارى كنيد.

Borna66
06-04-2009, 09:34 PM
به گزارش بخش فارسی شبكه خبري" ورلد نيوز " (World-news.org/persian ) كارشناسان معتقدند خواب كوتاه انسان در طول روز برای تقویت حافظه مفید است.
تحقیقات علمی دانشمندان آلمانی نشان داد حتی چرت بسیار كوتاه شش دقیقه ای باعث تقویت حافظه اشخاص و عملكرد بهتر آنان در آزمایش های قدرت حافظه می شود.
این دانشمندان عنوان كردند علت این امر احتمالاً این است كه طی این خواب كوتاه، پردازش حافظه در مغز آغاز می شود كه پس از بیداری نیز ادامه می یابد.

Borna66
06-04-2009, 09:34 PM
وقتي که ذهن ما را گول مي‌زند



روان‌شناسان شناخت‌گرا مي‌گويند «خطاهاي شناختي» آن‌قدر قدرت دارند که مي‌توانند حال و روز ما را سياه کنند.
«نه! حتما يه چيزي بود که به‌ام سلام نکرد... ببين من چقدر بدبختم که اينم ديگه به‌ام سلام نمي‌کنه!»، «همش دعوا، دعوا، دعوا؛ فايده نداره اين دوستي وقتي هميشه توش فقط دعوا باشه»، «چه فايده که به‌ام جايزه دادن و تقدير کردن؟ اينا فقط به خاطر منافع خودشون اين کارو کردن»، «نمره‌ام شده 16، من تو تمام اين 13 سالي که درس خوندم هميشه نمره‌ام از 17 بالاتر بوده، فاجعه است».
شايد شما هم وقتي حالتان بد بوده است، در مورد دوستانتان، خودتان و حتي جهان اين‌جور فکر کرده‌ايد. عده‌اي از روان‌شناسان به نام شناخت‌گرا‌ها معتقدند که شما به اين خاطر که حالتان بد است اين فکرها را نمي‌کنيد بلکه اين فکرها هستند که حالتان را بد مي‌کنند. آنها به اين فکرها مي‌گويند «خطاهاي شناختي» و چندين دسته از آنها را شناسايي کرده‌اند.
ذهن آدمي ‌پيچيده‌ترين پديده در آفرينش است. شايد به همين خاطر است که هر گروه از روان‌شناسان تنها توانسته‌اند به يک جنبه از ماهيت ذهن بپردازند. گروهي از آنها در مورد فرايندهاي عاطفي مثل غمگيني، شادي، ترس و ديگر هيجان‌هاي بشري مطالعه کرده‌اند و اين فرايندها را پايه ديگر کارهاي ذهن دانسته‌اند.
گروهي ديگر خودشان را راحت کرده‌اند و فقط آن چيزهايي که نمود فرايندهاي ذهني است و مي‌توانستند ببينند - يعني رفتارها- را مطالعه کردند. اما يک گروه ديگر هم هستند که در دهه‌هاي اخير خيلي سروصدا کرده‌اند. آنها از استعاره کامپيوتر براي مطالعه ذهن استفاده مي‌کنند.
کامپيوتر هم که مي‌دانيد کاري بلد نيست جز پردازش اطلاعات. اين گروه آخر از اساتيد که به روان‌شناسان شناخت‌گرا معروف هستند، معتقدند که پايه همه درد و مرض‌هاي رواني را هم بايد در همين پردازش‌هاي شناختي ذهن جست‌وجو کرد؛ البته پردازش‌هايي که از لحاظ منطقي غلط است.
روان‌شناسان شناختي که وقتي پا به کلينيک‌هاي روان‌شناختي گذاشتند اسمشان شد «شناخت درمانگر» به مراجعانشان مي‌گويند چيزي که آنها را ناراحت کرده است برداشت غلطشان از واقعيت است و نه خود واقعيت.
البته اين حرف را صدها سال پيش فيلسوفان رواقي زده بودند اما کساني که توانستند اين برداشت‌هاي غلط را طبقه‌بندي کنند، روي آن تحقيق کنند و با تغييرشان حال و روز مراجعانشان را عوض کنند، کساني نبودند جز شناخت‌درمانگران اواخر قرن بيستم.
زوج طلايي شناخت‌درمانگري؛ اليس و بك
شما هم اگر اهل مطالعه کتاب‌هاي ساده روان‌شناسي باشيد، در سال‌هاي اخير نام آلبرت اليس و آرون تي‌بک را روي جلد کتاب‌هاي ترجمه‌شده ديده‌ايد. اين دو که هنوز هم سر و مر و گنده دارند تحقيق مي‌کنند و بيمار درمان مي‌کنند، از شناخته‌شده‌ترين شناخت‌درمانگران دنيا هستند.
اليس آدم خوش‌مشربي است. اين را، هم مي‌شود از شوخي‌ها و حاضرجوابي‌هاي توي مصاحبه‌هايش فهميد و هم از اجزاي نظريه‌اش که به نام عجيب و غريب درمان «عقلاني عاطفي» مشهور است. آلبرت مي‌گويد کل اين بدحالي شما از يک زنجيره ساده abc حاصل شده است. A همان رويداد‌هاست و c واکنشي که ما به رويداد‌ها نشان مي‌دهيم. تمام حرف اليس توي 2 تا چشم خالي حرف b خوابيده است. او مي‌گويد b يا باورهاي ما ميانجي بين رويدادها و واکنش ما هستند. متوجه نشديد؟ به اين مثال توجه کنيد:
شبي پنجره خانه شما ناگهان به هم مي‌خورد. اگر شما فکر کنيد دزد آمده است احتمالا مي‌ترسيد، حالت دفاع يا گريز - رويمان به ديوار- مي‌گيريد و در واکنش به آمدن دزد يک کاري مي‌کنيد. اما اگر بينديشيد که گربه ملوس توي کوچه امشب ترجيح داده به جاي پريدن روي اتومبيل همسايه و بيدار کردن همه اهل کوچه با صداي دزدگير، فقط شما را با صداي پنجره بيدار کند، شما به خواب ناز خود ادامه مي‌دهيد. البته باورها از اين فکرهاي ساده عميق‌ترند، اما نمودشان در ذهن، همين فکرها هستند.
آرون تي‌بک اما انگار کمي‌ از اليس پيچيده‌تر و باکلاس‌تر فکر مي‌کند. او مي‌گويد اين فکرهاي منفي که اليس مي‌گويد 3 نمونه‌اند: فکرهاي منفي در مورد خود، فکرهاي منفي در مورد جهان اطراف و فکرهاي منفي در مورد آينده. به اين 3 تا هم مي‌گويد: «سه‌گانگان شناختي». او بيشتر از بقيه بيماري‌هاي روان‌شناختي روي افسردگي و «فرض‌هاي شناختي افسردگي‌زا» کار کرده است.
فرايندهايي که ما به آنها مي‌گوييم «تحريف يا خطاهاي شناختي»، بيشتر از نظريه بک گرفته شده‌اند.

10 نافرماني!
لازاروس يک کتاب دارد به نام «لطفا يک دقيقه اين 40 فکر سمي‌ را کنار بگذار». همان 40 فکر سمي‌ را هم مي‌توان با کمي ‌پس و پيش در اين خطاهاي شناختي جا داد. در واقع خطاهاي شناختي، الگوهايي هستند که ممکن است ما آنها را مرتب در ذهنمان تکرار کنيم بدون اينکه به غلط بودنشان واقف باشيم. اين فکر‌ها اگر زياد در ذهنمان تکرار شوند مي‌توانند ما را به افسردگي، احساس تنهايي، اضطراب، عزت نفس پايين و حتي پرخاشگري سوق دهند.

خاکستري وجود ندارد
اولين نوع خطاي شناختي و شايد فراوان‌ترين نوعش، تفکر «همه يا هيچ» است. شايد شما هم با اين قانون فيزيکي آشنا باشيد، اما در دنياي روان‌شناختي انسان‌ها قانون سياه و سفيد مي‌تواند زندگي را به تيرگي بکشد. در ذهن کساني که از اين نوع خطاي شناختي استفاده مي‌کنند، يا موفقيت وجود دارد يا شکست، آدم‌ها يا خوبند يا بد، آدم يا خوشبخت است يا بدبخت. خاکستري وجود ندارد، نسبيت چرت است.
«من يا فلان ماشين را مي‌خواهم يا اصلا ماشين نمي‌خرم»، «يا گوشي فلان مدل يا هيچ نوع گوشي‌اي»، «آدم اگر مي‌خواهد برود مسافرت، بايد يک جاي درست و حسابي برود و يک هتل چند ستاره، وگرنه مسافرتش به درد نمي‌خورد»، «آدم اگر کاري ‌را مي‌گيرد يا بايد به بهترين نحو انجام بدهد يا اينکه قبول کند خراب کرده».
باز هم بگويم؟ متاسفانه ذهن ما شرقي‌ها پر است از جمله‌هايي که نمود اين خطاي شناختي‌اند؛ در صورتي که با کمي ‌منطقي فکر کردن، به اين جمله «ويرجينيا ستير» روان‌شناس خانواده مي‌رسيم که به زوج‌هاي جوان مي‌گفت: «همه و هيچ، کلماتي هستند که از دنياي اسطوره‌ها در ذهن ما جا مانده‌اند. آنها مال دنياي واقعي نيستند. آنها را تا مي‌توانيد به کار نبريد».

تقصير من بود
يکي ديگر از خطاهاي شناختي، ربط دادن وقايع عالم و آدم به شخص شخيص خودمان است. به يک طرف قضيه که منجر مي‌شود به خودشيفتگي‌هاي هذياني، کاري نداريم؛ اما طرف ديگر، آن است که مقصر تمام اتفاق‌هاي ناخوشايند اطرافمان را خودمان بدانيم. به اصطلاح روان‌شناس‌ها آدم‌هايي که از اين نوع خطاي فکري رنج مي‌برند، از «اسنادهاي دروني» زياد استفاده مي‌کنند، يعني علت وقايع را در درون خودشان جست‌وجو مي‌کنند نه عوامل بيروني.
«چرا من به‌اش نگفتم زمين سره؟ اينکه اون خورد زمين تقصير من بود»، «بچه‌ها چرت مي‌گن که سؤالات سخت بوده، من خنگم»، «چرا امروز اين‌قدر ناراحت بود؟ حتما من يه کاري کردم که ناراحت شده»، «تقصير من بود که اون مهمون زياد خوشحال نبود، من بايد بيشتر به‌اش مي‌رسيدم». در تمام مواقعي که اين فکر‌ها از سرمان مي‌گذرند، اگر کمي ‌منطقي باشيم درمي‌يابيم که چندين عامل مي‌تواند در به وجود آمدن يک اتفاق دخيل باشد و ما فقط يک عامليم.

شکست کوچک وجود ندارد
کساني که اين خطاي فکري در ذهنشان وول مي‌خورد، انگار يک ذره‌بين تخصص‌يافته گذاشته‌اند جلوي ذهنشان و با آن ذره‌بين به وقايع نگاه مي‌کنند. گفتيم تخصص‌يافته، به اين خاطر که اين ذره‌بين، تنها موقعي کار مي‌کند که اتفاق ناخوشايند باشد يا بتوان اسم اتفاق را گذاشت «شکست». آنها از کوچک‌ترين شکست‌ها يک فاجعه ملي مي‌سازند! در نظر آنها نيامدن يکي از دوستان درجه پنجم، از آمدن همه دوستان درجه اول به جشن تولدشان مهم‌تر است.

موفقيت بزرگ وجود ندارد
افرادي هم که از اين خطاي شناختي استفاده مي‌کنند، دوربين را چپه گرفته‌اند و دارند از ته دوربين به موفقيت‌هايشان نگاه مي‌کنند. به اصطلاح روان‌شناس‌ها آنها موفقيت‌هايشان را کوچک‌نمايي مي‌کنند. «خب ارشد قبول شدم که شدم، مگه چه اتفاق بزرگي تو زندگي‌ام افتاده؟»، «ماشين خريدن هم شد موفقيت؟ حالا ديگه زير پاي بچه 15 ساله هم يه ماشين شخصيه». اينها نمونه‌هاي تفکر براساس کوچک‌نمايي موفقيت است.

احساسش مي‌کنم؛ پس وجود دارد
اين خطا از آن خطاهاست که فقط داورهاي ماهر مي‌توانند آن را متوجه شوند. اساس اين خطا اين است که احساس‌هاي منفي وجود دارند پس بايد يک واقعيت منفي هم در مقابلش وجود داشته باشد. «احساس گناه مي‌کنم پس حتما آدم بدي هستم!»، «احساس خشم مي‌کنم پس حتما يک بي‌انصافي در حقم شده است». مي‌بينيد چقدر ظريف و موذيانه؟

به هر حسي بايد يک برچسب شخصيتي زد اصل اين خطا اين است که رفتارهايمان را به چيزي نسبت دهيم که کمتر تغييرپذير باشد. مثلا بعد از يک اشتباه به جاي اينکه به خودمان بگوييم اشتباه کردم، بگوييم «بازنده‌ام» يا «احمقم». يا فردي که از ما انتقاد مي‌کند را در ذهنمان «ذاتا بددل» يا «ذاتا متکبر» بناميم. اين کلمات تغييرناپذير اگر زياد تکرار شوند ما باور مي‌کنيم که بازنده، احمق يا «درمانده» ايم.؛ چيزهايي که در زندگي واقعي، براي هميشه وجود ندارند.

بايدها و نبايدها
تا بوده و نبوده اين بايست و نبايست‌ها و شايست و ناشايست‌ها هر وقت افراطي شده‌اند آدم‌هايي را به وجود آورده‌اند که آن‌قدر ايدئولوژيک فکر مي‌کنند که مي‌خواهند دنيا را با بايد و نبايدشان ويران کنند؛ نمونه‌اش همين طالبان. بايد و نبايد‌ها مي‌توانند با ما کاري کنند که ما يک ملاعمر در ذهنمان داشته باشيم و يک جورج بوش، و هيچ آدم تسامح‌طلبي اين وسط نباشد. بايد و نبايدها ديگران را هم بدجور اذيت مي‌کند. تصور کنيد يک نفر توي ذهنش پر از خطاي بايد و نبايد باشد و بخواهد بچه‌اش را نصيحت کند يا به زيردستش در اداره چيزي بگويد.

هر چه سريع‌تر بهتر
کلا با شتاب قضاوت کردن براساس تفکر شهودي است و با تامل فکر کردن براساس منطق. کساني که بيش از حد شتابزده‌اند، فوري ذهن طرف مقابلشان را مي‌خوانند، البته به غلط؛ يا در مقام اراسموس قرار مي‌‌گيرند و پيش‌بيني‌هاي منفي را به سرعت رديف مي‌کنند. آن کارتون را که يادتان هست؛ «من مي‌دونم خراب مي‌شه».

نگاه از زواياي تاريک
کساني که اين‌گونه مي‌انديشند بيشتر، تجارب منفي روزمره در ذهنشان مي‌‌ماند تا تجربه‌هاي مثبت. روان‌شناس‌ها به اين خطا مي‌گويند «انتزاع گزينشي». اين آدم‌ها اگر چيزهايي را که در روز بر آنها گذشته است و حس‌هايي را که داشته‌اند بنويسند، درمي‌يابند که اوضاع آن‌قدر‌ها هم خراب نيست.

‌نتيجه گرفتن بدون دلايل کافي
اين خطا هم از جنس خطاي نهم است. فردي که از اين نوع خطا که نامش هست «استنباط دلبخواهي»، رنج مي‌برد بدون اينکه دلايل کافي داشته باشد يکهويي نتيجه مي‌گيرد. مثلا يک دانشجوي انترن وقتي که مي‌بيند رئيس بيمارستان يک اطلاعيه زده که «تمام بيماراني که يک‌بار توسط انترن‌ها ويزيت شده‌اند، بايد دوباره توسط رزيدنت‌ها ويزيت شوند»، نتيجه مي‌گيرد که رئيس بيمارستان اعتقادي به کار ما ندارد.

Borna66
06-04-2009, 09:44 PM
روابط خانوادگی کلید شادی جوانان



اگر بین 13 تا 24 سال داشته باشید، چه چیزی باعث شادی شما خواهد شد؟
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهدکه برخلاف تصور معمول, در این گروه سنی روابط خانوادگی مهمترین عامل شادی است.
به گزارش آسوشیتدپرس در یک نظرسنجی با بیشتر از 100 سوال از بیش از 1200 نفر فرد 13 تا 24 سال در مورد ماهیت شادی گذراندن وقت با خانواده در راس پاسخ‌ها قرار گرفت.
در رده دوم میان پاسخ‌ها گذراندن وقت با دوستان و پس از آن گذراندن وقت با یک فرد مهم دیگر بود. تقریبا سه چهارم افراد جوان گفتند که رابطه‌شان با والدین‌شان باعث شادی آنها می‌شود.
سایر نتایج چندان دور از انتظار نبودند، نتایج نظر سنجی نشان داد که بر حسب طبقات اقتصادی سفیدپوستان از سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبار‌ها شادترند.
تعداد زیادی از جوانان به خصوص جوانان طبقه متوسط و زنان بیش از مردان احساس استرس می‌کردند.
گر چه ممکن است فکر کنید که پول ارتباط مستقیمی با شادی دارد. در این نظرسنجی به پول به عنوان یک عامل مجزا برای شادی اشاره نشده بود، هر چند افراد با بیشترین درآمد خانوادگی عموما زندگی شادتری داشتند.
با این حال داشتن والدین تحصیل‌کرده نسبت به درآمد عامل پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری برای شادی بود.
نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتندکه مذهب و مسائل معنوی برای‌شان بسیار اهمیت دارد.
جالب اینکه اغلب این جوانان معتقد بودند که ازدواج باعث شادی آنها می‌شود و می‌خواستند روزی ازدواج کنند. اغلب آنها می‌خواستند روزی بچه داشته باشند.
بالاخره هنگامی که از این جوانان نام قهرمانان‌شان را پرسیدند، حدود نیمی از آنها از یک یا هر دوی والدین‌شان نام بردند. و مادرها اندکی جلوتز از پدرها قرار داشتند.

Borna66
06-04-2009, 09:44 PM
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت: مردان به دلیل استرس های شغلی در معرض اختلالات روانی قرار دارند
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: مردان به دلیل استرس های شغلی و احساس مسوولیت از اداره خانواده در معرض اختلالات روانپزشکی مانند کج خلقی و سوئ ظن قرار دارند.
محمدباقر صابری ظفرقندی افزود: مردان به دلیل تولیت خانواده در معرض بسیاری از بیماری های جسمی و روانی قرار دارند که اگر درمان نشده اثرات سوء بر خانواده خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: تقسیم وظایف درخانه با توجه به توصیه های دینی از اقداماتی است که می توان فشار استرس را در آقایان کمتر کرد.
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد: داشتن سوء ظن در مردان سبک زندگی و مهارت های آنان را تحت تاثیر قرار می دهد که به خانواده نیز منتقل می شود.
صابری گفت: مشاغل سخت، شیفت های شغلی بر روی سلامت روانی مردان تاثیر بدی می گذارد.
وی از اعتیاد به عنوان عامل دیگری برای بروز بیماری روانی در مردان یاد کرد.

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
مدير كل سلامت روان وزارت بهداشت:‌ كج خلقي و سوی‌ظن در مردان به مراتب بيش از زنان است
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
مديركل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: شيوع اختلال كج خلقي و سوء ظن در مردان به مراتب بيش از زنان است كه نه تنها به ديگر افراد خانواده منتقل مي‌شود بلكه به فروپاشي خانواده‌ها منجر مي‌شود.
محمد باقر صابري زفرقندي امروز در نشست خبري كه به منظور تشريح برنامه روز ملي سلامت مردان در اولين پنجشنبه اسفند برگزار شد، افزود: اختلال كج خلقي به علت شرايط محيطي و خانوادگي در بين مردان بسيار شايع است و باعث انتقال آن به همسر و فرزندان مي‌شود و به مرور كانون خانواده را از هم مي‌پاشد.
وي ادامه داد: اختلال رواني ديگري كه در بين مردان شايع است سوی ظن است كه يک اختلال رواني شناخته شده است كه استرس و فشار رواني شديدي را به خانواده‌ها تحميل مي‌كند و در نهايت خانواده را متلاشي مي‌كند.
وي گفت: همه اين مسایل به اضافه سلامت جنسي آقايان موضوعاتي است كه بايد در روز سلامت ملي مردان و البته به صورت يک برنامه هميشگي مورد توجه نظام سلامت قرار گيرد و در كنار آن توجه به بيماري هاي مزمن جسمي و رواني ديگر مانند اعتياد، حوادث و بيماري هاي قلب و عروق نيز كه جامعه را دستخوش آسيب هاي پيچيده‌اي كرده است بايد مورد توجه قرار گيرد.

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
http://pnu-club.com/imported/2009/06/59.gif

بازي فوتبال براي سلامت روحي مردان مفيد است
بر اساس يافته‌هاي پژوهشگران، بازي كردن در يك تيم فوتبال مي‌تواند به مردان كمك كند تا در زندگي اعتماد به نفس بيشتري داشته باشند و با شور و شوق بيشتري زندگي كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي ،اين پژوهش جديد كه در دانشگاه ناتينگهام انجام شده نشان مي‌دهد كه ورزش مي‌تواند در آن دسته از مردان كه از مشكلاتي مانند افسردگي رنج مي‌برند، باعث بهتر شدن وضعيت سلامت روحي شود.
اين پژوهش با زير نظر گرفتن بيش از ۱۰۰ مرد كه در شمال غرب انگلستان در تيمهاي ليگ بازي مي‌كنند، انجام شد.
آلن پرينگل پژوهشگر ارشد گفت يكي از فوايد بازي مداوم فوتبال، دوستي‌هايي است كه مردان با هم تيمي‌هاي خود دارند.
وي افزود: افسردگي باعث سستي و انزوا در مردم مي‌شود، اما كساني كه بطور معمول تمايلي به خروج از خانه ندارند، به فوتبال علاقه دارند.
اين پژوهشگر معتقد است فوتبال نقش يک روان درماني نامحسوس را ايفا مي‌كند ، و بسياري از مرداني كه در اين پژوهش شركت داشته اند، از اعتماد به نفسي كه از همكاري با تيم خود و مقابله با رقبا بدست آورده اند، سخن گفته اند ۹۰ درصد اين افراد احساس مي‌كنند از زماني كه به يك تيم پيوسته‌اند شرايط سلامت روحي آنها بهتر شده است و بيش از ۷۰ درصد آنها گفه‌اند كه اكنون بيش از پيش به آينده اميدوارند.
آلسون كري سخنگوي موسسه خيريه مايند كه در زمينه ارتقای سلامت روحي در انگلستان فعاليت مي‌كند، نيز در تاييد شواهد به دست آمده گفت: اگر خسته و نا اميد هستيد، ورزش و تمرين در خارج از خانه راهي عالي براي تقويت سلامت روحي است

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
استرس كوتاه مدت به حافظه و يادگيري آسيب مي‌رساند

پژوهشگران هشدار دادند: استرس كوتاه مدت اگر بيش از چند ساعت طول بكشد، مي‌تواند منجر به آسيب ديدگي ارتباطات بين سلول‌هاي مغز در ناحيه مربوط به حافظه و يادگيري شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ايسنا، اين تحقيقات از سوي پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا صورت گرفت و در مجله نوروساينس منتشر شده است.
پيش از اين متخصصان دريافته بودند كه استرس و تنشي كه براي چند هفته يا چند ماه طول بكشد مي‌تواند به ارتباطات بين ‌سلولي مغزي در بخش مربوط به حافظه و يادگيري آسيب رسانده و فعاليت آنها را دچار اختلال كند، اما در اين پژوهش جديد نشان داده شده كه حتي چند ساعت استرس كوتاه مدت نيز مي‌تواند اين تاثيرات مخرب را داشته باشد.
به گفته محققان؛ اين يافته مي‌تواند در توليد داروهايي براي جلوگيري از تاثيرات نامطلوب استرس كه زندگي پرتنش امروزي از آن تفكيك ناپذير است، كمك كند.
همچنين مي‌توان دريافت كه چرا برخي از افراد دچار فراموشي شده و يا به سختي مي‌توانند اطلاعات را به خاطر بياورند

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
کودکان خسته بیشتر در معرض افسردگی هستند

کودکانی که به دلایل متفاوت دچار عدم ثبات روحی می شوند خسته تر بوده و بیشتر در معرض افسردگی می باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فو ربز نیوز این مسئله به دلیل خشم و عصبانیت هراز گاه کودکان نیست، بلکه مربوط به افسردگی کودکان است که می تواند در سنین بالاتر به اوج برسد.
والدین بسیاری از کم تحرکی و ضعف و بی حالی کودکانشان گله دارند. در صورتی که این مورد در پی عارضه بیولوژیکی شان صورت پذیرفته و خودشان نقش چندانی در آن ندارند.
بنا بر همین گزارش در بزرگسالانی که مبتلا به حالاتی نظیر افسردگی هستند نیز حالات خستگی مزمن و ضعف دیده می شود.
از این رو به والدین این کودکان توصیه می شود که با درک شرایط شان توقعات زیاد و نابجا از آنها نداشته باشند و رفتاری آگاهانه در پیش بگیرند. در ضمن تغییرات در برنامه روزانه و شادی و هیجان بیشتر می تواند موثر واقع شود .
لازم به ذکر است که این حالت بیشتر در دختر بچه ها دیده می شود و در دهه چهارم زندگی نیز به اوج خود می رسد.
در موارد حاد نیز با مشکلات خواب، حافظه و یادگیری در افراد همراه می شود. حتی ممکن است افراد احساس کنند در نواحی گوناگون بدنشان دچار درد هستند.

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
حملات اضطراب

حملات اضطراب اغلب بدون دلیل مشخصی روی می‌دهند و باعث ترس ناگهانی، شدید و گاهی فلج‌کننده می‌شوند.

علائم حمله اضطرابی اینها هستند:
احساس تنگ‌نفس یا خفگی.

احساس فشار یا درد در قفسه سینه و ضربان سریع و شدید قلب.

نبض سریع.

سرگیجه، تهوع، تعریق و سیاهی رفتن چشم.

تکان‌خوردن یا لرزش بدن.

گرگرفتگی، لرز یا احساس مورمورشدن یا بیحسی در دست‌ها یا پاها.

احساس عدم واقعیت -گویی که وقایع در رویا می‌گذرد، از دست دادن کنترل و دیوانه‌شدن.

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
افسردگی چندان هم بد نیست

ابتلا به افسردگی در مراحل اولیه می‌تواند اثرات مفیدی بر روح انسان داشته باشد.

به گزارش دیلی، محققان انگلیسی پس از انجام تحقیقات گسترده خود اعلام کردند که ابتلا به بیماری افسردگی در مراحل اولیه که ناچیز است می‌تواند اثرات مفیدی بر روی روح انسان داشته باشد.
دکتر "پل کریدون" انگلیسی با بررسی روی چندین بیماری که در مراحل اولیه افسردگی قرار داشتند به این نتیجه رسیده‌است که گرچه ممکن است از نظر روحی روی افراد افسرده فشار زیادی وجود داشه باشد و احساس بدی داشته باشند اما در عین حال سبب می‌شود که روحیه انسان قوی شود و در مقابله با مشکلات بهتر عمل کند و حتی قوه تخیل و نو آوری بسیار بالا رود.
از نظر پزشکان تقریبا همه آدم ها در طول زندگی خود دوره‌ای را با افسردگی می‌گذرانند اما اگر این دوره با خوردن انواع قرص‌های مخرب گذرانده شود قطعا سخت‌تر خواهد بود و پیامدهایی نیز خواهد داشت.
این تحقیق در عین حال تاکید می‌کند که مفید بودن این بیماری تنها در درجات اولیه است و مطمئنا وقتی پیشرفت کند ضررهای بسیاری دارد.

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
چرا انسان ها چاق می شوند؟.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
روان شناسان معتقدند که پر خوری یک شیوه جبران کننده است.یعنی افراد برای فرار از حالاتی که خوشایند نیست به دنبال راههایی می روند که از فشار روحی آنها بکاهد و به آنها آرامش دهد.فرض کنید فرد احساس محرومیت یا هیجان و عصبانیت می کند در این حال نا خود آگاه به سمت یخچال می رود تا به خیال خودش اندکی آرامش بدست بیاورد.در این گونه موارد پزشکان توصیه می کنند که میوه مصرف کنید.
در جامعه کنونی یکی از راه های کسب سود آگهی های تجارتی است.متاسفانه در بعضی موارد سازندگان مواد غذایی با تبلیغات سحر آمیز خود وانمود می کنند که خوردن فلان ماده غذایی سلامتی شما را تضمین می کند از سوی دیگر انواع غذاهای چرب-سس ها و مواد غذایی پرچرب و مضر با تبلیغات فریبنده همه جا پخش می شود.در بسیاری از این موارد به وسیله همین آگهی های تجارتی سلامتی افراد بازیچه سود جویی قرار می گیرد.
طبق آمار های موجود میلیونها نفر از مردم جهان اضافه وزن دارند و بیشتر آنها در پی راهی هستند که در کاهش وزن به آنها کمک کند.در حالی که شرکتهای مواد غذایی با تبلیغات سو مردم را به پر خوری دعوت می کنند.
داشتن یک برنامه غذایی مفید که شامل انواع ویتامینها باشد می تواند به کاهش وزن کمک کند.باز هم یاد آوری می کنیم که مصرف میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید.

Borna66
06-04-2009, 09:45 PM
رفع بوی بد دهان

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
بوی بد دهان یک مشکل عمده اجتماعی و روانی است که فرد را در بر قراری ارتباطات موثر با مشکل روبرو می کند.پزشکان توصیه می کنند برای رفع این مشکل از قرص های نعناع استفاده شود.
یافته های اخیر نشان می دهد که پوست درخت ماگنولیا می تواند بسیار موثرتر از قرص نعناع بوی بد دهان را از بین ببرد.
پوست درخت ماگنولیا دارای یک اثر آنتی باکتری است و می توان از آن در ساخت قرص های نعناع یا آدامس استفاده کرد و پس از مصرف آن از بوی بد دهان خلاص شد

ravani
06-06-2009, 01:38 PM
سلامBorna66 جان .دمت گرم.خیلی با حال بود.من که خیلی استفاده کردم.بازم اگه هست بفرست ما منتظریم ها