PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : برخی از آیات قرآن و احادیث معصومین علیه السلام درباره ی حجاب



یکی مثل خودت
11-26-2012, 12:15 AM
آیه ی 32 سوره ی الاحزاب خطاب به زنان مسلمان می فرماید: ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید، اگر خداترس و پرهیزکار باشید پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) باشد به طمع افتد، بلکه متین و درست سخن گویید.


آیه ی 33 سوره ی الاحزاب خطاب به زنان مسلمان می فرماید: و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (بی حاجب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره ی جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایی نکنید و نماز به پا دارید و...



آیه ی 53 سوره ی الاحزاب می فرماید: ...و هرگاه از زنان متاعی می طلبید از پس پرده طلب نمایید که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و...



آیه ی 55 سوره ی الاحزاب کسانی که بر زنان محرم هستند را ذکر کرده و می فرماید: و زنان را باکی نیست که بر پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران و زنان مسلمان و کنیزان ملکی بی حجاب و بدون پوشش در آیند. (و از غیر اینها باید احتجاب کنند) *این آیه برای محرمان زنان مجرد بوده و کلیه ی محرمان در آیه ی 31 سوره ی نور در پایین تر ذکر شده است*



آیه ی 59 سوره ی الاحزاب می فرماید: ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومن بگو که خویشتن را (به چادر) بپوشانند که این کار برای اینکه شناخته شوند (به ایمان دار بودن) و اذیت و آزار نکشند (از تعرض و جسارت آزار نکشند) بر آنان بهتر است و...



آیه ی 30 سوره ی نور می فرماید: بگو: مومنین چشمهایتان را از نگاه ناروا بپوشانند و از فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما بهتر است و البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا آگاه است.



آیه ی 31 سوره ی نور می فرماید: و بگو به زنان مومن تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود آشکار نسازند و باید خود را بپوشانند و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهر خود و زنان و کنیزان ملکی و اتباع و اطفالی که هنوز بر مسائل زنان آگاه نیستند و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و...



آیه ی 60 سوره ی نور می فرماید: و زنان سالخورده که امید ازدواج ندارند بر آنان باکی نیست اگر زینت خود را ظاهر کنند و یا جامه های خود را (مانند چادر و روپوش) نزد نامحرمان بردارند و اگر باز عفت برگزینند بهتر است و...

یکی مثل خودت
11-26-2012, 12:23 AM
احادیث و سخنان پیامبر اکرم (ص) پیرامون حجاب:



هر زنی که خود را بیاراید و خوشبو کند و از منزل خارج شود در حالیکه شوهرش به اینکار راضی باشد، خداوند برای هر قدمی که زن بر می دارد برای شوهرش خانه ای در دوزخ بنا خواهد کرد (پیامبر اکرم«ص»)



اگر زن براى غیر شوهر، خود را آرایش نمود، لازم است خداوند او را با آتش بسوزاند(پیامبر اکرم«ص»)



نسبت به زنان مردم، عفیف باشید تا زنان شما عفیف بمانند (پیامبر اکرم«ص»)



زنان در خانه به جايي كه بر كوچه و بازار اشراف داشته باشند نروند، چرا كه نگاه مردان به آنها خيره مي‌شود. به آنان سوره نور را بياموزيد چون در اين سوره از تحريم و عقوبت زنا و نيز از اجتناب نگاه به نامحرم سخن به ميان آمده است (پیامبر اکرم«ص»)


*شايد برداشت غلطي از اين حديث در ذهن بوجود آيد كه پيامبر اكرم بيرون رفتن زنان از خانه را نهي كرده باشند، در صورتيكه اينچنين نيست. بلكه مقصود حضرت اين بوده است كه زنان در خانه وقتي بدون پوشش كامل هستند در جايي (مانند تراس يا پشت بام يا در حياط خانه وقتي در باز است و...) قرار نگيرند كه در معرض ديد نامحرمان باشند*



كسي كه خود را شبيه غير مسلمان درآورد، از ما نيست (پیامبر اکرم«ص»)



هر خانمي كه خود را معطر و خوشبو كند (عطر بزند) و سپس از خانه خارج شود ، همواره مورد لعنت خدا و ملائكه خواهد گرفت، تا وقتي كه به خانه برگردد، هرچند برگشتش به خانه طول بكشد (پیامبر اکرم«ص»)



در آخر الزمان، مرداني پيدا مي شوند كه زنانشان در عين لباس پوشيدن لخت وعور هستند و بر سرشان چيزي همانند كوهان اشتران لاغر است، آنها عطر بهشت را نميشنوند، انها را لعنت كنيد كه آنها از رحمت خدا به دور هستند (پیامبر اکرم«ص»)
*در اين روايت مقصود همان كساني هستند كه امروزه با پوشيدن لباسهاي تنگ و بدن نما عليرغم اينكه لباس به تن دارند اما حجم بدن آنان كاملا پيداست و با اينگونه پوشش چشم هر ناظر سست ايماني را به خود جلب كرده و موجبات گسترش فحشا و منكرات ميشوند*



سه گروه, هرگز داخل بهشت نمي شوند که گروه اول زناني هستند كه خود را درلباس وحركات و امور ديگر شبيه مرد می سازند(پیامبر اکرم«ص»)



خداوند شما را از عريان شدن نهي كرده است پس شرم كنيد از فرشتگاني كه همراه شما هستند همان گرامياني كه از شما جدا نمي شوند مگر هنگام قضاي حاجت و خلوت كردن با همسر(پیامبر اکرم«ص»)


هلاكت زنان امت من در دو چيز است: طلا و لباس نازك(پیامبر اکرم«ص»)
در آخر امت من, مرد نماهايي هستند كه سوار بر وسايل نقليه خود, بر در مساجد پياده مي شوند. زنان اينان, پوشيده هايي برهنه اند كه موهايشان برآمده است. اين ها زنان نفرين شده اند(پیامبر اکرم«ص»)



براي زن جايز نيست مچ پايش را براي مرد نامحرم آشكار سازد و اگر مرتكب چنين عملي شد اول اينكه: خداوند سبحان هميشه او را لعنت مي كند. دوم اينكه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ مي شود. سوم اينكه: فرشتگان الهي هم او را لعنت مي كنند. چهارم: عذاب دردناكي براي او در روز قيامت آماده شده است.هر زني كه به خداوند سبحان و روز قيامت ايمان دارد زينتش را براي غير شوهرش آشكار نمي كند و همچنين موي سر و مچ پاي خود را نمايان نمي سازد و هر زني كه اين كارها را براي غيرشوهرش انجام دهد دين خود را فاسد كرده و خداوند را نسيت به خود خشمگين كرده است(پیامبر اکرم«ص»)



زر و زيور خود را در منظر و ديدگاه غيرشوهر مگذار و در غياب شوهر خود را خوشبو مكن و مچ پا را نشان مده اگر چنين كنيد دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده ايد(پیامبر اکرم«ص»)



روسري خود را كه جلب نظر مي كند نشان مده اگر چنين كني دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده ايد(پیامبر اکرم«ص»)



لباسي بپوش كه انگشت نماي مردم نشوي و عزت واحترامت هم محفوظ بماند(پیامبر اکرم«ص»)
خانمها نباید جلب توجه کنند و در وسط خیابان ها و جاده نباید راه روند و در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت کنند(پیامبر اکرم«ص»)



بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید (تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند ، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت(پیامبر اکرم«ص»)


برای زنی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد روا نیست روز یا شب مسافرت نماید در حالی که (مرد محرم) و شوهرش همراه او نباشد(پیامبر اکرم«ص»)



خداوند عزوجل از زنی که چشم خود را از غیر شوهر یا غیر محرم خود پر کند، خیلی خشمگین می گردد و بدون تردید اگر چنین کند خداوند تمام کارهای نیک او را از بین می برد و اگر در بستر غیر شوهرش بخوابد (زنا کند) به عهده خدای متعال است که پس از عذاب نمودن او در قبرش، با آتش او را بسوزاند (در صورتیکه که توبه نکرده باشد ((پیامبر اکرم«ص»)



بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند(پیامبر اکرم«ص»)

یکی مثل خودت
11-26-2012, 12:25 AM
احادیث و سخنان حضرت علی (ع) پیرامون حجاب:



در آخرالزمان که بدترین زمان هاست، زنانی هستند که در حالیکه پوشیده اند برهنه اند. لباس نازک و بدن نما به تن دارند، با خودآرایی از خانه بیرون می آیند، آنها از دین بیرون رفته اند و در فتنه ها داخل شده اند. به شهوات تمایل دارند و به سوی لذات نفسانی می شتابند. حرام های الهی را حلال می شمارند. اینان در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار خواهند شد (حضرت علی«ع»)



برشما لازم است لباس ضخیم (بیرون از منزل دربرابر نا محرم) بپوشید هر کسی که لباسش نازک است دین او نیز مثل لباسش ضعیف و نازک است (حضرت علی«ع»)



پوشيده و محفوظ داشتن زن، مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايي اوست (حضرت علی«ع»)



بهترين لباس، لباسی است كه تو را از خدا به خود مشغول نسازد (حضرت علی«ع»)



بر شما باد بر پوشيدن لباس ضخيم چرا كه هركس لباسش نازك باشد, دينش نازك است (حضرت علی«ع»)



اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دلها را منحرف میسازد (حضرت علی«ع»)

یکی مثل خودت
11-26-2012, 12:26 AM
احادیث و سخنان امام صادق (ع) پیرامون حجاب:



چشم چرانى، تیرى است مسموم از تیرهاى شیطان؛ چه بسا، نگاهى که حسرت‏هاى طولانى را درپى دارد (امام صادق«ع»)



برای زن جایز نیست که روسری و پیراهنی برتن کند که بدنش را نپوشاند (امام صادق«ع»)



حجاب زن براي طراوت و زيبايي اش مفيدتر مي باشد (امام صادق«ع»)



سزاوار نيست زن مسلمانی، لباسي بپوشد كه بدن وي را نمي پوشاند (امام صادق«ع»)

یکی مثل خودت
11-26-2012, 12:28 AM
احادیث و سخنان دیگر معصومان پیرامون حجاب:



جایز نیست که زن، خود را شبیه مرد نماید؛ زیرا پیامبر، مردانى را که مشابه زنان مى‏شوند و همچنین زنانى که خود را شبیه مردها قرار مى‏دهند، نفرین کرده است (امام باقر«ع»)


هر كس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گري كند خدا رحمتش را از او باز مي دارد (امام رضا«ع»)

یکی مثل خودت
11-26-2012, 12:36 AM
برخی روایات پیرامون حجاب:



رسول خدا (ص) از حضرت جبرئيل (ع) سوال نمود كه آيا فرشتگان خنده و گريه دارند؟ جبرئيل فرمود: بله (يكي از آنجاهايي كه فرشتگان مي خندند) زماني است كه زن بي حجابي و بدحجابي مي ميرد و بستگان او را در قبر مي گذارند و روي آن زن را با خشت و خاك مي پوشانند تا بدنش ديده نشود. فرشتگان مي خندند و مي گويند: تا وقتي كه جوان بود و با ديدنش هر كسي را تحريك مي كرد و به گناه مي انداخت (پدر و برادر و شوهرش و... از خود غيرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولي اكنون كه مرده و همه از ديدنش نفرت دارند او را مي پوشانند!


احمد بن ابی‏نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر حضرت رضا علیه‏ السلام است) می‏گوید از حضرت رضا سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که‏ به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود: نه، مگر اینکه از زنان سالخورده‏ باشد. گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بلی، گفتم (در مورد سالخورده) چقدر برای من جایز است نگاه کنم؟ فرمود به موی او و ذراع (از انگشت تا آرنج) او می‏توانی نگاه کنی.



علی بن جعفر فرزند امام ششم است و مرد بسیار جلیل القدری است، از برادرش حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می‏پرسد برای مرد چه مقدار جایز است به زنی که محرمش نیست نگاه کند؟ حضرت در جواب فرمود: چهره و کف و جای دستبند.



از امام صادق(ع) سوال شد : آیا آرنج زن تا مچ از قسمتهایی است که باید از نامحرم پوشاند؟ فرمودند: بلی آنچه زیر روسری قرار گیرد و همچنین از محل دستبند به بالا باید پوشانده شود.



رسول اکرم (ص) از اسماء در حالی که جامه های نازک و بدن نما پوشیده بود رو برگرداندند و گفتند: ای اسماء همین که زن به حد بلوغ رسید، سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و آن که اشاره به مچ دست به پایین و صورتشان نمودند.



امام صادق(ع) در مورد زینتهایی که جایزاست زن در مقابل نامحرم ظاهر کند فرمودند: صورت و کف دو دست.



مرتضی مطهری اين روايت را از قول عايشه نقل كرده است:
«مرحبا به زنان انصار. همين كه آيات سوره‌ي نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد. سر خود را با روسريهاي مشكي مي‌پوشيدند. گويي كلاغ روي سرشان نشسته است»



فاطمه زهرا (س) به اسماء فرمود: چه بد است اين تخته‌هايي كه بدن مرده را براي تشييع جنازه روي آن مي‌گذارند! زيرا وقتي زني را روي آن قرار مي دهند و پارچه اي بر بدنش مي كشند، حجم بدن او معلوم است. اسماء گفت: من كه در حبشه بودم، مي‌ديدم مردم آنجا تابوتي از چوب درست مي‌كردند و مرده را داخل آن مي‌گذاشتند. سپس اسماء با چوب خرما تابوتي لبه‌دار درست كرد و به فاطمه نشان داد. حضرت فاطمه (س) بسيار خوشحال شد و فرمود: اين خيلي خوب است. وقتي مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌اي روي آن بكشند، ديگر معلوم نمي‌شود مرده، مرد است يا زن و فرمود: پس از مرگم، مرا در همين تابوت بگذاريد.



وقتي مرد نابينايي قصد ورود به منزل پيامبر اكرم (ص) را داشتند حضرت زهرا(س) خود را در برابر او مي پوشاند و وقتي علت را جويا ميشوند با وجود نابينا بودن آن مرد، حضرت مي فرمايند، او نابيناست و مرا نميبيند اما من كه او را ميبينم و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.



روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید: نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟ اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه (س) رسید. فاطمه (س) فرمود: نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.



امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید: بهترین کار برای زنان چیست؟ فاطمه (س) پاسخ داد: بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند، رسول خدا فرمود: فاطمه پاره تن من است.



اميرالمومنين عليه السلام در وصيت خود به امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود: با پوشش و حجابي كه براي همسرانت قرار مي دهي، چشم آنان را از هوس و حرام بازمي داري، چرا كه حجاب براي آنها ثبات بيشتري به ارمغان مي آورد. از خروج بي حساب و بي رويه زنان جلوگيري كن، زيرا مفاسدي دارد و اگر مي تواني، كاري كن كه همسرانت غير از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند.



در يك روز باراني حضرت علي (عليه السلام) با پيامبر (صلي الله عليه و آله) در بقيع بودند كه زني سوار بر الاغ از آن جا عبور مي كرد. ناگهان پاي الاغ در چاله اي فرو رفت و زن از بالاي آن به زير افتاد. رسول خدا به سرعت روي خود را برگرداند. حاضران به رسول خدا گفتند اين زن شلوار به تن دارد. حضرت سه بار فرمود: خداوند زنان شلوار پوش را رحمت كند. سپس فرمودند: اي مردم! شلوار را به عنوان پوشش برگزينيد چرا كه از پوشاننده ترين لباس هاي شماست و به وسيله ي آن از زنان خود به هنگام خروج آنان از منزل محافظت كنيد. (البته بايد توجه داشت كه پيامبر، شلوار را به عنوان مكمل پوشش مطرح كردند، نه جايگزين پوشش)



در حديث قدسي آمده است: به بندگانم بگوئيد به لباس دشمنانم در نيايند و خود را شبيه دشمنان من نكنند كه در اين صورت آنها هم دشمنان من خواهند بود.



از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) پرسيدند: آيا در تنهايي مي توانيم كشف عورت كنيم؟ حضرت جواب دادند: خداوند بيش از مردم سزاوار است كه از او شرم شود.



در روايت است كه براي پيامبر چند قواره پارچه آوردند پيامبر قواره اي را به يكي از ياران خود داد و به او فرمود كه اين را دو قسمت كن: قسمتي را براي خود جامه كن و قسمت ديگر آن را به همسرت بده تا براي خود روسري كند. بعد به وي فرمود: به همسرت بگو براي اين پارچه آستري فراهم كند تا بدن وي از زير آن نمايان نباشد.



امام صادق(ع) به يكي ازخواهران محمدبن ابي عمير فرمود: وقتي كه به ديدار برادرت رفتي لباسهاي رنگارنگ و تحريك آميز برتن نكن.
عايشه مي گويد: دختر عبدالله بن طفيل كه برادر مادري من بود در حالي كه زينت كرده بود به خانه ام آمد. در همان هنگام پيامبر(صلي الله عليه و آله) نيز وارد شد و هنگامي كه او را ديد از او روي برگرداند. عايشه گفت يا رسول الله اين دختر، بردار زاده من و خردسال است! پس پيامبر فرمود: هنگامي كه زن به دوران عادت ماهانه رسيد بر او جايز نيست كه جز روي خود موضع ديگري را نمايان كند.



حضرت موسي (عليه السلام) آن قدر بر پوشيدگي خود محافظت مي كرد كه مردم مي پنداشتند وي بيماري جسماني دارد. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) درباره ي او مي فرمود: همانا موسي مردي باحيا و پوشيده بود كه به دليل حيايش، هيچ نقطه از بدن وي ديده نشد و لذا هنگامي كه مي خواست وارد آب شود تا بدنش وارد آب نمي شد، لباس خود را بيرون نمي آورد در حالي كه بني اسرائيل حيا نمي كردند و در برابر هم براي شستشو برهنه مي شدند و به يكديگر نگاه مي كردند.



یحیی بن مازنی گفت: مدت زیادی در مدینه در همسایگی خانه حضرت امیرالمومنین (ع) بودم. نزدیک خانه ای که زینب (ع) دختر علی علیه السلام در آن سکونت داشت. به خدا قسم نه شخص زینب (ع) را دیدم و نه صدای او را شنیدم. هرگاه می خواست برای زیارت جدش رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم( از خانه خارج شود، شبانه می رفت و حضرت امام حسن (ع) از طرف راستش و امام حسین (ع) از طرف چپ او و حضرت امیرالمومنین (ع) پیشاپیش او حرکت می کردند. وقتی نزدیک قبر شریف می رسیدند امیر المومنین (ع) جلوتر میرفتند و قندیلها را خاموش می کردند. یکبار امام حسن (ع) دلیل این کار را سوال کردند، حضرت امیر (ع) فرمودند: میترسم کسی به خواهرت زینب (ع) نگاه کند.






منابع:
قرآن کریم - نهج البلاغه - بحار الانوار – جامع البیان - ثواب الاعمال و عقاب الاعمال - جامع الاخبار - من لا یحضر الفقیه - المستدرک - وسائل - اصول کافی - گزیده کافی - بهشت جوانان - حجاب فاطمی
حال که از سخنان خدا و پیامبر خدا و امامان معصوم پیرامون حجاب باخبر شدیم، آیا این حجاب فعلی در شان ماست؟ ما که هر جمعه انتظار آقامون رو می کشیم، با این وضعیت به پیشباز او می خواهیم برویم؟! ما که ادعای مسلمونی می کنیم آیا واجبات اسلام رو رعایت می کنیم؟! هنوز دیر نشده، از خودمون شروع کنیم، از همین امروز، از همین لحظه، بسم الله، یاعلی رو بگو و شروع کن...



http://aesa.blogfa.com/post-124.aspx