PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ورزش و معلولان



alamatesoall
10-23-2012, 04:07 PM
امروزه ورزش از شاخصه های مهمی به شمار می آید که قادر است روشن ترین و سالمن ترین راه را در رسیدن به کمال ، به تمامی اقشار جامعه نشان دهد همین امر سهم چشمگیر تربیت بدنی را در تأمین سلامت عممی، پیشگیری از آسیب های جسمانی و روانی و همچنین دستیابی به پویایی و شادابی ، نشاط و کسب مهارتهای حرکتی برای همه آحاد جامعه روشن می سازد.



نتایج تحقیقات نشان داده اند نگرش افراد با شرکت در فعالیتهای بدنی و ورزشی نسبت به تواناییهای بدنی خود افزایش پیدا کرده و از احساس خودپنداری و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهند شد. فیزیوتراپی بدن انسان طوری است که با تمام نقص و نارسایی احتمالی در بدن، انسان می تواند به فعالیت ورزشی بپردازد.


امروزه معلولان با توجه به نوع و شدت معلولیت و تواناییها و علایق خود می توانند در رشته های ورزشی گوناگون شرکت کنند که این امر حتی در مورد معلولان بسیار شدید نیز امکان پذیر است. این ورزشها شامل ویلچررانی، شنا، پرتاب دیسک و نیزه، فوتبال cp، بوچیا، وزنه برداری، گلبال، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و … می باشند که ضمن ایجاد نشاط و شادابی موجب افزایش کارآیی این گروه از افراد جامعه خواهد شد.


بوچیا (boccia)
افراد فلج مغزی ، تتراپلژی های شدید (فلج چهار اندام) ورزشکاران ضایعه نخاعی بسیار شدید و نیز میوپاتی ها، همچنین معلولیتهایی که مشابه و یا نزدیک به این نوع معلولیت باشند می توانند در رشته ورزشی بوچیا شرکت کنند.


فوتبال cp
یکی از مهیج ترین ورزشها برای معلولان با ناتوانی جسمی فوتبال است. اعضای تیم فوتبال cp شامل گروههای مختلفی از معلولان جسمی هستند که در این فوتبال شرکت می کنند.


دارت
یکی دیگر از ورزشیهای جالب و لذتبخش که برای معلولان فلج مغزی و فلج شدید اندامهای تحتانی، ضایعه نخاعی و معلولیتهای مشابهی که تا حدودی قادر به استفاده از اندامهای فوقانی هستند بسیار مفید می باشد، ورزش دارت است.


شنا
شنا تنها رشته ای است که هیچ گونه محدودیتی برای هیچ یک از معلولیتها ندارد و افرادمعلول با هر مقدار آمادگی جسمانی قادر خواهند بود و در این رشته ورزشی به فعالیت پرداخته و بهبود یابند.